Microsoft avslöjar vilken data de samlar in med Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag önskar att hemmarouters fick funktioner för att identifiera och möjligheten att begränsa både överdriven datainsamling från mjukvaror och OS men även botnet detection och sådant som lite dyrare brandväggar klarar av.
Det känns inte som att våra "brandväggar" över huvud taget är förberedda eller har tänkt på strömen av IoT som är på väg in med sina ytterst begränsade säkerhetsambitioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@martinot:

Helt ärligt så känner jag idag att: Har dom gjort så under en lång tid så vad spelar det för roll nu?

För min del kvittar det numera. Som jag sade innan så är det läskigt att dom kan göra det.

Men vem bryr sig egentligen om vad jag gör? Spelar spel, lyssnar samt producerar musik. läser SweC.

Min ISP ser ju redan vilka sidor jag är på.

Du har helt rätt. Kan inte du skicka mig dina login till alla dina e-postadresser? Som sagt, det spelar ju ingen roll.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Då får du läsa ordentligt för du har missat att alla vet det. Förespråkarna verkar väldigt benägna till att läsa och greppa bara några få saker i detta ämne. Folk blockerar vad de kan och en del väljer till och med bort social media just av detta skäl. Många har nog dessvärre gett upp bryr sig inte längre, jag är inte en av dessa. Men framförallt, att konkurrensen gör något dåligt är aldrig ett skäl för fler att haka på det på den djupa nivå som är implementerad i Windows nu. Har du fått för dig att man ska sluta kritisera Windows specifikt för att konkurrensen också gör det så bekräftar du bara blåögdheten hos dig själv.

Inte alls.

Bara att man är medveten om det, och har en balanserad (och inte enögd) syn på det. Det är implementerat på en minst lika djup nivå i Android (eller Linux som vissa här vill att jag skall benämna det), MacOS och iOS.

Sedan är det upp till var och en att ta ställning till hur allvarligt det är.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag önskar att hemmarouters fick funktioner för att identifiera och möjligheten att begränsa både överdriven datainsamling från mjukvaror och OS men även botnet detection och sådant som lite dyrare brandväggar klarar av.
Det känns inte som att våra "brandväggar" över huvud taget är förberedda eller har tänkt på strömen av IoT som är på väg in med sina ytterst begränsade säkerhetsambitioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan installera rätt bra mjukvarubrandväggar som stoppar och varnar för sådan trafik.

Sedan så håller jag med om att IoT, där man ofta inte ens kan påverka alls liknande inställningar som i Windows, Android och iOS, kan nog också vara ett framtida problem. Framför allt så är jag personligen lite tveksam till att koppla upp hela hemmet och exponera kontrollen av det ut på Internet, med alla dess säkerhetsbrister som kommer att uppstå även där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du kan installera rätt bra mjukvarubrandväggar som stoppar och varnar för sådan trafik.

Sedan så håller jag med om att IoT, där man ofta inte ens kan påverka alls liknande inställningar som i Windows, Android och iOS, kan nog också vara ett framtida problem. Framför allt så är jag personligen lite tveksam till att koppla upp hela hemmet och exponera kontrollen av det ut på Internet, med alla dess säkerhetsbrister som kommer att uppstå även där.

En vass mjukvarubrandvägg kanske skyddar min dator, men jag har ju 15-20 andra enheter anslutna mot internet redan idag.
Min nuvarande konsumentrouter har knappt loggning av trafik, än mindre möjlighet att ge mig en vettig bild över hur information flödar i mitt nät.
Det är förvisso inte rättvist att jämföra den med utrustningen vi kör på jobbet som kostar hundratusentals kronor. Men att få lite mer kontroll utan att behöva bygga en egen pfsense maskin hade varit önskvärt.
Jag upplever att glappet är alldeles för stort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

En vass mjukvarubrandvägg kanske skyddar min dator, men jag har ju 15-20 andra enheter anslutna mot internet redan idag.
Skickades från m.sweclockers.com

Japp. Det löser ju de eventuella problemen med kontroll av Windows, MacOS, Linux, etc, men det blir ju precis som du säger problem med alla andra typer av enheter. Tänkte inte på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Skönt att jag inte använder någon utav dem av just samma anledning som tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men du verkar extra hatisk just emot Microsoft?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Om man kollar på hur mycket kostar till exempel en Windows PC jämfört med likadant dator med OS X, måste man erkänna att Windows är billigt. OS X fakturerar dem typ 4000-5000 spänn varje gång man byter dator. Och sen säger dem att deras OS är grattis... Detta motiverar inte vad Microsoft gör och har alltid gjort, dvs olagliga och omoraliska saker tills de blir ertappade och därför tvunga att ändra sitt sätt.
Om det gick att spela mina favorita spel med Linux...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Om man kollar på hur mycket kostar till exempel en Windows PC jämfört med likadant dator med OS X, måste man erkänna att Windows är billigt. OS X fakturerar dem typ 4000-5000 spänn varje gång man byter dator. Och sen säger dem att deras OS är grattis... Detta motiverar inte vad Microsoft gör och har alltid gjort, dvs olagliga och omoraliska saker tills de blir ertappade och därför tvunga att ändra sitt sätt.
Om det gick att spela mina favorita spel med Linux...

Skickades från m.sweclockers.com

Lite utanför topic, men OK för det (iaf. för mig).

Grejen är att skall man ha riktigt kvalitativ hårdvara så är normalt PC inte extremt mycket billigare än Mac. Bara att kika på vad Microsofts motsvarande serie, Surface Book och Surface Studio kostar. Så den jämförelsen du gör ovan känns inte speciellt rättvis.

Fördelen med PC, är precis som telefoner med Android, att det finns mycket fler modeller att välja på. Apple gör inte speciellt mycket i budgetsegmentet varken på datorer, plattor eller telefoner.

Exakt samma sak med topptelefoner ifrån Samsung, som inte är mycket billigare än iPhone.

Kvalitet kostar helt enkelt. Oavsett om det står Apple, Microsoft eller något annat på datorn.

Sedan så skall man inte inbilla sig att Microsoft är fulare än någon annan. De kanske har fällts/uppmärksammats för det, men Google, Apple och FaceBook har minst lika mycket "hyss" och "onda" saker som de kör med. Allt tro att det förhåller sig på annat sätt är enbart naivt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Och detta är Basic, alltså lägsta spion-nivån, efter updaten som ska göra Windows mindre intrusivt?
Hahahahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Och detta är Basic, alltså lägsta spion-nivån, efter updaten som ska göra Windows mindre intrusivt?
Hahahahahaha

Givetvis är EU lösningen på detta och allt. Ingen myndighet inom EU skulle självklart få för sig att spionera på sina egna medborgare.

LOL!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Givetvis är EU lösningen på detta och allt. Ingen myndighet inom EU skulle självklart få för sig att spionera på sina egna medborgare.

De spionerar nog i alla fall, så om de kan få Microsoft och Google och Facebook att lugna ner sig lite så är det en välda bra början.