Cpu temp väldigt hög vid idle (rekommendationer på ny fläkt)

Permalänk
Medlem

Cpu temp väldigt hög vid idle (rekommendationer på ny fläkt)

Aldrig haft problem tidigare men nu ligger min cpu temp på 69-70 grader och fläkten går på max vid idle.
Har Antec Kuhler 1250 (deras största) och har alltid funkat perfekt och hållt låg nivå på ljud och rpm, även vid belastning.
Har asus moderkort med deras fan expert och har antecs mjukvara (har dock tagit bort att cpu:n ska övervakas av asus)
Men ja mitt problem börjar bli sjukt jobbigt.
Ngn som har ngt jag kan prova för att få ner rpm på cpu fläkten?
Nästa steg är att köpa ny fläkt. Kan ni rekommendera ngn vettig? jag gillar noctuas fläktar och kör på det i hela chassit. Men är öppen för de mesta.

Mvh Marcus

Visa signatur

Rigg Asus Rog strix Z590-A Gaming, Intel i7 11700KF, Nzxt Kraken Z73 White, Asus RTX 2070 Super, Corsair Vengeance 32 gb 3600mhz, Corsair MP600 NVME M.2 1tb, corsair, 2 x samsung evo 980 NVME M.2 1 tb, HX850i, Corsair Obsidian 750D, Skärm LG 27GL83A-B.

Permalänk
Hedersmedlem

Fast fläkten låter ju av en anledning så det borde du utreda först. Funkar kylaren som den ska? Många med vattenkylning här på forumet har råkat ut för pumpras den sista tiden. Då får du en hög temperatur i idle och en fläkt som låter för att den försöker kompensera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det 70 utan belastning så funkar inte kylningen som den ska.
Kolla att pumpen funkar och att allt är kopplat rätt. Montera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fast fläkten låter ju av en anledning så det borde du utreda först. Funkar kylaren som den ska? Många med vattenkylning här på forumet har råkat ut för pumpras den sista tiden. Då får du en hög temperatur i idle och en fläkt som låter för att den försöker kompensera.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lorgix:

Är det 70 utan belastning så funkar inte kylningen som den ska.
Kolla att pumpen funkar och att allt är kopplat rätt. Montera om.

Tack för hjälpen. ska montera om så fort jag fått tag i ny kylpasta. hittar inte min tub ngnstans. kan vara bra med färsk också kankse.
Låter inget speciellt från pumpen men ja fläktarna går ju på max stort sett konstant. och dem låter ju som ett flygplan kör runt här inne.

Ngn som kankse har tips på hur hårt man ska skruva fast blocket mot cpu:n? ska man dra stenhårt eller lagom eller ja...?

Mvh Marcus

Visa signatur

Rigg Asus Rog strix Z590-A Gaming, Intel i7 11700KF, Nzxt Kraken Z73 White, Asus RTX 2070 Super, Corsair Vengeance 32 gb 3600mhz, Corsair MP600 NVME M.2 1tb, corsair, 2 x samsung evo 980 NVME M.2 1 tb, HX850i, Corsair Obsidian 750D, Skärm LG 27GL83A-B.

Permalänk
Skrivet av Faccan:

Tack för hjälpen. ska montera om så fort jag fått tag i ny kylpasta. hittar inte min tub ngnstans. kan vara bra med färsk också kankse.
Låter inget speciellt från pumpen men ja fläktarna går ju på max stort sett konstant. och dem låter ju som ett flygplan kör runt här inne.

Ngn som kankse har tips på hur hårt man ska skruva fast blocket mot cpu:n? ska man dra stenhårt eller lagom eller ja...?

Mvh Marcus

att pumpen inte låter något är ingen garanti för att den den fungerar.

sitter impellern helt fast så kommer den inte låta öht heller.

och skulle så vara fallet att pumpen är trasig går det att demontera pumpen och plocka ur rotorn och använda som vanligt kylblock och sedan montera en extern tank/pump med nya slangar.

så kan du använda befintliga kylaren och blocket om du inte vill lägga en förmögenhet på en ny kylare

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Men om impellern inte hade snurrat hade väl slangarna blivit varma eftersom vattnet har stått still? Slangarna är inte jättevarma men varmare än de borde vara kan jag tycka. Speciellt den som har kylt och e på väg tillbaka till radiatorn.
Men som du säger så låter pumpen inte ett skit. Ska som sagt plocka av den och montera om den men har du ngt tips på hur hårt man ska dra skruvarna på blocket mot processorn?

Mvh

Skrivet av Rouge of Darkness:

att pumpen inte låter något är ingen garanti för att den den fungerar.

sitter impellern helt fast så kommer den inte låta öht heller.

och skulle så vara fallet att pumpen är trasig går det att demontera pumpen och plocka ur rotorn och använda som vanligt kylblock och sedan montera en extern tank/pump med nya slangar.

så kan du använda befintliga kylaren och blocket om du inte vill lägga en förmögenhet på en ny kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg Asus Rog strix Z590-A Gaming, Intel i7 11700KF, Nzxt Kraken Z73 White, Asus RTX 2070 Super, Corsair Vengeance 32 gb 3600mhz, Corsair MP600 NVME M.2 1tb, corsair, 2 x samsung evo 980 NVME M.2 1 tb, HX850i, Corsair Obsidian 750D, Skärm LG 27GL83A-B.

Permalänk

När pumpen går borde du kunna känna vibrationer från pumpen och slangarna kommer bli varma även om pumpen står still då värmen kommer ändå självcirkulera lite så du kommer ändå få en del kylning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fick precis samma fenomen med min Antec Kuhler 1250.
Fungerat suveränt i flera år men helt plötsligt blev tempen hög och fläktarna högljudda.

Precis som ovanstående skriver så är det pumpen som krånglar.
I mitt fall så gick den inte alls..

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.