Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimmy:

Ja, alltså de som dricker kaffé får ju ta det man bjuder på men man kan iallafall försöka nå upp till en rimlig standard. Om de vill ha special får de själva ta med sig, de ju inte precis som att jag förväntar mig att de bjuder mig på Loka [valfri smak] när jag kommer på besök.

Men säg att man har 4 personer på besök som dricker kaffe, hur lång tid tar det att få 4 koppar från en Tassimo och hur mycket väsnas dem? Har hört att Dolce Gusto ska väsnas en hel del?

Precis, en normal kaffedrickare nöjer sig med kaffe. Sedan finns det de som måste utföra ritualer och liknande för att få fram "korrekt" kaffe som duger att dricka.
Att ha någon form av kaffe är fortfarande bättre än inget kaffe alls. Lite så jag funderar på om pulverkaffe som man häller ner i varmt vatten och blandar kanske vore ett alternativ. Personligen har jag bara druckit det ett fåtal gånger och då hos personer som själva inte dricker och haft det liggandes. Fungerar helt okej även det men kanske lite för simpelt egentligen.

Hm, har tyvärr inte tagit tid men brukar ta 1 minut per kopp med min T20 iallafall. 5 minuter kanske, och då med en del byte av kapslar då. Ljudnivå och liknande beror också på modell av kapselbryggare, min låter en del medans men det är ett ljud jag personligen uppskattar då jag hör i vilket steg den är i. En vanlig bryggare är oftast tystare, min Moccamaster låter nästan ingenting medans många andra bryggare (och perkulatorer) jag hört/använt kan låta väldigt mycket. Ljudnivån är jag osäker på, det går att prata medans (och höra vad som sägs) så det stör inte samtal. Mer påkostade maskiner än min (Bosch T20 var en instegsmodell) är tystare, morsan har en T40 som hon fick genom att skicka in ett par Gevalia-paket eller något liknande.

Då jag tycker du varit rätt tydlig med att ni hemma hos dig vill ha något smidigt som inte kräver en massa tid och arbete för att använda när ni får besök så vore en smidigare lösning ändå att föredra. Vakumförpackning av kaffe är ingen direkt dålig ide men förutsätter att ni redan gör detta med andra produkter, blir bara ännu mer grejer att hålla reda på med.
Men rent ekonomiskt så är det ändå det billigare alternativet, kapslar är rätt dyra och, som någon/några redan varit inne på, det kan nog gå åt iallafall två kapslar per person, kanske mer ändå. Tassimo och Dolce Gusto hittar man i vilken matbutik som helst, vissa kedjor håller rätt bra kampanjer emellanåt.

Nespresso är, eller iallafall var, svårare att få tag i. Den korta period jag själv hade en och anledningen till att jag lämnade tillbaks den var att man då bara kunde köpa kapslarna dyrt direkt från Nespresso. Fanns en del "pirat"kapslar att köpa på vissa ställen samt kapslar som man kunde fylla på med eget kaffe men då försvann smidigheten med en kapselmaskin för min del. Kanske ser annorlunda ut nu idag, är nog iallafall 2 år sedan, kanske 3.

Permalänk
Avstängd

Jag som dricker mycket kaffe och kör tekopp tycker kapslarna blir för pluttigt men tycker inte det är nått fel annars fast brygg kaffe är det jag kör då jag suger nog i mig runt en liter om dagen och då blir det många kapslar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Lol, koffeinisternas audiofiler klagar som vanligt.
Min gamla kapselmaskin kunde få fram en bättre kopp än min nya maskin med egen kvarn.
Sen gillar inte alla espresso vilket jag ser som ett betydligt större problem än kvaliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Dricker inte heller kaffe, sambon dricker te.
Gäster som kommer till oss får nöja sig med nescafé.
När jag flyttade hemifrån för över 20 år sen så hade mamma som grej att ge oss en kaffebryggare men jag sa nej till detta. Det var bara för att hon skulle få kaffe när hon kom och hälsade på. Har aldrig haft en bryggare i huset och anser att måste gäster ha kaffe så blir det nescafé.

tycker uppriktigt synd om dina gäster som ska behöva dricka det

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Låter som att jag faktiskt borde köra på vanligt malet kaffe som jag fryser in och ev vakuumförpackar. Måste man då portionera upp det på förhand eller kan man ta och frysa in hela paketen?

Mala är på tok för mycket jobb(totalt).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag använder nescafé hemma och tycker det är mycket gott. Dessutom är det snällt mot magen.

Det tar ett tag innan man lärt sig att blanda rätt för är man ovan blir det inte alltid gott. Många rynkar på näsan när jag säger nescafé men när det fått smaka mitt brukar de uppskatta det.

Men som sagt, en del kan raka sig med en hyvel för 100:- medans andra minsann ska ha en utrustning för flera tusen.

Med det menar jag att riktiga "kaffepusrister" nästan aldrig går att tillfredställa. En del är trendigt överförtjusta i kaffe och ändå fyller de koppen med hälften mjölk

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Låter som att jag faktiskt borde köra på vanligt malet kaffe som jag fryser in och ev vakuumförpackar. Måste man då portionera upp det på förhand eller kan man ta och frysa in hela paketen?

Mala är på tok för mycket jobb(totalt).

Om du bestämmer dig för att frysa in malt kaffe ska du göra det i mindre portioner eftersom kaffet inte mår bra av att tinas och frysas igen, precis som med det mesta annat.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Om du bestämmer dig för att frysa in malt kaffe ska du göra det i mindre portioner eftersom kaffet inte mår bra av att tinas och frysas igen, precis som med det mesta annat.

Okay, så om man köper en ex Zoegas Skåne Rost, så ska man dela upp det i hur stora påsar? Var påse bör väll räcka till 2 personer så kan man sen ta flera påsar när det behövs. Hur viktigt är det att vakuumförpacka då?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Okay, så om man köper en ex Zoegas Skåne Rost, så ska man dela upp det i hur stora påsar? Var påse bör väll räcka till 2 personer så kan man sen ta flera påsar när det behövs. Hur viktigt är det att vakuumförpacka då?

Precis! Att dela upp det i påsar om två personer låter rimligt. Eller om du kör x antal koppar (x antal kaffemått) per påse.

Av egen erfarenhet gör inte vakuumförpackande särskilt stor skillnad när du ändå fryser det. Tänk bara på att tina påsarna till rumstemperatur innan du brygger kaffe av dem, annars kan smaken försämras eftersom det då frysta kaffet sänker temperaturen på vattnet i kaffebryggaren.

Vissa andra säger att man kan förvara malt kaffe i sin förpackning med påsklämma i kylen en längre tid också. Detta är dock inget jag testat på!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b0bber:

tycker uppriktigt synd om dina gäster som ska behöva dricka det

Jag är hård mot de hårda. Kan givetvis bjuda på både te, saft, öl eller annan dryck men att ha en kapselmaskin eller bryggare stå bara för gäster kan de glömma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Kör med en nespresso och är väldigt nöjd, går att göra både vanlig kopp, expressso och latte då den kan skumma mjölk.

finns massor med olika kapslar med olika smaker och styrka, blir väldigt gott kaffe enligt mig.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör Löfbergs -system "Café Itally" tror jag de heter.
Gott kaffe och kapslar finns överallt, annars är det webshop kalasbra!

Föredrar det kaffet över mitt vanliga bryggkaffe alla dagar i veckan.
Dels för smaken, men också för att man får EN kopp, inte alltid man vill bälja i sig liksom....

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Du har inte övervägt kokkaffe? Det kanske inte är riktigt samma shelf life som näskaffe men betydligt bättre

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk

Jag har använt en Nespresso Citiz i många år parallellt med bryggare med inbyggd kvarn.

Det här med bönor kräver att man läser på och blir någorlunda insatt i vad de olika bönorna besitter för olika egenskaper.

Nespresson är klart en bra produkt, dock så kostar kapslarna som sagt en del men med tanke på kvaliten, fylligheten och creman
man får så är det värt det, deras support är av högsta klass också

Sedan är det viktigt kalka av maskinen ofta

Bästa vanliga bryggaren jag använt är Moccamastern, det beror mycket på att den klarar av leverera rätt bryggtemperatur,
något som de billigare bryggarna inte klarar, då spelar val av kaffe mindre roll, det kommer smaka skit iaf.

Permalänk
Medlem

@Jimmy:

det är skillnad på en kopp kaffe eller en mugg kaffe
en kapselmaskin ger en kopp kaffe men vill man ha en mugg krävs mellan 2-3 kapslar (med den rekommenderade mängden vatten) beroende på maskin

jag dricker kaffe till & från på jobbet men väldigt sällan hemma.
men det går inte att jämföra bryggkaffe/ kok kaffe med kapselmaskin som vissa gör men håller med dig att åker man bort dricker man det som serveras

kapselmaskinen som vi har gör en kopp på typ 20-30 sek efter att den har startat upp (tar ca 30 sek) är enkelt och går relativt fort men smaken är ok (om man är van med vanligt kaffe)

sedan har en vi kaffepress som man fick av svärföräldrarna då man flyttade ihop med sambon
man måste koka vatten och sedan tar det några minuter innan det är klart efter man hällt ihop det (räkna med 10-15 min för detta)
mycket bättre än en kapselmaskin (smak) men då behöver man kaffe som är en färskvara (men fungerar att frysa in kaffe)
själv köper man färskmalet inför lite större besök och kommer bara någon enstaka får dom nöja sig med kapselkaffe

kaffepressen vi har gör 7-8 koppar vilket är enkelt för de lite större besöken (4-5 pers och dom flesta brukar vilja ha 2 koppar)

vi har en Dolce gusto mini me hemma och kör med zoega kapslar och någon till (t.ex 1-2 kaffe och 1 choklad,)

så har du båda alternativen väljer man den som passar bäst

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag som kaffedrickare kan säga att kapselkaffe är uselt. Då har jag haft flertalet själv, men det är ändå bättre än snabbkaffe.

Kör bara med vanligt bryggkaffe som ni slänger i när ni får besök. Håller länge om ni förvarar det torrt.
Inte lika gott som bönor, men bra mycket bättre än kapslar.

= Billigare lösning + godare kaffe till era gäster.

What he said...

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Vi har både zoegas bryggkaffe och Nespresso kapselmaskin och billigaste är bryggkaffe,
När jag gör en stor kopp kaffe med mjölk så använder jag 3st kapslar plus mjölk så det blir typ 12-13kr/kopp plus maskinens kostnad (1800).

Då har ju du köpt helt fel maskin, man gör espresso med en Nespresso-maskin, man gör inte stor kopp bryggkaffe.

Rent allmänt är det mycket äpplen, päron och bananer som jämförs i den här tråden. Men vill man ha bryggkaffe ska man köpa en kaffebryggare. Man ska inte köpa en espressomaskin och blanda ut en espresso med mer vatten eller trycka ut tre epresso och sen klaga att "kapselkaffe är uselt". För övrigt kan inte Tassimo göra riktig espresso då trycket är för lågt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Köp en liten kaffepress, man kan även använda den för te.

finns på ikea:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60241389/
Åhlens:
http://www.ahlens.se/Inredning/kok/tillbringare-karaffer-7737...

Kaffepress + bra förvaring säger jag... Så mycket godare!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jag som kaffedrickare vill ge en annan synvinkel. Jag har inte ett paket cigg hemma till rökare som kommer på besök, varför måste du tvunget ha kaffe till kaffedrickare? Jag personligen förväntar mig inte att bli serverad kaffe, om det bjuds är det trevligt, om det inte bjuds är det också helt okej.

Du bjuder gästerna, ditt hus, din bjudning, din meny.
Skippa kaffet och bjud på vad du föredrar.

Permalänk
Medlem

Fördelen med kapselmaskinerna som t.ex. Tassimo är ju att det finns lite mer än bara vanligt kaffe. Så om man vill ha lite chai latte eller varm choklad går det också bra.

För tillfället så använder jag en Moccamaster tillsammans med en helt vanlig kaffekvarn. Saknar min kaffemaskin... det var bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Då har ju du köpt helt fel maskin, man gör espresso med en Nespresso-maskin, man gör inte stor kopp bryggkaffe.

Rent allmänt är det mycket äpplen, päron och bananer som jämförs i den här tråden. Men vill man ha bryggkaffe ska man köpa en kaffebryggare. Man ska inte köpa en espressomaskin och blanda ut en espresso med mer vatten eller trycka ut tre epresso och sen klaga att "kapselkaffe är uselt". För övrigt kan inte Tassimo göra riktig espresso då trycket är för lågt.

Jag gör inte en stor kopp bryggkaffe heller, jag gör en kaffe latte, Läs : 3 kapslar Och mjölk. 1 litet tryck / kapsel och sen varm mjölk.

Vill jag ha en vanlig kopp kaffe så brygger jag zoegas bryggkaffe.

Jag har inte sagt att det är uselt heller, jag tycker det e gott annars hade jag inte haft det.

Däremot skrev jag till TS att det bästa alternativet till gäster om man inte själv är intresserad utav kaffe är att ha bryggkaffe hemma, det är enklast, billigast och går fortast om man är flera personer som ska dricka.

Så vad detta inlägg du har gjort har för syfte förstår jag inte.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Jasså? Men vad jag förstår så ska det gå att justera vattenmängd även på Tassimo, de e bara det att den har en grundinställning enligt kapseln. Det låter i mina öron som en bra funktion för folk som inte använder min maskin dagligen?

Te känns lite överdrivet att köra igenom maskinen, det tar ju bara några sekunder att koka det på induktionshällen.

Det där med rengöring, såhär ser vattenbehållare ut för Dolce Gusto :

https://www.dolce-gusto.se/media/catalog/product/cache/31/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/a/watertank_piccolo_eo.jpg

Det ser ut som att den tar vattent från botten av denna, d.v.s vattnet går igenom maskinen? Dessutom så förstår jag inte hur man ska komma in o tvätta i den även om det bara är vatten som körs där? Men visst, man tvättar väl aldrig en kaffekokare häller så det kanske inte behövs.

Vatten i sig är inte smutsigt, skiten som blir är kalkrester och dom flesta maskiner har kalktabletter som man kan köpa eller så tar man Lite vatten och ättiksprit, skaka runt och det är rent.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag gör inte en stor kopp bryggkaffe heller, jag gör en kaffe latte, Läs : 3 kapslar Och mjölk. 1 litet tryck / kapsel och sen varm mjölk.

Vill jag ha en vanlig kopp kaffe så brygger jag zoegas bryggkaffe.

Jag har inte sagt att det är uselt heller, jag tycker det e gott annars hade jag inte haft det.

Däremot skrev jag till TS att det bästa alternativet till gäster om man inte själv är intresserad utav kaffe är att ha bryggkaffe hemma, det är enklast, billigast och går fortast om man är flera personer som ska dricka.

Så vad detta inlägg du har gjort har för syfte förstår jag inte.

Jag stör mig på att folk som tycker bryggkaffe, kokkaffe eller presskaffe är godast köper en espressomaskin och sen klagar på smaken och från det kommer med en massa dåliga råd.

Man ska inte jämföra Tassimo med Nespresso med Moccamaster då de alla gör olika sorters kaffe. Vill man ha espresso ska man inte köpa en Moccamaster och vill man ha bryggkaffe ska man inte köpa Nespresso.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Precis som många framfört korrekt är det svårt att jämföra brygg-, press- och espressometoder med varandra.

Anser mig vara hyggligt kaffe-intresserad och enligt mina smaklökar är det en nespresso maskin som ger best kvalite om man vill hålla det väldigt enkelt för sig. Kan rekommendera att köpa begagnat då maskinerna är lätta att rengöra och finns gott utbud på.

Vill man kunna bjuda på mer traditionellt bryggkaffe utan onödiga maskiner och kostnader är det ju ett manuellt bryggkit som behövs likt: http://www.kaffeladan.se/hario-v60-pour-over-kit Kombinera det med att frysa in några portionspåsar kaffe så är man set Dessutom väldigt trevligt och genuint

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Precis som många framfört korrekt är det svårt att jämföra brygg-, press- och espressometoder med varandra.

[---]

Vill man kunna bjuda på mer traditionellt bryggkaffe utan onödiga maskiner och kostnader är det ju ett manuellt bryggkit som behövs likt: http://www.kaffeladan.se/hario-v60-pour-over-kit Kombinera det med att frysa in några portionspåsar kaffe så är man set Dessutom väldigt trevligt och genuint

This. Minst krångel, inte mycket disk, tar inte mycket plats och blir dessutom gott.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden, men skulle rekomendera kaffebryggare eller kokkaffe, förvara kaffet i frysen i försluten originalpås så håller det några år.

Permalänk
Medlem

Vi kör nån Nescafé variant på jobbet, klippt odugligt. bränner väl en 2-3 kartong i månaden iallafall på en 7-8pers, vill inte ens veta vad det kostar.. Och det smakar helvete rent utsagt, snabb kaffe man blandar ner i hett vatten smakar bättre om du frågar mig..

Om du inte tycker det är alltför jobbigt så kör på vanligt bryggkaffe, förvara kaffet i en vakuumbehållare så håller det mycket längre.

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Måste dina gäster få kaffe? Att sedan klaga om kaffeförpackningen varit öppen lite länge är på gränsen till ouppfostrat... Bjud gästerna på te (om ni nu dricker det själva) och ha nescafé hemma som backup, det håller ju i en evighet i alla fall.

Och detta skriver jag i egenskap av stor kaffenörd. Har malet mitt eget kaffe i 10 år och köper endast specialkaffe från mindre rosterier.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Har haft flera olika typer av bryggningsutrustning, kvarnar, espressomaskiner, rostat eget kaffe, labbat och experiementerat med hela processen och blivigt lite mer kräsen. "Vanliga" kaffedrickare verkar ibland nöja sig med het dryck som påminner om kaffe.

Jag själv skulle låtit bli att bjuda på något halvdant bryggt kaffe som blivit gammalt. Speciellt om jag inte drack det själv. Tror gästerna överlever och accepterar så länge du motiverar det.

Färskheten (både rostningen och malningen) på kaffet är viktigt för smaken, såklart. Men även rena maskiner/kärl så kapselmaskinen "behöver" du rengöra varje gång du använt. Fettet från kaffet ger otrevliga bismaker om det står och härsknar och det räcker med någon dag bara för att man skall märka det.

Billigast, enklast och med fullgott resultat är nog en påse i frysen med en presskanna att brygga i (försök ha vattnet 88-95 grader). Släng och köp ny påse om det legat ett år.

Permalänk
Medlem

Vi har en dolce gusto piccolo hemma mest för att kunna få ut enkel espresso för cappucino ibland. Jag tycker att den fungerar bra till det. Har även testat att göra vanligt kaffe med den och det blev helt okej, kanske inte lika bra som bryggaren men fortfarande bra.

En fördel med den typen av maskin kontra en konventionell bryggare är att man kan göra lite andra drycker också om man nu skulle vara intresserad av det: https://www.dolce-gusto.se/kaffekapslar