Total amatör, nybörjare som måste fixa server/lagring av något slag

Permalänk

Total amatör, nybörjare som måste fixa server/lagring av något slag

Kära Sweclockers vilka är bättre än ni på att hjälpa mig.

Här är mitt problem. Har idag wordfiler och framförallt foton utspridda på typ 10 olika enheter, minst.

Vill kunna komma åt alla foton med mera från varje familjemedlems iphone och dessutom via apple TV visa dem på TV tex. Har även börjat spela in semestrar med Gopro vilket kraftigt ökat behovet av lagring.

Jag bor i ett hus anslutet med fiber och har datanärverk Cat 6 via tråd i alla rum samt hyggligt WI/FI. Ska jag bygga NAS eller abonnera på molntjänst?

Budget - så billigt som möjligt.

Svåighetsgrad - så enkel som möjligt

Tidsåtgång - så liten som möjligt

Hur gör jag på smidigast sätt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en molntjänst! Google Photos är gratis om du går med på max 1080P samt 16mpix. Annars är väl Dropbox eller Office 365 Online med 1Tb något som borde fungera bra!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

En sådan här då?

WD MyCloud 2

Verkar smidig tycker jag

Permalänk
Medlem

Google drive och google photos känns väll ganska självklart idag. Jag har själv ca 80GB bilder där och alla mina dokument etc.
Telefonen laddar ju dessutom helt automatiskt upp alla bilder man tar där så om man tappar telefonen behöver man inte oroa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patflemming:

Kära Sweclockers vilka är bättre än ni på att hjälpa mig.

Här är mitt problem. Har idag wordfiler och framförallt foton utspridda på typ 10 olika enheter, minst.

Vill kunna komma åt alla foton med mera från varje familjemedlems iphone och dessutom via apple TV visa dem på TV tex. Har även börjat spela in semestrar med Gopro vilket kraftigt ökat behovet av lagring.

Jag bor i ett hus anslutet med fiber och har datanärverk Cat 6 via tråd i alla rum samt hyggligt WI/FI. Ska jag bygga NAS eller abonnera på molntjänst?

Budget - så billigt som möjligt.

Svåighetsgrad - så enkel som möjligt

Tidsåtgång - så liten som möjligt

Hur gör jag på smidigast sätt.

Använder som många andra Google Photos för bilder, riktigt bra enligt mig.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Använder jotttacloud. Säkert, snabbt, inte annons finansierat bolag, kostar dog en liten slant i månaden.

Jag har vald att köra jottacolud istället för NAS eller annan lagringslösning, för att det är ganska låg kostnad per månad, 69 sek, blir lägre om man betalar för ett helt år (58 sek). Sen upplever jag ingen förseningar, och får alltid full kapacitet mot Jottacloud.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W