Acer ET430K – 4K UHD på 43-tums IPS-panel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlygarStenen:

@cider123: Som @TheMadPanda skrev så slipper man radiotjänst med en skärm som är stor istället för en TV. Förutsatt att man inte är intresserad av TV-kanalerna så sparar man 2340kr/år då

Ett halvdåligt argument i min bok då det inte är speciellt svårt att undvika denna avgift, men absolut

Permalänk
Medlem

Alltså allvarligt, vad är det med skärmtillverkare och modellnamn? Jag vet att det ska stå för nåt kryptiskt beteckning av skärmens feature set men hallå.

Skulle ju vara bra om Samsung släppte sin nya telefon, Samsung S8XeeFiihgX2 eller om BMW släppte nya 3 seriens 320XaHHzd35E model.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla skärmar i denna storlek har så högta stativ. Det blir oergonomiskt för nacken med en sådan höjd. Att inte kunna höja och sänka ser jag inte som ett problem, men den bör vara i en vettig höjd ifrån början.

Sen är 43" väldigt stor. Förmodligen lite för stort för de flesta och då framförallt på höjden.

Permalänk
Medlem

sitter på 16:10 30".... Skulle nog kunna tänka mig max 34" då 30" känns nästan för stort så man måste sitta en bit ifrån för att se hela skärmen i synfältet.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Har en sådan skärm liggandes på köksbordet.
Ska "klä den i en träram" sedan åker den i "cabben"
Har testat skärmen och den funkar perfekt för virtuellt flipperspelande.
Läste tester innan köp om vissa problem med panelen.
Har ej märkt några av dessa bekymmer det lilla jag testat!
Man får vad man betalar för, strax under 7000:- och 4k!
Självklart går det att rycka plastluckan och 4 skruvar bort så har du en panel utan bordsben.
Tror det är samma panel på Phillips och Dell i samma storlek...

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Alltså allvarligt, vad är det med skärmtillverkare och modellnamn? Jag vet att det ska stå för nåt kryptiskt beteckning av skärmens feature set men hallå.

Skulle ju vara bra om Samsung släppte sin nya telefon, Samsung S8XeeFiihgX2 eller om BMW släppte nya 3 seriens 320XaHHzd35E model.

Du menar som Galaxy s7 SM-G930F som modellen som säljs i Sverige heter? Skärmen lär ju gå under namnet ET430K när man pratar om den vilket är ganska okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad var problemet med 24hz? Fanns inget 23,978 läge eller inte ens 24hz? Gick inte att forcera heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Kanske investera i en sådan här skärm och en KLNUC som HTPC.

Älskar min BDM4065UC som jag har till datorn.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag blir otroligt provocerad av alla dessa pisstativ som har suttit på samtliga Philips (som har gått i bräschen) +40"-modeller och nu Acer. Dell har/hade en skärm i samma storleksklass med ok stativ, men om jag inte minns fel fanns det andra problem med den.

Ja, jag förstår att många kommer vilja byta till en egen lösning, men det stora flertalet vill nog ha en produkt som är funktionell i grundutförande. Alltså att skärmens bottenkant kan sänkas i princip ända ner till bordsytan.

Skaffa en EIZO.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lovan: Det 3:2-repeteras till 60 Hz och blir därför ryckigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lovan: Det 3:2-repeteras till 60 Hz och blir därför ryckigt.

Ja jag menade om man inte kunde ställa in på 23,978 eller åtminstone 24hz så man kan använda en reclock på det. Du menar alltså att skärmen inte vill ställas in på nån av de uppdateringsfrekvenserna? Det var mest ett förtydligande om det var så jag skulle tolka det du skrev

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevlig recension på en trevlig skärm som jag själv äger. Kollade väldigt länge på en större skärm 32" och uppåt och till slut slog jag till på denna. Var ute efter ytan, kan inte få nog av det. Är väldigt nöjd, bilden är kanon. Dock något för hög för min smak, något lägre/mindre hade varit optimalt.
Tummen upp här också !

Permalänk
Medlem

Uj uj vilken pjäs! Fantastiskt fin recension som vanligt @laxpudding, synd att man inte har platsen på skrivbordet, men ack så trevligt med gedigen arbetsyta...!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Ja jag menade om man inte kunde ställa in på 23,978 eller åtminstone 24hz så man kan använda en reclock på det. Du menar alltså att skärmen inte vill ställas in på nån av de uppdateringsfrekvenserna? Det var mest ett förtydligande om det var så jag skulle tolka det du skrev

Jo, man kan ställa in den på 24 (och kanske även 23.978?) men skärmen hanterar det inte korrekt: Skärmen jobbar internt fortfarande i 60hz, så du kommer få en ryckig ojämn framerate (så kallat "judder") eller hur man nu ska förklara det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lovan: Matar du 24 Hz (eller 23,976 Hz) kommer panelen att repetera bildrutorna i 3:2-kadens för att driva panelen i 60 Hz. Detta ger ryckig bild. Någon "Reclock" är inte möjligt – oklar på vad du menar dock? Att ställa se ifall skärmen synkar på 48 Hz, är det du tänker på?

Permalänk

Bakgrunden

Någon som vet var man kan få tag på bakgrunden med hexagonerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lovan: Matar du 24 Hz (eller 23,976 Hz) kommer panelen att repetera bildrutorna i 3:2-kadens för att driva panelen i 60 Hz. Detta ger ryckig bild. Någon "Reclock" är inte möjligt – oklar på vad du menar dock? Att ställa se ifall skärmen synkar på 48 Hz, är det du tänker på?

Då förstår jag vad du menar. Tråkigt med 3:2 problematiken. Förvisso tittar man inte på så mycket film på en så liten bild

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tycker ändå detta känns som en väldigt vettig skärm.
Får nog suga lite på denna karamell.

@Laxpudding hur är reflexfiltret på denna jämfört med Philips BDM4065UC ?
Det var ju den första riktiga 4K skärmen med större bildyta men som ändå hade ett "vettigt" pris.

Vill dock minnas att jag själv sågade den för just det blanka (?) reflexfiltret den bar...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Stora skärmar har blivit riktigt billiga, betalade själv 13.995:- för min 30" skärm i augusti 2010. Idag skulle jag absolut inte kunna tänka mig något mindre, min skärm har varit värd varenda krona! Men framför allt har jag krav på höjden. Jag har 1600 px och det är ett absolut minimum. Det gör att jag kan redigera liggande A3 i skala 1:1. 1080 brevlådor betackar jag mig för

Permalänk
Bildexpert 📺

@andreas_dock: Det är mindre blankt än på BDM4065UC där man i mycket högre grad fick skarpa reflexer. Det påminner betydligt mer om BDM4350UC-modellen. Jag skulle säga att ET430K dock diffuserar mer av reflexerna. Men det är exakt ett år sedan jag testade BDM4350UC så jag baserar det på bilderna i testet. Har inte kört dem sida vid sida på något sätt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har precis haffat nästa skärm på kö till test. 3440x1440 pixlar på 35 tum. Den känns... ...liten.

Permalänk
Medlem

Hejsan ALLA!

Jag är ny på forumet och vill gärna ha lite assistans från er som sitter på mer kunskap än jag.
Har tänkt att skrota min tv och tjacka en alternativ källa istället, har som ett tidigare inlägg endast tänkt att ha den till Netflix. Storlek 43-55" är önskvärt.
Svar som "varför?" och "det är billigare med tv än en monitor" undanbedes. Vill lära mig och få mer kunskap om ett framtida köp endast.

Jag har kikat runt lite och blev därför glad över recensionen på Acer ET430K!

Dessa är de övriga jag har kollat på (Jag vet inte om man får lägga ut länkar men jag chansar)

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

https://www.elgigantenforetag.se/products/Bildskarmar-TV/27-o...

http://www.elgigantenforetag.se/products/Bildskarmar-TV/27-oc...

Så de jag tänkt på är alltså: Acer ET430K, Philips Brilliance 4350UC, LG 55SL5B-B, Dell P4317Q.

Vilka funkar bäst som "tv"?

Har ni några andra tips?

Är det någon som har lust att dela med sig av sina tankar o kunskap? ALLT upskattas.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Woffe64: En sak du kan behöva kontrollera är ifall de andra skärmarna hanterar HDCP 2.2 som krävs för källor som kör 4K-upplösning. Till exempel ifall du tänkt köra ShieldTV, Xbox one S, PS4 Pro eller liknande som Netflix-källa.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tusen tack
Lg LG 55SL5B-B är HDCP-kompatibel om nu detta är detsamma. Ursäkta min ignorans.
Dell P4317Q verkar inte vara det.
Philips Brilliance BDM4350UC är också HDCP kompatibel.
Acer ET430K har HDCP 2.2

Permalänk
Bildexpert 📺

@Woffe64: Det finns i grunden två versioner av HDCP att tänka på där version 2.2 är den nödvändiga för 4K och modern, framtida teknik och 1.4 den gamla versionen för teknik från 00-talet. Är det inte tydligt vad som specas, räkna inte med att 2.2 fungerar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tros du att Acer ET430K skulle göra sig OK som tv?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Woffe64: Den kan fungera som en "TV" så länge du tänker på att det är en skärm. Det finns ingen fjärr, inget smidigt sätt att byta ingångar, bildinställningarna är inte tillräckligt kompletta och den klarar inte 24 Hz utan att ge ryckig bild, vilket iofs långt ifrån alla vanliga TV-apparater kan.

Permalänk
Medlem

Acer ET430K vs Philips BDM4037UW?

Hur är ET430K jmfm BDM4037? Pro et con. Vore intressant med ett jämförande test, eller ett test av BDM4037.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Daddy: Philipsen står på kö till test.

Kul, det ser jag fram emot! När ungefär tror du recensionen kommer?