Kopieringsskyddet Denuvo kringgås i Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Melding Plague

Kopieringsskyddet Denuvo kringgås i Mass Effect: Andromeda

Endast två veckor efter lanseringen av Mass Effect: Andromeda har piratversioner av spelet hittat ut på webben. Detta trots implementeringen av kopieringsskyddet Denuvo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntat

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Var bara en tidsfråga.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv

Det är svårt att göra ett kopieringsskydd där antalet användare är flera miljoner och där folk tävlar om att knäcka skyddet, kanske är det även pengar iblandad för de som knäcker skyddet. Nej jag syftar ej på några miljonsbelopp, men om någon lägger 40h på att knäcka ett skydd, så skulle denna person troligen på samma tid ha kunnat gjort ett it jobb och fått in runt 40 000kr.

Inom programvaror riktat sig emot mindre användare och ofta kommersiella såna så fungerar kopieringsskydden bra, det finns lite undantag med program som många svenssons använder.

*edit*
Lösningen på piratskydd tror jag är mer onlinetjänster som bra multiplayer stöd, att hela spelet inte finns lokalt utan man får ladda hem delar o.s.v.

Permalänk
Medlem

Bra, nu kan dom plocka bort det från dom lagliga kopiorna med så kanske vi slipper några av problemen som spelet dras med.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Så länge du kan spela spelet, se filmen/serien, höra musiken kommer det gå att "knäcka" är min uppfattning

Permalänk
Medlem

Gillar att de tar bort skyddet efter det har blivit hackat. Finns ingen mening att låta det ligga kvar och störa när det inte längre fyller någon funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Bra, nu kan dom plocka bort det från dom lagliga kopiorna med så kanske vi slipper några av problemen som spelet dras med.

Skrivet av Timergu:

Gillar att de tar bort skyddet efter det har blivit hackat. Finns ingen mening att låta det ligga kvar och störa när det inte längre fyller någon funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för problem? Jag har inte märkt av några men jag kanske har haft tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Gillar att de tar bort skyddet efter det har blivit hackat. Finns ingen mening att låta det ligga kvar och störa när det inte längre fyller någon funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Har EA/Bioware sagt att de ska ta bort Denuvo från Mass Effect eller du drömmer bara?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

CPY ftw.

Permalänk
Medlem

najs! slipper man denuvo på me andromeda, om de håller sitt löfte att patcha bort drm skyddet eftersom det är hackat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad är det för problem? Jag har inte märkt av några men jag kanske har haft tur.

Att delar av ditt spelbibliotek plötsligt går upp i rök den dagen Denuvos servers försvinner om de kånkar eller bestämmer sig för att lägga ner ser jag som ett ganska stort problem.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Att delar av ditt spelbibliotek plötsligt går upp i rök den dagen Denuvos servers försvinner om de kånkar eller bestämmer sig för att lägga ner ser jag som ett ganska stort problem.

Men nu så tror jag han menar vad det finns för problem i dagsläget, vad för problem har folk i detta nu (vilket jag undrar också).

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Inaktiv

@TheSlicker:

Hur kortsiktig får man vara i sitt tänkande? Ska du sluta andas med då det är massa energi och du kommer inte dö än på länge om du slutar?

Permalänk
Medlem

Efter dom recensioner osv jag har läst så skulle jag inte ens vilja tanka ner spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Efter dom recensioner osv jag har läst så skulle jag inte ens vilja tanka ner spelet.

Spelet har fått oförtjänt dålig kritik.
Det är faktiskt fantastiskt, och jag tycker det är riktigt bra. Tarvliga ansiktsuttryck i bland (pinoccio uttryck).
Och det är väldigt många som håller med mig.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Spelet har fått oförtjänt dålig kritik.
Det är faktiskt fantastiskt, och jag tycker det är riktigt bra. Tarvliga ansiktsuttryck i bland (pinoccio uttryck).
Och det är väldigt många som håller med mig.

Håller med till fullo. Andromeda är ett skitbra spel.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lösningen på piratskydd tror jag är mer onlinetjänster som bra multiplayer stöd, att hela spelet inte finns lokalt utan man får ladda hem delar o.s.v.

Jo, för det fungerade ju så bra för SimCity

Nej, alla lösningar som går ut på att man ständigt måste vara uppkopplad för att kunna spela tror jag bara kommer vara en nackdel för försäljningen (förutom för spel som enbart är multiplayer så klart). Då är det nog ändå vettigare att använda något skydd som Denuvo, och hoppas på att många potentiella piratkopierare är otåliga och köper spelet innan skyddet knäcks. Sen kan man plocka bort skyddet, och hoppas på att det inte gett spelet allt för dåligt rykte så att även de som vägrar köpa spel med såna kopieringsskydd väljer att köpa det.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att köpa eller ladda ner detta spel. För mycket politik och annan skit gör att jag håller mig borta. Sedan att trovärdiga recensioner säger 5-6/10 gör inte heller spelet till ett måste för mig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det är svårt att göra ett kopieringsskydd där antalet användare är flera miljoner och där folk tävlar om att knäcka skyddet, kanske är det även pengar iblandad för de som knäcker skyddet. Nej jag syftar ej på några miljonsbelopp, men om någon lägger 40h på att knäcka ett skydd, så skulle denna person troligen på samma tid ha kunnat gjort ett it jobb och fått in runt 40 000kr.

Inom programvaror riktat sig emot mindre användare och ofta kommersiella såna så fungerar kopieringsskydden bra, det finns lite undantag med program som många svenssons använder.

*edit*
Lösningen på piratskydd tror jag är mer onlinetjänster som bra multiplayer stöd, att hela spelet inte finns lokalt utan man får ladda hem delar o.s.v.

Gör man en bra produkt så behöver man inget kopieringsskydd.
Dom pengarna som dom la på kopieringsskydd skulle dom lagt på animering istället.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Gör man en bra produkt så behöver man inget kopieringsskydd.
Dom pengarna som dom la på kopieringsskydd skulle dom lagt på animering istället.

Det första påståendet och går göra generellt kring allt.

Beroende på vad för typ av produkt man säljer så kan man göra det på olika sätt, där även andelen användare påverkan. T.ex. kan man inte vissa produkter tjäna pengar genom att användaren får köpa extra saker, vilket är populära i mobilspel.
Förlita sig på donationer kräver att ens produkt används i väldigt stor upplaga os.v.

Om vi går tillbaka till skydd som Denuvo så fungerar det utmärkt på programvaror som används i små volymer. För större produkter så tror jag mer på köp i spel är ett bättre sätt. Ta Pokemon Go, helt gratis att ladda hem, men så plockar saker på pengar.
*edit*

Sedan kan man vara emot dessa spel som har en massa köp i spelfunktioner då det kan vara lite som sms-lån, men jag diskuterar hur företag kan göra för att få ut maximalt med $.

Permalänk

@Zyces: Håller med. Spelet har den rätta "mass effect känslan". Visst finns det enstaka saker man stör dej på, som de kunnat göra bättre, men inget som är game breaking.

Permalänk

Jag har inte själv lagt märke till något problem med kopieringsskyddet, men naturligtvis vore det fint att slippa ändå, så att de som *har* fått problem kanske kan spela det. Har bara sänkt kanske 10 timmar i spelet än, men jag gillar det. Lite lättsammare stämning än i orginaltrilogin, fin grafik förutom vissa animationer och combat är bättre än tidigare. Jävligt rörigt UI dock.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Denuvo, obehagliga antivita politiska åsikter och sådär recensioner gör att det inte är ett spel jag vill betala för.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Gör man en bra produkt så behöver man inget kopieringsskydd.
Dom pengarna som dom la på kopieringsskydd skulle dom lagt på animering istället.

Bra inlägg. Titta bara på Witcher 3.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Spelet har fått oförtjänt dålig kritik.
Det är faktiskt fantastiskt, och jag tycker det är riktigt bra. Tarvliga ansiktsuttryck i bland (pinoccio uttryck).
Och det är väldigt många som håller med mig.

Jasså? Spelade det några timmar och oj vilket skit det är! De var länge sen jag sett något så dåligt animerat. Man får ingen som helst känsla för storyn på grund av de minst sagt humoristiska och klumpiga ansiktsuttrycken, de är verkligen riktigt dåliga. Det blir inte bättre av att vissa ansikte ser ut som om de kommer från 2000 talet.

Nej, kritiken är helt klart förtjänt enligt mig.

Jag är en av många som verkligen hoppades på att Andromeda skulle kunna leva upp till Mass Effect 3 som jag la ner massor med tid på och generellt har jag inte jätte höga krav men detta är bara för dåligt tyvärr.

Ser inte häller hur de skulle kunna rätta till spelet med ett par patchar med tanke på att problemen finns i så gott som alla cutscenes och de verkar ha gjort sig av med kompetensen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Bra, nu kan dom plocka bort det från dom lagliga kopiorna med så kanske vi slipper några av problemen som spelet dras med.

Skrivet av Timergu:

Gillar att de tar bort skyddet efter det har blivit hackat. Finns ingen mening att låta det ligga kvar och störa när det inte längre fyller någon funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Snyft:

Har EA/Bioware sagt att de ska ta bort Denuvo från Mass Effect eller du drömmer bara?

Skrivet av str8forthakill:

najs! slipper man denuvo på me andromeda, om de håller sitt löfte att patcha bort drm skyddet eftersom det är hackat.

Källa?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Hur passar kopieringsskydd in i konsumentens rätt till privatkopiering?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jasså? Spelade det några timmar och oj vilket skit det är! De var länge sen jag sett något så dåligt animerat. Man får ingen som helst känsla för storyn på grund av de minst sagt humoristiska och klumpiga ansiktsuttrycken, de är verkligen riktigt dåliga. Det blir inte bättre av att vissa ansikte ser ut som om de kommer från 2000 talet.

Nej, kritiken är helt klart förtjänt enligt mig.

Jag är en av många som verkligen hoppades på att Andromeda skulle kunna leva upp till Mass Effect 3 som jag la ner massor med tid på och generellt har jag inte jätte höga krav men detta är bara för dåligt tyvärr.

Ser inte häller hur de skulle kunna rätta till spelet med ett par patchar med tanke på att problemen finns i så gott som alla cutscenes och de verkar ha gjort sig av med kompetensen.

Dvs det du i princip skriver är att för att ansiktsuttrycken sen ut som att de kommer från 2000-talet så är hela spelet skit?
Tja, jag har inte lallat med det i ett par timmar, utan har över 60 timmar och är ca 50% in i spelet.
Och jag tycker att det är riktigt bra, väldigt mycket, bra och intensiv action. Otroligt mycket sidequests och explorations.
hur underbart som helst..
Animationerna är det absolut inget fel på, hela spelet är riktigt snyggt och väldigt varierande.
Det enda jag har som stör mig är som jag sagt innan. Dvs ansikten i dialogerna är inte speciellt bra, och de människorna ser ut som trädockor.

Men men, det är tur att smaken är som baken. Jag brukar se på helheten...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (okonstruktiva inlägg)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...