Permalänk

esxi 6.5 minecraft

Hej
Nu har jag installerat Esxi 6.5 på min server.

Hur gör jag för att installera en Minecraft server på den?
Ska ja lägga in nått windows eller hur går det till?

har en dell poweredge r710
24gb ram
67gb hdd på 15 tusen varv
670gb 10tusen varv

Med vänlig hälsning
Smöris

Permalänk
Medlem

Ja, du får installera windows eller linux för att kunna starta en minecraft server
https://pubs.vmware.com/vsphere-51/index.jsp?topic=%2Fcom.vmw...

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk

@b0bber:
Okej
Hm
Vilken är enklast?
Ubuntu eller win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

@b0bber:
Okej
Hm
Vilken är enklast?
Ubuntu eller win 10

Det är väl upp till dig och dina kunskaper, men jag personligen skulle inte välja windows

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

@b0bber:
Okej
Hm
Vilken är enklast?
Ubuntu eller win 10

Enklast är Windows dock så har Linux sina fördelar.
Linux har mycket bättre filsystem, använder datorns hårdvara på ett mer effektivt sätt och är gratis.
Dock så kan det vara svårt om det är första gången du använder Linux, men men det är gratis så alltid värt att testa det!

Permalänk
Medlem

Kan du ubuntu och screen någorlunda så fungerar det väldigt bra.
Om du frågar vad screen är så rekommenderar jag Windows

Permalänk
Medlem

MineOS finns ju, kan passa bra.

https://minecraft.codeemo.com/
Osäker på hur pass uppdaterat projektet är.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Enklast är Windows dock så har Linux sina fördelar.
Linux har mycket bättre filsystem, använder datorns hårdvara på ett mer effektivt sätt och är gratis.
Dock så kan det vara svårt om det är första gången du använder Linux, men men det är gratis så alltid värt att testa det!

Det beror väl på. Det kräver kanske vanligare förkunskaper med Windows, dock är jag tveksam till att det är enklare i slutänden (rent objektivt).
Bara en sådan sak som att underhålla en Java-installation på Windows är ju rätt osmidigt i jämförelse.

Vad jag skulle säga till TS är väl att om målet bara är att köra en Minecraft-server så välj det OS du är bäst på.
Om du däremot vill lära dig något i samma veva så kan du ju passa på att köra något annat OS du är intresserad av och lära dig lite om det i förbifarten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Intressant
Tog Esxi för virituella möjligheter
Kompis som tipsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Intressant
Tog Esxi för virituella möjligheter
Kompis som tipsa

Visst, men du kör inga applikationer direkt i ESXi, det är enbart för virtualisering.
Så för att faktiskt köra dina grejer behöver du ju sätta upp virtuella maskiner med vanliga OS (Windows, Linux, ... vad du nu behöver).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Intressant
Tog Esxi för virituella möjligheter
Kompis som tipsa

Om du inte tänkt göra något annat med servern än att hosta Minecraft-server så kan du lika gärna skippa Esxi och köra Windows/Ubuntu direkt på hårdvaran. Finns några fördelar att köra virtuellt som att det är lättare att migrera OS till ny maskin, men annat än det så kanske det bara blir krångligare för dig.

Permalänk
Skrivet av tudz:

Om du inte tänkt göra något annat med servern än att hosta Minecraft-server så kan du lika gärna skippa Esxi och köra Windows/Ubuntu direkt på hårdvaran. Finns några fördelar att köra virtuellt som att det är lättare att migrera OS till ny maskin, men annat än det så kanske det bara blir krångligare för dig.

Tanken är att göra nån till spelserver
Tänkte börja med minecraft 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Tanken är att göra nån till spelserver
Tänkte börja med minecraft 😁

Då är Esxi ett bra val. En spel-server per OS. Lättare att underhålla utan att behöva ta ner båda servrarna.

Permalänk
Entusiast

Har du någon erfarenhet alls av Linux och vad är målet med servern? Är tanken att bara leka runt lite i den med några kompisar och lära dig hur man sätter upp den eller är målet att ha den igång långsiktigt?

För om du bara experimenterar lite så rekommenderar jag Ubuntu då du kan få lite nyttig Linux-erfarenhet också men om du är lite seriösare med servern och hade tänkt ha den kvar ett tag så är det nog en bra idé att köra på Windows direkt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

@Smörgubben:

Vad har du för CPU?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Har du någon erfarenhet alls av Linux och vad är målet med servern? Är tanken att bara leka runt lite i den med några kompisar och lära dig hur man sätter upp den eller är målet att ha den igång långsiktigt?

För om du bara experimenterar lite så rekommenderar jag Ubuntu då du kan få lite nyttig Linux-erfarenhet också men om du är lite seriösare med servern och hade tänkt ha den kvar ett tag så är det nog en bra idé att köra på Windows direkt.

Jag vill lära mej
Det vore trevligt att kunna ha den igång så barna å deras kompisar kan bygga och
Vill att det ska vara enkelt och samtidigt att spelet ska flyta på bra
Jag kan ju installera både Ubuntu och windows
Ska jag ha win10 eller välja win-server
Som ni förstår är detta första gången jag ska testa detta 😎

Permalänk
Medlem

Windows är enkelt men ska du bara köra servrar hade jag kört Cent OS helt utan GUI för att spara på systemresurser så långt det går.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Smörgubben:

Jag vill lära mej
Det vore trevligt att kunna ha den igång så barna å deras kompisar kan bygga och
Vill att det ska vara enkelt och samtidigt att spelet ska flyta på bra
Jag kan ju installera både Ubuntu och windows
Ska jag ha win10 eller välja win-server
Som ni förstår är detta första gången jag ska testa detta 😎

Det låter som en bra idé!

Windows Server är ju såklart optimalt men licenserna är inte billiga om du inte... *host host* får tag i det på annat sätt
Du kan ju dock ladda ner Windows Server och använda det fullt ut under en Trial-period, tror det är 60 dagar som gäller: https://www.microsoft.com/en-us/cloud-platform/windows-server

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

@Smörgubben:

Du kan ju använda dig av Windows server det blir lättare för dig då du kanske är van med Windows.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Tror jag kör windows swerver å sen någon linux
Tänkte det är bra att lära sig båda

Permalänk

@Smörgubben:
Då kommer nära fråga
Äre bara å lägga in win eller ska jag partitionera nått?
67gb är 2 st diskar. Den ena är en kopia av den andra ifall en går sönder
Raid 1 å 5 eller nått sånt
Esxi har ja på ett 32gb flashminne