Permalänk
Medlem

En resa i känsla

Ett litet galleri om hur ett litet tangentbord blev till.

Allt började en solig julidag med ett Corsairs K65 MX Speed RGB. En oskyldig present i all välmening från min fru som en viktig symbolhandling att hon stödde mitt återvändande till mer passionerat datorspelande efter 10 års uppehåll. Vad ingen av oss visste var hur intensivt (och dyrt) mitt intresse skulle bli för något så självklart som tangentbord.

Corsairs bygger kvalitativa tangentbord för en hungrig marknad med en generellt yngre målgrupp än undertecknad. Det var väl egentligen inget fel på tangentbordet annat än att jag hade hiskeligt svårt att vänja mig vid MX Speed höga aktiveringspunkt ackompanjerat av gladlynta ljusspel. Men jag hade ju förstått att den neo-modernistiska fonten på tangenterna snabbt kunde bytas ut mot färg och form av ett mer konservativt snitt.

Sagt och gjort beställde jag nya hattar från Max keyboard i något som liknade tangentbord från förr. Tyvärr kändes Den tunna ABS-plasten oljig och billig redan från start och jag började ana att det fanns mer att hämta där ute.

Efter månader av hängande på Sweclockers utmärkta diskussionstrådar gällande mekaniska tangentbord och dregla över smakfullt ljudsatta bilder på inmatningsdon upptäckte jag geekhack, deskthority och slutligen r/mk. En helvärld av gruppköp, passion, intriger och oändlig kunskap öppnade sig. Efter att ha mellanlandat med ett MX Clear pok3r (utan backlight) bestämde jag mig för att själv är bästa dräng.

Det först färdigställda resultatet ser ni nu här (har massor av annat på väg för bygge 2,3 och 4)

Delar:
No-name låda från Ali-express (kommer bli en Fjell en dag) - 500kr
Universell platta från leandren -350kr
GON nerD 60 PCB 2.1 mekanisk edition -750kr
Varmvita led som monterats inuti switcharna -30kr
Gateron black för modifiers med 78g SPRiT-fjädrar -200kr
Zealios 78g för alphas+num -600kr
Zeal genomskinliga skruvade stabilisatorer -350kr
Allt smort med krytoxblandning från zealpc.net -200kr
Zealensios till rubbet för dämpning och ljuddisciplin -400kr
För närvarande GMK Carbon+internationella kittet men gillar DSA och har mörkgråa hattar på ingång för att komplettera mitt Quartz set. -2200kr
Mörkgrå coiled cable från Sentraq (ingen bild än så länge) -500kr

Totalt: ca 5000 efter glädjekalkyler och avrundning nedåt (förnekelse)

Stort tack (eller kanske otack) till alla passionerade och kompetenta galningar som oförtrutet stöttat i mina frågeställningar. Särskilt tack till @Khers @dorf_se och @anon257891 för ert engagemang.

Nu äntligen blir det bilder (om jag kommer på hur man gör)

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

vackert värre!

Permalänk
Medlem

Vilket uppköp från K65!

Permalänk
Medlem

@Khers:

Det är löjligt vilken skillnad det är på tangentbord och tangentbord. Nästan så man blir ledsen att inte alla får uppleva känslan av ett gediget hemmabygge.

Nu måste jag tydligen skaffa en dyr kamera och ta bilder med skor (om jag förstått reddit rätt).
Märklig subkultur detta

Permalänk
Medlem

@Gray: Ja, visst är det trevligt med vettiga prylar under fingrarna!

Gällande foton är det bättre att lära sig kontrollera ljus än att skaffa dyra kameror, kasst ljus ger inga bra bilder oavsett utrustningens prislapp. Jag förstår dock inte riktigt reddit, så varför man skall slänga skor och knivar på sina tangentbord innan man tar en bild är för mig lite oklart. Bra för reddit-karma? YMMV

Permalänk
Medlem

@Khers:

Ska fundera på hur jag kan ta nya erotiska bilder av skapelsen med listigare ljussättning. Ang reddit så håller jag med helt, kunde inte bry mig mindre om karma och sådant trams.

Nu väntar jag med spänning på att fler delar ska trilla in så man kan börja bygga igen. Svårt beroendeframkallande detta!

Permalänk
Skrivet av Gray:

@Khers:

Det är löjligt vilken skillnad det är på tangentbord och tangentbord. Nästan så man blir ledsen att inte alla får uppleva känslan av ett gediget hemmabygge.

Nu måste jag tydligen skaffa en dyr kamera och ta bilder med skor (om jag förstått reddit rätt).
Märklig subkultur detta

Går ju alltid att testa nya saker, såg någon som hade BDSM lekar med sina MKs och lite rep

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Går ju alltid att testa nya saker, såg någon som hade BDSM lekar med sina MKs och lite rep

Hehe, det finns väl en universell regel på internet kallad "Rule 34".
If you can imagine it...

Permalänk
Medlem

@Gray: Mycket trevligt bygge! Kul att man kunnat vara till inspiration.

Jag tycker stabilisatorerna från Zeal är riktigt bra. Det enda jag upptäckt är att om man tar av knapparna så kan tråden hoppa ur den lilla klacken som håller i tråden. Sen är det lite pill att få dit den igen, speciellt om man har en plåt.
Trådarna är marginellt tunnare än de som Sprit har vilket är bättre. Och sen att de skruvas fast så klart.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se:

Är också väldigt nöjd med stabbarna, sitter som berget. Dock har jag samma upplevelse med trådarna, de har hoppat ut två gånger så fick tillverka ett specialverktyg för att få fast dem igen. Som tur är tillät universalplattan hyfsat goda möjligheter att komma åt. Såg att ena skruven till stabben kom åt en lödpunkt på kretskortet så jag isolerade för säkerhets skull med eltejp. Osäker om det var nödvändigt men läst om andra som fått problem så jag vågadeninte chansa.

Permalänk
Inaktiv

@Gray:
Stiligt! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Gray:
Stiligt! Bra jobbat!

Tackar ödmjukast!

Permalänk
Medlem

Upphetsande! Får lite Half-Life-vibbar utav färgschemat.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@drwlz:

Förstår helt klart vibbarna. Det finns faktiskt novelty-hattar i samma keyset som har riktiga half-life symboler. Det är dock inget för mig så växt upp i Quaketräsket
Färgschemat är däremot väldigt trevligt, betydligt trevligare i verkligheten än mina potatisbilder ger sken av!

Permalänk
Medlem

Femma, såklart.

Jag har än så länge lyckats mota tangentbordssnobben i dörren, men det är en ständig kamp som jag oundvikligen kommer att förlora en vacker dag. I dessa RGB-dagar klappar hjärtat en extra gång för en mer praktisk och smakfull belysning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gray:

@drwlz:

Förstår helt klart vibbarna. Det finns faktiskt novelty-hattar i samma keyset som har riktiga half-life symboler. Det är dock inget för mig så växt upp i Quaketräsket
Färgschemat är däremot väldigt trevligt, betydligt trevligare i verkligheten än mina potatisbilder ger sken av!

Den här t.ex.:

Permalänk
Medlem

@serdyllon:

Säg förlåt till plånboken innan du kastar dig in i den här lika fanatiska som fantastiska hobbyn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Till exempel den där!
Förstår att den är dammig då ingen vill trycka på en sådan ful tangent

Inget fan av novelties rent generellt men kommande GMK Yuri är både intressant i sig och har kul hattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

@serdyllon:

Säg förlåt till plånboken innan du kastar dig in i den här lika fanatiska som fantastiska hobbyn!

Samtidigt är jag ju en riktig lurker, som sitter och läser andras byggloggar och storögt skummar igenom galleribilder. Så om jag räknar all den tiden jag ödslat på att gotta mig i andras verk som förlorad potentiell arbetsinkomst borde jag kunna räkna hem ett par tusenlappar i brådrasket!

Ju mer jag tänker på det, ju mer ekonomiskt försvarbart låter det. De bästa lögnerna är trots allt de man kommit på och börjat tro på helt på egen hand.

Permalänk
Medlem

Ett fantastiskt bygge/galleri och härlig bläsning! 5/5!

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad ett sådant bygge går lös på ungefär? Letar efter ett tangentbord som har samma layout som ditt och att bygga själv kanske skulle vara ett alternativ.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM:

Jag kommer uppdatera huvudposten med vad jag betalade vilken dag som helst Däremot kan jag säga att det inte blir billigare än de flesta vanliga lösningarna (ex pok3r) Detta bygge har jag strävat efter att bara nyttja komponenter av hög klass så det springer iväg rätt rejält.
Skulle uppskatta ett slutpris runt 4000kr, får finräkna senare

Det går att göra motsvarande layout mycket billigare om man kör andra komponenter. Tror du kan beställa ett komplett kit baserat runt en gh60 Satan från AliExpress för runt 1000 kr med aluminiumchassi. Dock lär du vilja byta ut tangenthattarna då de verkar riktigt uschliga!

Permalänk
Medlem

Gud vad skönt det är med en ordentlig Enter-tangent efter man suttit på Reddit eller annat o tittat. Får ryckningar av de små enter-tangenterna, de är vedervärdiga. Galet vackert, dyrt och allt! Tumme upp.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

@Errek:

Haha, jag håller med dig. Har generellt inga problem med ANSI men känns på något sätt bättre för mig med ISO. Det enda är ju att det blir dyrare och mer begränsat utbud i keycaps, men som sagt - värt det IMO.

Permalänk
Medlem

Såååååå tar du beställningar?

Permalänk
Medlem

@JHN:

Ja, självklart kan jag bygga efter behov men jag är en novis jämfört med många andra här på swec.
Jag har lite delar på väg och vet inte riktigt vad jag ska skapa av allt. Är det något särskilt du är sugen på? Tyvärr är det inte billiga saker även om jag bara skulle ta betalt för frakten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

@Ed3n:

Ja, självklart kan jag bygga efter behov men jag är en novis jämfört med många andra här på swec.
Jag har lite delar på väg och vet inte riktigt vad jag ska skapa av allt. Är det något särskilt du är sugen på? Tyvärr är det inte billiga saker även om jag bara skulle ta betalt för frakten!

Du kanske är novis, men nog fan kan du bygga allt! Det var mest önsketänkande, men om det faktiskt finns möjlighet ska jag nog ta en seriös funderare! Ne förstår att det kostar! En annan fråga, vad tyckte du om pok3r vortex med MK clear? Vad är de största skillnaderna mellan den och den du byggde själv? (var det känslan eller nyfikenheten) som gjorde att du ville bygga eget? och blev känslan så mycket bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Får jag fråga vad ett sådant bygge går lös på ungefär? Letar efter ett tangentbord som har samma layout som ditt och att bygga själv kanske skulle vara ett alternativ.

Laste du inte borjan?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

@omnia: Läste du inte vad jag fick som svar av Gray?
Eller förväntar du dig att jag ska läsa allt men inte du?

Svar från Gray:
"Jag kommer uppdatera huvudposten med vad jag betalade vilken dag som helst"

När jag ställde frågan så fanns det inget pris i huvudposten.

Visa signatur

Blank

Permalänk

Schysst! Detta ska du ha cred för.
Hoppas att det är lika skönt o spela/skriva med som det är snyggt.
Ring Qpad eller annan lämplig bordstillverkare och sök som chefsdesigner!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.