SK Hynix introducerar 3D NAND-minne med minnesceller i 72 lager

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix introducerar 3D NAND-minne med minnesceller i 72 lager

Produkter med minneskretsar med minnesceller i 48 lager började dyka upp mot slutet av förra året, men redan nu har SK Hynix lyckats öka denna siffra med 50 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Gött utvecklingen behövs verkligen. Själv har jag nyss tagit steget att jag aldrig arbetar från en HDD längre på en persondator, jag har dem enbart som backup eller servrar som kör SAN.
Det är ett svindyrt steg och jag välkomnar allt som kan göra det billigare eller att fler kan göra likadant. Jag brukar betala runt 2000kr/TB, och några TB arbetshårddisk går åt väldigt snabbt.
*edit*
T.o.m. ssd i usb hårddiskar har jag gått över till och de rekommenderar jag verkligen.
Så jag är jätteglad att det nu blir mer konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gött utvecklingen behövs verkligen. Själv har jag nyss tagit steget att jag aldrig arbetar från en HDD längre på en persondator, jag har dem enbart som backup eller servrar som kör SAN.
Det är ett svindyrt steg och jag välkomnar allt som kan göra det billigare eller att fler kan göra likadant. Jag brukar betala runt 2000kr/TB, och några TB arbetshårddisk går åt väldigt snabbt.
*edit*
T.o.m. ssd i usb hårddiskar har jag gått över till och de rekommenderar jag verkligen.
Så jag är jätteglad att det nu blir mer konkurrens.

Samma här, inte haft HDD i datorn på många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Samma här, inte haft HDD i datorn på många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade ju varit ytterst trevligt. Själv sitter jag med 256+525+525 GB SSD, samt 1+1 TB HDD. Jag har alltså ganska mycket SSD-plats men det är helt enkelt inte tillräckligt för att helt slopa mina hårddiskar där jag kör backup på foto och video... och att köpa ännu mer SSD-plats är för dyrt. Än så länge. Så det här lovar ju gott

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

Det hade ju varit ytterst trevligt. Själv sitter jag med 256+525+525 GB SSD, samt 1+1 TB HDD. Jag har alltså ganska mycket SSD-plats men det är helt enkelt inte tillräckligt för att helt slopa mina hårddiskar där jag kör backup på foto och video... och att köpa ännu mer SSD-plats är för dyrt. Än så länge. Så det här lovar ju gott

Att köra backup på ssd är för de flesta onödigt dyrt.
Jag själv kör enbart med ssd där jag kör program eller där jag har filer och bearbetar. Min ssd mängd är väl inte imponerande i varje dator, men så jag har 6st datorer som har i7 eller bättre där den minsta har 500GB ssd och den med mest 2,5TB ssd.
-Det har blivit lite väl mycket pengar på ssd, i.o.f.s. fick jag de flesta datorerna gratis så det var endast ssdn som kostade. (laptops över 4 år = kassera)

Permalänk
Medlem

Också jag är en av de som helt slutat använda mekaniska diskar. Jag har en Samsung 850 Pro på 1 TB och en gammal Kingston på 128 GB.
Räcker för mig. För eventuell övrig lagring använder jag Dropbox där jag har plats för ytliggare 1 TB, men jag använder bara yka 3 %.

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare att den klassiska hårddisken förpassas till forntiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har gjorts stora framsteg på att göra lagringen billigare senaste tiden. Har det synts på priserna för slutkund? Intressanta prisnedgångar senaste 3-6 månaderna eller är det något som kommer längre fram?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Bara den inte blir för dyr.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det hade ju varit ytterst trevligt. Själv sitter jag med 256+525+525 GB SSD, samt 1+1 TB HDD. Jag har alltså ganska mycket SSD-plats men det är helt enkelt inte tillräckligt för att helt slopa mina hårddiskar där jag kör backup på foto och video... och att köpa ännu mer SSD-plats är för dyrt. Än så länge. Så det här lovar ju gott

Liknande setup här. Jag har 500+480+240 GB SSD som jag köpt i olika omgångar, men även 2 st. (1+2 TB) HDD för att avlasta SSD:erna. På hårddiskarna hamnar sådant som t.ex. spel jag inte spelar så ofta eller som inte behöver supersnabb lagring, nedladdningar, installationsprogram o.s.v.

Det hade varit praktiskt att bara köpa en enda 2 TB SSD och slänga in nästan allt på, men med dagens priser känns det inte försvarbart kostnadsmässigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tja, folk verkar vara beredda att betala för SSD, så priserna lär ju inte gå ner nämnvärt i den närmaste framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Att köra backup på ssd är för de flesta onödigt dyrt.
Jag själv kör enbart med ssd där jag kör program eller där jag har filer och bearbetar. Min ssd mängd är väl inte imponerande i varje dator, men så jag har 6st datorer som har i7 eller bättre där den minsta har 500GB ssd och den med mest 2,5TB ssd.
-Det har blivit lite väl mycket pengar på ssd, i.o.f.s. fick jag de flesta datorerna gratis så det var endast ssdn som kostade. (laptops över 4 år = kassera)

Jag hoppas innerligt att "kassera" betyder sälja eller återbruka i någon form. Om inte kommer jag känna mig tvingad att kalla dig fula saker.

Skrivet av Söderbäck:

Det har gjorts stora framsteg på att göra lagringen billigare senaste tiden. Har det synts på priserna för slutkund? Intressanta prisnedgångar senaste 3-6 månaderna eller är det något som kommer längre fram?

Snarare har de ju blivit dyrare på sistone, tillgång och efterfrågan. Jag har inte koll på tidsaspekter dock, när det kan tänkas gå nedåt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meathim:

Jag hoppas innerligt att "kassera" betyder sälja eller återbruka i någon form. Om inte kommer jag känna mig tvingad att kalla dig fula saker.

Det är inte jag som kasserar. Men kassera betyder krossa hårddisken, ta vara på det som går att återanvända och på billigast möjliga sätt göra sig av med hårdvaran på ett miljövänligt sätt.
Andrahandsmarknaden så kostar det mer i förlorad faktureringen att sälja en gammal laptop än vad den är värd, när varken hårddisk, windows och fungerade batteri ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Samma här, inte haft HDD i datorn på många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Svantesson666:

Också jag är en av de som helt slutat använda mekaniska diskar. Jag har en Samsung 850 Pro på 1 TB och en gammal Kingston på 128 GB.
Räcker för mig. För eventuell övrig lagring använder jag Dropbox där jag har plats för ytliggare 1 TB, men jag använder bara yka 3 %.

Tog steget med min senaste skapelse och gjorde den också helt HDD fri.
1TB 850 Pro system, Lite lagring
2TB 850 Pro Spel, har banne mig svårt att fylla den
1TB 840 EVO arbets-disk/temp/cache
400GB S3700 Spelsessions inspelnings disk.

Mitt största problem nu är... fan vad fläktarna låter när man tar bort HDDn
Men det är något jag helt klart vill fortsätta med så jag välkomnar både fler konkurrenter och fler alternativ.

Skrivet av Söderbäck:

Det har gjorts stora framsteg på att göra lagringen billigare senaste tiden. Har det synts på priserna för slutkund? Intressanta prisnedgångar senaste 3-6 månaderna eller är det något som kommer längre fram?

Problemet är ju att även om Toshiba/Sandisk och Hynix har haft 3D NAND ett tag nu, så har nästan inget av det hittat in i SSDer. Toshiba tror jag öste in sitt med Iphone/Apple produkter tex. Men problemet är väl inte tillverkningskostnaden på så sätt, utan att konsumtionen har ökat markant.

Förr hade folk bara råd med 120GB diskar, och idag vill de ha 500GB+. Lägg till att telefoner gått från 16/32GB till 64/128GB (varför fan man ska ha plats för Windows + GTAV på sin telefon är fortfarande ett mysterium för mig, när alla påstår att de streamar). Men detta har ju satt press på tillverkningen som inte hängt med.

Enda jag hoppas nu är att man satsar på att få SSD ut till marknaden igen, istället för att folk ska köpa en ny telefon med 256GB för ingen jädra nytta. Ironiska är... telefonen använder de 2 år, och där skiter de i om det håller 3+, men med SSD tror de att samma design ska hålla 5+ år.

Så man köper dyraste telefonen för att göra av med den, och sen billigaste SSDn för att den ska hålla... :?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ett steg närmare att den klassiska hårddisken förpassas till forntiden.

Tveksamt. HDD har fortfarande betydligt bättre egenskaper för arkivering och långtidslagring. SSDs måste vara konstant igång annars är det stor risk att man tappar data. Visst en hel del ZFS + spegling och annat liknande kan göra SSD relativt säkert men det är fortfarande bäst för tillfällig data.

Permalänk
Avstängd

Hur blir livslängden på nyare ssder då?

Det för mig är viktigare än priset.

Permalänk
Inaktiv

@gabriel15:

Om du menar hur mycket man kan skria på de är svaret tillräckligt. Om du menar hur länge behåller de informationen intakt är det en betydligt svårare fråga. Under extrema förhållanden är det nere i några timmar utan ström (data skriven när det är kallt och SSD lämnad i en bil på sommaren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tog steget med min senaste skapelse och gjorde den också helt HDD fri.
1TB 850 Pro system, Lite lagring
2TB 850 Pro Spel, har banne mig svårt att fylla den
1TB 840 EVO arbets-disk/temp/cache
400GB S3700 Spelsessions inspelnings disk.

Mitt största problem nu är... fan vad fläktarna låter när man tar bort HDDn
Men det är något jag helt klart vill fortsätta med så jag välkomnar både fler konkurrenter och fler alternativ.

Visst *går* det att göra sig helt HDD fri om man verkligen vill, men skulle inte direkt påstå att marknaden är mogen för det. Dessa SSD:er kostar ju tillsammans mer än hela min dator Inte riktigt prisvärt med andra ord.
Själv så sparar jag då hellre ca. 15 000:- och lever med att vissa saker jag inte använder så ofta får ligga på en HDD så länge

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Tog steget med min senaste skapelse och gjorde den också helt HDD fri.
1TB 850 Pro system, Lite lagring
2TB 850 Pro Spel, har banne mig svårt att fylla den
1TB 840 EVO arbets-disk/temp/cache
400GB S3700 Spelsessions inspelnings disk.

Mitt största problem nu är... fan vad fläktarna låter när man tar bort HDDn
Men det är något jag helt klart vill fortsätta med så jag välkomnar både fler konkurrenter och fler alternativ.

Problemet är ju att även om Toshiba/Sandisk och Hynix har haft 3D NAND ett tag nu, så har nästan inget av det hittat in i SSDer. Toshiba tror jag öste in sitt med Iphone/Apple produkter tex. Men problemet är väl inte tillverkningskostnaden på så sätt, utan att konsumtionen har ökat markant.

Förr hade folk bara råd med 120GB diskar, och idag vill de ha 500GB+. Lägg till att telefoner gått från 16/32GB till 64/128GB (varför fan man ska ha plats för Windows + GTAV på sin telefon är fortfarande ett mysterium för mig, när alla påstår att de streamar). Men detta har ju satt press på tillverkningen som inte hängt med.

Enda jag hoppas nu är att man satsar på att få SSD ut till marknaden igen, istället för att folk ska köpa en ny telefon med 256GB för ingen jädra nytta. Ironiska är... telefonen använder de 2 år, och där skiter de i om det håller 3+, men med SSD tror de att samma design ska hålla 5+ år.

Så man köper dyraste telefonen för att göra av med den, och sen billigaste SSDn för att den ska hålla... :?

Aha! Efterfrågan är större än tillgången i nuläget så effektiviseringen i tillverkning går till annat än lägre priser i nuläget. Tackar tackar!
Jaja, det kommer väl innebära ökad tillverkning framöver vilket kan få ner priserna ännu mer samtidigt som efterfrågan kan stillas något. Bra med efterfrågan ;).
Ja sedan tar det kanske lite längre tid för dessa förändringar att slå igenom på bred front så lite tålamod kan man kanske ha.

Då väntar jag på nästa stora runda prissänkningar innan det blir SSDuppgradering för min del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Visst *går* det att göra sig helt HDD fri om man verkligen vill, men skulle inte direkt påstå att marknaden är mogen för det. Dessa SSD:er kostar ju tillsammans mer än hela min dator Inte riktigt prisvärt med andra ord.
Själv så sparar jag då hellre ca. 15 000:- och lever med att vissa saker jag inte använder så ofta får ligga på en HDD så länge

Betalade 2300kr för 1TB 850 PRO helt ny/st, och 5650kr för 2TB 850 PRO helt ny/st.
840 EVO har jag haft sedan tidigare och minns inte vad den kostade, men den fick jag på rea där också. 840 EVOn har helt klart betalat sig idag efter typ 2-3 år dock. S3700 disken köpte jag på forumet här för 1000kr/st, vilket för en sådan server klassad skrivtålig disk är helt okej.

Så jag anser det mer än värt det då jag nu har iaf 3TB diskar med 10 års garanti, där de + S3700 disken kan skriva fler PB med data utan problem, och den "sämre 840 EVO" är kanonbra skick också vs att köpa nya HDD var 2-3 år för de kraschar... Enkelt val för mig, då jag hellre köper saker som håller och fungerar.

HDD hade dessutom inte kunna hantera 500Mbit/s nerladdning från Steam. 60MB/s+ sätter tom dessa diskar under lite last, då de ska spara ner, läsa det igen och packa upp till ny plats. Så slumpmässig I/O på typ 100-200MB/s... Laddade ner GTAV på <25 min, från 0 till 100% klart. Lycka till att göra det på en HDD

Skrivet av Söderbäck:

Aha! Efterfrågan är större än tillgången i nuläget så effektiviseringen i tillverkning går till annat än lägre priser i nuläget. Tackar tackar!
Jaja, det kommer väl innebära ökad tillverkning framöver vilket kan få ner priserna ännu mer samtidigt som efterfrågan kan stillas något. Bra med efterfrågan ;).
Ja sedan tar det kanske lite längre tid för dessa förändringar att slå igenom på bred front så lite tålamod kan man kanske ha.

Då väntar jag på nästa stora runda prissänkningar innan det blir SSDuppgradering för min del.

För många så "räcker" ju typ 500GB-1TB SSD, och de väljer att lägga resten på HDD. Detta gör ju att folk inte vill köpa SSD tills de är billigare än HDD, vilket är lite problematiskt, då när man gå ner i kvalité så mycket så får man ofta sämre produkt.

Samtidigt så finns där då inte incitament att göra 2-4TB SSDer då folk inte är villiga att betala för dem vad de egentligen borde vara värda (då du trots allt får en gigantisk SSD du kan använda i 5-10+ år, bara den håller).

Så dumsnålhet är något som tyvärr är vanligt här, när man köper 120/240GB diskar lite pö om pö, eller en snorbillig låg-kvalité 1TB disk (som bara håller 2-3 år) istället för en ordentlig kvalitets SSD från början. Blir som en engångsinvestering som lönar sig, lite som en bra PSU som håller 10 år.

Det kommer nog komma en chockvåg när tillverkningen kommer i kapp dock, då plötsligt går priserna ner markant igen när allt teknik och utveckling hunnit mätta marknaden igen, men det kan ta lite tid. Problemet är att de måste troligen försämra kvalitén rätt mycket för att nå priserna som folk vill betala. Folk tror att de blir bättre och bättre, men... oftast (inte alltid) är det tvärt om. SSDer idag är betydligt sämre sett till NAND än för 5 år sedan.

3D NAND hade chansen att nollställa detta, men endast en tillverkare satsade på det sättet... Samsung. Intel/Micron och Toshiba/Sandisk satsade på prisvärt, billigt, och titta var det leder. 600p/MX300 som har svårt att hänga med en 2,5år gammal 850 EVO både i uthållighet och prestanda tex. Och Samsung 960 EVO (budget) springer cirklar runt konkurrentens alternativ.

Jag skulle nog avstå att köpa SSDer (eller planera iaf) detta året, om man inte måste. Innan jul 2016 eller typ 2018 lär nog bli mer prisvärt, så jag förstår varför folk väntar. Men ska man köpa... köp något bra direkt. Hellre en bra SATA SSD idag, än en halvdan M.2 disk som inte är snabbare, eller för liten för att vara till någon nytta om 3 år. Du har trots allt bara en M.2 kontakt oftast.

Jag köper bara SSDer när jag hittar kanonbra erbjudande, som tex Samsung PRO för typ EVO priser eller lägre. I gengäld vet jag att det jag köper kan jag använda långt efter både era Skylake och 1070/1080 GPUer och mycket annat är döda, utbrända och begravda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Betalade 2300kr för 1TB 850 PRO helt ny/st, och 5650kr för 2TB 850 PRO helt ny/st.
840 EVO har jag haft sedan tidigare och minns inte vad den kostade, men den fick jag på rea där också. 840 EVOn har helt klart betalat sig idag efter typ 2-3 år dock. S3700 disken köpte jag på forumet här för 1000kr/st, vilket för en sådan server klassad skrivtålig disk är helt okej.

Så jag anser det mer än värt det då jag nu har iaf 3TB diskar med 10 års garanti, där de + S3700 disken kan skriva fler PB med data utan problem, och den "sämre 840 EVO" är kanonbra skick också vs att köpa nya HDD var 2-3 år för de kraschar... Enkelt val för mig, då jag hellre köper saker som håller och fungerar.

HDD hade dessutom inte kunna hantera 500Mbit/s nerladdning från Steam. 60MB/s+ sätter tom dessa diskar under lite last, då de ska spara ner, läsa det igen och packa upp till ny plats. Så slumpmässig I/O på typ 100-200MB/s... Laddade ner GTAV på <25 min, från 0 till 100% klart. Lycka till att göra det på en HDD

För många så "räcker" ju typ 500GB-1TB SSD, och de väljer att lägga resten på HDD. Detta gör ju att folk inte vill köpa SSD tills de är billigare än HDD, vilket är lite problematiskt, då när man gå ner i kvalité så mycket så får man ofta sämre produkt.

Samtidigt så finns där då inte incitament att göra 2-4TB SSDer då folk inte är villiga att betala för dem vad de egentligen borde vara värda (då du trots allt får en gigantisk SSD du kan använda i 5-10+ år, bara den håller).

Så dumsnålhet är något som tyvärr är vanligt här, när man köper 120/240GB diskar lite pö om pö, eller en snorbillig låg-kvalité 1TB disk (som bara håller 2-3 år) istället för en ordentlig kvalitets SSD från början. Blir som en engångsinvestering som lönar sig, lite som en bra PSU som håller 10 år.

Jag är inte dumsnål men 80 tusen kronor eller 450 tusen kronor för samma kapacitet på EN av mina maskiner är ett rätt självklart val eller? Man höftar inte upp en halv miljon per maskin bara sådär.

Jag har stora krav på stor lagringskapacitetoch det är helt enkelt inte hållbart att en överväga att gå över till SSD diskar till mer än cache (vilket jag redan har med 250GB SSD diskar), sitter med tre maskiner med stor lagringskapacitet, en Windows/Linux baserad arbetsstation, en filserver och sedan en ZFS backupmaskin som motsvarar dem båda + hemnätverket för backup.

Sen att byta mekanisk disk efter 2-3 år råkar jag inte ut för mer än på enstaka diskar vilket i det stora hela är försumbart. Nu spinner inte mina diskar ner men jobbar mycket och är på dygnet runt året om och ändå tuggar på fint efter 6 år...
Jag har successivt under åren bytt ut 2TB diskar mot 4TB diskar mot nu utvärderade 8TB diskar för att minimera antalet diskar per maskin.

Här kommer lite S.M.A.R.T värden på 2TB, 4TB 8TB och en SSD. Inte illa pinkat för att rulla dygnet runt och inte ha tillåtelse att stänga av vid inaktivitet (låga start/stop), temperaturerna är låga då den här maskinens står i min verkstad hemma där det alltid är svalt och alla mina hårddiskar har alltid haft bra luftflöde för att hålla dem svala även innan dem stod i verkstaden.

Nu har jag även 1TB diskar som inte är i bruk längre som har passerat 70k timmar problemfritt.

Vi börjar med en av de sista 2TB diskarna i bruk i arbetssationen.
Över 6 års drifttid problemfritt, pensioneras snart till förmån för större disk. Inte illa för den lilla peng den kostat.
Har en hel hög med likadana diskar liggandes på hyllan som pensionerats med liknande siffror utan driftproblem.

4TB diskar.
Över 3 år problemfri drift på dem, har mest av dessa diskarna men börjas bytas ut mot 8TB diskar.

8TB diskar.
Den första 8TB disken som införskaffades för att utvärderas, 2 års drifttid och har fungerat felfritt och är perfekt att ha i backupmaskinen.

En liten SSD disk som var en av de första som togs i bruk, nästan 4 års drifttid utan problem men rätt tam skrivning på 31TB.

Summa summarum av diskras, av 1TB diskar så har 3-4 rasat på en 7 års period, 2st 2TB diskar på en 6 års period, INGEN 4TB disk på en tre års period, ingen 8TB disk men dem är fortfarande så pass nya så dem räknas inte. Diskarna jobbar hårt och är alltid på utan vila dock alltid bra ventilerade. Av rasade diskar så är majoriteten Segate och nästan ingen Western Digital (två primära märkena) men sen får man se till det stora hela så är det fruktansvärt lite problem och försumbar kostnad med tanke på mitt totala antal diskar. Så mekaniska diskar har fungerat väldigt bra, i tandem med SSD för cache och bra konfigurerat upplägg på mekaniska diskar med vettiga kontrollerkort, koll på köbildning så fungerar dem VÄLDIGT bra även vid skrivning/läsning i höga hastigheter över min gigabit lina.
Så konstant igång med förbud att spinna ner, sub 25c arbetstemperatur så håller uppenbarligen mina mekaniska diskar väldigt många år, man får ju välja diskar med SKF kullager i sig

Edit: Automatiserad omstart ett par gånger i månaden och när man manuellt startar om vid uppgraderingar/uppdateringar är all vila diskarna får som synes på antalet uppstarter, så väldigt få minuter vila för alla stackars diskar.
Lagren i mekaniska diskar är slutna och har fett i sig för smörjning, går då en disk konstant varm försämras smörjningsförmågan på fettet och på så vis snabbare sliter ut lagren vilket jag framförallt observerat på trasiga laptop hårddiskar jag fått in för inspektion.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.