Köpa min första bil, behöver råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

tror tyvärr du kommer ångra dig. ingen skön bil att åka i och väldigt liten. visst den må va rolig men man tröttnar på det när man använder den som vardagsbil. Jag hade hellre satsat på bmw 1 serie, golf eller liknande om du vill ha en mindre bil.

Länka några annonser om du har någon i tanke. Den drar inte mycket soppa, så det är ju väldigt bra som en vardag bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av SimpanDirr:

Hah! 15k gulligt. Jag fick ge 28 000kr/år för min Bmw 540 och kompisen 52 000kr för sin Merca Amg

Nu kan jag inte så mycket om bilar, eller nästan ingenting även om jag må äga två....
Men varken BMW 540 eller AMG är direkt "hot hatch" som TS vill ha, och som tidigare kommentar reflekterat försäkringsbeloppet till... ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Länka några annonser om du har någon i tanke. Den drar inte mycket soppa, så det är ju väldigt bra som en vardag bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Om den är något sånär lik min Toyota så kommer den dra mycket om du beger dig utanför stan. Som sagt, min Toyota drog uppåt 0.75-0.8l milen på motorväg och komforten var kass. Min nya BMW 320d drar runt 0.5l milen när man ligger i 120 och den går tyst och skönt.

En liten motor kanske går billigt inne i stan, men när du ska upp lite i hastighet så måste den jobba så hårt att den börjar dra mer än en större motor som inte måste jobba lika hårt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium: något du kanske skulle rekommendera?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

@Kalium: något du kanske skulle rekommendera?

Jag har dålig koll på vilka bilar som är bra osv, men om du ska köra en del landsvägskörning eller på motorväg så tycker jag inte du ska köpa en bil med allt för liten motor. Vet att brorsan hade en BMW 118 som han var riktigt nöjd med.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag hade en Mini Cooper S -07 som jag bytte bort förra året.
I den satt det en motor tillverkad av Peugeot som var helt kass.

Motorn fungerade inte när det var kallt väder ute, det kom in fukt i något insugningsrör och när det frös pga. att det var minusgrader ute så blev hela skiten "crippled".

Du kan söka på "Cold weather problem".

Nu är det ju en helt annan motor i den du kikar på och borde inte ha det problemet då den också är nyare.
Men den jag hade var iaf. skräp.

Har varit med om samma sak fast det räckte med fuktig väderlek som regnig sommardag.
Det var överslag på fördelarlock. En rengöring så fungerade det som vanligt igen. Oftast brukar det krävas sprickor men skit går bra också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Skulle helt ärligt köpa en skitbil som förstabil. Ta något för 15-20k som tar dig från A till B. Första åren man kör är man inte speciellt mogen, än hur mycket man argumenterar om det så med risk att krocka skulle jag hellre krocka en relativt billig bil än en bil för 80k+.

Min åsikt i alla fall.
Min förstabil var en Golf Mk4 1.6 som jag köpte för 15.000kr. Min nuvarande köpte jag för 120.000 och då har jag runt 15.000 mil under bältet.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Skulle helt ärligt köpa en skitbil som förstabil. Ta något för 15-20k som tar dig från A till B. Första åren man kör är man inte speciellt mogen, än hur mycket man argumenterar om det så med risk att krocka skulle jag hellre krocka en relativt billig bil än en bil för 80k+.

Min åsikt i alla fall.
Min förstabil var en Golf Mk4 1.6 som jag köpte för 15.000kr. Min nuvarande köpte jag för 120.000 och då har jag runt 15.000 mil under bältet.

är tyvärr inte ute efter en skitbil asså.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

är tyvärr inte ute efter en skitbil asså.

Du kan få riktigt bra bilar för de priset... De handlare bara om att välja rätt. Köpte tex min 9-5 2år sen för 25k full utrustad och mer än service har jag inte behövt göra.

Annars kolla Audi A3 -08 billig i drift och skatt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

är tyvärr inte ute efter en skitbil asså.

Riskerna för händelser brukar vara störst de första åren. Man klarar sig också bra med en halv försäkring, spar nån tusenlapp om året. Reparationerna kan bli lägre, bilbyte.
Men lika häftigt blir det inte.

Permalänk
Medlem

Skulle akta mig för VW TSI motorer (1.2 och 1.4). Motorerna från 2014 och framåt gick över till kamrem pga kamkedjeproblemen.

http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-mo...
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-p...

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Du kan få riktigt bra bilar för de priset... De handlare bara om att välja rätt. Köpte tex min 9-5 2år sen för 25k full utrustad och mer än service har jag inte behövt göra.

Annars kolla Audi A3 -08 billig i drift och skatt

kom gärna med länkar. inte över 8k mil dock

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Jag har en corolla tsport. Riktigt rolig och prisvärd bil. Kör mest stad och medelförbruknimg är 0.8

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Golf_Gt_Sport_140_...

är det samma problem med dessa golfarna, att kamkedjan strular?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Oerhört obekväma att åka långt med (mer än 5 mil), roliga att köra om man har fina asfaltsvägar.

Som tidigare sagts, du får bestämma dig om du vill ha en rolig men opraktiskt bil eller tvärtom. När du köper din första bil kan man ju ta vad som helst, bara man får köra, har ju inget att jämföra mot ändå. Bättre att börja nerifrån imo, svårare att gå ner än upp senare, dessutom känns det lyxigare. Hade en 850 som min första bil utan fjärr, elhissar eller något annat. Köpte nyligen en V70 som jag bytade den mot som har allt det där och lite till, känns väldigt lyxigt.
Kan ju även vara en fördel i kostnad vad gäller försäkring och dylikt och för att inte tala om reservdelar. En ny styrservopump till en Mini cooper kostar säkert 3x mer än till en Volvo.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men har sett att du nämnt "drar för mycket". Tro mig. Du kommer ha betydligt fetare kostnader än drivmedel.
Värdeminskning, service, försäkring, däck, skatt etc.

Så länge du inte ska sitta o pendla 5 mil tur o retur till arbete så tycker jag du ska släppa tänket på förbrukning tills du har klart för dig vad övriga kostnader är på de bilarna du tittar på.

Permalänk
Medlem

kommer och kolla på en fn2 idag tror jag. vad tycker ni om polo gti?

https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Polo_Gti_5d_7891m...

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Hahaha underbar tråd. Typiskt att vara 18år och tro man ska köpa något "sportigt" billigt. Sen när man börjar inse vilka summor det rör sig om med alla omkostnader börjar man stegvis dra ner på kraven tills man är nere på en helt vanlig konsumentbil, i ditt fall, en golf.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hahaha underbar tråd. Typiskt att vara 18år och tro man ska köpa något "sportigt" billigt. Sen när man börjar inse vilka summor det rör sig om med alla omkostnader börjar man stegvis dra ner på kraven tills man är nere på en helt vanlig konsumentbil, i ditt fall, en golf.

jag är 21

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

mini cooper d eller civic 1,8?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Köp japanskt, det håller.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Mattecoach

Hej,

Tänkte att jag lånar tråden snarare än att skapa en ny!

Jag, precis som TS, går i tankarna att skaffa mig min första bil. Jag har dock nästan 8 mil till jobbet, enkel resa, vilket gör att jag vill ha något stabilt och tryggt för längre pendlande snarare än något sportigt. Jag har inget egentligt maxpris, utan väger detta helt enkelt mot vad jag tycker att jag får, men föredrar helt klart något begagnat och billigt så länge det funkar hyfsat. Det som avskräcker mig är helt enkelt det strul som bilägande kan innebära; parkering, strul med bilen, kostnader...

Någon som kan komma med förslag? Tack!

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Tänkte att jag lånar tråden snarare än att skapa en ny!

Jag, precis som TS, går i tankarna att skaffa mig min första bil. Jag har dock nästan 8 mil till jobbet, enkel resa, vilket gör att jag vill ha något stabilt och tryggt för längre pendlande snarare än något sportigt. Jag har inget egentligt maxpris, utan väger detta helt enkelt mot vad jag tycker att jag får, men föredrar helt klart något begagnat och billigt så länge det funkar hyfsat. Det som avskräcker mig är helt enkelt det strul som bilägande kan innebära; parkering, strul med bilen, kostnader...

Någon som kan komma med förslag? Tack!

du ska ha en mellanstor framhjulsdriven diesel bil t.ex Audi a4 1.9tdi

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

du ska ha en mellanstor framhjulsdriven diesel bil t.ex Audi a4 1.9tdi

Håller inte riktigt med om att han behöver en diesel, oftast kostar en diesel mer än vad den smakar i servicekostnader + ett eventuellt byte av partikelfiltret.

Bilar är dyra att äga och värst är värdeminskningen om man köper en nyare bil. Jag har gjort en sammanställning över vad min pendlarbil har kostat mig de första 2 åren som du kan läsa om nedan,

https://www.garaget.org/mypage/index.php?page=blog&user=20408...

När jag letade efter bil så var jag ute efter en bil som dels kunde svälja en barnvagn + packning samt var billig i drift och höll. Utifrån dessa kriterier så är jag fortfarande nöjd. Dock börjar jag bli sugen på att köpa en bil som är något starkare samt inte bullrar så mycket i kupén, behoven ändras över tid

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

du ska ha en mellanstor framhjulsdriven diesel bil t.ex Audi a4 1.9tdi

Googlade lite, från blandade länkar

> Ett beslut som togs och som borgmästarna för städerna Aten, Madrid, Mexico City och Paris skrev under är det om dieselbilsförbud. De fyra nämnda städerna, som alla dras med höga halter av luftföroreningar, ska från och med 2025 införa ett totalförbud för dieselbilar i stadstrafiken.

> Tokyo har sedan december 2000 dieselbilsförbud. Dock kan dieselbilar med en speciell utsläppskontrollenhet få köra i den japanska huvudstaden.

> Dokument från den brittiska regeringen har läckt till The Times, dokument som föreslår att dieselbilar, dock inte de allra nyaste, i uppemot 35 brittiska städer kan komma att beläggas med en ”giftskatt” på motsvarande 223 kronor – per dag.
Det kan också bli tal om totalförbud under vissa tider på dygnet för dieselbilar i nio eller tio av de värst utsläppsdrabbade områdena.

Oslo har haft Dieselförbud. Men såg någon annan länk om att de upphävt dieselförbudet.

Någon Miljöpartist talade om dieselförbud i Stockholm. Men verkade inte vara något konkret ännu.

Så om man vill köra bil i större städer är det frågan om en med Dieselmotor är så bra alternativ?

I artikeln om England stod det även detta

> I samma veva ska Londons borgmästare tillkännage utökade och förhöjda trängselavgifter i staden på uppemot 140 kronor om dagen för de mest förorenande fordonen, plus en extra avgift på drygt 110 kronor för dieselbilar av årsmodell tidigare än 2006.

> Alla avgifter tillsammans skulle betyda dödsstöten för dieselbilar i England. Få bilägare är förmodligen intresserade av en daglig avgift på närmare 500 kronor.

Så det verkar som man fortfarande får köra dieselbil i London, om man tycker det är okej att betala ca 500kr extra om dagen.
Kör man 5 dagar i veckan så blir det motsvarande runt 10kkr extra i månaden. Man får ha rätt bra inkomst för att tycka att det är en struntsumma.

Än så länge ser det bättre ut för dieselbilar i Sverige. Men om det blir fler och fler städer i Europa som inför dieselförbud eller extra avgifter så är sannolikheten större att det händer i Stockholm, Göteborg, Malmö.

Men kör man bara på landsbygden får man troligtvis köra dieselbil många år till.

Permalänk
Medlem

@GuessWho:

fast du pratar ju om något helt annat, personen i fråga ville ha en vardaglig pendlarbil inte något hen skulle köra till Tokyo med.
Diesel är ett av de värre drivmedlen utsläppsmässigt, men när det kommer till en pendlarbil så är det svårt att slå dieselns bränsleförbrukning.
en modern diesel kan dra ner mot 0.36-0.39 till skillnad mot bensin på 0.49-0.53
(Jämför med bilar inom VAG-koncernen jag själv kört 2.0TDI/1.4 TSI årsmodell -16/-15 och då skiljer det 40hk till dieselns fördel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

@GuessWho:

fast du pratar ju om något helt annat, personen i fråga ville ha en vardaglig pendlarbil inte något hen skulle köra till Tokyo med.
Diesel är ett av de värre drivmedlen utsläppsmässigt, men när det kommer till en pendlarbil så är det svårt att slå dieselns bränsleförbrukning.
en modern diesel kan dra ner mot 0.36-0.39 till skillnad mot bensin på 0.49-0.53
(Jämför med bilar inom VAG-koncernen jag själv kört 2.0TDI/1.4 TSI årsmodell -16/-15 och då skiljer det 40hk till dieselns fördel)

Jag tror att hans poäng var mer att Diesel kanske inte är något man köper för framtiden längre, på grund av alla spärrar som har börjat komma. Norge har också haft Dieselförbud: http://teknikensvarld.se/akut-beslut-om-tillfalligt-dieselfor....

Det må ha varit kort men det visar ju att det eventuellt kan finnas problem med att köpa en Diesel.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

@GuessWho:

fast du pratar ju om något helt annat, personen i fråga ville ha en vardaglig pendlarbil inte något hen skulle köra till Tokyo med.
Diesel är ett av de värre drivmedlen utsläppsmässigt, men när det kommer till en pendlarbil så är det svårt att slå dieselns bränsleförbrukning.
en modern diesel kan dra ner mot 0.36-0.39 till skillnad mot bensin på 0.49-0.53
(Jämför med bilar inom VAG-koncernen jag själv kört 2.0TDI/1.4 TSI årsmodell -16/-15 och då skiljer det 40hk till dieselns fördel)

medetix (trådskaparen) kanske aldrig har varit i Tokyo och kanske aldrig kommer att åka till Tokyo.
Det vet jag inget om...

Men de andra städerna som nämndes...
Aten
Madrid
Oslo
Paris
London (+34 andra Brittiska städer)

Är faktiskt städer i Europa. Lite närmare än Tokyo och kanske kommer medetix någon gång åka till någon av dessa?

Sen om det kommer till Stockholm, Göteborg och Malmö?
Även om man själv inte bor i någon av dessa städer är det ganska många Svenskar som har någon släkting och/eller vän i någon av dessa städer som man kanske vill besöka någon gång.
Om det "bara" är straffavgifter istället för totalförbud så kanske man kan slanta upp några hundralappar eller tusenlappar extra om det är enstaka tillfällen.
Man kanske kan parkera sin bil utanför zonerna och antingen åka kollektivt eller hyra en annan bil för färd i de större städerna.
Det är väl inga olösliga problem så sett...
Men det skulle kunna bli bökigare och/eller dyrare än att kunna åka sin egen bil dit man vill.

Men det beror väl lite på vad man har för tidshorisont på sitt bilköpande också.
Ska man bara ha sin bil 1 år är risken liten att bli drabbad. Ska man ha sin bil i 10 år är risken större.

Skrivet av Fextreme_fa:

en modern diesel kan dra ner mot 0.36-0.39 till skillnad mot bensin på 0.49-0.53

Det är många kostnader med bil. Inköp, skatt, försäkring, reparationer, trim, styling, drivmedel, etc.
(Okej kanske inte trim och styling )

Sparar man några hundralappar eller tusenlappar totalt i bränsle på 3-10 års tid så gör det inte så mycket för helhetskostnaden.
Säg om du skulle spara 50kkr så skulle det vara mer betydande.
Men om du har en dieselbil som drar 0.4 och en bensinbil som drar 0.5 (Liter/mil), hur många mil måste du köra för att kostnadsskillnaden för drivmedel ska bli 50kkr?

Sen beror allt på prioritering också.
Säg exempelvis de som köper dyra grafikkort som GeForce GTX 1080, 1080Ti, Titan XP. Köper de dessa korten för att det är de billigaste eller strömsnålaste korten? Eller kan de ha andra prioriteringar än bara få tag på billigaste eller strömsnålaste grafikkortet?
Varför skulle ingen kunna ha andra prioriteringar än enbart billigt ägande när de väljer bil ?

Sen brukar uppgivna bränsleförbrukningar vara lite som batteritider på laptops. Om du överhuvudtaget kan komma upp i de tiderna så är det med skärmen på låg ljusstyrka och bara gör någonting lättare. De gäller inte när du kör 3D mark eller Battlefield eller...