Windows 10 Creators Update nu tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Var ser man vilka drivrutiner det inte är som fungerar enligt meddelandet här? "Läs mer" är enbart en länk till Microsofts webbsida med allmän info som ej leder någonstans... :/ Har ej stött på några problem men lite jobbigt med en sådan varningsikon nere i aktivitetsfältet..

http://forumbilder.com/images/2017/04/13/dfgfdgdgdf.jpg

Har också fått sånt meddelande, har försökt installerade den saknade drivrutinen, men det klagar ändå och visar ett gult utrops tecken på den vita skölden och går inte stänga av på vanligt sätt, utan pillande i registret verkar det som.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Verkar som många missat detta i windows 10 men ni kan högerklicka på startknappen och välja kontrollpanelen därifrån.

Det är väl just den klassiska kontrollpanelen som är borttagen i Creators Update? Dvs på Win+X menyn. Finns varken kvar i Win 10 Home eller Pro för mig.

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Har också fått sånt meddelande, har försökt installerade den saknade drivrutinen, men det klagar ändå och visar ett gult utrops tecken på den vita skölden och går inte stänga av på vanligt sätt, utan pillande i registret verkar det som.

Jag hade själv den där gula varningstriangeln på någon ospec drivrutin så jag googlade runt lite.
Verkar som många är fundersamma över vad informationen betyder och hur man får veta mer om bakgrunden
till "varningen".
Slutsatsen på flera hemsidor (internationella) verkar vara att strunta i varningen om datorn fungerar som
den ska. Finns ju för övrigt flera appar t ex Driver Booster och DriverTurbo som ständigt klagar på drivrutinerna
trots att Enhetshanteraren oftast hävdar att man har den bästa och senaste drivrutinen.
Hälsorapporten verkar uppdateras om man gör en off-line sökning i Windows Defender. Läste att Windows 10 Home
tycks ha en hälsorapport som uppdateras bättre/oftare än Windows 10 Pro. Troligen någon barnsjukdom.
Hos mig försvinner i alla fall hälsorapporten efter varje omstart. Men jag har klarat mig bra utan den tidigare så den är nog inte så mycket att ha. Tillräckligt med lagringsutrymme brukar man väl själv ha en ganska god uppfattning om osv.
Jag använder Advanced SystemCare 10 som har betydligt fler funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Kommer inte uppdatera tills jag vet att alla mina typ 30+ tweaks jag måste göra i w10 fungerar.
I anniversary förstörde dom ett par tweaks för att försöka tvinga på en skräp, och gjorde andra saker svårare att ta bort/dölja.

Har även sett lite saker som högre dpc spikes osv med creator update på overclock forumet, kommer följa det.
Kör så optimerat W10 jag bara kan idag, stängt av allt som går, tagit bort alla värdelösa bloatware appar, stängt av massa services etc för att få väck allt skräp och få ner dpc.

Finns dock inget med creator jag vill ha, så behöver inte direkt ha så brått, meningslös update för mig egentligen
Samt att jag måste formatera vilket är drygt då det tar flera timmar att göra alla tweaks igen (kommer nog ta ännu längre tid om jag skulle ghetto uppdatera över då jag måste kolla och försöka fixa saker som förstörts av updaten, bättre börja från noll, samt vägrar lägga så stor update över)

Har du länkar till dessa trådar på overclock?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Kollat Enhetshanteraren?

Mjo, har en "Okänd enhet" under "Andra enheter", men finner inga drivrutiner till den. Och vågar inte riktigt inaktivera den heller..

Skrivet av Andylindy:

Jag hade själv den där gula varningstriangeln på någon ospec drivrutin så jag googlade runt lite.
Verkar som många är fundersamma över vad informationen betyder och hur man får veta mer om bakgrunden
till "varningen".
Slutsatsen på flera hemsidor (internationella) verkar vara att strunta i varningen om datorn fungerar som
den ska. Finns ju för övrigt flera appar t ex Driver Booster och DriverTurbo som ständigt klagar på drivrutinerna
trots att Enhetshanteraren oftast hävdar att man har den bästa och senaste drivrutinen.
Hälsorapporten verkar uppdateras om man gör en off-line sökning i Windows Defender. Läste att Windows 10 Home
tycks ha en hälsorapport som uppdateras bättre/oftare än Windows 10 Pro. Troligen någon barnsjukdom.
Hos mig försvinner i alla fall hälsorapporten efter varje omstart. Men jag har klarat mig bra utan den tidigare så den är nog inte så mycket att ha. Tillräckligt med lagringsutrymme brukar man väl själv ha en ganska god uppfattning om osv.
Jag använder Advanced SystemCare 10 som har betydligt fler funktioner.

Mja, kanske löser sig med framtida uppdateringar, skiter i den för nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Mjo, har en "Okänd enhet" under "Andra enheter", men finner inga drivrutiner till den. Och vågar inte riktigt inaktivera den heller..

Mja, kanske löser sig med framtida uppdateringar, skiter i den för nu..

För okända enheter, brukar jag använda Drivermax, den brukar kunna identifiera vad för enhet det är :). Men du kan ju också välja att ignorera det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är väl just den klassiska kontrollpanelen som är borttagen i Creators Update? Dvs på Win+X menyn. Finns varken kvar i Win 10 Home eller Pro för mig.

Haha. Ja de hade visst tagit bort genvägen från startknappen (Win + X), hade helt missat det. Eländigt, men kvar är den iaf som tur är. Man får skapa en genväg istället som nämts av andra.

Skapa genväg med denna länk: %windir%\system32\control.exe

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Läst en del om problem vid installationen, dels här och dels på Windows Central. Med tanke på att jag hade stora problem att få igång skärmen vid installationen av Anniversary update så var jag minst sagt rätt kluven till att uppdatera igen.

Hur som helst så körde jag igång och ville ha svaret på om det skulle gå så fort som möjligt. Gissa om jag var nervös när jag installerade

Hur som helst så märker jag inte av några problem än så länge. Känns faktiskt tom som den är lite snabbare nu, vet inte om jag inbillar mig.

Var bara tvungen att skriva av mig eftersom jag är så lättad att det ser ut att funka

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Igår kördes en uppdatering på min dator när jag skulle skänga av den även då jag stängt av automatiska uppdateringar. Kan det vara pga detta? Installeras creators update automatisk eller gör man det manuellt? Frågar eftersom mitt prepar3D har slutat fungera helt efter den jävla uppdateringen igår! När jag felsöker skiten så står det att programmet inte är kompatibelt. Vafan??! Hjälper inte o ominstallera heller

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Skärmen, se signatur, fungera normalt nu med Creators Update.
Tror det nu ska fungera med HDR men varken Film-appen eller Media Player har stöd för det ännu. HDR film ser hemskt ut. Men själva Windows har fått ett lyft färgmässigt.

Förstår fortfarande inte varför man kommer till reklam för Windows hårdvara och produkter när man klickar på hjälpen genom "Läs mer om avanserad färg". Man kommer nämligen hit: https://www.microsoft.com/sv-se/ och då verkar ju det som om det sitter puckon och knåpar ihop Windows och det hela blir en form av antireklam mot Microsoft.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

I så fall hjälper jag till. Saxat från ett bloginlägg om UUP:

"A differential download package contains only the changes that have been made since the last time you updated your device, rather than a full build. As we rollout UUP, this will eventually be impactful for PCs where users can expect their download size to decrease by approximately 35% when going from one major update of Windows to another. We’re working on this now with the goal of supporting this for feature updates after the Windows 10 Creators Update; Insiders will see this sooner."

Detta lär alltså vara den största featurn imo med CU där updateringsprocessen är omskrivet. Innan så laddade man ner rubbet, och fick installera om allt (därför inställningar ändrades) men iom den här senaste uppdateringen, så kommer Microsoft att börja rulla ut differentiella uppdateringar där man kollar vad som saknas och endast laddar ner detta. Det är här jag tror lösningen på att inställningar ändras kommer att ske

Se nedan.

EDIT:
Bara så att alla vet så kan det vara värt att vänta tills ni får notis om att Creators Update finns tillgängligt för er, det har med kompabilitet att göra.

EDIT2:
För er som letar efter Kontrollpanelen så hittar man den som man alltid gjort genom WIN + "control panel" <ENTER>. Sedan kan ni pinna den till Taskbar eller Startmenyn.

WIN + R + control fungerar ju också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M1NT:

Vad har Creators Update för version-nummer?

Version 1703
Sen är det OS-version 15063.00 om du installera Creator manuellt.
Sen efter det så kommer där vara en liten liten update och efter det så kommer OS vara 15063.138

Permalänk
Avstängd

Att de aldrig lär sig microsoft

NU går min telefon het igen. Många av de som jag hjälper med deras datorer.
Var är den och var är den och den har försvunnit och den har ändrats.
Sen den . VARFÖR HAR DOM NU GORT SÅ. DET ANDRA FUNKA SÅ BRA. VARFÖR ÄNDRA.

Nä nu får de ge sig.
Det är bra att nu de defender är utökad och bättre och de andra sakerna.

Men för vart år som går och efter var uppdatering. Så ökar bakgrundsprocesser och Windows Processer var gång. Mer och mer blir det och det tar aldrig slut. Bara mer och mer.
Ser inget logiskt i det alls.
Jag fattar inte varför här ska vara flera processer igång när jag aldrig använder dem. Då menar jag aldrig.
Men till det som är helt galet. När man kommer till mobiltelefoner sidan. Så är där hundra meningslösa program installerade.
NU ser det samma ut i Windows. Kommer säkert upp snart pop upp fönster mitt i ditt spelande med reklam om någon äcklig tandkräm.
Grabbar bara vänta detta kommer hända.

Nä Microsoft. Låt oss välja själv vad vi vill ha. Om vi vill ha någon. Så kan man ju gå in på er Store och installera själv. Det är väl det som är tanken med er sida Store. ELLER ??

Behöver jag säga något !!!!!!!!!!!!! Game mode !!!!!!!!!!!!! är det ett skämt. Vad var de sa. Game mode ska stänga av processor m.m. All kraft ska då gå till ditt spel. Mer FPS. Ja jag behöver inte mer FPS många av oss behöver inte mer FPS. Men okej vi testar Game mode........... spelet låsar sig helt. jäklar vad många fler FPS jag fick där. NOLL.

Nä snart börjar väl alla göra samma sak. Volvo börja sälja sina bilar utan motor. Eller vi säger så här som Microsoft gör. Vi säljer. Men vi är ju inte färdiga med utvecklingen och tester.

Sen Hallå var är Eu. Var är våra rättigheter. Var är vårt privatliv. Nä nu tar vi inte upp det.
Microsoft gör vad de vill.
Nu tar vi lite Volvo igen. Om jag köper en röd Volvo så har inte Volvo rätt bara så där och ringa mig och säga. Nu ska vi ta in din bil och måla den rosa.

Fa..... jag har nog vaknat på fel sida i dag. eller har jag det. Nä!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Fa..... jag har nog vaknat på fel sida i dag. eller har jag det. Nä!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det låter onekligen som du vaknat på fel sida idag

Ang. Game Mode, så visste vi redan att det knappt skulle göra någon skillnad.

Ang. processerna, så har Microsoft nu ändrat hur Svchost.exe visas i systemet beroende på OS och RAM-minne.

Ett par exempel;
Min relativt optimerade Windows 8.1 Pro Update 1 har ungefär 66 processer igång efter uppstart.
En tablet som kör Windows 10 Creators Update 32bit 2GB RAM rapporterar just nu 67 processer igång.
Däremot min laptop med 10GB RAM rapporterade 123 processer efter boot.

Detta beror på att Microsoft inte längre slår ihop alla Svchost.exe om systemet har över 4GB RAM.

Windows 10 är "Software as a Service" nu, så det är bara att gilla läget eller helt enkelt stanna kvar på tidigare versioner.

Själv har jag valt att gilla läget, men kör program som SpyBot Anti-Beacon, WinAero Tweaker samt Classic Start för att inte bli galen.

Nu blir det nymalt kaffe här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Microsoft gör vad de vill.
Nu tar vi lite Volvo igen. Om jag köper en röd Volvo så har inte Volvo rätt bara så där och ringa mig och säga. Nu ska vi ta in din bil och måla den rosa.

Som Walkir så riktigt kommenterade så är Windows 10 "Software as a Service". Dvs. ingen skillnad emot hur dina telefoner och plattor med iOS eller Android hanteras.

Samma sak med molnbaserade appar (Chrome, etc) och tjänster (som tex. Google Apps, Gmail, YouTube, etc.) ifrån Google och andra så som FB, Twitter, etc.

Det är, mer eller mindre, att bara gilla läget och "hänga med" när det gäller vår tids "Software as a Service"-koncept (oavsett om det gäller alla molnbaserade appar eller lokalt exekverade appar och system).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Har också fått sånt meddelande, har försökt installerade den saknade drivrutinen, men det klagar ändå och visar ett gult utrops tecken på den vita skölden och går inte stänga av på vanligt sätt, utan pillande i registret verkar det som.

Jag avinstallerade den okända enheten nu.. Återstår att se om varningsikonen försvinner vid nästa uppstart eller dyl.

Edit: Nej den okända enheten med varningsikonen dök upp igen.... Aja..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Det låter onekligen som du vaknat på fel sida idag

Ang. Game Mode, så visste vi redan att det knappt skulle göra någon skillnad.

Ang. processerna, så har Microsoft nu ändrat hur Svchost.exe visas i systemet beroende på OS och RAM-minne.

Ett par exempel;
Min relativt optimerade Windows 8.1 Pro Update 1 har ungefär 66 processer igång efter uppstart.
En tablet som kör Windows 10 Creators Update 32bit 2GB RAM rapporterar just nu 67 processer igång.
Däremot min laptop med 10GB RAM rapporterade 123 processer efter boot.

Detta beror på att Microsoft inte längre slår ihop alla Svchost.exe om systemet har över 4GB RAM.

Windows 10 är "Software as a Service" nu, så det är bara att gilla läget eller helt enkelt stanna kvar på tidigare versioner.

Själv har jag valt att gilla läget, men kör program som SpyBot Anti-Beacon, WinAero Tweaker samt Classic Start för att inte bli galen.

Nu blir det nymalt kaffe här!

Så klart så klart du har så rätt men lika mycket fel.
Varför ska massa program och drivrutiner vara igång när man aldrig använder dem.
Detta kommer du aldrig kunna förklara med en bra sak.
Såg nu, till o med får jag ett felmeddelande om Facebook. Så av installera jag Facebook helt. En då får jag felmeddelande att den vill något. Bra jobbat.
Nä Windows är en stor papperskorg. Man kan till och med hitta gamla saker som försvann från Windows för många år sedan. SystemRoot \ehome\ehshell.exe . Kommer du ihåg det programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Nä Windows är en stor papperskorg. Man kan till och med hitta gamla saker som försvann från Windows för många år sedan.

Jag kan inget annat än hålla med dig. Hade själv aldrig kört Windows om samtliga program jag använder funnits på andra operativsystem.

Tycker själv att Windows Store apparna är smått avskyvärda och bör undvikas så gott det går. Det finns säkert undantag, men appar jag sett som användbara går att räkna upp på en hand. Microsoft Edge är den enda jag tål i dagsläget.

Ang. drivrutiner och bloat.

Det är fritt fram att använda exempelvis NTLite och bygga ihop din egna installation av Windows. Då får du även full kontroll över drivrutiner m.m.:
https://www.ntlite.com/

För egen del så nöjer jag mig med att avinstallera Windows Store appar med PowerShell och stänga av Services ( BlackViper.com ).

Utöver detta kör jag WinAero Tweaker, Classic Start, SpyBot Anti-Beacon samt Glary Utilities. Detta gör att jag kan köra Windows 10 som jag vill ha det, utan att drabbas lika hårt av de ständiga förändringarna i systemet.

Installationsfilerna som laddas hem med Media Creation Tool är gjorda för hemanvändare, så man kan inte förvänta sig några optimeringar för enskilda datorer. Microsoft har även andra verktyg för detta (Windows Imaging and Configuration Designer), men själv föredrar jag NTLite privat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag kan inget annat än hålla med dig. Hade själv aldrig kört Windows om samtliga program jag använder funnits på andra operativsystem.

Tycker själv att Windows Store apparna är smått avskyvärda och bör undvikas så gott det går. Det finns säkert undantag, men appar jag sett som användbara går att räkna upp på en hand. Microsoft Edge är den enda jag tål i dagsläget.

Ang. drivrutiner och bloat.

Det är fritt fram att använda exempelvis NTLite och bygga ihop din egna installation av Windows. Då får du även full kontroll över drivrutiner m.m.:
https://www.ntlite.com/

För egen del så nöjer jag mig med att avinstallera Windows Store appar med PowerShell och stänga av Services ( BlackViper.com ).

Utöver detta kör jag WinAero Tweaker, Classic Start, SpyBot Anti-Beacon samt Glary Utilities. Detta gör att jag kan köra Windows 10 som jag vill ha det, utan att drabbas lika hårt av de ständiga förändringarna i systemet.

Installationsfilerna som laddas hem med Media Creation Tool är gjorda för hemanvändare, så man kan inte förvänta sig några optimeringar för enskilda datorer. Microsoft har även andra verktyg för detta (Windows Imaging and Configuration Designer), men själv föredrar jag NTLite privat.

Mannen Ntlite körde man för 100 år sedan när man inte var mogen och visste så mycket om Windows. Sen att hålla på med olika program för att ändra Windows ska man inte behöva och i längden är det inte bra.

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Jag avinstallerade den okända enheten nu.. Återstår att se om varningsikonen försvinner vid nästa uppstart eller dyl.
Edit: Nej den okända enheten med varningsikonen dök upp igen.... Aja..

Den gula triangeln kanske avser någon enhet som inte längre är ansluten?
Ibland kan dolda enheter i Enhetshanteraren helt enkelt vara enheter som någon gång anslutits till datorn
men nu inte längre är anslutna. Jag har två "okända" USB-enheter där det står
Den här maskinvaruenheten är inte ansluten till datorn. (Kod 45)
Du kan rätta till problemet genom att åter ansluta enheten till datorn.
Något obegripligt varför det anges som ett "problem". Jag har inget problem med en USB-enhet som
jag inte längre har ansluten till datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andylindy:

Den gula triangeln kanske avser någon enhet som inte längre är ansluten?
Ibland kan dolda enheter i Enhetshanteraren helt enkelt vara enheter som någon gång anslutits till datorn
men nu inte längre är anslutna. Jag har två "okända" USB-enheter där det står
Den här maskinvaruenheten är inte ansluten till datorn. (Kod 45)
Du kan rätta till problemet genom att åter ansluta enheten till datorn.
Något obegripligt varför det anges som ett "problem". Jag har inget problem med en USB-enhet som
jag inte längre har ansluten till datorn.

Det är en okänd enhet under "andra enheter". Jag avinstallerade enheten från systemet, men dagen efter när jag startade om datorn så dök den upp igen.. Och nej, som synes är det inte felkod 45, utan 28 :/

Har ej stött på några problem dock så får la leva med detta till jag installerar om Windows nästa gång.

Edit: Fann detta nu... https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-h...

Avaktiverade Intel Smart Connect Technology i UEFI och det löste mitt problem. Hehe.. *slår mig själv i huvudet* Kunde nog ha löst det genom att leta manuellt efter drivrutiner till ISCT också, men känns ej riktigt som jag har någon nytta av de där funktionerna.

Permalänk
Skrivet av M1NT:

...
Edit: Fann detta nu... https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-h...
Avaktiverade Intel Smart Connect Technology i UEFI och det löste mitt problem. Hehe.. *slår mig själv i huvudet* Kunde nog ha löst det genom att leta manuellt efter drivrutiner till ISCT också, men känns ej riktigt som jag har någon nytta av de där funktionerna.

Jag snabbgooglade lite för att jag är nyfiken och såg att Intel Smart Connect Technology inte supportas av Intel efter 1 juli 2015 och uppgradering till Windows 10 från Windows 7/8 ska tydligen medföra att Intel Smart Connect Technology inte migreras. Så att avaktivera verkar ha löst problemet men egentligen skulle alltså ISCT inte ens ha dykt upp i en Windows 10-installation och gett sig till känna som "okänd enhet" utan drivrutin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andylindy:

Jag snabbgooglade lite för att jag är nyfiken och såg att Intel Smart Connect Technology inte supportas av Intel efter 1 juli 2015 och uppgradering till Windows 10 från Windows 7/8 ska tydligen medföra att Intel Smart Connect Technology inte migreras. Så att avaktivera verkar ha löst problemet men egentligen skulle alltså ISCT inte ens ha dykt upp i en Windows 10-installation och gett sig till känna som "okänd enhet" utan drivrutin.

Där ser man!

Permalänk
Avstängd

Det är detta jag pratade om

Jag har till och med av installerat Facebook.
Bra jobbat he he he he.

https://www.pixeltopic.com/image/dshgdolhqzwawrv/

Har aldrig varit inne på Facebook sidan. Så det är det inte.