Skrivet av Blomman90:
Du missar min poäng helt och hållet. Vill du i detalj debattera snöröjning i Stockholms Stad så är det här helt fel tråd och forum. Detta var endast ett exempel för att illustrera att man inte alltid kan ha beredskap för alla möjliga händelser. Det kostar helt enkelt för mycket pengar. Det måste göras en avvägning mellan sannolikheten för att en händelse inträffar, konsekvensen av att inte ha fullgod beredskap, samt kostnaden för att ha fullgod beredskap.
För att ta ett annat exempel, man kan inte ha hundratals (tusentals) ambulanser i stand-by när Bruce Springsteen spelar på Ullevi, bara för att det rent teoretiskt skulle kunna ske en så pass allvarlig olycka/terroristattack att en sådan resurs skulle krävas för bästa möjliga utgång. Den minimala risken väger inte tyngre än de enorma kostnader det skulle medföra.
Om man skriver en liknelse så får man räkna med att folk reagerar på den.
För att plogningen i Stockholm ska fungera som en liknelse i fallet att det inte går att vara beredd på alla förutsättningar, så skulle det förutsätta att plogningen höll en acceptabel nivå.
Nu är det snarare ett exempel på en samhällsfunktion, som ligger långt under acceptabel nivå, vilket kanske är vad PTS kommer säga om mobilnäten.
Som många tagit upp, så brukar ju mobilnäten gå ned även på nyår.
Men då är ju frågan, vid vilken gräns brister näten. Hur långt över normalt användande rör det sig om. Bör en så viktig samhällsfunktion ha högre marginaler.
Nej, det är klart att om det blir ett väldigt högt antal skadade i samband med en konsert på Ullevi, så är risken hög att det inte kan finnas tillräckligt med ambulanstransporter. Förmodligen finns det inte tillräckligt med sjukhussängar heller.
Men om man gör en riskbedömning, och det visar sig att det bara är 4 ambulanser i överskott mot det faktiska normala behovet en sån kväll, om det inte hade varit konsert, så är ju det ett problem.
Då får man ju inse att staden inte har möjlighet att anordna så stora event, då staden inte kan klara en krissituation som kan uppstå.
Eller så måste det finnas en plan för att tillfälligt kunna skjuta till mycket mer resurser. Kan polis och brandkår hjälpa till. Kan det finnas bilar med lättare utrustning i beredskap. Kanske till och med Taxi-chaufförer borde få en utbildning så att dom skulle kunna rycka in med mindre akuta transporter.
Jag tror inte att alla nät är helt stabila i stockholm.
På väg mot Skanstulls tunnelbanestation från gullmarsplan händer det ofta på tider och dagar när det är mycket folk i rörelse, att samtal bryts. Det har jag upplevt med två olika nät.
Man kan tycka att mobiltelefoni är en lyx, men det är idag en del av dom grundläggande samhällsfunktionerna, vid kriser och katastrofer.
När plogningen missköts i Stockholm, så innebär det inte bara risk för individers hälsa, då sjukvårdstransporter inte tar sig fram. Det innebär också stora ekonomiska förluster för företag för att personal, varor inte kommer fram. Eftersom problemen återkommer nästan årligen, så kanske budgeten för plogning är för liten in förhållande till den vikt det egentligen har för samhället.
Men först och främst bör Stockholms stad se till att företagen som levererar tjänsterna håller det dom lovar, eller ändrar sina anbud så att det faktiskt går att beräkna på den faktiska kostnaden det skulle innebära att förbättra förutsättningarna.
När det gäller mobilnäten så kanske man kommer fram till att ett utbyggt 4G nät, och starkare satsningar på Voice over LTE, och att satsningar på 5G kanske faktiskt skulle ha ekonomiska fördelar för dom privata aktörerna som driver näten.
Eller så kanske det behövs kommunala offentliga Wifi-nät, och att operatörer ska tvingas stödja samtal över wifi.
Eller så kanske statligt nät där ju all kapacitet finns tillgänglig för alla, skulle vara mycket bättre än att en massa operatörer sköter sin kapacitet, med minsta marginal för att hålla upp sina vinster, och där vissa kanske fortfarande har kapacitet över vid en kris, och kunder som valt annan operatör då inte får tillgång till detta.