Telia döms till att lämna ut uppgifter om 8 600 fildelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Hur tänker man här?
Det är inte fildelning som är olagligt utan det upphovsrättsskyddade materialen. Många sajter idag delar ut sina dataprogram med torrentfiler Ska folk inte kunna ladda det lagligt utan att bli falsk anklagad?

Det är inte fildelning i sig de riktar in sig på utan illegal fildelning, dvs fildelning av upphovsrättsskyddat material.

Själv anser jag att man inte på något sätt kan rättfärdiga att bryta mot lagen för att man är lat, snål eller inte anser att det finns några bra alternativ. Om man tycker att en film inte distribueras via rätt kanaler får man välja att rösta med plånboken, dvs låta bli att se den och helst påpeka detta för bolagen. Väljer man att piratkopiera säger man med sin handling att man vill se filmen men inte vara beredd att betala för den. Väljer man istället att se den via en betaltjänst så visar man istället att det är så man vill ta del av filmer.

Vad som däremot inte är ok är att svenska domstolar dömer ISP att lämna ut uppgifter med hänvisning till IPRED då syftet med lagen aldrig var att jaga piratkopierare. Syftet var att jaga terrorister, pedofiler och andra grövre brottslingar. Upphovsrättsbrott är immaterialrättsbrott och är inte i någon instans riktat mot persons hälsa eller rikets säkerhet. Ändamålsglidningen är total iom dessa domslut, vilket är uppseendeväckande med tanke på vad våra kära politiker hävdade att lagen skulle användas till när den röstades igenom.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av whisky:

Det är inte fildelning i sig de riktar in sig på utan illegal fildelning, dvs fildelning av upphovsrättsskyddat material.

Själv anser jag att man inte på något sätt kan rättfärdiga att bryta mot lagen för att man är lat, snål eller inte anser att det finns några bra alternativ. Om man tycker att en film inte distribueras via rätt kanaler får man välja att rösta med plånboken, dvs låta bli att se den och helst påpeka detta för bolagen. Väljer man att piratkopiera säger man med sin handling att man vill se filmen men inte vara beredd att betala för den. Väljer man istället att se den via en betaltjänst så visar man istället att det är så man vill ta del av filmer.

Vad som däremot inte är ok är att svenska domstolar dömer ISP att lämna ut uppgifter med hänvisning till IPRED då syftet med lagen aldrig var att jaga piratkopierare. Syftet var att jaga terrorister, pedofiler och andra grövre brottslingar. Upphovsrättsbrott är immaterialrättsbrott och är inte i någon instans riktat mot persons hälsa eller rikets säkerhet. Ändamålsglidningen är total iom dessa domslut, vilket är uppseendeväckande med tanke på vad våra kära politiker hävdade att lagen skulle användas till när den röstades igenom.

Snarare medvetet, packar in sanningen i något snyggt fodral helt enkelt (USA kört den taktiken länge).

Titta bara på detta inlägg #16720315

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av whisky:

Vad som däremot inte är ok är att svenska domstolar dömer ISP att lämna ut uppgifter med hänvisning till IPRED då syftet med lagen aldrig var att jaga piratkopierare. Syftet var att jaga terrorister, pedofiler och andra grövre brottslingar. Upphovsrättsbrott är immaterialrättsbrott och är inte i någon instans riktat mot persons hälsa eller rikets säkerhet. Ändamålsglidningen är total iom dessa domslut, vilket är uppseendeväckande med tanke på vad våra kära politiker hävdade att lagen skulle användas till när den röstades igenom.

Wikipedia säger:

Skrivet av Wikipedia:

Ipred-lagen, även kallad piratjägarlagen eller fildelningslagen[1] är en allmänt använd, informell benämning på vissa förändringar i gällande lagar till skydd för immateriella rättigheter,...

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ipred-lagen

Så lagen är en lag som gör det möjligt att begära ut uppgifter för en misstänkt för brott mot immateriella rättigheter, tex. skydd av patent, varumärken, mönster, upphovsrätten. Alltså inget om terrorister pedofiler eller rikets säkerhet.

Permalänk
Medlem

Hur gäller det för dem som "tankar" från en privat sida då? Är det inte säkert det heller jämfört med en public sida som tpb?

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Skrivet av gaillard:

Hur gäller det för dem som "tankar" från en privat sida då? Är det inte säkert det heller jämfört med en public sida som tpb?

Nu vet jag inte hur dessa privata sidor fungerar, men jag skulle säga nej, Torrents är inte säkert p.g.a. sin konstruktion. Hur svårt är det att ta sig in på dessa privata sidor för de som jagar pirater? Inte svårare än de användarna som är där, kanske det är en betalsida, kanske man måste känna någon på innsidan... De tar sig in.

Permalänk
Skrivet av xealo:

Att det skulle vara lagligt att ladda ner torrents med illegalt material är en myt.

Det är ingen myt, lagen såg ut så för några år sedan.

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Ja, så har det väl varit i alla tider? Filmer har ju inte släppts samtidigt på biografer runtomkring världen? Världen är inte ett land. Vi har tullar och skatter m.m.

Så bara för att det alltid varit så betyder det att man inte behöver försöka göra det bättre?

Kvinnor hade inte rösträtt, var det fel att åtgärda det?
Misshandel av barn i skolor sågs som acceptabelt för att skapa disiplin, ska vi införskaffa det igen?

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kan se framför mig hur alla storpirater svettas 😜

Sötebrödsdagarna är över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Campaigner:

Kan se framför mig hur alla storpirater svettas 😜

Sötebrödsdagarna är över.

Skickades från m.sweclockers.com

Och alla som värnar om ens integritet online. Det är väldigt naivt att tro att det stoppar vid fildelning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Är det någon som vet om den som står på abbonemanget hos internetleverantören egentligen har något ansvar för om någon tankar ned olagligt material? Jag menar dom flesta familjer så finns det idag datorer och plattor som används av flera personer i hemmet. Ja menar ska man döma någon till böter så lär man nog få bevisa vem i hemmet som faktiskt laddat ned filmen. Eller lär man lägga ett lättgissat lösenord eller ett öppet gäst nätverk som lika gärna grannen kan ha suttit och laddat ner torrents på. Eller är den som står på abonnemanget skyldig till om uppkopplingen tagit hem något olagligt? Ja menar lite som i mordutredningar så vet man inte vem som utdelade det dödade slaget om 4 stycken slagit på nån och det slutar i vissa fall att man inte kan dömma någon för mordet..

Visa signatur

Amd Ryzen 5 1600X GA-AB350M-Gaming 3 rev 1.0 men med sista bios F51i
ASUS GeForce GTX 1660 6GB DUAL OC EVO Kingston HyperX Fury 8GB 2400MHz DDR4 x4
be quiet! Pure Rock 2 kylare Fractal Design Define R6 Samsung ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Kan se framför mig hur alla storpirater svettas 😜

Sötebrödsdagarna är över.

Skickades från m.sweclockers.com

hah, du är naiv om du tror att nån av "storpiraterna" gör sina grejer utan krypterade vpn tunnlar och alternativa "seedboxes" hyrda från diverse hosting företag som inte bryr sig om dmca typ nforce, prq etc. Det är bara svensson svensson som åker fast på detta, pirateriet fortsätter

Permalänk
Medlem

In 2004 – several years before the Swedish Riksdag finally passed the so-called FRA Law by the smallest possible margin, giving the FRA authorisation to listen to fibre-optic cables – the American NSA, the British GCHQ and the Swedish FRA signed an agreement allowing the NSA to collaborate directly with the FRA regarding wiretapping without first needing to go through the GCHQ. As a result of this agreement, the signals intelligence collaboration between Sweden and the US has grown rapidly. The NSA classifies the information about this agreement as top-secret with reference to Sweden’s “political neutrality”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polaris78:

Är det någon som vet om den som står på abbonemanget hos internetleverantören egentligen har något ansvar för om någon tankar ned olagligt material? Jag menar dom flesta familjer så finns det idag datorer och plattor som används av flera personer i hemmet. Ja menar ska man döma någon till böter så lär man nog få bevisa vem i hemmet som faktiskt laddat ned filmen. Eller lär man lägga ett lättgissat lösenord eller ett öppet gäst nätverk som lika gärna grannen kan ha suttit och laddat ner torrents på. Eller är den som står på abonnemanget skyldig till om uppkopplingen tagit hem något olagligt? Ja menar lite som i mordutredningar så vet man inte vem som utdelade det dödade slaget om 4 stycken slagit på nån och det slutar i vissa fall att man inte kan döma någon för mordet..

Om man inte vet vem som dödat så finns medhjälp att ta till. Då kan man döma alla utom i vissa speciella fall. Du kan bli dömd för att stå och titta på också.

Permalänk
Medlem

Skaffade denna VPN för några dagar sen: https://www.ipvanish.com/en/

Så jävla klockrent! Får ut typ 95% av min hastighet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dunder:

Och alla som värnar om ens integritet online. Det är väldigt naivt att tro att det stoppar vid fildelning.

Det sa jag aldrig heller. Jag tror nog att ändamålsglidning kommer ske här också men piraterna kommer lika än svettas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Campaigner:

Det sa jag aldrig heller. Jag tror nog att ändamålsglidning kommer ske här också men piraterna kommer lika än svettas.

Skickades från m.sweclockers.com

Och alla andra...

Sen får du gärna ge en källa på att piratandet minskade sist detta hände, med spridningskollen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det sa jag aldrig heller. Jag tror nog att ändamålsglidning kommer ske här också men piraterna kommer lika än svettas.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att det sker ett uppsving på VPN-marknaden i stället.
Då har man större möjlighet att vara i fred och inte lika många nyfikna som kollar på en.
Man kan t.ex. se på de mejladresser många har, de säger att man inte vill tala om vem man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Skaffade denna VPN för några dagar sen: https://www.ipvanish.com/en/

Så jävla klockrent! Får ut typ 95% av min hastighet.

Den verkade lite dyr.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dunder:

Och alla andra...

Sen får du gärna ge en källa på att piratandet minskade sist detta hände, med spridningskollen.

Vadå alla andra? Varför skulle hederligt folk bli nervösa över detta?

Varför skulle jag ge nån sån länk..? Har inte påstått nåt sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Campaigner:

Vadå alla andra? Varför skulle hederligt folk bli nervösa över detta?

Varför skulle jag ge nån sån länk..? Har inte påstått nåt sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Du påstod att pirater skulle "svettas". Vad betyder det om du inte menar att det kommer minska?

"Hederligt folk" bör bli nervösa över precis det som du själv beskrev med "ändamålsglidning". Argumentet att man bara har rent mjöl i påsen är väldigt naivt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Vadå alla andra? Varför skulle hederligt folk bli nervösa över detta?

Varför skulle jag ge nån sån länk..? Har inte påstått nåt sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Har man IPOnly som sköter driften så går man inte säker. De har möjlighet att pinga en fiberkonverter som är utan strö eller ska vi säga som det är, de vet inte vilken IP respektive kund har. Hur ska de kunna lämna rätt uppgifter till maffian.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dunder:

Du påstod att pirater skulle "svettas". Vad betyder det om du inte menar att det kommer minska?

"Hederligt folk" bör bli nervösa över precis det som du själv beskrev med "ändamålsglidning". Argumentet att man bara har rent mjöl i påsen är väldigt naivt.

Vi vet inte hur mycket ändamålsglidning som kommer ske. Men pratar man inte så kan ja inte se att man skulle va nåt att frukta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Campaigner:

Vi vet inte hur mycket ändamålsglidning som kommer ske. Men pratar man inte så kan ja inte se att man skulle va nåt att frukta.

Skickades från m.sweclockers.com

Rättning: vi vet inte hur mycket som redan sker, och har skett under lång tid. Att du inte kan se risken betyder bara att du inte riktigt är insatt i en diskussion som hållt på länge, men tyvärr inte så mycket i Sverige.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

För min del har det inte så mycket med piratande i sig att göra, jag tycker mest det är allmänt vidrigt att lobbyisterna kan bedriva häxjakt på tusentals personer som vars ända brott är att ha ett internet abonnemang som någon har gjort någonting olagligt med någon gång. Att den möjligheten finns och att dom får detta igenom, och kommer att skicka ut sina brev, tycker jag på alla sätt är fel väg att gå.

Ponera detta: Du lurar mig på internet, jag har 'bevis' på att ditt ip-nummer lurade mig. Då bör jag kunna gå till domstol för att begära ut din identitet, och domstolen bör inte säga nej om alla är lika inför lagen.

Detta är inga poliser, detta är lobbyister från mediebolagen. Hade dom gjort en polisanmälan och polisen begärt ut ip, FINE, jag köper det. Men att några utomstående ska bedriva egen jakt på personer med hjälp av rättsväsendet, nej fyfan.

Se mitt resonemang ovan, tänk alla som blivit lurade på blocket och liknande, ska nu alla dessa personer börja begära ut ip-addresser och sen göra vad? Skicka kravbrev till bedragarna/Åka dit och slå dom? Det är polis och rättsväsende som ska sköta ordning, inte något danskt pissluffar bolag. Det öppnar upp för en väldigt läskig framtid och är mycket mer än ''pirater''...

dom har bevis på att denna ip har laddat ner denna film
jag har bevis på att denna ip har bedragit mig@snott pengar.

Vad är skillnaden? Båda bör ju kunna få ut identiteter bakom ip-addresser om rätt ska vara rätt.

På många sätt håller jag med i ditt resonemang. Däremot skiljer sig slutsatserna. I den bästa av världar skulle det givetvis vara en myndighet som sköter detta precis som de sköter övriga brott i brottsbalken. MEN idag är situationen inte denna, utan IP-innehavare har väldigt små möjligheter att få hjälp den vägen. I en sådan situation måste/bör vi tillåta privata initiativ för att skipa rättvisa.

Att lämna ut identiteterna bakom ip-adresser en masse är givetvis inte en perfekt lösning, men det är heller inte dagens system. Frågan blir då om det är värre att en liten grupp människor som inte laddat hem material olagligt får kravbrev på sig (krav som dessutom kan bestridas) eller att IP-innehavare helt saknar möjligheter att försvara sig mot storskaliga övergrepp?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hakro807:

Frågan blir då om det är värre att en liten grupp människor som inte laddat hem material olagligt får kravbrev på sig (krav som dessutom kan bestridas) eller att IP-innehavare helt saknar möjligheter att försvara sig mot storskaliga övergrepp?

Jag skulle säga att det första alternativet utan tvekan är värst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

På många sätt håller jag med i ditt resonemang. Däremot skiljer sig slutsatserna. I den bästa av världar skulle det givetvis vara en myndighet som sköter detta precis som de sköter övriga brott i brottsbalken. MEN idag är situationen inte denna, utan IP-innehavare har väldigt små möjligheter att få hjälp den vägen. I en sådan situation måste/bör vi tillåta privata initiativ för att skipa rättvisa.

Att lämna ut identiteterna bakom ip-adresser en masse är givetvis inte en perfekt lösning, men det är heller inte dagens system. Frågan blir då om det är värre att en liten grupp människor som inte laddat hem material olagligt får kravbrev på sig (krav som dessutom kan bestridas) eller att IP-innehavare helt saknar möjligheter att försvara sig mot storskaliga övergrepp?

Det borde vara att de får starta en tingsförhandling innan de får begära ut IP-uppgifterna. Då ska även de anklagade bli hörda.
Som det är nu så bygger det för storskaligt bedrägeri. Bara att begära in uppgifter och sen skicka typ nigeriabrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag skulle säga att det första alternativet utan tvekan är värst.

Så trots att träffsäkerheten säkert närmar sig 99+ procent (om nu inte internetoperatörerna är rena klåpare) när det gäller att koppla IP till abonnemang till handling (delning av upphovsrättsskyddat material) så skall ip-innehavaren vara helt rättslös?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Som det är nu så bygger det för storskaligt bedrägeri. Bara att begära in uppgifter och sen skicka typ nigeriabrev.

Så du väntar dig att företag som omsätter miljardbelopp inom en legitim bransch ska sätta sitt rykte på spel för att utpressa vanliga svenskar? Och att redan idag skicka ut kravbrev är inget som kräver några bevis, bluffakturor har funnits under årtionden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hakro807:

Så trots att träffsäkerheten säkert närmar sig 99+ procent (om nu inte internetoperatörerna är rena klåpare) när det gäller att koppla IP till abonnemang till handling (delning av upphovsrättsskyddat material) så skall ip-innehavaren vara helt rättslös?

Skickades från m.sweclockers.com

Den kommer inte kunna bli 99% träffsäker, inte förrän IPv6 implementeras i alla fall, så det är inget argument förrän låååångt fram i tiden.

EDIT: Och inte ens då, ska sägas, i och med att vem som helst kan sitta på IP-innehavarens trådlösa nätverk.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Så du väntar dig att företag som omsätter miljardbelopp inom en legitim bransch ska sätta sitt rykte på spel för att utpressa vanliga svenskar? Och att redan idag skicka ut kravbrev är inget som kräver några bevis, bluffakturor har funnits under årtionden.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att lagen enbart gäller vissa bolag. Var står det någonstans.
Kan någon tjäna pengar så kommer de flesta att ta tillvara på tillfället.