Windows 7 och 8.1 blockerar uppdateringar för nya Intel- och AMD-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad har det för relevans? Windows-installationen har förändrats och förbättrats en hel del sedan den tiden, precis som maskinvaran. Varför tar alltid Linux-fans upp fördelarna med att kunna köra på maskiner som alla andra lämnat till sortergården för tio år sedan?
Möjligheten att uppdatera allt samtidigt säger mer om hur stort behovet av det är på Linux, jämfört med Windows.

Relevansen är väll att du kan installera och uppdatera linux, även på en äldre maskin, och vara klar under en timme.
Du kan änvända en äldre burk t.ex. pentium 4 eller core2duo till surfburk, skriva lite dokument m.m funkar utmärkt även idag till lättare sysslor. Du kan t.ex. återuppliva den där gammla Win XP burken, till någon som har behov av en surfburk m.m.
Visst har windows installationen blivit snabbare, men fungerar inte lika bra på äldre hårdvara.

Att uppdatera allting samtidigt är väll en bra grej som underlättar och sparar tid.
Ifall windows hade denna funktion skulle inte du tycka att det var smidigt?
Finns program idag som har auto uppdaterings funktion, men långt ifrån alla program fungerar så.
Exemple VLC, CPU-Z, HWmonitor, Virtualbox som någon innan nämde, dessa är ett fåtal finns säkert fler program, som skickar iväg en till tillverkarens hemsida där du sen manuellt får ladda ner programmet och sköta installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@Petterk: Tror inte jag fick fram det jag menade helt 100%. Det jag var ute efter var samma typ av smidighet som i apt eller dnf tex, tyvärr är ju inte ms store lösningen på problemet.
Sen är ju annan grej tiden och omstarter vid uppdateringar win10 vs valfri Linux dist. Fick precis en ny build(slow insider) på en surface pro 4, tog ganska precis 30min att uppdatera med 3-4st omstarter. Skulle inte iaf omstarterna kunna minimeras till 1st?

För privatpersoner är det svårt som sagt, men det finns lösningar. I PackageManagment kan du lägga till dina egna källor, PSGallery och NuGet finns som standard. Men det handlar mest om paket för att installera ett program, sen får i princip programmen själva hålla sig uppdaterade med sina egna mekanism. Chocolatey är mer vad du letar efter där. Det kan beskrivas som apt för Windows, med ett stort repo med de flesta program du kör. Där du kan installera, uppgradera och avinstallera grejer med ett enkelt kommando då. Finns andra lösningar för de lite mer tekniskt begåvade också, men de flesta lösningar vänder sig mot mer avancerade användare, typ admins som ska administrera företagets klienter eller helt enkelt lösningar som kräver att man sätter upp egen infrastruktur.

Permalänk

Själv gillar jag designen i Windows 7(ungefär som här på sweclockers), trevliga färger och man blir inte blind när man öppnar mappar och tittar runt och när jag väl skaffade en dator för win10 så kändes det som att jag fick cancer i ögonen när jag exempelvis såg hur illa de designat Aktivitetshanteraren.
Bara att jämföra hur trevlig win7 ser ut och sen win10, helkorkad design i tian:
7: http://i.imgur.com/m6Va1hv.png
10: http://i.imgur.com/VXTKcuw.png

Ett ännu större tomt fält nere till höger men istället för att Win10 utnyttjar det så gör det det ännu värre och man ser ju inte alls graferna i detta utförande, det utförande jag gillar att ha Aktivitetshanteraren.
Linus på linjen är mer levande än den treåring som ritat detta.
Svart skärm när något konstigt händer är ju dessutom väldigt produktivt vilket hände 2 ggr med tian då jag installerade och sist testkörde datorn i somras.

Eftersom jag inte är i behov av OneDrive, Cortana eller appStore över huvudtaget och MS bestämt vill att alla ska ha det, köra det och även prenumerera på office365 så känns tian helt oväsentligt i mitt liv.
Varför skulle man vara bakåtsträvare för att man inte ser behovet i onödig skit?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Petterk: Tackar! Ska kollas när jag kommer hem ikväll.

Permalänk
Skrivet av Kronvrak:

Varför har du åsikter om främmande människors egendom?
För att deras grejer är gamla i dina ögon?

Har du även åsikter om att främmande människor som jag sitter med en surfplatta med Android 4.1 när senaste Androidversionen är 7.x?
Om du stör dig på gamla operativsystem används av främmande människor.
Så kan glädja dig med att Linux mint på skrivbordsdatorn nyligen fick senaste Linuxkärnan och dessutom flera andra uppgraderingar av OS:et och även program.

Skrivbordsdatorn används för banktjänster och att betala räkningar med. Använder inte Windows för sådana sysslor, däremot har vi en speldator som vi spelar online spel med, det duger Win7 bra för.

I vilket fall behöver inte Microsoft bry sig om några kostsamma uppdateringar för någon av våra datorer eller mobiler. Skulle inte ens ta emot dom om så Microsoft skulle försöka lura på oss dom (som dom försökte göra med Win10).

för windows är inte en egendom du äger inte programvaran du har bara licens att använda den

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att Linux får fullt gaming stöd i framtiden

Då kan vi lägga Microsoft i historiens sopkorg

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fast drivrutiner för styrchip behövs ju.

Självklart.
Det är ju där poängen med aktiv support eller inte kommer in i bilden.

Dock så har folk fått tom Ryzen, som helt saknar gamla grunder för Win 7/8 ändå fått saker att fungera. Och de flesta drivare på Win 8.1 är Win 10 kompatibla, och samma.

Men MS support är = skit numera, då de inte ens fullföljer de 5 år de säljer tydligen. Så när konsument versioner och enklare företagsversioner av Win 10 når 2020 (som är deras EOL) blir det intressant o se vf som sker. För trots 3 nya versioner, har inte detta datum ändrats, utan endast för LTSB.

Skrivet av GilbertG:

Väldigt många spel görs numera för Linux, jag blev själv väldigt positivt överaskad när jag började titta på det. Du borde prova leva Linux-liv

En maskin kommer helt klart att gå denna väg. Problemet jag har haft (tidigare) är AMD drivare + Linux. Kan detta fås ordning på, så ett gammalt 290 kan fungera så får den gärna en vettig maskin med detta, SSD, 16GB RAM och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag röstar, men det har väl inte med detta att göra? Du har hoppat på en konspirationsteori-band wagon och medans då susar fram på den så tvingar du dig själv till en sämre användarupplevelse "för att varna för Microsofts plan"?

Jag kan ju säga att jag personligen tror inte alls att Microsoft försöker slakta W32 till förmån för UWP, utan ihärdigheten grundar sig snarare i att de såklart vill kunna sälja våra surfvanor och annat till annonsörer för bättre riktad reklam. Det kan man såklart också tycka är skit, men då skulle man ha dragit öronen åt sig långt långt tidigare, det går inte ihop att hålla käften medans man tar den i tvåan av Facebook, Google, och fan och hans Moster, men så fort Microsoft gör samma sak så skriker man. Det är hyckleri, dubbelmoral, och kontraproduktivt.

Men visst, sover du bättre om natten om du använder Windows 7 så gör det. Det är bara det att det här kommer gå så långt att enda sättet att undkomma Microsofts affärsstrategi är att ta sin Windowsburk helt offline, och som samhället ser ut idag så blir det ju en väldigt torr upplevelse.

De gör precis allt för att folk enbart ska bry sig om deras app store skräp och marknadsför den med näbbar och klor så vi inte kan modda bort det. Att du vägrar se det som ett tecken att de vill fasa undan annat än UWP långsiktigt får stå för dig. Utvecklare kommer dessutom alltid gå mot den plattform med störst användarbas, denna är inte Windows 10 på långa vägar och det finns just nu inget som garanterar att det blir störst. Kontroverserna är större än någonsin i Windows historia och det gör folk avvaktande, vilket är sunt.

Och i en era då den personliga informationen är det mest värdefulla vi har att ta hand om som användare av internet och tjänster, att som Microsoft gör inspireras av konkurrenterna och skruva upp insamlandet till 11 och vida överträffa dem är galet feltänk. Hade de jobbat för att Windows skulle blivit en säker icke-samlande plattform så hade folk hoppat över utan eftertanke. Nu är det bra att folk kritiserar och informerar andra, det behövs mer än någonsin. Fortsätt vara naiv du för all del, bekommer inte oss andra som tur är.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

De gör precis allt för att folk enbart ska bry sig om deras app store skräp och marknadsför den med näbbar och klor så vi inte kan modda bort det. Att du vägrar se det som ett tecken att de vill fasa undan annat än UWP långsiktigt får stå för dig. Utvecklare kommer dessutom alltid gå mot den plattform med störst användarbas, denna är inte Windows 10 på långa vägar och det finns just nu inget som garanterar att det blir störst. Kontroverserna är större än någonsin i Windows historia och det gör folk avvaktande, vilket är sunt.

Och i en era då den personliga informationen är det mest värdefulla vi har att ta hand om som användare av internet och tjänster, att som Microsoft gör inspireras av konkurrenterna och skruva upp insamlandet till 11 och vida överträffa dem är galet feltänk. Hade de jobbat för att Windows skulle blivit en säker icke-samlande plattform så hade folk hoppat över utan eftertanke. Nu är det bra att folk kritiserar och informerar andra, det behövs mer än någonsin. Fortsätt vara naiv du för all del, bekommer inte oss andra som tur är.

Åja... Vi får se hur länge det håller i sig. De som sitter kvar på PC idag kommer ju behöva köpa nytt så småningom, och då kommer det inte gå att ha något som är äldre än Windows 10. Windows 10 har för övrigt gått om Windows 7 här i Sverige för ett bra tag sen.

Edit: För den delen också på steam internationellt, enlight hardware survey, så att W7 fortfarande är störst globalt sett till alla datorer har förmodligen att göra med företag som är sega med att uppgradera, så som det brukar vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta kan säkerligen inte gälla Windows 7 brandade för Företag som kör WSUS?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En maskin kommer helt klart att gå denna väg. Problemet jag har haft (tidigare) är AMD drivare + Linux. Kan detta fås ordning på, så ett gammalt 290 kan fungera så får den gärna en vettig maskin med detta, SSD, 16GB RAM och allt.

AMDs open source drivare börjar bli riktigt vass om man kan hålla sig med en ny kernel och ny Mesa version. Har skett en fantastisk utveckling bara senaste halvåret. Tyvärr är Radeon 290 ett av dom kort som verkar orsaka mest problem av någon anledning. Nvidias propritära driver är nog fortfarande snabbare, men gapet håller på att stängas, och det är ju skönt att slippa stängda kernel drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

AMDs open source drivare börjar bli riktigt vass om man kan hålla sig med en ny kernel och ny Mesa version. Har skett en fantastisk utveckling bara senaste halvåret. Tyvärr är Radeon 290 ett av dom kort som verkar orsaka mest problem av någon anledning. Nvidias propritära driver är nog fortfarande snabbare, men gapet håller på att stängas, och det är ju skönt att slippa stängda kernel drivers.

Låter positivt iaf.

Enda jag har tillgängligt är typ gammal 7870 och 290... så något av det måste det bli, och 290 är ju helt klart mer kraftfullt om man ska kunna jämföra och använda den mer än som "surf-maskin med lätta spel", vilket inte var tanken.

Med tanke på dock hur satans mycket mög man måste hålla på med dagens Windows så är lite pilleri i Linux snart inget unikt. Win 10 måste du lägga en sabla massa saker på att blockera och justera deras skräp, och nu med detta blockerande mög för Win 8.1 (som den inte borde ha med mainstream support) så blir det ju jobb runt det också.

MS har fan blivit värre än Ryssland och Kina med sina "tvång".

Permalänk
Medlem

om ni inte är gamers eller kollar på camporr i flash så är freeBSD ett väldigt bra alternativ till windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joffrey:

om ni inte är gamers eller kollar på camporr i flash så är freeBSD ett väldigt bra alternativ till windows.

och skiter i skrivare som inte har äkta postscript

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

för windows är inte en egendom du äger inte programvaran du har bara licens att använda den

Så enligt dig så "hyr" man bara Microsoft Windows licens.
Så det därför du bryr dig om vad andra människor har som Operativsystem i deras datorer.

Med andra ord äger jag licensen. Sedan får Duckface ha vilka åsikter hen vill. Vad som står i EULA eller andra köpekontrakt, står inte över svensk lag.

Har även en mängd Linux GNU-licenser jag utnyttjar, de är kostnadsfria. hur ser du på dom Duckface, lånar man bara en GNU-licens

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Man ska tydligen inte installera KB4012218 om man vill kunna köra en nyare CPU (Ryzen och Kaby Lake) på Windows 7. http://www.nsaneforums.com/topic/289451-march-2017-preview-of...

Om man struntar i denna så kanske man kan uppdatera fortfarande

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Fast drivrutiner för styrchip behövs ju.

Skrivet av Paddanx:

Självklart.
Det är ju där poängen med aktiv support eller inte kommer in i bilden.

Dock så har folk fått tom Ryzen, som helt saknar gamla grunder för Win 7/8 ändå fått saker att fungera. Och de flesta drivare på Win 8.1 är Win 10 kompatibla, och samma.

Lämnar bara detta här:

AMD Socket AM4/AMD Ryzen™ Processor Software Drivers

​ ​Description:
​​​Supports Windows 10/7 (​64-bit)
Package Includes:
AMD 16.50.2601 Graphics Driver
AMD Chipset Drivers
AMD AHCI Driver​
AMD USB ​3.0 Driver
RAID Drivers
AMD RAIDXpert Utility​​

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/am4-chipset-dr...

Permalänk
Medlem

@Per Hansson @AMD-FX
Tackar för dessa råd

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Per Hansson @AMD-FX
Tackar för dessa råd

Jag kan dock inte bekräfta att det är så då jag inte har en Ryzen än (eller Kaby Lake) , men eftersom killen i länken inte kunde ladda ner mer hotfixar efter KB4012218 som nyligen släpptes och han hade ju Kaby Lake så kan det vara den som blockerar. Jag kanske skulle testa med min FX-8350 och testa. Funkar det så kanske det är som jag tror det är

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Man ska tydligen inte installera KB4012218 om man vill kunna köra en nyare CPU (Ryzen och Kaby Lake) på Windows 7.

Vi får väl se vad de gör med den där patchen, men det vore precis Microsofts ohederliga stil att baka in en patch för att artificiellt blockera Windows 7 på nya CPUer i en kumulativ security update.

EDIT: Och jag vill verkligen påpeka att allt utom gaming funkar lika bra på Linux som på Windows, och Linux är säkrare, mer konfigurerbart, och mer intuitivt än Windows 8/10. För den som inte spelar spel finns ingen som helst anledning att inte köra t.ex. Linux Mint.

Permalänk
Medlem

@Awakeruad: Köpte mig en I7 7700 och installerade om ifrån 10 till 7an för att kolla och har inga problem med 7an.
Har installerat Uppdaterigarna och drivrutinerna för moderkortet. Har ett gtx 1080 med.
Har inga problem med kaby lake och windows 7. Mvh Surxx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Awakeruad: Köpte mig en I7 7700 och installerade om ifrån 10 till 7an för att kolla och har inga problem med 7an.
Har installerat Uppdaterigarna och drivrutinerna för moderkortet. Har ett gtx 1080 med.
Har inga problem med kaby lake och windows 7. Mvh Surxx

Har dom gått live med detta än?

Det som dock redan är live är ju installation av W7 på kaby lake och Z270, där måste man lägga in drivare innan installationen kan göras.
Råkade ut för detta i veckan när sonen skulle slänga in W7 på en nybyggd dator med kaby lake och Z270, W10 installerades utan problem.

Permalänk
Medlem

Windows 7 och Kaby lake 7700

@MacAllan: Jag har ett H270, Jag har själv inga problem .
Sitter med Windows 7 Tagit hem uppdateringarna för windows och får fortfarande uppdateringar.
Spelar spel utan problem. Märker inget som jag hör eller ser folk att de inte funkar.
Här får du en länk som visar att jag använder det .
Mitt nick på Sweclockers står med på datorns namn som bevis .
Kommer inte använda 10an igen så länge jag kan använda mig av 7an.
http://i.imgur.com/WfBR7pc.jpg Länk på Windows 7 och Kaby lake 7700 .
Med Vänliga Hälsningar // Surxx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@MacAllan: Jag har ett H270, Jag har själv inga problem .
Sitter med Windows 7 Tagit hem uppdateringarna för windows och får fortfarande uppdateringar.
Spelar spel utan problem. Märker inget som jag hör eller ser folk att de inte funkar.
Här får du en länk som visar att jag använder det .
Mitt nick på Sweclockers står med på datorns namn som bevis .
Kommer inte använda 10an igen så länge jag kan använda mig av 7an.
http://i.imgur.com/WfBR7pc.jpg Länk på Windows 7 och Kaby lake 7700 .
Med Vänliga Hälsningar // Surxx

Jag misstror dig inte, jag menade bara att jag inte tror dom gått live med uppdateringsspärren än, vet inte heller om dom kommer göra det.

Sen det andra jag upplevde var när jag skulle installera W7, installationen klagade på att det saknades drivare och kunde därför inte göras förrän man laddat dom.

Permalänk

Både KB4015546 (Security-only update) samt KB4015549 (Monthly Rollup) för April har denna lilla nugget:
Known issues in this update:
If the PC uses an AMD Carrizo DDR4 processor, installing this update will block downloading and installing future Windows updates.

Vore intressant att höra nu när uppdateringen som skall blockera Intel 7:e generation CPU samt AMD Bristol Ridge samt efterkommande Ryzen är släppt hur det ser ut för folk med sånna system?
Skall även bli intressangt att se hur Microsoft ska lösa att släppa en uppdatering för de AMD Carrizo system som nu av misstag inte kan installera uppdateringar via Windows Update längre, lite catch 22 där.
Förmodligen kommer en fristående uppdatering behöva laddas ner manuellt & köras, förhoppningsvis kan folk med kunskaper modifiera den för att ta bort kontrollen för även Ryzen & Intel 7:e generation CPU:er

https://support.microsoft.com/en-us/help/4015549/windows-7-wi...

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-u...