Tips på Z270 moderkort med "högupplöst POST"?

Permalänk
Medlem

Tips på Z270 moderkort med "högupplöst POST"?

Jag har börjat titta på att bygga en dator baserat på ett Z270 moderkort – men inser att det denna gången finns jättemånga tillverkare och modeller som uppfyller mina tekniska krav.

SÅ, jag tänkte försöka ta reda på detaljer som jag praktiskt taget aldrig står nämnt i moderkorts-tester… hur ser det ut direkt när man bootar datorn (under själva POST-processen)?

Apple har ju i många år bootat med en – på direkten – högupplöst bild som sedan går över till systemboot – men även min två år gamla rigg bootar med ett flertal slides i text/VGA-upplösning.

Finns det någon tillverkare (Z270-modell) av moderkort som bootar POST direkt i högupplöst läge?

Tips på och länk till modeller mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Slå på boot logo så slipper du se POST meddelanden.
Men UEFI boot är ju en symbios mellan moderkort och OS.
Så vad för OS du kör kan definitivt påverka hur boot skärmen ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Slå på boot logo så slipper du se POST meddelanden.
Men UEFI boot är ju en symbios mellan moderkort och OS.
Så vad för OS du kör kan definitivt påverka hur boot skärmen ser ut.

Hej och tack för ditt svar!

Nja - många tillverkare visar BIOS-tillverkare osv en kort sekvens (ibland i VGA-grafik) eller text där det står information om American Megatrends osv innan den visar POST - där den visar en inte fullt högupplöst "boot logo" innan den går över och kör Win10 (i mitt fall).

Ända sedan jag byggde min första 386:a så har det alltid varit en kort stund med detta innan POST kommer igång - men t.ex. Apple startar ju direkt vid knapp-tryckningen i high-res. Även vissa av de senaste modellerna av PC-laptops gör ju det. Nu när UEFI börjar bli snyggare och enklare - så undrar jag om någon av de nya Z270-korten också lyckats lösa att den ifrån första sekunden efter knapptryckningen visar high-res? Kanske med egen vald bild?

I grunden är det nog inte en fråga om något fel eller hur jag kan minska tiden på mitt nuvarande moderkort - utan om tillverkarnas senaste modeller har gjort något åt detta. Jag är nyfiken! Dessutom så kanske jag skall bygga en ny burk snart - så då är det en faktor som kan vara intressant att känna till.

Tack igen för feedback!

felstavning
Permalänk
Hedersmedlem

@Roquen *Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Inte het säker på om jag förstått dig rätt.
Men med mitt ga z270 G3 med "ultrafast" boot så hinner jag inte ens se någon postprocess.
Möts alltid av windowsloggan som spinner i 2 sek och sen till skrivbord.

EDIT: Startade om datorn och jag hinner se bootloggan i 3 sekunder tydligen!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White