Flera problem med skärmen - 144Hz funkar inte över SLI, låser sig i fel upplösning osv

Permalänk
Medlem

Flera problem med skärmen - 144Hz funkar inte över SLI, låser sig i fel upplösning osv

Hej,

Jag blir alltmer och mer frustrerad på den här datorn, känns som att allting håller på att gå sönder...
Detta inlägg gäller iaf det senaste problemet vilket är som titeln avslöjar att skärmen krånglar.

Vid start av datorn händer det numer relativt ofta att den startar i någon konstig upplösning som gör att antingen ser bilden helt inzoomad ut (ni vet vad jag menar) eller så tar bilden bara upp kanske 30% av skärmens yta.
Ibland går det att enkelt ändra tillbaka till 1920x1080 direkt via inställningarna, men ibland krävs det flera omstarter för att detta ska gå, eller ibland krävs det att jag inaktiverar SLI (detta fungerar inte alltid heller), vilket tar oss till nästa problem:

Jag har två stycken 980 kort i SLI och när SLI är igång går det inte att ställa in skärmen på 144Hz, varken via "vanliga" inställningar eller via NVIDIA-kontrollpanelen. När SLI är igång går det inte alltid heller som sagt att välja 1920x1080 upplösning (eller någon annan) efter att den gått in i någon lägre upplösning.
Stänger jag av SLI och lyckas få tillbaka skärmen till rätt upplösning går det för det mesta, men inte alltid, att välja 144Hz igen. Men då är problemet att SLI inte är aktiverat vilket innebär att jag har ett 980 som inte används, dvs några bortkastade tusenlappar.

Efter att ha stängt av och satt på SLI flera gånger och hållit på med upplösningen, startat om datorn ett antal gånger går det ibland att få både 1920x1080 upplösning och SLI samtidigt (yay), men då är problemet att 144Hz inte finns att välja, vilket då betyder att jag betalade några tusenlappar extra för en 144Hz skärm som inte utnyttjas (yay).

Jag satt o försökte med det här nån timme igårkväll/natt och höll på starta om, testa SLI inställningar ,uppdatera drivrutiner osv och då precis innan jag gav upp, efter ungefär (ingen överdrivt) 100e försöket fick jag ingång alla 3 delarna, 1080p, SLI och 144Hz, YES!
startar upp ett spel o ser om systemet är stabilt (det är det inte av andra anledningar men det tar vi inte nu), allt verkar funka så jag stänger av och går o lägger mig. Startar datorn igen nu på morgonen, och tillbaka på ruta 1, datorn startar med fel upplösning och måste börja med allt skit igen.

Någon som har stött på liknande problem tidigare och har någon lösning? Några bra felsökningsmetoder? Uppskattar all hjälp innan jag bränner upp skiten.

Skärmen är en "BenQ 27" XL2720Z" och är kopplat i grafikkortets DisplayPort.
Har även en till skärm bredvid som klarat sig från strulet, nån Asus skärm som är kopplat till HDMI uttaget. (startar jag datorn utan denna inkopplad får jag ingen bild alls av någon anledning).

Mvh

PS: Har senaste drivrutiner. DS

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att du har prövat det mest grundläggande, men nämner det ändå så inget missas!

Prövat annan DP kabel?
Kopplat skärmen mot annan DP port i samma grafikkort?
Kopplat skärmen mot DP port i det andra grafikkortet?
Installerat om drivrutinen till grafikkortet?
Installerat om Operativsystemet?

Sen undrar jag över denna biten:

Skrivet av Neeon123:

(det är det inte av andra anledningar men det tar vi inte nu)

Har du OC på din CPU eller varför är systemet inte stabilt?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Jag förmodar att du har prövat det mest grundläggande, men nämner det ändå så inget missas!

Prövat annan DP kabel?
Kopplat skärmen mot annan DP port i samma grafikkort?
Kopplat skärmen mot DP port i det andra grafikkortet?
Installerat om drivrutinen till grafikkortet?
Installerat om Operativsystemet?

Sen undrar jag över denna biten:
Har du OC på din CPU eller varför är systemet inte stabilt?

Annan DP kabel håller jag på att fixa, hoppas det är så enkelt.
Att koppla till andra grafikkortet har jag inte testat, jag trodde man "skulle" köra med det kortet som var överst?
Har installerat om drivrutinerna.
installerade om W10 inte alls längesen, 1-2 månader sen kanske.

Edit:
Ingen aning varför systemet inte är stabilt :

#16648130
Har även efter detta inlägg fått mer problem tex ibland så blir skärmen bara svart men hör hur ljudet fortsätter i bakgrunden och jag tvingas starta om.
Ibland får jag även denna:

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Min XL2420Z spökar med displayport rätt ofta. Ingen signal, hände aldrig med dvi och 144 hz. Trots att jag beställde en certifierad DP kabel från amazon. Det jag gör när signalfelen kommer är att trycka på skärmdosan och ändra till en annan preset så fungerar det utmärkt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Det låter bekant. Sitter på samma skärm å har haft samma problem. Lösning undrar du? Uppdatera firmware på skärmen

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Min XL2420Z spökar med displayport rätt ofta. Ingen signal, hände aldrig med dvi och 144 hz. Trots att jag beställde en certifierad DP kabel från amazon. Det jag gör när signalfelen kommer är att trycka på skärmdosan och ändra till en annan preset så fungerar det utmärkt.

Funkar inte att ändra preset, problemet ligger i Windows, skärmen kan ju inte ändra upplösningen? Eller missförstår jag?

Skrivet av haiPA:

Det låter bekant. Sitter på samma skärm å har haft samma problem. Lösning undrar du? Uppdatera firmware på skärmen

Hur gör man det?
Är det det man laddar ner från BenQ?
BenQ Download

Har låtit datorn vila utan någon ström osv inkopplad och testade då först att koppla in skärmarna i det andra grafikkort, men får ingen bild alls då. Kommer inte heller någon bild om bara en av skärmarna är inkopplad. För att få bild måste båda skärmarna vara inkopplade i det övre av grafikkorten.

Stötte även på ett nytt intressant problem, datorn varnar för att det inte är något grafikkort inkopplat, (hur får jag då fram bild idiot dator?), Både NVIDIA-kontrollpanelen och EVGA verktyget säger detta. något i stil med "ingen NVIDIA gpu-enhet inkopplad/no supported hardware connected". Väldigt intressant...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

@Neeon123: Du behöver en speciell verktyg om jag får säga så. MSTAR ISP heter den. Jag har en sån. Resten går det att googla på hur man gör. Läs lite Firmware upgrade. Återkom efter.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Från vad du berättar det verkar vara en Windows/driver problem. Starta i Safe Mod ta bort all drivrutiner och installera allt på nytt. Har du provat det?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Från vad du berättar det verkar vara en Windows/driver problem. Starta i Safe Mod ta bort all drivrutiner och installera allt på nytt. Har du provat det?

Kan det verkligen vara skärmen som är felet? Har ju fungerat ett antal år utan problem nu. Först nu efter att allt annat börjat krångla som den strulat, jag tror att det är en kombination med någon styrkrets eller liknande (kan inga tekniska termer) på moderkortet som gör att flera grejer, inklusive PCIE-lanes till grafikkoretn krånglar och därmed ger så pass olika problem inom flera områden.

Jag gjorde en helt fräsch ominstallation nån månad sedan, alla drivrutiner ska ha rensats då. Valde att inte behålla personliga filer osv vid installationen

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

@Neeon123: Svårt att säga från avstånd... Vill du låna den MSTAR, får du gärna, annars vet ej hur kan jag hjälpa dig.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

@Neeon123: Svårt att säga från avstånd... Vill du låna den MSTAR, får du gärna, annars vet ej hur kan jag hjälpa dig.

klart, uppskattar så klart hjälpen

Ska testa lite mer grejer först, samt läsa på lite mer, känns överkurs för mig =P
Har fixat två Displayport sladdar till jag ska testa, samt testa köra utan SLI och se om problemen kvarstår, så kanske det är ett av grafikkorten som är paj eller något...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

@Neeon123: Det hände till mig med en gtx 970 faktiskt. Skickade in det på rma å det visade sig att kortet var problemet. Om systemet ser inte kortet det kan vara något med det. Prova på du Hör gärna av dig, kanske kanske till slut får du kläm på problemet

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad jag kan läsa mig till har detta inget med skärmen eller skärmarna att göra. DirectX och SLI-problem handlar om grafikkort och drivrutiner. Så börja den änden. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

@Neeon123: Det hände till mig med en gtx 970 faktiskt. Skickade in det på rma å det visade sig att kortet var problemet. Om systemet ser inte kortet det kan vara något med det. Prova på du Hör gärna av dig, kanske kanske till slut får du kläm på problemet

Jag vattenkyler systemet så det får vara sista utvägen då, blir jobbigt att hålla på med alla rör o skit =P

Skrivet av Laxpudding:

Vad jag kan läsa mig till har detta inget med skärmen eller skärmarna att göra. DirectX och SLI-problem handlar om grafikkort och drivrutiner. Så börja den änden. Hoppas det löser sig!

Tack för svaret.
Det skumma (enligt mig) är att den andra skärmen för det mesta inte påverkas av problemen.

Har nu testat totalt 3 olika Displayport sladdar, installerat om drivrutinerna ytterligare två gånger.

Har märkt att ibland när jag inte får bild får jag qcode B2 - legacy option rom initialization på moderkortet. Men det händer bara ibland.

det hjälpte inte heller att köra systemet utan SLI igång, fortfarande samma problem.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Finns det något bra testprogram eller liknande för att testa GPU? Typ som memtest för RAM fast för GPU?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9