Bygga egen subwoofer till hemmabion

Permalänk

Bygga egen subwoofer till hemmabion

Mitt hemma biosystem består av Front: 2 st Cerwin vega XLS 212. bak, sidor och center är från Lg på 80 - 125 watt mer vet jag inte. Förstärkare NAD C 375 BEE. Hemmabioreceiver NAD T758. jag har nu alltså 7.0 system och saknar subwoofer har kollat på Cerwin vegas 15" woofer men den kostar nästan 7000 och det är lite väl mycket tycker jag. så därför tänkte jag bygga en egen. kraven jag har på en subwoofer är. Tex till tv spel eller filmer, "när något sprängs så ska det kännas i hela soffan typ". och till musik ska det dunka på som själve fan. jag lyssnar på Rock och techno, jag att en 15" skulle passa bäst eller vad tror ni ? har funderat på 18" men det kommer bli för stort.

jag har kollat på en del olika sidor men vet inte vad man ska kolla efter för att få ett så bra högtalarelement som möjligt för 1000-3000 kr
Ljudia.se
https://www.ljudia.se/produkter/hogtalarelement/bas-mellanreg...
Thomann
https://www.thomann.de/se/eminence_legend_ca154.htm
https://www.thomann.de/se/eminence_omega_pro15.htm
https://www.thomann.de/se/eighteensound_15lw1401.htm
jjaudio.se
https://www.jjaudio.se/sv/subwoofer/bass-face-spl1524.html
jjaudio säljer basar till bilar men det borde väl funka till en hemmabio med? vad är skillnaden liksom ?
sen finns det en sida som heter billebro.se men dom har fått rätt hård kritik i en del forum. så dom ska man inte köpa av eller?

och är det något särskilt man ska tänka på när man bygger och kopplar ihop lådan?
har ni förslag på andra element så skicka länk:)

Permalänk
Medlem

Finns ju billigare färdiga subwoofers. För att få bra resultat borde väl subwoofern även vara av aktiv modell, dvs. med egen inbyggd förstärkare.

Hittade t.ex. denna som verkar ha fått väldigt goda omdömen. Har även lågpassfilter så att det går att anpassa den till resten av anläggningen.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2807069

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Johansson1990:

jag har kollat på en del olika sidor men vet inte vad man ska kolla efter för att få ett så bra högtalarelement som möjligt för 1000-3000 kr

Det beror ju på vad man menar med "bra".

För att maximera dB per krona skulle jag leta efter högtalarelement med friluftsresonansfrekvens runt 45 Hz och Qts runt 0,5, placerat i en bandpasslåda. Räkna med att behöva bygga en prototyplåda där lådvolymerna kan regleras (t ex genom att lägga ned vattenfyllda PET-flaskor) och längden på basreflexportarna ändras.

Permalänk
Medlem

Ljudtrycksförmåga 50 hz och uppåt har du redan. Om du verkligen vill komplettera din anläggning med en sub-woofer, dvs fullt ställ och lite till (googla fletcher-munson) för låga frekvenser ner mot 15-20 hz så ska du bygga en eller flera slutna lådor med så mycket konarea x linjär slaglängd som möjligt. Sen dunkar du in massor effekt med ett PA-steg och lägger till LT-kompensering efter behov.

Om du vill ha det jag tror många menar med "bastryck", så kan det räcka väldigt långt med att bara eq:a fram en fin baspuckel mellan sisådär 50-150 hz.

Edit: Det här är ett element som är poppis. Det ska gå att hitta billigare. Trots det, när man lägger till kostnaden för förstärkare kommer du få svårt att komma undan billigare än 7k totalt..

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på att köpa en bättre sub begagnad! Jag sålde min XTZ 99W12 16 sub för ca 3k begagnad och den är riktigt bra och spelar ner till 23hz med utan att tveka!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Jag vill tillägga att mycket av ljudet kommer från helheten. Har du en grym sub som du inte justerat in ordentligt så är det inte säkert att resultatet blir bra ändå.
Och som sagt, det är möjligt att det du saknar är lite lätt eq på ditt nuvarande system.

Mycket av vinningen med att bygga eget är att du kan modifiera efter behov, och bygga riktigt stora anläggningar om du vill. En köpesub måste ju oftast vara hanterbar, men bygger du själv kan du göra ordentligt stora lådor om du vill.
Men ordentligt injusterad köpesub kan vara helt ok den med.

Ovan nämnda xtz har åtminstone varit väldigt prisvärda.

OBS! Det är både roligt och lärorikt att bygga själv, så är du sugen så kör, men med steg, material, verktyg osv blir det snabbt dyrt ändå.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Vart kan man köpa ett hyfsat bra slutsteg ?:) rekommenderar ni 12" före 15 " ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

XTZ 99W12 16 verkar intressant. Men är mer intresserad av 15 "

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Johansson1990:

Vart kan man köpa ett hyfsat bra slutsteg ?:)

Lite var som helst, beroende på budget och användningsområde. Jag tycker Hypex har en OK byggkvalitet och rimlig prestanda i förhållande till priset, men om man har en mindre budget eller inte behöver ett steg som kan byggas in i lådan är Behringer A500 ett populärt alternativ som dessutom brukar gå att hitta på begagnatmarknaden.

Skrivet av Johansson1990:

rekommenderar ni 12" före 15 " ?

Kanske. Beror på vad du vill uppnå. Om du

  • bara tänkt bygga en subwoofer

  • vill ha ut så mycket oväsen som möjligt

  • struntar i om lådan blir stor

så är det troligare (men inte säkert) att det element som bäst motsvarar dina krav är ett femtontumselement.

Permalänk
Medlem

Jag byggde två stycken basmoduler i 60x60x45 lådor med Ultimax 15"-element.
Superpopulärt att bygga bas med. Kräver dock massvis med effekt från slutsteget.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

om jag köper ett element som är på 8 ohm måste jag ha en förstärkare för 8 ohm då med ?.

Permalänk
Skrivet av Johansson1990:

om jag köper ett element som är på 8 ohm måste jag ha en förstärkare för 8 ohm då med ?.

Ja. De flesta* förstärkare har en lägsta impedans (ohm) som de klarar av att driva utan att skadas eller att överhettningskretsar löser ut. Det är ingen risk att driva en högtalare med högre impedans än den lägsta impedansen som förstärkaren orkar driva, men förstärkaren kan vanligtvis leverera mest effekt i lägre impedanser.

Om du hittar en förstärkare för högtalare med 2 och 4 ohm så kommer den att fungera med högtalare med 8 ohm.

* Allra, allra flesta.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del slutsteg och elektronikenheter som är tänkta att byggas in i högtalaråldan också, "plate amp", det går ibland även att använda någon/några kanaler i en hembiomaksin till att driva passiva baslådor, det innebär både för och nackdelar som allt annat men man får ju som vanligt fundera på vad som passar bäst när man kan välja och vraka med självbyggen.
http://www.parts-express.com/cat/subwoofer-plate-amplifiers/3...
http://www.parts-express.com/cat/full-range-plate-amplifiers/...
Man kan även behöva ett bra aktivt filter typ en Minidsp, de har också ett par plate amps.
https://www.minidsp.com/
Själv har jag en Behringer Ultradrive DCX 2596, den kom före Minidsp och var väl den enhet som tog överkomligt prissatt dsp till hobbyfolket och det finns ganska många moddprojekt som baseras på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ladda inte på för stor subwoofer har själv en 10" på med aktiv100w drivsteg attan va den kan dundra på ska byta ner mig till en 8" subwoofer när jag har råd.

Man vill inte att grannarna kommer över och vill snacka med en över basljudet

Sen finns det fina bas lådritningar men vete katten om det blir billigare än att köpa en färdig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jygge:

Ladda inte på för stor subwoofer har själv en 10" på med aktiv100w drivsteg attan va den kan dundra på ska byta ner mig till en 8" subwoofer när jag har råd.

Man vill inte att grannarna kommer över och vill snacka med en över basljudet

Sen finns det fina bas lådritningar men vete katten om det blir billigare än att köpa en färdig

Lustigt resonemang, man brukar inte frivilligt minska storleken bara för att man inte hittar nivåkontrollen, det är bättre att satsa stort och minska disten eller få systemet att gå djupare, möjligen kan man byta mot flera mindre för att kunna placera basarna på akustiskt gynnsammare positioner i rummet men flera stora är ännu bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jag har tittat runt lite och dom här 2 har jag funderat på att köpa. Kommer dom att passa ihop? Eller har ni något bättre förslag?

http://www.hifikit.se/hifi/slutsteg/subbas/ds-40

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-um15-22-.html

Permalänk
Medlem

@Johansson1990:

Du har inte sagt något om lådstorlek så...
Ska du ha ut mycket för pengarna är definitivt en hornladdning att föredra. Tex som:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94934

Oroa dig inte över elementstorleken, hornladdningen gör dem avsevärt mycket bättre än vanliga slutna eller portade lådor med avsevärt mycket större element. Vi pratar alltså 110 db uppmätt utomhus, inte inomhus eller i någon konstig simulering eller dylikt, med ett slutsteg på max 280w.

Om man andå ska göra så kan man lika gärna göra ordentligt

Permalänk

Tänkte 100 -140 liters låda tänkte ha bas reflexrör 2 st vet ej hur stora men minst 7 mm diametern.. Minst 25 mm tjocklek på mdf eller spånskiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johansson1990:

Tänkte 100 -140 liters låda tänkte ha bas reflexrör 2 st vet ej hur stora men minst 7 mm diametern.. Minst 25 mm tjocklek på mdf eller spånskiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte mycket till diameter på basreflexportarna Hursomhelst så kommer du att kunna se lämpliga portdimensioner i simuleringsprogrammet, det går att uppnå samma avstämning på flera sätt så förhållandet mellan diameter och längd går att ändra så länge man häller koll på lufthastigheten i porten så att den inte blir för hög för blir den det så ökar disten, det kan också gå att böja porten om den behöver vara väldigt lång men sånt beror ju på hur du designar lådan .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johansson1990:

Tänkte 100 -140 liters låda tänkte ha bas reflexrör 2 st vet ej hur stora men minst 7 mm diametern.. Minst 25 mm tjocklek på mdf eller spånskiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du ha bra basrespons i 30Hz får du tänka 200-300mm reflexrörs diameter! Annars får du ljud från luften som rör sig i röret! Satsa på 15" element, ju större desto bättre!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag är mycket skeptisk till om det ens går att simulera fram någon snygg tonkurva med rimligt låg avstämning (med ultimaxen) utan att lådan blir typ 3-400 liter. Jag föreslår som sagt en sluten låda. Betydligt mindre risk att göra fel om man inte är superbra påläst eller har mycket praktisk erfarenhet.

Permalänk

Något särskilt som man ska tänka på när man bygger en reflex låda ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johansson1990:

Något särskilt som man ska tänka på när man bygger en reflex låda ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ned Bass pro, där kan du räkna ut dimensionerna baserat på vilket element du köper! Mycket bra verktyg för att få bra frekvens respons!

http://www.ht-audio.com/index.html

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Bygga reflexlåda är svårt.
UM15-22 som du länkade ska gärna ha typ 200-250 L i reflexlåda.
De spelar dock RIKTIGT snyggt i en sluten låda på cirka 100 liter, vilket även är den populäraste basen att bygga i denna tråden https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=259179 och som jag själv också hade två stycken av.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Bygga reflexlåda är svårt.
UM15-22 som du länkade ska gärna ha typ 200-250 L i reflexlåda.
De spelar dock RIKTIGT snyggt i en sluten låda på cirka 100 liter, vilket även är den populäraste basen att bygga i denna tråden https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=259179 och som jag själv också hade två stycken av.

Beror helt på ens träslöjdskunskaper Byggde nyligen en 140 Liters låda för bilen med 2 st 15" element! Spelar riktigt fint från runt 27Hz till 120hz! Med 1200 Watt RMS ger den runt 130-140DB beroende på Frekvens och avstånd
Tog mig runt 50-60 timmar men byggde i solid björk (som jag limmade egna paneler utav p.g.a 25cm bredd på plankorna) med en tjocklek om 5cm haha Dessutom har den blivit ombyggd 5 ggr där jag stegvist bytt ut panelerna från 3cm spånskiva till björk.

Bygger man i MDF eller spånskiva beböver man ju endast spik, lim, skruvdragare, hammare och cirkelsåg! Figursåg eller sticksåg för att ta hål för elementen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Är man riktigt riktigt seriös med sitt bygge behöver man ju dock ofta pilla på avstämningen efter själva lådan är byggd!
Jag rekommenderar nuförtiden slutet i alla fall. Enklare, spelar snyggare och djupare (med hjälp av DSP), mindre låda och sist men inte minst, man slipper oroa sig för slaglängd vid avstämningen.
My 5 cents i alla fall!

TS: Jag råkar även ha ett monsterslutsteg till salu som jag drev mina 2x UM15-22 med. http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Installation-Speakers/...
PMa ifall det är intressant

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rydisen:

@Esseboy: Är man riktigt riktigt seriös med sitt bygge behöver man ju dock ofta pilla på avstämningen efter själva lådan är byggd!
Jag rekommenderar nuförtiden slutet i alla fall. Enklare, spelar snyggare och djupare (med hjälp av DSP), mindre låda och sist men inte minst, man slipper oroa sig för slaglängd vid avstämningen.
My 5 cents i alla fall!

TS: Jag råkar även ha ett monsterslutsteg till salu som jag drev mina 2x UM15-22 med. http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Installation-Speakers/...
PMa ifall det är intressant

Det är ju inte riktigt så enkelt utan slutna lådor ger lägre verkningsgrad än basreflex så man behöver större slutsteg, vilket gör att de blir dyrare och ofta ökar disten (åtminstone i slutsteget) allt blir inte magiskt jättebra bara för att man bygger slutet och man bör se på systemet som helhet för att få med de samlade för och nackdelarna i stället för att bara se på högtalaren i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju inte riktigt så enkelt utan slutna lådor ger lägre verkningsgrad än basreflex så man behöver större slutsteg, vilket gör att de blir dyrare och ofta ökar disten (åtminstone i slutsteget) allt blir inte magiskt jättebra bara för att man bygger slutet och man bör se på systemet som helhet för att få med de samlade för och nackdelarna i stället för att bara se på högtalaren i sig.

men sluter brukar väll endå vara enklast att bygga, det gör inte så mkt om det blir nån cm hit eller dit så för en novis så kanske det är bäst att börja med.
byggde själv en subb av en högtalare som jag köpte på bygg din bas som dessvärre inte finns längre men peerless elementen ska vara rätt fina(vad jag läst mig till). själv körde jag på en basreflex avstämd till 17hz, eller omm det var 23hz minns inte riktigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju inte riktigt så enkelt utan slutna lådor ger lägre verkningsgrad än basreflex så man behöver större slutsteg, vilket gör att de blir dyrare och ofta ökar disten (åtminstone i slutsteget) allt blir inte magiskt jättebra bara för att man bygger slutet och man bör se på systemet som helhet för att få med de samlade för och nackdelarna i stället för att bara se på högtalaren i sig.

Effekt av helt ok kvalité är billigt. Möjligheten att trimma utsträckningen neråt i frekvens mha dsp i en sluten låda är också överlägsen jämfört med basreflex-dito. Är man dåligt påläst men ändå uppskattar god återgivning så ska man bygga slutet. Spelar utfallet mindre roll, kör på med basreflex-dito (det är faktiskt coolare) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju inte riktigt så enkelt utan slutna lådor ger lägre verkningsgrad än basreflex så man behöver större slutsteg, vilket gör att de blir dyrare och ofta ökar disten (åtminstone i slutsteget) allt blir inte magiskt jättebra bara för att man bygger slutet och man bör se på systemet som helhet för att få med de samlade för och nackdelarna i stället för att bara se på högtalaren i sig.

Allt är en kompromiss! Vad TS behöver/vill ha är såklart helt upp till honom.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H