Dell säljstartar UP3017Q – 30-tums OLED-bildskärm i 4K UHD

Permalänk
Medlem

Hur fan kan man se pixlar om man inte ens kan se texten på skärmen?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Du menar quantom dot? Det är ju ingen skärmteknik direkt utan att sätt att inordna pixlar.

Sätt att inordna pixlar? Du får nog utveckla lite. Är OLED ett sätt att inordna pixlar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elajt_1:

Hur som helst är det tråkigt att man 2017 fortfarande inte kan handla en 2560×1440 OLED skärm till en rimlig summa pengar.

Dell-skärmen är ett första steg dit. Det är mycket möjligt att det blir av när LG plöjt färdigt alla miljarder och fått igång sin nya fabrikslinje om 2-3 år (eller vad det nu blir). Jag ser det dock inte som troligt att vi får 2560×1440-OLED till dagens LCD-priser någonsin. Mer att 4K-OLED blir ett premiumsegment om ett par år.

Permalänk
Avstängd

Jag har väntat på OLED som bildskärm i många år men 40k är ändå att ta i lite tycker jag.

Inte ens LG tv kostar så mycket.

Blir att vänta och se.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Est ce le magnifique! - Det är vackert!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Varför behöver den klara 2020?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja för att motivera ett köp (för mig) dvs en investering med det priset så känns Rec. 2020 mer eller mindre som ett krav iom att förfrågningarna av material i just Rec. 2020 ökar vilket i sin tur är helt logisk då det för nuvarande är och med stor sannolikhet blir den givna ersättaren till Rec. 709.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Tja för att motivera ett köp (för mig) dvs en investering med det priset så känns Rec. 2020 mer eller mindre som ett krav iom att förfrågningarna av material i just Rec. 2020 ökar vilket i sin tur är helt logisk då det för nuvarande är och med stor sannolikhet blir den givna ersättaren till Rec. 709.

Det finns ingen kamera eller skärm i världen idag som hanterar Rec 2020 så den biten är det bara att glömma skulle jag säga.

DCI P3, Rec 709, sRGB och ev Adobe RGB är bra att fylla till så nära 100% som möjligt och att skärmen har stabil gråskale- och staturations-tracking.

Inte Sonys X300 som är lite av en defactor standard för OLED och till viss del HDR stödjer inte Rec 2020 fullt ut. Någonstans kring 80% hanterar den skärmen. Den går loss på ca 160 000 kr ex moms ($17 995).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

men då kommer oundvikligen frågan, vilket avstånd brukar man en 4K 24" på och vilket avstånd brukar man en 4K 30" på? Blir det i slutändan en reell skillnad för användaren? Som exempel pratar ganska många om att 4K på en 55" TV på 3-4 meter tappar behovet helt och hållet av 4K då det inte längre är möjligt att med normal syn se skillnad mellan 1080p och 4K på det avståndet, för att verkligen dra nytta av 4K på 55" måste man hålla sig under två meter.
Det man däremot ser skillnad på är högre uppdateringsfrekvens, större färgrymd, pixelrespons, bättre svärta och ljusstyrka oavsett avstånd.

Ah, så skönt med lite vettiga åsikter i megapixelhetsen!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Det finns ingen kamera eller skärm i världen idag som hanterar Rec 2020 så den biten är det bara att glömma skulle jag säga.

DCI P3, Rec 709, sRGB och ev Adobe RGB är bra att fylla till så nära 100% som möjligt och att skärmen har stabil gråskale- och staturations-tracking.

Inte Sonys X300 som är lite av en defactor standard för OLED och till viss del HDR stödjer inte Rec 2020 fullt ut. Någonstans kring 80% hanterar den skärmen. Den går loss på ca 160 000 kr ex moms ($17 995).

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt hur stor färgomfång kameror har är lite svårt att säga då det finns dåligt med tester på det. Det är däremot inte så svårt att hitta kameror med större omfång än P3 eller AdobeRGB, och på så vis vore det motiverat med en skärm som klarar Rec. 2020.
Sen blir det förstås lite konstigt att ropa efter Rec. 2020 idag, när det enda som påstås klara det är vissa laserprojektorer.

Rec. 709 har för övrigt samma färgrymd som sRGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Exakt hur stor färgomfång kameror har är lite svårt att säga då det finns dåligt med tester på det. Det är däremot inte så svårt att hitta kameror med större omfång än P3 eller AdobeRGB, och på så vis vore det motiverat med en skärm som klarar Rec. 2020.
Sen blir det förstås lite konstigt att ropa efter Rec. 2020 idag, när det enda som påstås klara det är vissa laserprojektorer.

Rec. 709 har för övrigt samma färgrymd som sRGB.

Visst vore det bra med en skärm som klarade Rec 2020, men det är inget som finns så det är dessvärre inget som kommer komma på konsumentprodukter förrän om lång tid. En tanke med Rec 2020 är att ha en färgrymd som det finns utrymme att växa i.

Rec 709 och sRGB är snarlika men inte identiska. Sedan har vi hela hanteringen av gamma och olika gamma-kurvor.

Summerat är det mer realistiskt med en skärm som täcker dagens nåbara standarder och som hanterar dessa bra i olika sammanhang. En DCI P3 optimerad enhet behöver inte nödvändigtvis hantera Rec 709 lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Visst vore det bra med en skärm som klarade Rec 2020, men det är inget som finns så det är dessvärre inget som kommer komma på konsumentprodukter förrän om lång tid. En tanke med Rec 2020 är att ha en färgrymd som det finns utrymme att växa i.

Rec 709 och sRGB är snarlika men inte identiska. Sedan har vi hela hanteringen av gamma och olika gamma-kurvor.

Summerat är det mer realistiskt med en skärm som täcker dagens nåbara standarder och som hanterar dessa bra i olika sammanhang. En DCI P3 optimerad enhet behöver inte nödvändigtvis hantera Rec 709 lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det lär ta tid innan det kommer till konsumentprodukter och det är knappast realistiskt att förvänta sig det på en skärm som denna (eller kommande lyxprodukter de närmaste åren).

Färgrymderna är identiska eftersom de använder samma primärer. Därutöver finns dock flera skillnader standarderna emellan.

Permalänk
Medlem

Har läst i klassiska hard forums om någon i US som har beställt den och redan fått den. Att dell har dom redo på lager bådar gott. https://hardforum.com/threads/oled-4k-30-60-hz-dell-up3017q.1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Hade suttit som en smäck till bildredigering...men inte för 40 000:-.

Håller med den var klart intressant på 120Hz, något intressant på 60Hz... för 40.000kr så dök intresset ner i botten.