Intel: "Moores lag lever och frodas hos oss"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Behöver man inte ett Quadro kort eller FireGL? Solidworks behöver iaf det.

Vad jag har tolkat så bör man ha det, men det ej krävs. Jag jobbar dock ej i Solidworks. Sedan är det alltid en fråga hur mycket privata pengar ska man lägga på en dator för jobbet? Liksom grafik hade jag klarat mig med det inbyggda i i7 7700K om det ej vore för all cad.

Jag kör 1060 6GB då motsvarande prestanda i cadkort säkerligen kostar runt 15 000kr eller så och jag betalade strax över 2000kr för mitt.. (siffrorna dragna från baken, men det är hutlösa prisskillnader i gaming vs cadkort, av många anledningar som att de kan ta så mycket betalt)

Jag fick dock vissa saker att krascha i Autodesk Revit, t.ex. när jag ska rendera bilder börjar skärmen blinka och jag får sedan information att grafikdrivrutinen krashade..
Jag har superhårt testat datorn 10h med testprogram och såg inga fel.

Jag testade för övrigt att öppna en bim-ritning i ett program jag har, samtidigt öppnar jag en annan Bim-ritning i solibri model viewer som är väldigt lättdrivet, men samtidigt kan utnyttja kraft om det finns.
I 100% av fallen som jag försöker göra något samtidigt så kraschar ena applikationen, processorn i7 7700K ligger i konstant 100% på samtliga 8 (core + ht) och jag tror det är behoven bakom det hela. Säkerligen skulle det gå att begränsa solibri model viewer så den ej får ta så mycket datakraft.

Min poäng är dock att 4 kärnor + ht för många områden ej räcker till idag för att kunna göra vanligt arbete, ens applikationer kraschar för att datakraften ej räcker till. Och detta utan att man samtidigt har öppet en massa andra saker.

Nå jag är nöjd med min i7 7700K ändå, då jag har tillgång till en Ryzen 1800X plus X antal laptops med i7or 16GB ram, så är jag ej tvungen att köra precis allt på min 7700K. Och när jag gör många saker i taget så är i7 7700K den som löser det snabbast.

*edit2*
Bra applikationer ska inte krascha hur segt det än går, men det är ju inte precis så att man har så stort val av vilka applikationer man vill köra inom många områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Behöver man inte ett Quadro kort eller FireGL? Solidworks behöver iaf det.

Nej!

Det du nämner är kort och drivrutiner som är testade och certifierade av Solidworks, där dom även har testat och certifierarat "Intel Iris Pro Graphics P6300".

Blev lite förvånad då Sw förr körde med DX och inte OpenGL.

Ändå så ska det normalt inte ge något större problem, men vill man så går det även att göra om ett Gamingkort till ett Quadro eller FireGL då det är samma kretsar som används där spelkorten normalt är högre klockade och med mer minne.

För Nvidia så brukar man få ändra position för ett par lödda jumpers för att få rätt ID för instalaltion av pro drivrutinerna.

För AMD så ändrar man kortID i ini-filen i pro drivrutinen och installerar.

Man bör kontrollera så att det är samma grafikkrets i vald pro driver och som siter på kortet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min poäng är dock att 4 kärnor + ht för många områden ej räcker till idag för att kunna göra vanligt arbete, ens applikationer kraschar för att datakraften ej räcker till. Och detta utan att man samtidigt har öppet en massa andra saker.

För vanliga kontorsapplikationer så duger det normalt alldeles utmärkt med en bärbar med en effektsnål tvåkärnig Core i5 med HT och 8GB RAM. Det är i princip standardkonfiguration på nästan alla företag. Fungerar normalt utmärkt utan problem.

För tung CAD och andra specialbehov så behövs självklart kraftfullare speciella arbetsstationer (antingen bärbara, eller stationära för de mest krävande uppgifterna).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

För vanliga kontorsapplikationer så duger det normalt alldeles utmärkt med en bärbar med en effektsnål tvåkärnig Core i5 med HT och 8GB RAM. Det är i princip standardkonfiguration på nästan alla företag. Fungerar normalt utmärkt utan problem.

För tung CAD och andra specialbehov så behövs självklart kraftfullare speciella arbetsstationer (antingen bärbara, eller stationära för de mest krävande uppgifterna).

Utvecklingen går emot att allt mer körs på servrar, ens privata dator blir mer en tunnklient och man kan köra på i princip vad som helst. Vad som är standardkonfiguration idag på företag kan diskuteras, laptop med bästa i7an 16GB ram, 500GB SSD plus 1TB vet jag väldigt många företag i Göteborgstrakten som nu köper in för systemutvecklare. -Xeons är det ockerpris på, men visst klistermärket man får på laptopen är värt några tusenlappar. Brukar inte Xeons på laptops ha typ 0,1 GHz högre klockfrekvens för 5000kr eller på bärbara företagsdatorer?

Nå många gör som mig att man har en enkelt laptop, ifrån denna styr man en väldigt massa maskiner och man behöver inte ens se att applikationerna ligger på en annan dator om man använder sig utav Remote App.

Så just nu sitter jag faktisk på en gammal 4 core i7 med 8GB ram och gör tunga saker, för en lekman så skulle den tro att allt ligger på den, men i själva verket håller min i7 7700K och Ryzen 1800X på att svettas ihjäl sig för att driva det som visas på laptoppen.

Nå eftersom utvecklingen går emot att allt mer körs på servrar, så kommer konsumenters behov av mycket datakraft inte öka. Kvar blir PC-Gamers och de som kör lite mer extrema saker. Detta ser jag som ett litet problem med AMD, då de satsar på processorer för oss två grupper som jag beskrev som är en liten andel, men förhoppningsvis blir R5 och R3 prisvärdiga. -De kanske har lanseras, jag är ej uppdaterad i dem.

*edit*
En trend som är inne på företag är att man enbart ska jobba på servrar, systemadministratörer tycker detta är jättebra, det är är det också på många sätt. Men så mycket problem jag har att förklara för folk att t.ex. kompileringar som tar 2h på den "bästa laptoppen", kommer ta betydligt längre tid på en server som kör hur mycket som helst, där hårddisken är en SAN som man delar med kanske 20personer.
Där personer högre upp säger att det är bara att köpa in kraftigare servrar, jovisst som inte det finns fysikaliska lagar som hindrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Utvecklingen går emot att allt mer körs på servrar, ens privata dator blir mer en tunnklient och man kan köra på i princip vad som helst. Vad som är standardkonfiguration idag på företag kan diskuteras, laptop med bästa i7an 16GB ram, 500GB SSD plus 1TB vet jag väldigt många företag i Göteborgstrakten som nu köper in för systemutvecklare.

Jo, utvecklare har ju normalt lite större behov av mer datorkraft än vi Office-arbetare. Där är det mer motiverat med lite mer hästkrafter.

Många företag har därför vanliga "kontorsbärbara" för oss vanliga döda, och sedan "utvecklarbärbara" för utvecklare, och sedan arbetsstationer för de som jobbar med mycket intensiva beräkningar, CAD eller liknande.

Skrivet av anon159643:

En trend som är inne på företag är att man enbart ska jobba på servrar, systemadministratörer tycker detta är jättebra, det är är det också på många sätt. Men så mycket problem jag har att förklara för folk att t.ex. kompileringar som tar 2h på den "bästa laptoppen", kommer ta betydligt längre tid på en server som kör hur mycket som helst, där hårddisken är en SAN som man delar med kanske 20personer.
Där personer högre upp säger att det är bara att köpa in kraftigare servrar, jovisst som inte det finns fysikaliska lagar som hindrar.

Där tror jag mer på on premise cloud, hybrid cloud eller private public cloud, som innebär att det är relativt enkelt att skala upp i kapacitet efter behov för stunden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Där tror jag mer på on premise cloud, hybrid cloud eller private public cloud, som innebär att det är relativt enkelt att skala upp i kapacitet efter behov för stunden.

Ja rätt lösning för rätt arbetare, olika lösningar har olika fördelar. För oss utvecklare så är inhouse Exsi servrar vanligt, där man ger användare virtuella maskiner som de får jobba med. För mig så vill jag labba med utvecklingsmaskiner, göra backup etc och det blir då mer kaos om 40personer är inne och gör det samma på Exsi-servrar.
Det är därför jag bygger upp egna privata datorer som jag helt bestämmer över och kör arbete på dem.
*edit*
För många år sedan körde vi med VMware workstation och där var det rent kaos, väldigt många hade igång sina maskiner dygnet runt med motiveringen att om de behöver ha igång dem så tar det annars 5 minuter längre tid. Och att det kanske inte finns ledigt ram när jag behöver ha det, så därför ska jag ha igång en maskin dygnet runt som jag använder 2 gånger om året för att reservera minnet.

Nå utvecklingen går som sagt emot att allt mer körs på servrar och det finns många tekniker som du nämnde, där det måste in byråkrater för att få någon ordning och reda, Där byråkrater som alltid skapar nya problem.

*edit2*
Att ha igång maskiner på en servrar enbart för att reservera ramminne när man själv behöver ha det borde det nästan vara dödsstraff på.