Intel 300-serien styrkretsar får integrerat Wifi och USB 3.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

Så länge priset inte blir högre pga integrerat wifikort med bluetooth så välkomnar jag det. Saknar bluetooth i stationära datorer.

Finns alltid AMD om man har ont om pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Finns alltid AMD om man har ont om pengar

Skickades från m.sweclockers.com

AMD och intel är ju prisade ungefär likadant just nu. Vill man ha sli är dock amd bra mycket dyrare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Så nu kommer både AMD och intel ha en B350-styrkrets? Nu blev det rörigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Hur kmr det att fungera ur säkerhetssynpunkt?

Skrivet av qquality:

Haha, wifi som inte går att stänga av - CIA gör vågen.

Det lär ju gå att stänga av i BIOS precis som andra funktioner om man inte vill använda det trådlösa.

Permalänk
Medlem

802.11ad hade ju varit lite coolare och absolut mer lockande!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Känns som att det blir ett oändligt upprepande av frasen: "Kanske är det äntligen dags att uppgradera min 2600K".

Skrivet av FlygarStenen:

Kanske är det äntligen dags att uppgradera min 2600K!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mithras:
Skrivet av Uzanar:

Nja, ska nog vänta liiiiiiiiiiiiiiiiiiite till

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Nja, ska nog vänta liiiiiiiiiiiiiiiiiiite till

Det värsta är ju att det blir så i verkligheten hela tiden. Har väntat sedan 2011 på att få en anledning att uppgradera.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Christley:

Vill alla ha 2st pci-16x? Nej
Vill alla ha 4x ramslots? Nej
Vill alla ha 5.1 ljud? Nej
Vill alla ha ps2 port? Nej
Vill alla ha 2-4st pci 1-4x? Nej
Vill alla m2/u2? Nej

Bara för att varenda person inte använder det så betyder det inte att det är en dålig sak att lägga till? Det lär vara fler som använder det trådlösa på en stationär än det är personer som använder 2st pci 16x slots.

Nu är det ju så att RAMslots, PCIe samt m.2 portar (och U.2 portar finns knappast på ALLA moderkort så det är inte relevant). Finns ej på alla moderkort, och de medföljer heller inte nya kostnader. Det finns ATX, mATX samt ITX med olika uppsättningar, och vi vet redan att Wifi är något som tillsätter extra kostnad, och precis enligt vad du själv säger, varför lägga till fler saker som få människor använder? Alla Z170 har inte flera PCIe x16 portar, men om du väljer att köpa ett ATX kort och inte använda det är det upp till dig. Jag anser fortfarande inte att folk som bygger stationära datorer använder wifi särskilt ofta. Verkligen inte tillräckligt ofta för att inkludera det. Skulle snarare se 5G support vara mer relevant.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av jawik:

Det står ganska tydligt i artikeln att troligtvis inte alla moderkort med 300-kretsar kommer att ha trådlöst då det kan innebära extra licenskostnad. Att alla kort har möjlighet till det om moderkortstillverkaren vill ha det som tillägg är väl bra?

Jo fast det finns ju redan idag moderkort med wifi och USB 3.1 Så det här är absolut ingenting nytt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

Äntligen USB 3.1, det borde dom ha ordnat för länge sedan!
Dom har dröjt alldeles för länge med det.
Det borde dom haft redan på Haswell...

Skrivet av perost:

Varför skulle detta påverka säkerheten? Det kommer ju fungera precis som vilket trådlöst nätverkskort som helst, förutom att kretsen är integrerad i styrkretsen istället för att sitta på moderkortet eller ett separat kort.

För då kunde du välja att köpa ett moderkort utan integrerad Wi-Fi och koppla upp dig via Ethernet istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Jo fast det finns ju redan idag moderkort med wifi och USB 3.1 Så det här är absolut ingenting nytt.

Nä, så vad är problemet med att Intel själva lägger med stöd för sin lösning?

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Det värsta är ju att det blir så i verkligheten hela tiden. Har väntat sedan 2011 på att få en anledning att uppgradera.

Det börjar kännas rejält på spelfronten att den börjar släpa efter. Fast jag kör min i 4.7ghz... :/ Mer kärnor och trådar behövs. Får väl börja spara till en rejäl uppdatering.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

För då kunde du välja att köpa ett moderkort utan integrerad Wi-Fi och koppla upp dig via Ethernet istället.

De kan göra en barnspärr som många tillverkare gör med vt-x. Den är avstängd som default ofta även på maskiner som riktar sig till pro-users. Men i detta fall när så många använder wifi, så tror jag att de säkerhetsmedvetna själva får avaktivera den.

Angående kostnad så är det väldigt många som vill ha wifi, jag själv skulle gärna vilja ha det i mina stationära fast jag ej använder det. -Någon gång kanske behovet uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Det börjar kännas rejält på spelfronten att den börjar släpa efter. Fast jag kör min i 4.7ghz... :/ Mer kärnor och trådar behövs. Får väl börja spara till en rejäl uppdatering.

Har redan sparat till en ordentlig uppdatering, sitter bara och väntar på en ordentlig anledning. Känner personligen inte att min släper efter tillräckligt mycket för att bränna 10 000 kr. Streamar inte, spelar inte in, gör inget annat än att spela när jag väl spelar, så jag behöver inte mer än 4c/8HT. Men vill vill man ju

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tycker det är kanon med WiFi + Bluetooth på stationära datorn. Inbyggt trådlöst nätverk är ett av mina måste-krav när jag kikar på nytt moderkort så jag ger tummen upp för detta tillägg i styrkretsen.

Exempel på scenarion som jag själv använder av och till:

  • XBox One S-kontroller går att para med bluetooth. Skönt att slippa en USB-dongel när man vill spela spel med handkontroll. Har även provat att köra med 2st XBox360-kontroller via dongel och 2st XBox One S-kontroller via bluetooth samtidigt och det funkade fint (testade med 4 player Overcooked på Steam)

  • Ibland går fasta bredbandet ner och då kan man enkelt dela 4G-nätverk via telefon och fortsätta använda internet.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nu är det ju så att RAMslots, PCIe samt m.2 portar (och U.2 portar finns knappast på ALLA moderkort så det är inte relevant). Finns ej på alla moderkort, och de medföljer heller inte nya kostnader. Det finns ATX, mATX samt ITX med olika uppsättningar, och vi vet redan att Wifi är något som tillsätter extra kostnad, och precis enligt vad du själv säger, varför lägga till fler saker som få människor använder? Alla Z170 har inte flera PCIe x16 portar, men om du väljer att köpa ett ATX kort och inte använda det är det upp till dig. Jag anser fortfarande inte att folk som bygger stationära datorer använder wifi särskilt ofta. Verkligen inte tillräckligt ofta för att inkludera det. Skulle snarare se 5G support vara mer relevant.

Nej, det medför inte heller nya kostnader, men när dom kom så kanske de gjorde? Samma logik kan läggas på wifi biten. Behöver inte betyda att det kostar något. Klart det tillsätter extra kostnad idag eftersom det inte är en standardlösning inbyggd i kortet.

Wifi är inte något som "få människor använder". Sådana personer som lägger 20k på datorerna kanske inte prioriterar wifi, men casual gamers lär definitivt. Min flickvän gjorde det när hon bodde hos sina föräldrar, min mamma använder det. Jag använder det på min 30k maskin, flickvännen använder det också på sin nuvarande.

Du tycker däremot att dom ska lägga till 5G support i en stationär dator? Det om något är ju värdelöst. Men nej, 5G>Wifi.
Plus att 5G kommer inte förrän tidigast 2020, så är bra att lägga till support för det 2017.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Mithras: spelar du bara så är 7700k en rejäl uppgradering skulle jag säga. Benchmarks brukar köra 2600k med 2133 MHz minne vilket jag tvivlar på att många har idag. Gick själv från en 2700k som rullade i 4,8 ghz i perioder och har rejält bättre fps i låga 4,5 ghz med en 7700k.
Skulle självklart varit mysigt med fler kärnor däremot.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Har redan sparat till en ordentlig uppdatering, sitter bara och väntar på en ordentlig anledning. Känner personligen inte att min släper efter tillräckligt mycket för att bränna 10 000 kr. Streamar inte, spelar inte in, gör inget annat än att spela när jag väl spelar, så jag behöver inte mer än 4c/8HT. Men vill vill man ju

Ja lite så känner jag med. Jag spelar dock en hel del. Det är precis kring 10k jag också tänkt mig. Moderkort, DDR4, CPU. Köptarmen har varit sugen länge Men som sagt så börjar det närma sig värdigt att uppgradera prestandamässigt

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nu är det ju så att RAMslots, PCIe samt m.2 portar (och U.2 portar finns knappast på ALLA moderkort så det är inte relevant). Finns ej på alla moderkort, och de medföljer heller inte nya kostnader.

Men det viktiga i det här fallet är att de flesta av Intels mer populära CPUer har 16 st. PCIe-linor och t.ex. Z270 har 24 st. PCIe-linor. Dessa används sedan till PCIe-portar, M.2, etc. Så de finns där oavsett om de används eller inte, på samma sätt som Wifi-kretsen kommer göra i 300-serien.

Skrivet av rektor:

För då kunde du välja att köpa ett moderkort utan integrerad Wi-Fi och koppla upp dig via Ethernet istället.

Och det kommer du fortfarande kunna göra. Det är ju knappast bristen på Wifi-kretsar som gjort att moderkortstillverkarna inte lagt till Wifi på varenda moderkort, Wifi-kretsen är ju bara en del av vad som krävs för fungerande Wifi.

Permalänk

@DunderHoken: Jag sitter och väntar på min uppgradering ska komma hem, körde på en 7700k. Kände dock inte att jag behövde uppgradera för att jag saknade prestanda med min 2500k utan jag vill gå ner till mITX storlek istället. Bra mycket enklare att ta med sig datorn på tåget när man ska hem till föräldrarna. Inte superkul att släpa på en ATX rigg+ alla tillbehör och allt annat man ska ha med sig när man sticker hem en längre period

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ja lite så känner jag med. Jag spelar dock en hel del. Det är precis kring 10k jag också tänkt mig. Moderkort, DDR4, CPU. Köptarmen har varit sugen länge Men som sagt så börjar det närma sig värdigt att uppgradera prestandamässigt

Det är väl där jag är fortfarande tveksam på.

I FireStrike så får 2600K @ 4.7ghz 17058 poäng, mot 7700K@ 5.1ghz 19518.

Inte så övertygande med 13% mer i FireStrike.

I Metro:LL är det en skillnad på 15 fps/11% (130 vs 145)
I GTA:V är det en skillnad på 20 fps/14% (130 vs 151)
I Watchdogs 2är det en skillnad på 24 fps/ 21% (89 vs 113)

Samtliga 1080p dock (http://www.gamersnexus.net/guides/2867-intel-i7-2600k-2017-be...)

Spelar i 1440p så visst kanske skillnaden blir lite större där.

Oavsett vilket så är inte ens 20% prestandaökning på en 6-årig gammal processor jävligt svagt. Visst, skillnaderna är mycket större i Blender och andra renderingsprogram, men sånt sysslar jag inte med (privat, hemifrån).

Nåväl. Får sluta gnälla. Nästa köp måste bli minst hexacore, annars känner jag inte att det är värt det. Kom igen nu Intel, svara på Ryzen!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Kanske är det äntligen dags att uppgradera min 2600K!

Skickades från m.sweclockers.com

hahahah

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

Spelar i 1440p så visst kanske skillnaden blir lite större där.

Faktiskt inte, snarare tvärtom.
Processorn bryr sig inte om vilken upplösning man spelar i över huvud taget och om något så finns det en chans att diin GPU blir en större flaskhals i 1440p vilket gör CPU'n till en ännu mindre faktor

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Christley:

Nej, det medför inte heller nya kostnader, men när dom kom så kanske de gjorde? Samma logik kan läggas på wifi biten. Behöver inte betyda att det kostar något. Klart det tillsätter extra kostnad idag eftersom det inte är en standardlösning inbyggd i kortet.

Wifi är inte något som "få människor använder". Sådana personer som lägger 20k på datorerna kanske inte prioriterar wifi, men casual gamers lär definitivt. Min flickvän gjorde det när hon bodde hos sina föräldrar, min mamma använder det. Jag använder det på min 30k maskin, flickvännen använder det också på sin nuvarande.

Du tycker däremot att dom ska lägga till 5G support i en stationär dator? Det om något är ju värdelöst. Men nej, 5G>Wifi.
Plus att 5G kommer inte förrän tidigast 2020, så är bra att lägga till support för det 2017.

Nej jag anser inte att någon gamer överhuvudtaget ska använda wifi, har man tillgång till wifi, har man tillgång till kabel. Och 5G är en mycket mindre lätt lösning för en stationär dator, om man väl vill ha trådlöst internet så går det lätt att fixa ett wifi kort för under 400kr. Självfallet tycker jag båda är värdelösa lösningar på problem som inte ens finns. Men skulle jag välja skulle jag hellre haft 5G support, för wifi går redan otroligt lätt att fixa i en stationär dator, inte för att man skulle vilja använda det, men det är inte något bekymmer att fixa.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Snusfri

Wifi, nej tack. Fullständigt onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej jag anser inte att någon gamer överhuvudtaget ska använda wifi, har man tillgång till wifi, har man tillgång till kabel. Och 5G är en mycket mindre lätt lösning för en stationär dator, om man väl vill ha trådlöst internet så går det lätt att fixa ett wifi kort för under 400kr. Självfallet tycker jag båda är värdelösa lösningar på problem som inte ens finns. Men skulle jag välja skulle jag hellre haft 5G support, för wifi går redan otroligt lätt att fixa i en stationär dator, inte för att man skulle vilja använda det, men det är inte något bekymmer att fixa.

Varför är det onödigt för en gamer att ha wifi? Jämför jag tex i CSGO så har jag samma ping, ingen packetloss eller något som är skillnad mellan min kabel och mitt wifi. Enda skillnaden jag märker mellan de två olika lösningarna är överföringshastigheterna. Wifit klarar mellan 50-60MB/s medan det trådade klarar 100MB/s.

Så kan du ge anledningar till att wifi är en värdelös lösning på en stationär dator? Och varför en gamer absolut inte ska använda wifi?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@DunderHoken:
Kan inte annat än instämma. Man undrar vad folk har för förväntningar/krav på att byta upp sig.
Vann ett z170 moderkort på en Sweclockers tävling. Jag har kvar gamla burken och det är lätt att jämföra.

Burk 1
i7 2600k @ 4.5Ghz
8 Gb DDR3 @ 1600Mhz
GTX 980 Ti

Burk 2
i7 6700k @ 4.5Hhz
16 Gb DDR4 @ 2666Mhz
Gtx 980 Ti

Med burk 2 har jag mellan 10 - 40Fps mer i min/avg/max FPS i många spel jag testat.
Tycker inte det är fy skam om man får 25 fps mer i min/avg/max i ett spel. Eller hastigheten av usb 3.1 gen 2 mot dom usb2.0 portar som sitter i burk 1.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

AMD och intel är ju prisade ungefär likadant just nu. Vill man ha sli är dock amd bra mycket dyrare

Du har rätt i att det finns processorer från båda tillverkarna för samma pris. Där slutar dock likheterna.

Här är en jämförelse mellan Core i5-7400 och Ryzen 5 1400. Ryzen 5 är upplåst och har SMT, det ska inte vara något problem att få den till 3,8-3,9 GHz.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4236767,4020365

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej jag anser inte att någon gamer överhuvudtaget ska använda wifi, har man tillgång till wifi, har man tillgång till kabel. Och 5G är en mycket mindre lätt lösning för en stationär dator, om man väl vill ha trådlöst internet så går det lätt att fixa ett wifi kort för under 400kr. Självfallet tycker jag båda är värdelösa lösningar på problem som inte ens finns. Men skulle jag välja skulle jag hellre haft 5G support, för wifi går redan otroligt lätt att fixa i en stationär dator, inte för att man skulle vilja använda det, men det är inte något bekymmer att fixa.

Varför är 5G svårare än Wifi ? Båda behöver exakt samma saker. Ett chip att tolka signaler och en antenn.....

Dessutom är Wifi helt ok numera och om man klagar på valfrihet är man bra trångsynt....

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

25+fps är MYCKET värt i mina ögon iaf

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz