AMD Radeon Polaris 20 XTX, Polaris 20 XL och Lexa Pro hittar ut i drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag har börjat kalla dem för failvidia för att alla fanboys regerar så man vet vilka de är. AMD är alltid först med ny teknik därför är AMD bättre de pushar ut nya tekniker fortare än någon annan.

Jag är absolut ingen fanboy utan reagerade på ditt nedsättande ord.

Jag föredrar inte Intel, Nvidia eller AMD före någon annan, tvärtom är det ju bara bra om alla företagen är ung. lika framgångsrika, konkurrens är ju guld för konsumenterna.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den första siffran (eller första två för nVidia just nu eftersom de nått tionde generationen, hur du nu än kom dit) skall indikera vilken generation korten hör till. Att bara byta från 4 till 5 med samma chip är således klart tveksam marknadsföring.

Personligen är jag ganska förlåtande om det finns rimliga skäl - när AMD gjorde om 7870 till 270X så gjorde man det för att det fanns ett helt nytt kort (290-serien) och man ville markera var det här kortet passade in. Kortet var också en god bit snabbare eftersom minnesklockan var markant högre. Resten av den rebranden var också rätt OK - Bonaire hörde till samma generation som Hawaii, så det var 7790 som var ett dåligt namn, och 280X var rejält mycket billigare så OK då. Det är när det helt saknas ursäkter, eller när man döper om samma kort gång på gång, som det sticker i ögonen. 300-serien var enbart rebrands, till samma nivå, med den enda skillnaden var en högre minnesklocka på 390-serien och att gamla Tahiti slutligen pensionerades. Nya 500-serien ser ut att bli ungefär samma sak. Det hade de kunnat lösa genom att kalla korten 485 eller nåt sånt.

Hela karusellen existerar för att OEMer skall kunna visa att de har nått nytt varje år, och för att pressa fram uppgraderingar lite tidigare - om man som jag sitter med ett 290 så börjar det kortet se väldigt gammalt ut nu, men i själva verket finns det fortfarande inget snabbare till det pris jag betalade (1070 ligger på nästan tusenlappen mer). Enda undantaget är att Fury ibland syns billigt, men det är inget som håller i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är alltså 4 i 480 som bestämmer vilken krets det är i kortet hos AMD,
Och hos nVidia är det 10 i 1080.
Dom kan alltså byta allt i grafikkortet, utom grafikkretsen och kortet ska ändå heta 4 i början eller 10 i nVidias fall.
Var kan man läsa om dom reglerna för AMD och nVidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Spelar väl ändå inte så stor roll om det är rebrands - det är ju i princip kort ingen bryr sig om.

Vill man ha ett snabbare RX480 så köper man 2st RX480.

AMD kort som matchar 1080 är det som är intressant.

Exakt, AMD är helt irrelevanta på grafikkortsmarknaden tills de kommer i närheten av prestanda-toppen, nu är de inte ens halvvägs dit. Och för priset at två RX480 får man ett 1070 som är mycket bättre och man slipper crossfire.

Hoppas Vega får liknade effekt som Ryzen, RX5** serien hör i soptunnan däremot. AMD har inte råd att släppa besvikelse efter besvikelse om och om igen på grafikkortsmarknaden, RX580 bör primärt bli en OEM serie för OEM byggen och inget för marknaden. Rätt underligt att se hur CPU-sidan fångade ikapp medans grafikkorts-sidan halkade efter.

Permalänk
Hjälpsam

Går inte att diskutera med folk som påstår att tex R9 290 till R9 390 är rebrand, 390 är snabbare än 290x och har dubbelt så mycket minne, påstår man att det är samma grafikkort har man inte läst på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Går inte att diskutera med folk som påstår att tex R9 290 till R9 390 är rebrand, 390 är snabbare än 290x och har dubbelt så mycket minne, påstår man att det är samma grafikkort har man inte läst på.

Allting är ju en definitionsfråga. Grenada är GCN 1.1 och innehåller exakt samma mängd transistorer som Hawaii, bägge kärnorna är dessutom på 438 mm² var. Sen presterar 390x 5% bättre över lag än 290x med 5% högre klockfrekvens och 20% högre minneshastighet. Det som särskiljer modellerna på något större meningsfullt sätt är att Grenada är betydligt mer energieffektivt än Hawaii.

Sen låter jag er andra avgöra men det är den fakta jag kunde skaka fram.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Allting är ju en definitionsfråga. Grenada är GCN 1.1 och innehåller exakt samma mängd transistorer som Hawaii, bägge kärnorna är dessutom på 438 mm² var. Sen presterar 390x 5% bättre över lag än 290x med 5% högre klockfrekvens och 20% högre minneshastighet. Det som särskiljer modellerna på något större meningsfullt sätt är att Grenada är betydligt mer energieffektivt än Hawaii.

Sen låter jag er andra avgöra men det är den fakta jag kunde skaka fram.

Visst är det en definitionsfråga, men om jag vänder på steken, hade det varit vettigt att namnge 390 som 290 och 390x som 290x?
Hade du haft tur hade du fått ett snabbare kort med dubbelt så mycket minne, med otur hade du fått den gamla varianten.

Jag tror att mycket av den ilska som riktas mot AMD i denna tråd inte handlar om namngivningen, det handlar om att inte AMD presenterat något som konkurerar med Nvidias 1070, 1080, 1080Ti och Titan Xp ännu.

Sorry boys, ni får köpa ett Titan X från ert älskade Nvidia för 12 000 i stället, ni slipper i alla fall handla ett AMD-kort, nu när ni hatar AMD så mycket.
Ni kan trösta er med att er trofasthet gör Jen-Hsun Huang, rikare och rikare.

Vi andra väntar drygt en månad till och avnjuter ett AMD Vega i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Visst är det en definitionsfråga, men om jag vänder på steken, hade det varit vettigt att namnge 390 som 290 och 390x som 290x?
Hade du haft tur hade du fått ett snabbare kort med dubbelt så mycket minne, med otur hade du fått den gamla varianten.

Jag tror att mycket av den ilska som riktas mot AMD i denna tråd inte handlar om namngivningen, det handlar om att inte AMD presenterat något som konkurerar med Nvidias 1070, 108, 108Ti och Titan Xp ännu.

Sorry boys, ni får köpa ett Titan X från ert älskade Nvidia för 12 000 i stället, ni slipper i alla fall handla ett AMD-kort, nu när ni hatar AMD så mycket.
Ni kan trösta er med att er trofasthet gör Jen-Hsun Huang, rikare och rikare.

Vi andra väntar drygt en månad till och avnjuter ett AMD Vega i stället.

Man hade kunnat benämna dom 290 Pro 290 XTX eller någon annan variant. Jag har personligen inga större problem med att AMD valde att sätta namnet 390 eller 390x eftersom jag har varit med på denna marknaden så länge så jag är väldigt van och vaccinerad mot detta beteende. Men tittar man rent objektivt på saken så är det inte konsumentvänligt och AMD är väl medvetna om att det implicit leder konsumenten till att tro att det är ett nytt kraftfullare kort. Vilket det de facto är, men inga +25% som historiskt sett är standard, vilket jag också är övertygad om att majoriteten av användare tror. PC-industrin är sorglig när det kommer till detta på många områden. Rörigt och medvetet snårigt att förstå sig på.

Sen anser jag att argumentet att "nVidia gör likadant" är meningslöst att använda. Bara för att grannpojken sparkar på katten så är inte det ett frikort för ditt barn att göra likadant. Det handlar om att upprätthålla etik. Det finns företag som tar etik och moral väldigt seriöst, tyvärr har både nVidia och AMD urvattnat definitionerna och använder tjuvknep på bägge håll. Jag gav exempel på detta ovan.

Det är väl nVidias aktieägare som lever loppan just nu.

Med allt det sagt så hoppas jag starkt på Vega! Jag behöver ersätta mitt 980Ti men det tar emot att punga ut 8000-9000:-. Ryzen har ju visat att AMD kan överraska så jag tror inte Vega enbart är hype, eller jag hoppas iaf.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Man hade kunnat benämna dom 290 Pro 290 XTX eller någon annan variant. Jag har personligen inga större problem med att AMD valde att sätta namnet 390 eller 390x eftersom jag har varit med på denna marknaden så länge så jag är väldigt van och vaccinerad mot detta beteende. Men tittar man rent objektivt på saken så är det inte konsumentvänligt och AMD är väl medvetna om att det implicit leder konsumenten till att tro att det är ett nytt kraftfullare kort. Vilket det de facto är, men inga +25% som historiskt sett är standard, vilket jag också är övertygad om att majoriteten av användare tror. PC-industrin är sorglig när det kommer till detta på många områden. Rörigt och medvetet snårigt att förstå sig på.

Sen anser jag att argumentet att "nVidia gör likadant" är meningslöst att använda. Bara för att grannpojken sparkar på katten så är inte det ett frikort för ditt barn att göra likadant. Det handlar om att upprätthålla etik. Det finns företag som tar etik och moral väldigt seriöst, tyvärr har både nVidia och AMD urvattnat definitionerna och använder tjuvknep på bägge håll. Jag gav exempel på detta ovan.

Det är väl nVidias aktieägare som lever loppan just nu.

Med allt det sagt så hoppas jag starkt på Vega! Jag behöver ersätta mitt 980Ti men det tar emot att punga ut 8000-9000:-. Ryzen har ju visat att AMD kan överraska så jag tror inte Vega enbart är hype, eller jag hoppas iaf.

Håller med om att det inte är optimalt gällande hur man småtweakar existerande arkitekturer och ger dem nya namn osv, men det är trots det precis som du säger så branschen fungerar. Därför blir det lite snett att tokbasha en tillverkare, och mest det jag reagerar på.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Det är alltså 4 i 480 som bestämmer vilken krets det är i kortet hos AMD,
Och hos nVidia är det 10 i 1080.
Dom kan alltså byta allt i grafikkortet, utom grafikkretsen och kortet ska ändå heta 4 i början eller 10 i nVidias fall.
Var kan man läsa om dom reglerna för AMD och nVidia?

Här:

https://videocardz.com/61721/amd-radeon-rx-400-series-naming-...

Ber om ursäkt för källan, men det är en slide från AMD som förklarar hur de tänker. Google hittade ingen bättre källa, men jag har sett den på fler ställen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Visst är det en definitionsfråga, men om jag vänder på steken, hade det varit vettigt att namnge 390 som 290 och 390x som 290x?
Hade du haft tur hade du fått ett snabbare kort med dubbelt så mycket minne, med otur hade du fått den gamla varianten.

Att sälja olika varianter av kort med olika mycket minne har både AMD och nVidia gjort i alla tider. De hade lätt kunnat lansera en 8GB-variant av 290 och 290X. Om 8GB-varianten hade högre minnesklocka så är det inte optimalt - även om det faktiskt är så på 480 just nu, 4GB-varianten har 7GHz minnesklocka enligt spec även om många överklockar dem från fabrik - men kalla dem 295/295X då.

Hade de gjort något för att förtjäna en ny generation så hade jag kunnat låta det passera. Kalla Fiji för 390, Hawaii med ny minnesklocka för 380, Tonga för 370 (inklusive det kompletta chippet) och låt gamla Pitcairn gå i pension ett år tidigare. Det hade åtminstone varit en förbättring över 200-serien. Nu var det en siffra högre på Hawaii, Tonga, Pitcairn och Bonaire, och det enda man gjorde var en något högre minnesklocka på Hawaii. För det är samma chip i Hawaii och "Grenada", inbilla er inget annat. Man kan flasha om ett 290 med ett BIOS från 390 om man tycker att det verkar kul att ha en högre siffra i modellnumret.

Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att mycket av den ilska som riktas mot AMD i denna tråd inte handlar om namngivningen, det handlar om att inte AMD presenterat något som konkurerar med Nvidias 1070, 108, 108Ti och Titan Xp ännu.

Sorry boys, ni får köpa ett Titan X från ert älskade Nvidia för 12 000 i stället, ni slipper i alla fall handla ett AMD-kort, nu när ni hatar AMD så mycket.
Ni kan trösta er med att er trofasthet gör Jen-Hsun Huang, rikare och rikare.

Vi andra väntar drygt en månad till och avnjuter ett AMD Vega i stället.

Jag är inte speciellt arg på AMD, mest uppgiven att de fånar sig. Har en 290 själv och tänker inte lägga några 12000 på en Titan Xp. Om AMD kommer ut med något i 3000 kronors-klassen som är värt en uppdatering så från vad jag har så kanske jag slår till. Om nVidia gör det så kanske jag väljer dem den här gången. Annars funkar det rätt bra med vad jag har.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Håller med om att det inte är optimalt gällande hur man småtweakar existerande arkitekturer och ger dem nya namn osv, men det är trots det precis som du säger så branschen fungerar. Därför blir det lite snett att tokbasha en tillverkare, och mest det jag reagerar på.

Ja det håller jag med om. Det kan tendera att urarta och skällas på vissa tillverkare för beteenden som hela branschen som helhet har. Tyvärr, får man väl säga, är det rätt standard vid det här laget.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja det håller jag med om. Det kan tendera att urarta och skällas på vissa tillverkare för beteenden som hela branschen som helhet har. Tyvärr, får man väl säga, är det rätt standard vid det här laget.

Japp. Blir precis lika tokigt om någon uteslutande bashar Nvidia eller Intel för detsamma.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Här:

https://videocardz.com/61721/amd-radeon-rx-400-series-naming-...

Ber om ursäkt för källan, men det är en slide från AMD som förklarar hur de tänker. Google hittade ingen bättre källa, men jag har sett den på fler ställen.

4 i 480 verkar bara bestämma vilken generation det är på kortet, inte vilken grafikkrets. Har jag uppfattat det rätt då?
Tack för svaret förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

4 i 480 verkar bara bestämma vilken generation det är på kortet, inte vilken grafikkrets. Har jag uppfattat det rätt då?
Tack för svaret förresten.

Ja, det är riktigt. Tidigare försökte de markera vilken krets det var med den andra siffran, men numer har de gett upp på den fronten - 480 och 470 är samma krets, istället för att ha kallats 480 och 480X i det tidigare schemat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jaha, då får man väl köra med en upplysningskampanj nu så att folk på ett datorteknikforum fattar hur tekniken däri och halvledarbranchen fungerar. Ping @RX10 @mpat

Samma mikroarkitektur eller ens samma övergripande chipdesign är inte lika med samma chip.

Tillverkningen är halva delen av ett chip. En förfinad design för att bättre passa tillverkningen och uppnå sitt tänkta designmål tillsammans med förfinad tillverkningsprocess är faktiskt ett nytt chip även om den är mycket lik ett tidigare chip. Polaris har blivit putsad i hörnen för att nå väsentligt högre energieffektivitet och sådana förändringar gör det tillverkningsmässigt till ett nytt chip.

Att folk ser det som ett rött skynke att samma chip används i olika segment är smått sanslöst. Det är en naturlig del av chipcykeln i hela halvledarbranchen. Så länge en krets fortfarande fyller sin funktion för sitt segment har detta ingen betydelse.

Skrivet av dagas:

Faktum är att AMD måste konkurrera bättre. RX480 var en förbättring jämfört med tidigare generationer men ändå efter GTX1060 i nästan alla test. Känns som det skulle behövt kommit ut så det konkurerade med GTX970 istället. Jag hoppas AMD lyckas men är skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

RX 480 och GTX 1060 presterar i genomsnitt likadant, skiljer från spel till spel.

Skrivet av anon114264:

Tror inte Vega rår på 1080Ti. Det betyder att de ska ha ökat prestandan med mer än 80% från Fiji. Det var längesedan ATI/AMD var i täten.

Samtidigt var det längesedan Fiji kom och AMD går ifrån GCN. Mycket av prestandan i Fiji ligger oanvänd i de allra flesta scenarion.

Skrivet av SweMerlin:

Vega är nog försenad...

Detta tilltag med Polaris har funnits i röret sedan länge och inte tagit resurser från Vega, det har varit planerat från början.

Skrivet av anon12433:

Väldigt mycket strunt från AMD på grafiksidan. Alla väntar på Vega och har gjort det i en 9-10 månader.
480 4GB är det enda kort som slår Nvidia i sin prisklass om än med en hårsmån.
Det senaste ryktena antydde att de kämpade med att komma upp i 1080 prestanda men det verkar inte gå så bra.
Nvidia har fått kränga Pascal till överpris lika länge. Vega måste bli väldigt billigt, under 4000kr om ryktena varit någorlunda sanna.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lineri:

Jag tror inte att VEGA kommer vara sånt monster när det släpps.. hamna någonstans vid 1070 prestanda eller liknande, tyvärr.
är ju länge sen det släpptes "prestanda läckor" och känns som att dom dragit ut på det (finjusteringar, buggar osv).

Och att Nvidia släppt 1070/1080/TI höjer ju bara ribban för AMD och VEGA.

Men tvivlar nu nästan på att VEGA kommer upp i 1080 prestanda. Och väntan varit i onödan för dom som väntade på ett monster till förhoppningsvis billigare peng. Och köper Nvidia för att få dom där %Fpsen.

AMD VEGA kan fortfarande prestera mycket bra, men känns nu som att arkiteturen varit "klar" lite länge för att prestera med dagens topp..

Men detta kanske är varför VEGA dröjt, alla finjusteringar osv kanske är för att dom verkligen ska ligga i topp och prestera mellan 1080-1080TI. Vem vet? Man kan bara hålla tummarna

Det finns inga rykten om prestandan för Vega. Det enda vi har sett är en demonstration, i praktiken bara en teaser, av Vega i december som körde Doom i 4K på maximala grafikinställningar utan att säga något vidare, och sedan ytterligare en teaser på samma manér på CES i början av januari med Star wars Battlefront i 4K. I bägge fallen låg prestandan klart över GTX 1080.

Med tanke på att Vega-chippet är ungefär lika stort som GP102 (1080Ti och Titan X(p)) och att designmålet med NCU varit att öka prestandan per transistor jämfört med GCN och att Lisa Su på investeringsmöten sagt att Vega kommer bli mycket konkurrenskraftig så vore det ett monumentalt misslyckande om resultatet istället blev sämre prestanda per transistor som ni menar.

Skrivet av str8forthakill:

Exakt, AMD är helt irrelevanta på grafikkortsmarknaden tills de kommer i närheten av prestanda-toppen, nu är de inte ens halvvägs dit. Och för priset at två RX480 får man ett 1070 som är mycket bättre och man slipper crossfire.

Hoppas Vega får liknade effekt som Ryzen, RX5** serien hör i soptunnan däremot. AMD har inte råd att släppa besvikelse efter besvikelse om och om igen på grafikkortsmarknaden, RX580 bör primärt bli en OEM serie för OEM byggen och inget för marknaden. Rätt underligt att se hur CPU-sidan fångade ikapp medans grafikkorts-sidan halkade efter.

Att du orkar FUD:a så mycket. Läs det jag skrivit överst i inlägget och sluta svamla om "rebrands".

Vi vet inte hur dessa RX 500-kort ska bli. AMD själva har ju inte sagt ett pip. Vem vet, kanske blir de bara OEM. Det finns i vilket fall indikationer på att korten kan bli bra.
AMD Rolling Out New Polaris GPU Revisions With 50% Better Perf/Watt
Möjligt att de bästa exemplaren går till inbäddade lösningar, men även bara 25% bättre energieffektivitet hade varit respektabelt. En del kanske tycker jag tjatar med denna video vid det här laget, men det är hårda bevis på att minst 25% högre energieffektivitet är verkligt

Jag har lagt märke till fler och fler med GTR-kort som varit nöjda och fått liknande resultat både på SweC och annorforums. Anekdotiskt men ändå.

Går det att få upp RX 580 till 1500MHz blir det plötsligt Fury-nivå, fast utan en massa värme, asstort kort eller 4GB-begränsning. Klart värt ett namnbyte enligt mig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jaha, då får man väl köra med en upplysningskampanj nu så att folk på ett datorteknikforum fattar hur tekniken däri och halvledarbranchen fungerar. Ping @RX10 @mpat

Samma mikroarkitektur eller ens samma övergripande chipdesign är inte lika med samma chip.

Tillverkningen är halva delen av ett chip. En förfinad design för att bättre passa tillverkningen och uppnå sitt tänkta designmål tillsammans med förfinad tillverkningsprocess är faktiskt ett nytt chip även om den är mycket lik ett tidigare chip. Polaris har blivit putsad i hörnen för att nå väsentligt högre energieffektivitet och sådana förändringar gör det tillverkningsmässigt till ett nytt chip.

Nytt chip är det möjligen, men det är inte en ny generation. När AMD för mindre än ett år sen slog på trumman och talade om att den första siffran står för vilken generation det är (se sliden jag länkade tidigare) så bör de inte nu döpa kortet så att det ser ut som om det är det. Dessutom har de aldrig tidigare har döpt om kortet till en ny generation efter en sådan här förfining (Radeon 7970 blev 7970 GHz edition efter just en sådan här förfining).

Sen är det någonstans värre när de döper om exempelvis 260 till 360 utan att göra någonting, men man kunde ju önska sig att de hade lärt sig något av de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam

Ser ut att bli skapliga priser.

◾AMD Radeon RX 580 8GB: 269 EUR
◾AMD Radeon RX 580 4GB: 239 EUR
◾AMD Radeon RX 570 4GB: 199 EUR

https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-580-570-eu-suggeste...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |