Spotify ger Premium-användare förtur till nya musikalbum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

På tiden när MP3 var kung så la jag kanske 350-450Kr på musik om året. Att då gå upp på 1200Kr om året är förjävla brant helt enkelt. Många räknar inte på årskostnad och det vet ju Spotify så då låter 99 billigt.

Jag skulle vilja se en tier som såg ut såhär typ "Betala 25Kr/månaden för 2500h lyssnande, när timmarna är slut så blir det med reklam istället".

Det skulle jag kunna tänka mig, men inte 1200Kr om året. Nej.

Det där blir jävligt många timmar per månad, 104 dagar av kontinuerligt lyssnande per 30 dagars period!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Bara det att slippa ha sin dator full med musikfiler är för mig värt 99kr i månaden
Det utrymmet kan jag ha annat på.
99 kr per månad och tillgång till en massa musik ..Vad är det knappt så man får en pizza med läsk idag för den summan

Tror nog Spotify tjänar mer stålar på reklamen på icke premium användare hehe

Har också läst att det är på gratisfolket som spotify tjänar pengarna, och om alla skulle gå över till betaltjänsten så skulle inte spotify ha råd att betala artisterna det dom får idag. Reklam är en ENORM marknad som omsätter en djävulusisk massa pengar.

Edit: Är en premiumanvändare som antagligen skulle hänga kvar om det så kostade 199kr/månaden, har inte laddat ner en olaglig sång sedan jag skaffade premium för 6 år sedan. Och jag "lånade" hem en hel del musik via internets underbara kanaler, trots att jag köpte 4-6 cd/lp skivor i månaden men fanns helt enkelt inte möjlighet att köpa all musik man ville ha för 150kr/st.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de inte fixar deras notifikationssystem när det kommer till nya releaser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Vi får väl se när statistiken blir tillgänglig. Men när det gäller filmer och spel piratkopieras det i alla fall mest de första veckorna efter släpp.

Nu betalar jag visserligen för Premium.. Men om en artist jag gillar släpper ett album skulle jag definitivt inte sitta och vänta 14 dagar på att få höra det. Jag skulle inte heller köpa det digitalt eller fysiskt någon annanstans om det ändå blir fritt tillgängligt efter 14 dagar. Alltså skulle jag i det fallet troligen ladda hem det olagligt, och sedan ta bort det när det blev tillgängligt på Spotify.

Tror inte den normala spotify-free användaren bryr sig så mycket om purfärska releaser att dom väljer att lägga ner tiden på att piratkopiera, bara för att dom får vänta 14 dagar innan dom kan lägga till låtarna på sina spellistor som fungerar på alla enheter dom brukar tjänsten på. Men visst får statistiken visa vad som stämmer ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

På tiden när MP3 var kung så la jag kanske 350-450Kr på musik om året. Att då gå upp på 1200Kr om året är förjävla brant helt enkelt. Många räknar inte på årskostnad och det vet ju Spotify så då låter 99 billigt.

Jag skulle vilja se en tier som såg ut såhär typ "Betala 25Kr/månaden för 2500h lyssnande, när timmarna är slut så blir det med reklam istället".

Det skulle jag kunna tänka mig, men inte 1200Kr om året. Nej.

Arbeta en dag och sen lyssna på musik i 364 dagar. Är det för dyrt så är det dags att byta jobb.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Generation Gratis™ strikes again!

Gratis är det ju inte alls. Om det hade varit reklamfritt och utan kostnad hade jag gått med på att det varit "gratis", men nu är det med reklam så då får artisterna betalt ändå. Jag har själv min musik ute på spotify så jag vet.

Skrivet av cider123:

Det där blir jävligt många timmar per månad, 104 dagar av kontinuerligt lyssnande per 30 dagars period!

Klumpigt räknat av mig. Men du förstår andemeningen.

Skrivet av kaya:

Arbeta en dag och sen lyssna på musik i 364 dagar. Är det för dyrt så är det dags att byta jobb.

Så en majoritet av Spotifys användare borde byta jobb då tycker du? De flesta som lyssnar betalar ju inte utan använder Spotify free.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag vill gärna ha bättre kvalite, det är det jag menar, som man kan spela hemma i stora stereon. Just nu verkar folk nöja sig med om dom hör vad det är för låt, ljudkvalite är sällsynt nuförtin om man inte vill tanka flac (jobbigare att hitta och överföra mellan enheter). Sedan kanske det kassa ljudet inte enbart beror på bitraten, utan hur ljudet vart komprimerat och hur bra sourcen var.

Tidal för 199SEK i månaden erbjuder Hifi.

Sen fick jag dock införskaffa en Bluesound Node 2 för 5000 SEK för att kunna spela upp det på min vintageanläggning.

Har samma utbud som Spotify vad jag märkt än så länge.

Visa signatur

Corsair 750D | Intel Core i7-3770K 4.6 GHz delidded & lappad | XSPC Raystorm D5 RX360 - RX240 | Gigabyte G1-Killer Series G1.Sniper 3 | G.Skill Ares 16 Gb 1866 Mhz | Corsair AX 1200W Gold | Intel 520 SSD 120 Gb - Samsung 830 256 Gb | x 2 Palit Geforce GTX 680 4GB + x1 MSI Twin Frozr GTX 680 4Gb | QNIX 27" 2560x1440 120hz | Logitech G700 | Logitech G110

Permalänk
Avstängd

@Ozzed: Dom har gjort sina prioriteringar och det är inget fel med det.
Men tittar man på Spotify utbud och hur deras tjänst fungerar så förstår jag inte hur man kan klaga på att det är för dyrt?

Det var över 20 år sen som jag köpte en CD senast men den kostade betydligt mer än vad Spotify gör idag...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av quinzy905:

Tidal för 199SEK i månaden erbjuder Hifi.

Sen fick jag dock införskaffa en Bluesound Node 2 för 5000 SEK för att kunna spela upp det på min vintageanläggning.

Har samma utbud som Spotify vad jag märkt än så länge.

Wow, vilken klarhet! Ska testa en månad och se om denna kvalite håller i sig

Tackar så mycket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Klumpigt räknat av mig. Men du förstår andemeningen.

Jag förstår absolut, dock skulle det behöva vara en mycket rimligare siffra, nu vet jag inte vad Spotify tjänar per timme utav deras reklam-lyssnare men det är väl iaf 1kr/h.

Jag betalar 99kr per månad och brukar spotify hundratals timmar per månad. Ganska rimligt pris för min del, men om jag skulle se det från Spotifys perspektiv skulle jag säkert vilja ha 40-50kr för 10h reklamfritt lyssnande om någon inte vill abbonemera på min tjänst. Eventuellt en "24h spotify reklamfritt för 39kr - allt du behöver till festen" eller liknande.

Kortfattat är tjänsten inte speciellt dyr för vad den ger. Även om man tjänar 500kr/dag när man jobbar så bör man ha råd med att unna sig 99kr/mån för att få något som höjer livskvalitén (ett liv utan musik känns väldigt dystert för mig iaf)

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Spotify bör först av allt sparka varenda UI designer de har och anställa några kompetenta. Deras appar börjar bli imponerande oanvändbara.

oanvändbara? tycker dem funkar ypperligt både på ios och android

Permalänk
Medlem

Helt okej för min del. Själv önskar jag att de hade kommit ut med en version där man kan nå en hel del musik i flac och hade gladeligen betalat 299 för det i månaden.

Alla lyssnar vi olika mycket på musik men för mig är 99kr snuskigt jävla billigt för det man får, jag förstår inte hur man inte kan betala för det, även om man lyssnar bara nån timme per dag.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Har också läst att det är på gratisfolket som spotify tjänar pengarna, och om alla skulle gå över till betaltjänsten så skulle inte spotify ha råd att betala artisterna det dom får idag. Reklam är en ENORM marknad som omsätter en djävulusisk massa pengar.

Nja.
http://www.musicbusinessworldwide.com/spotify-revenues-topped...
Advertising revenues nearly doubled in the 12 months, up 98% to $219m (€195.8m).
Meanwhile, subscription revenues grew by a slightly slower pace, up 78% to $1.95bn (€1.74bn).

Dvs subscriptions ger Spotify ungefär 10 ggr mer än reklamen.

Permalänk
Avstängd

Använde inte Spotify före och lär inte göra det efter så var ett lättlöst ilands problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Efter ominstallation av W10, laddades mitt gamla konto in och blev "Free", när jag annars betalat för "Premium" och de 99kr drogs bara dagar innan.
Tänkte att jag då lägger in kort numret igen så det blir "Premium". Det blev det också, till en kostnad av ytterligare 99kr.
Är väl inget problem tänkte jag och mejlade..

Summa summarum...
Det är näst intill omöjligt att radera ett gammalt konto (Flera konton, ser bättre ut när de skall marknadsföra sig?)
De sänder automatiserade svar, inget mer. Så fel är svåra att rätta till.
99kr är inte mycket. Men arrogansen att fullständigt ignorera en kund, får mej att se rött.
= Ej längre kund!
Nu har jag avslutat premium på båda kontona, vill de inte radera dem, får de väl ligga där. Jag har reklamerat köpet på min bank och skall se till att de är spärrade för framtida dragningar från mitt konto. Där finns lite för mycket konkurrens där ute för att behandla sina kunder så nonchalant som Spotify gör...

Det mesta jag ändå lysnade på, har jag på disk. Det var bara smidigt. Men det finns andra tjänster som säkert också är smidiga. Skall ta och hitta mej en. Jag är färdig med Spotify.
Så det är väl kul att de har någon morot för sina Premium kunder.
Lite bättre kundservice skulle kanske inte skadat heller?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gratis är det ju inte alls. Om det hade varit reklamfritt och utan kostnad hade jag gått med på att det varit "gratis", men nu är det med reklam så då får artisterna betalt ändå. Jag har själv min musik ute på spotify så jag vet.

Klumpigt räknat av mig. Men du förstår andemeningen.

Så en majoritet av Spotifys användare borde byta jobb då tycker du? De flesta som lyssnar betalar ju inte utan använder Spotify free.

Ser dig ofta klaga på priser osv. Det är vinstdrivande företag, sluta klaga är du inte nöjd med något utveckla en egen tjänst eller gå till någon annan tjänst. De är ingen skattefinansierad välgörenhet företag driver med.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Ser dig ofta klaga på priser osv. Det är vinstdrivande företag, sluta klaga är du inte nöjd med något utveckla en egen tjänst eller gå till någon annan tjänst. De är ingen skattefinansierad välgörenhet företag driver med.

Eller så kan man klaga. Finns absolut ingenting någonstans som förbjuder det. Det är företags rätt att ta ut vilka priser de vill, men det är också min rätt att klaga på dem. Jag tänker inte sluta klaga. Jag ser inte vad jag skulle vinna på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.