Spdif ut från moderkort till recievern inget surround?

Permalänk
Medlem

Spdif ut från moderkort till recievern inget surround?

Hej. Jag måste separera ljud och bild ut från datorn. Kör hdmi ut till tv ( går ej att köra hdmi till recievern, får då "no signal") för att få pcm surround så blev jag tipsad av en kille på Kjell och co. Att löda en kontakt på moderkortets spdif ut (två stift pågigabyte z97p-d3) . Kör sedan coax in i min nad t757. Jag får ljud i Windows, men endast 2 kanaler. Jag vill ha 5.1 kanaler. Hur får jag till det?
Kör Windows 10 64bit.

Tack på förhand

Permalänk
Testpilot

Spdif stödjer inte PCM i fler kanaler än två (stereo), vill du har 5.1 så måste man skicka det komprimerat så som Dolby Digital eller DTS.

Ska du ha 5.1-ljud från spel (alltså live-ljud och inte förmixade kanaler) krävs det att ditt ljudkort eller tillhörande programvara har stöd för antingen Dolby Digital Live (DDL) eller DTS Connect som kodar om ljudet till Dolby Digital eller DTS. Kolla om du kan hitta nån inställning för DDL eller DTS Connect i programvara för ljudkortet.

I filmer däremot som redan har ljudspår i exempelvis DTS inbakat är det inga större problem att skicka det vidare via spdif.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]