Fri roaming inom EU införs 15 juni i år

Permalänk
Melding Plague

Fri roaming inom EU införs 15 juni i år

Två år efter att förslaget om fri roaming inom EU lagts fram har detta nu formellt röstats igenom, där de nya reglerna börjar gälla från och med den 15 juni i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Snabba som en skäggig kolmask

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Gött! Precis lagom till när man ska ut o resa i juni!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gött!!, nu skall vi surfa gratis i soligare länder!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Det här behövs för att stärka unionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Gött!! Nu behöver man inte köpa 200MB surf för 45kr längre!!

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Avstängd

Så EU kan gynna privatpersoner också?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Du ser! EU verkar ju kunna dom med! Men även en blind höna kan hitta ett korn 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hallelujah! Äntligen kan vi surfa på stranden i Spanien utan att behöva köpa inhemska SIM-kort!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Take that Brexit!!

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Nu är det väl dags att teleoperatörerna uppdaterar sina hemsidor med denna information.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Take that Brexit!!

Indeed!

Fan va gött, detta har man väntat på länge. Mycket goda nyheter.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Avstängd

Det finns väll länder i EU som inte har GB tak i sina abonnemang samtidigt som hastigheten inte är begränsad heller. Har för mig att jag läst här att det är så i Finland.

Kommer man då kunna ta ett abonnemang i Finland och sen bara använda det i Sverige utan extra kostnad eller tak?

Bra för dom som inte har möjlighet att ha nått annat internet hemma och slippa bry sig om att inte slösa bort all surf i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Take that Brexit!!

HAHA! tänkte inte ens på det. Storbritannien tappade just ännu mer av sin turism i och med utträdet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jackss:

Det finns väll länder i EU som inte har GB tak i sina abonnemang samtidigt som hastigheten inte är begränsad heller. Har för mig att jag läst här att det är så i Finland.

Kommer man då kunna ta ett abonnemang i Finland och sen bara använda det i Sverige utan extra kostnad eller tak?

Bra för dom som inte har möjlighet att ha nått annat internet hemma och slippa bry sig om att inte slösa bort all surf i så fall.

Skulle vara kontantabbonemang isf, normalt krävs det att man är skriven i ett land man ska ha olika abbonemang i inkl kreditupplysning med mera.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Obs gäller ej Storbritannien pågrund av Brexit

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv

@Jackss Jo nog kan du ta ett kontantkort och betala 26 euro i månaden för gratissurf ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Det finns väll länder i EU som inte har GB tak i sina abonnemang samtidigt som hastigheten inte är begränsad heller. Har för mig att jag läst här att det är så i Finland.

Kommer man då kunna ta ett abonnemang i Finland och sen bara använda det i Sverige utan extra kostnad eller tak?

Bra för dom som inte har möjlighet att ha nått annat internet hemma och slippa bry sig om att inte slösa bort all surf i så fall.

Jag läste någonstans att mängden data kommer begränsas för sådana abonnemang utomland, enligt hur mycket abonnemanget kostar.

Dvs jag som har ett finsk abonnemang som kostar ~14€ i månaden med obegränsad 4G data lär knappast få så jättemycket gratis data utomlands. Även lite är ju dock bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Obs gäller ej Storbritannien pågrund av Brexit

Är det bekräftat? Jag tänker att det kanske gäller fram tills de faktiskt har gått ur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntus:

Är det bekräftat? Jag tänker att det kanske gäller fram tills de faktiskt har gått ur?

Ja EU-reglerna borde vara bindande för Storbritannien tills Storbritannien gått ur EU vilket de inte gjort ännu. Under utträdesprocessen kan de möjligtvis förhandla till sig ett separat avtal som ska gälla efter att de gått ur EU där de får ungefär samma regler för roaming som om de fortfarande vore med i EU.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Så EU kan gynna privatpersoner också?

EU har ogiltigförklarat vårt datalagringsdirektiv
EU har fastslagit nätneutralitet

Där har du två tidigare saker av en lång lista på saker de har gjort för vanliga människor.

Permalänk
Medlem

Flyt när man ska resa iväg den 17:e juni

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Gött!! Nu behöver man inte köpa 200MB surf för 45kr längre!!

Gott. Jag har varit i Belgien fem ggr i år, köpt 200MB/7dagar var enda gång. Inte fåt en räkning ännu, kanske har det redan börjat? Eller så väntar de och packar ihop det till en jätte räkning?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Telenor höjde priset för sina företagsabonnemang lagom till att den första sänkningen av roamingavgifterna trädde i kraft. På slutraden betalar jag ~100 kr mer per månad nu än vad jag gjorde innan, men så har jag inte många flygmil per år heller. Ironiskt nog går de flesta resorna till UK...

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Dock undrar man nu om teleoperatörerna kommer "kontra" och höja månadsavgiften på samtliga abonnemang för att kompensera bortfallet av intäkterna från roamingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Obs gäller ej Storbritannien pågrund av Brexit

Under hela förhandlingsperioden så är de fullvärda medlemmar i EU och allt gäller dem med. Så ok att surfa där tills den faktiska utträdesdagen är här om 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Där tappade ju telenor konkurenskraftighet...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem

Om jag förstår detta korrekt så betyder det att jag, som har Tre med 40gb surf i månaden och fria samtal inte behöver betala något extra alls utan kan ringa/smsa och surfa för det jag betalar för som hemma?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •