Kopieringsskyddet Denuvo kringgås i Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Spelet har fått oförtjänt dålig kritik.
Det är faktiskt fantastiskt, och jag tycker det är riktigt bra. Tarvliga ansiktsuttryck i bland (pinoccio uttryck).
Och det är väldigt många som håller med mig.

Tycker ärligt talat tvärt om, att det fått oförtjänt bra kritik av många med tanke på vilken total kalkonsoppa spelet är, bland det värsta jag sett i en 'AAA'-titel. Verkar som animatörerna har gått utan kaffe och art-direction skötts av två separata team som inte talat med varandra under utvecklingen. Sen ska vi inte ens börja tala om den ojämna kvaliten i princip allt i spelet genomsyras av. Lyckas de patcha detta till något spelbart blir jag imponerad.

Problemet är att spelet inte är konsekvent i varken kvalitet eller utförande, många småsaker överallt som förstör inlevelsen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Dvs det du i princip skriver är att för att ansiktsuttrycken sen ut som att de kommer från 2000-talet så är hela spelet skit?
Tja, jag har inte lallat med det i ett par timmar, utan har över 60 timmar och är ca 50% in i spelet.
Och jag tycker att det är riktigt bra, väldigt mycket, bra och intensiv action. Otroligt mycket sidequests och explorations.
hur underbart som helst..
Animationerna är det absolut inget fel på, hela spelet är riktigt snyggt och väldigt varierande.
Det enda jag har som stör mig är som jag sagt innan. Dvs ansikten i dialogerna är inte speciellt bra, och de människorna ser ut som trädockor.

Men men, det är tur att smaken är som baken. Jag brukar se på helheten...

Allvarligt, de där animationerna är riktigt dåliga, om du med handen på hjärtat anser att det lever upp till standarden för ett storspel så har du mycket lägre förväntningar än vad jag har vilket är imponerande.

Animationerna blir inte bättre för att jag lägger 100+ på spel, tro mig, jag har provat(dock inte för att se om det är sant uppenbarligen).

Den största delen av Mass Effect är story och känslan, faller det platt som i Andromeda så finns där inte mycket att hämta. Strider och styrning fungerar men inte mycket mer än så, de kan inte på något vis väga upp för avsaknad känsla.

Jag skulle säga att så gott som alla som spelar spel ser till helheten, når inte helheten upp till ens krav så spelar man inte. Att spel har defekter får man alltid leva med men detta är långt under vad jag skulle kalla godkänt.

Som du säger, det är tur att vi tycker olika annars hade BioWare haft ännu större problem än vad de redan har.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Problemet är att spelet inte är konsekvent i varken kvalitet eller utförande, många småsaker överallt som förstör inlevelsen.

Just detta var uppenbart i början där olika karaktärer hade olika mycket detaljer, en såg ut som om den kom från 2000 och en annan som om den kom från 2010.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av inquam:

Hur passar kopieringsskydd in i konsumentens rätt till privatkopiering?

Det passar väl i det här fallet. Rätten att privatkopiera gäller nämligen inte mjukvara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Har EA/Bioware sagt att de ska ta bort Denuvo från Mass Effect eller du drömmer bara?

En önskan snarare. Tänkte på det eftersom artikeln nämnde Doom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken på vad som hänt eftersom detta skyddet var så svårt att knäcka, vissa titlar tog ju väldigt lång tid att knäcka. Det var ju bara en grupp som fixade det, är det samma kinesiska grupp som knäckt det denna gången? Har de hitta en svaghet som kan användas på "alla" titlar som har Denuvo?

Sen tycker jag att man skall köpa spelen man spelar!

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer:
Senaste eller förra fredagspanelen där de snackade om Denuvo, om man nu ska lita på Sweclockers dvs!

https://www.hardocp.com/news/2016/12/08/denuvo_removed_from_d...

De lovar pengarna tillbaka om spelet blir crackat, så beror på om Bioware vill ha sin refund eller inte antar jag?

Permalänk
Medlem

Stödjer hellre bra spel som inte hade något skydd. Exempel:

Witcher 3
Grim Dawn
Shadow Warrior 2
Pillars of Eternity

Köp på GOG så är de helt DRM fria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Spelet har fått oförtjänt dålig kritik.
Det är faktiskt fantastiskt, och jag tycker det är riktigt bra. Tarvliga ansiktsuttryck i bland (pinoccio uttryck).
Och det är väldigt många som håller med mig.

Mjäe, Jag skulle säga att kritiken är väl förtjänt.
Buggiga animationer går att leva med, det är sånt som inte hör hemma i storyn. Men sen har vi en hel drös med skumma animationer och dialoger som inte alls hör ihop med vad som egentligen händer. "My face is tired.." exempelvis.. WTF? och sedan karaktärer som hånler och gravar i alla situationer där det inte alls passar in. Detta är saker som gör att man inte alls kan ta storyn på allvar. Och det verkar hända hela tiden. Själva gameplay verkar ju vara ok, men storyn blir helt förstörd. Det verkar som hela animations avdelningen var påtända när dom jobbade, och manusförfattarna också för den delen.

Nä, kritiken ÄR förtjänt!

Permalänk
Medlem

tur att spelet suger balle och ingen vill ens ladda ner det gratis

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Spelet har fått oförtjänt dålig kritik.
Det är faktiskt fantastiskt, och jag tycker det är riktigt bra. Tarvliga ansiktsuttryck i bland (pinoccio uttryck).
Och det är väldigt många som håller med mig.

Spelet har sina stunder men det finns så mycket som bara är väldigt .. meh. Saker som UI för inventory, repetetive quests cutscenes så fort du vill göra någonting med skeppet, som dessutom inte går att skippa. Och för min del så tar ansiktuttrycken bort mycket för mig, då det drar ut mig ur tillfället... Tycker bara spelet är väldigt opolerat..

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det passar väl i det här fallet. Rätten att privatkopiera gäller nämligen inte mjukvara.

Har du källa på att detta täcker all mjukvara? Nyttoprogram skulle jag kunna förstå. Men de enda texter jag hittar som förklarar vad som faktiskt täcks nämner privatkopiering som "tillåten kopiering av upphovsrätts-ligt skyddat material för privat bruk. Alltså kopiering av musik, filmer, bilder och annat.". Inget där skulle per automatik utesluta spel.

En annan text jag hittade nämnde "ett verk" och att man skall ha en "laglig förlaga". Jag skulle kunna se folk som argumenterar för att ett spel är ett verk på samma sätt som en film eller ett musikalbum. Jag har till och med hört utvecklare som själva talar om sina spel som just "verk".

Så utifrån de texter, som jag erkänner är begränsade, så verkar spel iaf inte tydligt exkluderas.

Anatar att det kan finnas något tillägg till lagen som specificerar detta, men jag har inte direkt haft lätt att hitta den

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Bloodstainer:
Senaste eller förra fredagspanelen där de snackade om Denuvo, om man nu ska lita på Sweclockers dvs!

https://www.hardocp.com/news/2016/12/08/denuvo_removed_from_d...

De lovar pengarna tillbaka om spelet blir crackat, så beror på om Bioware vill ha sin refund eller inte antar jag?

Det där är ingen källa? Och det gäller varken BioWare eller EA. Och nej, det spelar ingen roll ifall det är du, Sweclockers fredagspanel eller USA's president som säger det, utan källa är det tomma ord. Och jag vägrar tro på att de skulle lovat pengar tillbaka, möjligtvis att de lovar att ta bort DRM efter de blivit cracked.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av inquam:

Har du källa på att detta täcker all mjukvara?

Yeah

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM
2 kap § 26g, h och i - Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

Citat:

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

26 h § Återgivning av ett datorprograms kod eller översättning av kodens form är tillåten om åtgärderna krävs för att få den information som är nödvändig för att uppnå samverkansförmåga mellan programmet och ett annat program. Detta gäller dock endast under förutsättning att följande villkor är uppfyllda:
1. åtgärderna utförs av en person som har rätt att använda programmet eller för hans räkning av en person som har fått rätt att utföra åtgärderna,
2. den information som är nödvändig för att uppnå samverkansförmåga har inte tidigare varit lätt åtkomlig för de i 1 angivna personerna och
3. åtgärderna är begränsade till de delar av originalprogrammet som är nödvändiga för att uppnå den avsedda samverkansförmågan.
Första stycket innebär inte att informationen får
1. användas för andra ändamål än att uppnå den avsedda samverkansförmågan,
2. överlämnas till andra personer, utom när detta är nödvändigt för att uppnå den avsedda samverkansförmågan,
3. användas för utveckling, tillverkning eller marknadsföring av ett datorprogram som i förhållande till det skyddade programmet har en väsentligen likartad uttrycksform eller
4. användas för andra åtgärder som utgör intrång i upphovsrätten.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt denna paragraf är ogiltiga. Lag (1993:1007).

26 i § Ny beteckning 42 a § genom lag (2005:359).

Wikipedia har någon rad om detta där man som vanlig dödlig förstår vad lagen innebär (men de hänvisar till fel paragraf tror jag) ;).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning
Skyddad programvara omfattas inte av privatkopieringsersättning, eftersom det med undantag av säkerhetskopia inte är tillåtet att kopiera upphovsrättsskyddad programvara ens för privat bruk.
Bestämmelserna för privatkopieringsersättning finns i upphovsrättslagen, 2 kap. 26 k §. Jämför biblioteksersättning.

Skrivet av inquam:

Nyttoprogram skulle jag kunna förstå. Men de enda texter jag hittar som förklarar vad som faktiskt täcks nämner privatkopiering som "tillåten kopiering av upphovsrätts-ligt skyddat material för privat bruk. Alltså kopiering av musik, filmer, bilder och annat.". Inget där skulle per automatik utesluta spel.

En annan text jag hittade nämnde "ett verk" och att man skall ha en "laglig förlaga". Jag skulle kunna se folk som argumenterar för att ett spel är ett verk på samma sätt som en film eller ett musikalbum. Jag har till och med hört utvecklare som själva talar om sina spel som just "verk".

Så utifrån de texter, som jag erkänner är begränsade, så verkar spel iaf inte tydligt exkluderas.

Anatar att det kan finnas något tillägg till lagen som specificerar detta, men jag har inte direkt haft lätt att hitta den

Om man som mig läser lagtexterna som lekman så kan man göra sina "sängkammartolkningar" åt lite olika riktningar, men det verkar vara allmänt vedertaget att privatkopieringen inte gäller mjukvara. Kanske har det med prejudikat att göra också. Jag vet inte, men väljer att tro att så är fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Så länge du kan spela spelet, se filmen/serien, höra musiken kommer det gå att "knäcka" är min uppfattning

Set vare lite min uppdatering också innan jag läste på hur denuvo fungerade, Det påstods att det skickades ett antal kommandon internt i professorn, beräkningar och cashen, (var inte igår jag läste på) vilket innebar att beräkningarna inte gick att se med vanliga debug program. Kanske går om man virtualiserar alt, och sätter grafikkorten med derektåtkomst eller virtualiserar dem också.
Var någon grupp som påstod att det hade knekt det hela men ville inte bevisa om de hade det eller inte. Tror det var ganska lång in efter GTA V släptes. Minns inte nyhetessidan. I nyheten stod det att denuvo desutom ändra om vissa algoritmer vid varje ny patch av spel så om det skulle crackas så var man i princip tvungen att börja om igen.

Jag tror denuvo har och är bra för spelförsäljningen då de flästa klagomål jag sätt går till några sidor på reddit där folk har trollat.
Jag kan inte ricktigt påstå att denuvo är som gamsla starforce som vissa vill få det att vara. Någon som sett ifall man fick fler fps i doom för övrigt?
Sen föredrar jag DRM fritt men det är en anna sak.
Fick en patch till Mass Effect igår så det kanske har med detta att göra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Huh, kanske var den tvingade uppdateringen på origin som rullades ut igår som tar bort denuvo Blev tvungen att tanka ner det om jag skulle spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Set vare lite min uppdatering också innan jag läste på hur denuvo fungerade, Det påstods att det skickades ett antal kommandon internt i professorn, beräkningar och cashen, (var inte igår jag läste på) vilket innebar att beräkningarna inte gick att se med vanliga debug program. Kanske går om man virtualiserar alt, och sätter grafikkorten med derektåtkomst eller virtualiserar dem också.
Var någon grupp som påstod att det hade knekt det hela men ville inte bevisa om de hade det eller inte. Tror det var ganska lång in efter GTA V släptes. Minns inte nyhetessidan. I nyheten stod det att denuvo desutom ändra om vissa algoritmer vid varje ny patch av spel så om det skulle crackas så var man i princip tvungen att börja om igen.

Jag tror denuvo har och är bra för spelförsäljningen då de flästa klagomål jag sätt går till några sidor på reddit där folk har trollat.
Jag kan inte ricktigt påstå att denuvo är som gamsla starforce som vissa vill få det att vara. Någon som sett ifall man fick fler fps i doom för övrigt?
Sen föredrar jag DRM fritt men det är en anna sak.
Fick en patch till Mass Effect igår så det kanske har med detta att göra.

Sa inte att det var lätt eller att allt kommer att knäckas, bara att allt går om något är nog populärt och folk vill göra det, se bara på senaste xbox och ps4, inte "hackade" vad jag vet ännu... men skulle tro att det blir det tids nog

Permalänk
Medlem

Sådant här händer ju jämt.
Lägg ner DRM och fokusera istället användningen av resurser på att producera kvalitet till ett rimligt pris, så sköter marknaden mer eller mindre sig självt.
Att sätta hänglås på en produkt man vill sälja är rätt dumt. Resonemanget att sådana här tekniker fungerar bra på mindre populära programvaror tycker jag känns lika dumt, ungefär som att man inte vill att ens programvara skall bli populär eller sälja i stora volymer för då ökar risken för att någon vill knäcka skyddet.

-Skydd kommer i många olika varianter, vart finns skyddet mot dumhet i sådana här sammanhang?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig problem med att köpa ett spel för 399. Tycker det är helt rimligt pris för ett AAA titel.
Men nu har vi deluxe och collectors editions, season pass och gold pass och what not. Well Fuck off.

CD Projekt, hoppas ni lever länge, levererar lika bra som ni har gjort med Witcher serien, och tjänar fett med pengar

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Släpps ut för lite demo på verkliga spelet och inte bara någon demobana om ens det, har faktiskt inte sett en demo spel på evigheter..
Vem vill köpa hela spelet och inser att det var skit men får inte lämna tillbaka det?

Så det blir ju att ladda ner "gratis" istället och kanske köpa, men många tänker varför köpa när jag redan har det..

När jag började spela på PC så laddade jag ner demo och köpte spelet om det var bra, inget ovanligt jag köpte 3-6 spel per månad.. Nu köper jag kanske ett spel per 6 månader..

Förutom till PS4 och XboxONE, blir något spel per månad där istället, men det är spel jag verkligen måste ha

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

Släpps ut för lite demo på verkliga spelet och inte bara någon demobana om ens det, har faktiskt inte sett en demo spel på evigheter..
Vem vill köpa hela spelet och inser att det var skit men får inte lämna tillbaka det?

Så det blir ju att ladda ner "gratis" istället och kanske köpa, men många tänker varför köpa när jag redan har det..

När jag började spela på PC så laddade jag ner demo och köpte spelet om det var bra, inget ovanligt jag köpte 3-6 spel per månad.. Nu köper jag kanske ett spel per 6 månader..

Förutom till PS4 och XboxONE, blir något spel per månad där istället, men det är spel jag verkligen måste ha

Köp spelet på steam, testa, refund om det visar sig vara katastrof. Inte det bästa sättet, men fungerar bra.