Acer ET430K – 4K UHD på 43-tums IPS-panel

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Daddy:

Kul, det ser jag fram emot! När ungefär tror du recensionen kommer?

Under 2017 i alla fall. Det är precisionen i hur jag håller deadlines.

Men jag snubblar på kartongen varje dag. Det är en skärm till som jag testar nu innan Philipsen hamnar på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Daddy: Philipsen står på kö till test.

Hade även varit störtkul med "bästa skärmen utan tuner", finns ju ett par trådar om det här på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Hoppas det kommer fler och större skärmar som den här. Skulle vilja se en 65-75". Använder idag en TV som min skärm men har ingen som helst nytta av TV-delen.
En stor skärm, med bra bra färgåtergivning, helt utan några som helst "smart-funktioner" är det jag vill ha. FreeSync vore en dock en trevlig bonus.

Baxade faktiskt upp min 65" OLED på skrivbordet för att testa men det blev faktiskt lite för stort för att det skulle funka, även om det var rätt grymt att spela på

Permalänk
Medlem

Har gått och blivit sugen på denna, men går det att plocka bort benen om man vill utnyttja VESA-fästet?

Permalänk
Medlem

har blivit sugen på denna skärmen efter att ha läst igenom och sett videon till Tomas ypperliga test. jag har dock några frågor som kanske inte är sådär självklara.

jag har funderingar kring att köpa just denna att ha som "TV" för att kolla på film. den kommer vara kopplat till min HTPC endast. som det är idag så kör jag HTPCn en meter ifrån min nuvarande "TV", men har funderingar på att flytta själva HTPCn till ett annat rum för den låter även med tysta fläktar. då blir det ungefär 10 meter mellan HTPC och TV. jag skulle vilja köra ifrån HTPC via displayport för 10bit färgdjup med 4k i 60hz (det är iallafall tanken idag). jag ska inte lira spel ifrån HTPCn, endast kolla film.

det står att det medföljer en displayport kabel, hur lång är den ?
finns det 10m displayport-kablar som klarar 4k i 60hz med 10bit färgdjup ?
(har letat efter 10m kabel men hittar endast 4k i 30hz enligt specarna)

vilket grafikkort skulle rekommenderas om jag vill köra 4k i 60hz med 10bit färgdjup via displayport ? skulle det räcka med ett GTX 1050 ti ? ska som sagt inte lira spel, endast kolla film.

/m

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tolvan: 10 meter Displayport är tufft nog, men 4K/60, tio bit på tio meter är närmast omöjligt. HDMI har större chans att fungera men också det är på gränsen för många kablar. Fundera om inte resurserna ska läggas på att göra HTPC:n tystare?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: mmm, jag hade nog det där på känn, har snokat runt i dina fantastiska guider & tester och tror det blir till att försöka mig på en kompromiss med att köra 10 meter kabel via HDMI (tänkte testa om det kan funka okej med 4k i 60hz och 8bit färgdjup, annars kanske jag ska försöka köra skärmen i skalat 1080-läge i 60hz).
annars blir det till att ev. byta ut chassit till ett tystare och försöka leva med det lilla ljud som finns.
det hela lutar åt att bli ett projekt för sensommarn runt augusti, så det kanske kommer mer bra tips & tricks för allting tills dess.

grafikkort, vad skulle du rekommendera ? räcker det med ett GTX 1050 ti 4gb ram ? har snöat in på ett MSI :
https://www.inet.se/produkt/5402933/msi-geforce-gtx-1050-ti-4...

magkänslan säger mig att ett GTX 1050 ti skulle vara tillräckligt, men det kanske tillomed skulle funka okej med ett GT 1030 ?
misstänker att ett GT 1030 skulle få bekänna färg rätt hårt så det blir nog minst ett GTX 1050 ti...

/m

Permalänk
Medlem

@Tolvan: Är själv intresserad av denna skärmen, har du kommit fram till vad som krävs i GPU väg för att driva den i 4k 10bit över displayport?

Permalänk
Medlem

@dustswap: nae, har inte köpt varken skärm eller grafikkort ännu, det är som sagt ett projekt i sensommaren (runt augusti). jag tror det ska vara tillräckligt med ett GTX 1050 Ti (4gb ram) men jag har faktiskt ingen riktig koll, behöver testa för att veta.
jag ska ju bara se film, inte lira spel...

har endast gjort en temporär lösning med att sätta en dörr i "TV-bänken" för att dämpa ljudet ifrån HTPCn. hjälpte lite med ljudet och temperaturen i HTPCn håller sig densamma som innan dörren åkte på. det är inte mycket ljud egentligen, det som låter ifrån HTPCn idag är dels lika mycket fläktarna för kylningen i chassit och dels alla diskarna som sitter i HTPCn. den agerar filserver och HTPC idag, så i slutändan kanske det blir till att stoppa min nuvarande HTPC som filserver i garderoben, och skaffa en liten nätt mini-ITX att ha som HTPC.
det blir till att finurla lite mer på det hela och sen i augusti så blir det dags för inköp och testande.

/m

Permalänk

Köpte denna skärm i Januari i år. Tanken och visionen med skärmen var att slopa min led-tv för att helt synca genom chromecast och koppla upp till min dator. Den har därför stått placerad i vardagsrummet på tv-bänken. Den fyller sin funktion förträffligt, med den lagom stora skärmen och en fantastisk skärpa.

Dem nackdelar jag upptäckte relativt tidig användning var att den utlovade USB-hubben saknades! Det är även lite irriterande att koppla in kablarna. Eftersom att jag flitigt använder just HDMI-ingångarna fixade jag en sån dongel med flera portar för att slippa bemöda mig med pillet. Menyknapparna är lättanvända, som justering av bild osv. I recensionen av skärmen kommenteras stativet negativt, att det är rangligt och gungigt. Det stämmer till viss del, men står ändå stadigt och håller balansen bra trots att man ibland stöter till den.
Allt som allt är detta en bra skärm som funkar både till spelande och till film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckyman01:

Köpte denna skärm i Januari i år. Tanken och visionen med skärmen var att slopa min led-tv för att helt synca genom chromecast och koppla upp till min dator. Den har därför stått placerad i vardagsrummet på tv-bänken. Den fyller sin funktion förträffligt, med den lagom stora skärmen och en fantastisk skärpa.

Dem nackdelar jag upptäckte relativt tidig användning var att den utlovade USB-hubben saknades! Det är även lite irriterande att koppla in kablarna. Eftersom att jag flitigt använder just HDMI-ingångarna fixade jag en sån dongel med flera portar för att slippa bemöda mig med pillet. Menyknapparna är lättanvända, som justering av bild osv. I recensionen av skärmen kommenteras stativet negativt, att det är rangligt och gungigt. Det stämmer till viss del, men står ändå stadigt och håller balansen bra trots att man ibland stöter till den.
Allt som allt är detta en bra skärm som funkar både till spelande och till film.

Kul att höra, hur fungerar "scalningen" av Windows och fönster? Hur mycket "eftersläpning" har skärmen? Upplevs den jobbig? Tänkte köpa skärmen för video/foto redigering där av frågorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dustswap:

Kul att höra, hur fungerar "scalningen" av Windows och fönster? Hur mycket "eftersläpning" har skärmen? Upplevs den jobbig? Tänkte köpa skärmen för video/foto redigering där av frågorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Med ett hyggligt grafikkort fungerar det bra tycker jag. Kanske får man öka prestandan eller ändra på grafikkortsinställningarna för att anpassa skärmen korrekt, det fick iaf jag göra på min laptop.

Permalänk

Hur långt ifrån en sådan här skärm ska man sitta helst?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Köpte skärmen för mitt hemma byggda flipperspel. Lagom avstånd, men då har jag ju skärmen på längden.
Pris och prestandan passar mig perfekt.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ninotramp:

Hur långt ifrån en sådan här skärm ska man sitta helst?

På ett snöres avstånd?

Det varierar med vilken tillämpning du tänkt för skärmen, din ergonomiska situation inklusive din synförmåga.

Permalänk

Tack kanske får testa mig fram om jag köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ninotramp: Sitter du på en 27-tum 2560x1440-skärm i dag? I sådana fall är det samma pixelstorlek/täthet ifall du flyttar ET430K ett par centimetrar bakåt jämfört med din 27-tummare.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Ninotramp: Sitter du på en 27-tum 2560x1440-skärm i dag? I sådana fall är det samma pixelstorlek/täthet ifall du flyttar ET430K ett par centimetrar bakåt jämfört med din 27-tummare.

Tack för svar. Ja en 27 tummare 1440p som sjunger på sista versen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

@Ninotramp: Pixeltätheten på denna typ av skärm är precis som laxpudding skrev jämförbar med din nuvarande skärm. Problemet kan dock vara den fysiska storleken och framförallt höjden så jag rekommenderar att man testat en skärm av den här storleken innan man köper. Personligen så är höjden ett problem för mig. Kanske om skärmen hade ett sänkbart stativ så man kan dra ned den mot bordskivan så skulle det vara bättre, men det har jag aldrig testat.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Personligen så är höjden ett problem för mig. Kanske om skärmen hade ett sänkbart stativ så man kan dra ned den mot bordskivan så skulle det vara bättre, men det har jag aldrig testat.

Håller med!
För att en 40+ tummare ska vara ergonomiskt någorlunda vettig på skrivbordet (om man inte har abnormt hög överkropp) så bör skärmen kunna placeras nära nog direkt mot skrivbordet...
Det stör mig en del att skärmtillverkarna verkar ignorera det problemet helt, utan bara fortsätter slänga in fasta och ganska höga fötter på de här skärmarna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Ja detta irriterar mig med. Speciellt i kombination med att skärmarna ofta är väldigt rangliga. Hade man sänkt höjden på stativen så hade man kunnat förbättra både ergonomi och stabilitet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Förklaringen jag får från olika håll till de usla stativen, är också som jag har gissat, en prispositionerinsgsfråga. Ett riktigt bra justerbart stativ som orkar bära upp 40 tum lägger på många tusenlappar vilket skrämmer bort en priskänslig men också stor grupp köpare.

Samtidigt är de fåtal användare som fattat galoppen också beredda att pytsa ut extra för ett separat stativ som ger rätt kontroll över skärmen. Som marknaden ser ut idag väljer tillverkarna alltså usla stativ för att vinna försäljningsvolymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förklaringen jag får från olika håll till de usla stativen, är också som jag har gissat, en prispositionerinsgsfråga. Ett riktigt bra justerbart stativ som orkar bära upp 40 tum lägger på många tusenlappar vilket skrämmer bort en priskänslig men också stor grupp köpare.

Samtidigt är de fåtal användare som fattat galoppen också beredda att pytsa ut extra för ett separat stativ som ger rätt kontroll över skärmen. Som marknaden ser ut idag väljer tillverkarna alltså usla stativ för att vinna försäljningsvolymer.

Jo att det är en kostnadsapekt inblandat tror jag inte någon blir förvånad över, men att göra stativen lägre skulle öka priset markant har jag svårt att tro.

Dessa skärmar behöver egentligen inte höjdjusterbara stativ anser jag då ergonomin bara blir sämre ju mer man höjer. Ned med skärmen några cm över bordsskivan och låt den vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jo att det är en kostnadsapekt inblandat tror jag inte någon blir förvånad över, men att göra stativen lägre skulle öka priset markant har jag svårt att tro.

Dessa skärmar behöver egentligen inte höjdjusterbara stativ anser jag då ergonomin bara blir sämre ju mer man höjer. Ned med skärmen några cm över bordsskivan och låt den vara.

Jepp, samma tanke här... Gör stativet lågt och någorlunda stabilit och vettigt ergonomiskt, så kan det väl få vara fast...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Japp, de skulle istället kunna ha två platta fötter, likt två korta T-ben, av den sort som det sitter på många yrkesmonitorer.

Permalänk
Medlem

Från resentionen
"Har du ännu högre krav på perfektion, till exempel att undvika kvardröjande skuggbilder och de horisontella banden vi noterade i testbilder, är nog detta inte skärmen för dig."

En kille på prisjakt.
"En nackdel är Påtaglig ghosting (jag hade nog lämnat tillbaka den enbart pga detta)"

Tror ni att på grund av skuggbilder/ghosting så kommer snabba 2D/sidescroll/nes/snes spel se suddiga/otrydliga ut? Ska koppla in framemesiter med hdmi till denna skärm tänkte jag.

Jag tänker då på dessa problem: Länk

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Tror ni att på grund av skuggbilder/ghosting så kommer snabba 2D/sidescroll/nes/snes spel se suddiga/otrydliga ut?

Ja, just sidoscrollare påverkas generellt ganska mycket om skärmen är långsam... (blir suddigt och "skuggigt")
Speciellt om man är van vid gammal CRT-TV

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Så, några månader senare, är detta bästa alternativet för en 40" och uppåt skärm främst tänkt för "kontorsbruk" (programmering osv)? Gillar att den är IPS och därmed inte borde få samma problem med tittvinklar mot kanterna som VA panelerna och även att den har bra tryck i ljusstyrkan. Tycker min 40" Philips (deras första 40") är lite för "trött" för mina önskemål.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Vad skulle du säga är bästa 40"och uppåt skärmen för "kontorsarbete" i dagsläget, är det denna? Dags att avsluta sommarlovet snart och testa fler vuxenskärmar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Den bästa skärmen är den rätta skärmen, den som matchar din behov. Jag kan testa de skärmar jag hinner, sedan är det upp till dig att besluta vad som är "bästa skärmen" för just dig.

Det står en Dell U3818DW på kö. Först en 240 Hz-gaming skärm bara. Hösten lär se en del stora lanseringar, stora som i skärmstorlek då.