DAN Cases A4 SFX - nu är det på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vad har du för temps på ditt 980 Ti?

Bara kollat rejält i Firestrike och maxar på 80-81 grader där.

250 watt tdp kort i detta chassi blir värme

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Det måste vara en svår ekonomisk kalkyl att få ihop utan kickstarter. Jag hoppas Dan gjorde lite vinst på första batchen men troligen ingen förmögenhet.
Jag kan tänka mig att 3M kräver betalning innan leverans, antar att det samma gäller chassitillverkaren då Dan's företag inte har kreditvärdighet då det är nystartat och inte har en förmögenhet på banken.
Sedan har vi ÅF som antagligen vill betala på X antal dagar efter leverans.

Dan ska mao. lägga ut alla pengar som han troligen inte har och dessutom måste han antagligen tillverka x-antal 1000 chassi för att tillverkaren ska orka bry sig. Sedan kan han inte bli sittande med osålda chassi om han inte får dem sålda.

Det känns som om enda lösningen är en nu kickstarter om det inte finns en ekonomisk parameter vi inte känner till?

Tror också på detta för 25 000 Kunder på väntelistan på Kickstartern hans är enorma summor att ligga ute med för vilket företag som helst.

25 000 * 230 Euro = 5 750 000 Euro.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Bara kollat rejält i Firestrike och maxar på 80-81 grader där.

250 watt tdp kort i detta chassi blir värme

Misstänkte nästan det, bara temperaturerna på GPU som håller mig borta från Dan Case för tillfället. Firestrike är dock ganska törstigt, vad får du för temps i spel?

Permalänk
Medlem

LP53

@Jonas79: Vart sourcade du din LP53 kylare ifrån? Och hur mycket kostade den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

@Jonas79: Vart sourcade du din LP53 kylare ifrån? Och hur mycket kostade den?

www.mindfactory.de

36.98 Euro, beställde samtidigt moderkortet i sign för 197.46 Euro och frakten för dessa 2 artiklar blev 19.98 Euro.

Dock verkar kylaren vara borta från deras hemsida.

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4502713_...

Prisjämförelse på denna kylare i Tyskland.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Toppen, tack!

Jag beställde en nyss via Ebay

Kör förnuvarande en Cryorig C7 i min SFX A4, men blev så sugen när jag såg resultaten från:

Har du kört en liknande lösning för mountingen? 7mm, 4mm stand offs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

@Jonas79: Toppen, tack!

Jag beställde en nyss via Ebay

Kör förnuvarande en Cryorig C7 i min SFX A4, men blev så sugen när jag såg resultaten från:
https://i.imgur.com/ksLzBH4.jpg

Har du kört en liknande lösning för mountingen? 7mm, 4mm stand offs?

Men kollar du hans tester så gör det ingen skillnad om man byter ut original 7 mm moderkorts instanserna mot 4 mm som kommer ge dig xtra plats för större kylare.

Så inget jag brytt mig om att beställa alls.

Så istället för 48-49 mm till 51-52 mm plats för Cpu kylare med 4 mm moderkorts instanser.

Kör med Noctuas 92 mm fläkt och ska vara tystare en Thermalright TY-100 dock lägre tempraturer med denna fläkt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Grym info, tack igen Jonas!

Hur är höjden på LP53 och din Noctua 92mm fläkt?

Permalänk
Medlem

LP53 ankommit, lite bilder för dom som är intresserade!

  • Jag kan notera att den hade ett ganska intressant mounting system för original fläkten, ska bli intressant och se om man kan återanvända dom på något vis.

  • Det är gummi pins som går igenom mounting hålen för fläkten och har en typ av hake som gör att dom sitter fast när dom trätts genom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

LP53 ankommit, lite bilder för dom som är intresserade!

  • Jag kan notera att den hade ett ganska intressant mounting system för original fläkten, ska bli intressant och se om man kan återanvända dom på något vis.

  • Det är gummi pins som går igenom mounting hålen för fläkten och har en typ av hake som gör att dom sitter fast när dom trätts genom.

http://i.imgur.com/gddjuuz.jpg

Gott!

Stort tack för de fina bilderna!

Hur har det gått rent praktiskt med ljud och temp?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Jag har inte hunnit montera den i riggen,ska försöka göra det mot helgen! Min NF-A9x14 fläkt kom idag också.

  • Ska försöka ta lite före och efter temps innan - om jag orkar

Lekt runt lite med dom nuvarande rubber mountsen som kom med LP53, om man flyttar dom lite utåt så kanske det faktiskt att använda dom för att montera fläkten. Måste bara se om jag kan trycka ner dom närmare mot koppar basen.

Jag vill undvika turbulens ljudet som uppstår just nu på min C7. Så målet är nog att ha fläkten så nära koppar basen som möjligt och ifrån chassi grillen.

Obs. den sitter ganska löst på bilden, jag har inte tryck fläkten hela vägen ner.

Med lite våld? kanske det går att trycka ner dom, dock är det inte en helt "perfekt fit" eftersom rubber mountsen blir lite snea, men ska testa lite mer mot helgen. Kanske blir standard zip ties.

Permalänk
Medlem

Tänker du sätta något cover mellan fläkt och fläns så att luften inte bara blåser ut åt sidorna? Lär ge rejält dåliga temps annars

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@pellen: Planen är att få fläkten mycket närmare var bara experiment med rubbet mountsen ovan

Stavning
Permalänk
Medlem

Mina CableMod kablar är på flyget från Hong Kong ÄNTLIGEN.....borde ha dem inom några dagar!

Har beställt en der8auer Delid-Die-Mate 2 (https://www.inet.se/produkt/5320117/der8auer-delid-die-mate-2) + Thermal Grizzly Conductonaut för att göra delid på min 7700K, idag står det leverans om två veckor hos inet.

Just nu har jag en C7 med Noctua fläkt, funderar på att köpa en LP53 istället. Funderar på att testa med C7/Noctua först.

Ni som har köpt LP53, har ni ett Asus Strix Z270 kort? fungerar ev. monteringsdel för undersidan av kortet bra? fick inte dit plastbiten för C7 pga att det sitter komponenter ivägen....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Får se om detta kan bli en värdig konkurrent till Dan a4-sfx

https://www.nordichardware.se/nyheter/ghost-s1-mini-itx.html

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Lite uppdateringar och svar nedan

Specs:

  • i7-4790k

  • LP53 + NF-A9x14

  • 16gb ram

  • ROG Impact VI

  • GTX 1070 FE

  • m.2 ssd 128gb

  • SSD 480gb

Skrivet av martinot:

Hur har det gått rent praktiskt med ljud och temp?

  • Ljudnivån är mycket bättre med NF - A9x14 jämfört med C7 fläkten

  • Dock tempsen vågar jag inte uttala mig om, innan hade jag (C7 + NT-H1 thermal paste) och nu testade jag Arctic Silver 5 för första gången, men tydligen har den här thermal pasten 200 timmars curing time.. :S

  • Just nu är mina temps några grader högre med LP53 + Noctua jämfört med vad dom var innan med standard C7

  • Funderar på att byta till NT-H1 för att få en bättre comparison

  • Jag är lite osäker på hur dom fått så brutala skillnader mellan C7 och LP53 (källa), men min comparison är inte direkt valid eftersom jag använder olika typer av thermal pastes

Skrivet av spda242:

Ni som har köpt LP53, har ni ett Asus Strix Z270 kort? fungerar ev. monteringsdel för undersidan av kortet bra? fick inte dit plastbiten för C7 pga att det sitter komponenter ivägen....

Mounting Symet
4 skruvar med plast hållare som skruvas in bakifrån moderkort in i kylarens socket (ingen typ av plate som med C7)

C7 vs LP53 + NF - A9x14

Zip Ties för att montera NF - A9x14 på LP53

Vertical Orientation

  • Monterade Heatpipesen i en vertictal orientation, som folk ska ha fått dom bättre resultaten med, men vet inte om det kan vara ett problem i mitt fall eftersom jag har ett komponenter som blockerar.

Referenser:

spec uppdatering
Permalänk
Medlem

@Jonas79: körde du vertical eller horizontal orientation med din LP53? Du råkar inte orka lägga upp en bild så jag skulle kunna få se hur mycket rum du har för dina heat pipes på ditt moderkort?

Permalänk
Medlem

Här är mina resultat från lite testande i helgen, dock är dom lite varierande, inga direkt "konkreta" idle & load temps - jag var för lat för det, sorry.

  • Skulle ni fråga mig idag om LP53 är värt det? Jag vet faktiskt inte. Mina resultat nedanför pekar nästan till att en C7 + Noctua fan skulle kunna vara ett bättre alternativ?

  • Dock tror jag mycket av det här har med att göra med mitt ROG moderkort, jag får en känsla av att värmen kanske fångas av komponent under heatpipesen som jag nämnde i förra post.

Open Test Bench - Bios Temps

Obs. dom här tempsen kan inte reprensetera "real world performance", jag ville mest bara få en överblick på tempsen snabbt - alla dom här benchmarksen är tagna på följande vis:

  • 5 min

  • Öppen Test Bench

  • Idle temp i bios

  • Bios ressetat, Ram uppat till 2400mhz

LP53 - Vertical

LP53 - Horizontal

Stock Intel, Cryorig C7 & LP53 + NF A9x14

Ljud nivån
Några noteringar angående ljud nivån under bios temp benchmarksen.

  • LP53 + NF A9x14 (tystast)

  • C7 (något högre)

  • Stock Intel (högst ljud)

Mass Effect: Andromeda Benchmark - Thermal Paste Temps

Dom här benchmarksen är tagna i Dan SFX A4 caset, med olika typer av thermal pastes, notera att min applikation av pastan säkert kan ha påverkat resultaten, men hittils har jag haft best temps med NT-H1. Alla var tagna i Mass Effect: Andromeda MP menyn.

La till sektion om ljudnivån
Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Mina CableMod kablar är på flyget från Hong Kong ÄNTLIGEN.....borde ha dem inom några dagar!

Hur mycket gick dina cable mod kablar på? Posta gärna bilder sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Hur mycket gick dina cable mod kablar på? Posta gärna bilder sen

CableMod är inte billigt!
Jag köpte 4 st. kablar
15cm 24-pin (Mailade CableMod EU och informerade att jag har en AF SFX och önskar 15 cm)
25cm 8-pin CPU
25cm Dual 6/8-pin GPU (Denna var för kort som jag först tänkte montera den, se nedan)
10cm SATA Power (till SSD för boot i fronten)
Dessa kostade $110 ($20 Rabatt som kom med mit Asus MB) +$20 frakt.
Har inga priser per st. men det står på CableMods sida.

Bilden är lite mörk, tog den sent på kvällen.

Min A4 Cab:ad

Bara att försöka snygga upp kablarna nu, hur man nu gör det....
Jag valde silver/grå och svarta kablar, det hade nog varit snyggare om jag valt vita eller röda och svart kablar?
Jag är nöjd med längden på kablarna förutom GPU kabeln. Tanken var att dra den via fronten brevid SSD:en men 25cm var för kort. Nu har jag dragit den bakom GPU:n istället, det blev lite trångt men kabeln passar precis längdmässigt.

Har kört datorn Cab:ad igår och det fungerar bra, den är tyst. CPU är lite varm men det är väntat.
Nästa steg är att sätta på alla sidor och testa.
Sedan är det Delid när jag får leverans av inet på delid-grejen.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

@spda242: Snyggt! Det ser ut som att du fick till längderna bra! Blir nästan sugen på att beställa själv nu...

Permalänk
Medlem

@spda242: jag beställde samma modell modermodem som dig igår och fnular lite på vilken slot jag ska sätta M2-ssdn i, vilken använder/rekommenderar du?

Permalänk
Medlem

@KungFredda: Jag använder den på ovansidan. Min tanke var att det troligen är sämre med kyla under modermodemet. Jag har dock ingen teknisk verifikation på att jag har tänkt rätt.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

@Jonas79: körde du vertical eller horizontal orientation med din LP53? Du råkar inte orka lägga upp en bild så jag skulle kunna få se hur mycket rum du har för dina heat pipes på ditt moderkort?

Vertikalt är ända sättet att montera denna kylare på mitt moderkort annars tar den i vrm kylningen.

Hade heatpipes uppåt i början och idag vände jag så att dessa är ner mot 8 pins cpu kontakten men gjorde ingen skillnad alls på temperatur.

Optimalt hade ja varit att ha kylaren horisontellt men går som sagt inte och testade idag fattas 2 mm eller liknande.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

ceski på hardforum verkar ha DIY:at en fan bracket med en foam gasket på toppen till sin LP53 kylare, ganska imponerande! Delar vidare här ifall ni missat

Citat:
Prime95:
No Fan Duct: 93 °C
Fan Duct: 89 °C

PCH, M.2, and memory temps dropped by 3-4 °C. Ambient: 22 °C.
i7-7700K Delidded, 5.0 GHz, 1.312 V, LP53 + NF-A9x14 + no I/O shield.

Källa

Han har även laddat upp sina specs om man vill 3D printa en själv:

Jag ska hålla koll lite mer på hans framgångar, men blir kanske något man måste experimentera med själv för sin LP53

Permalänk
Medlem

Hallå, någon som vet när man kan möjligen få tag på detta chassi igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazey:

Hallå, någon som vet när man kan möjligen få tag på detta chassi igen?

Slutet av Maj drar Kickstartern igång för V2 av detta chassi.

Leverans slutet av året eller början av nästa år.

https://www.dan-cases.com/

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Slutet av Maj drar Kickstartern igång för V2 av detta chassi.

Leverans slutet av året eller början av nästa år.

https://www.dan-cases.com/

Kickstarten för V2 igen?... Vad är Kickstarten egentligen? Inte riktigt förstått det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazey:

Kickstarten för V2 igen?... Vad är Kickstarten egentligen? Inte riktigt förstått det hela.

Förra Kickstarter kampanjen var för V1 versionen som jag har.

Kickstarter är för att få in pengar till alla omkostnader som tillverkning m.m , pga den enorma förfrågan och folk på väntelistan så finns ej kapital från Dans sida att tillverka 20 000 chassin som efterfrågan tydligen är nu

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Förra Kickstarter kampanjen var för V1 versionen som jag har.

Kickstarter är för att få in pengar till alla omkostnader som tillverkning m.m , pga den enorma förfrågan och folk på väntelistan så finns ej kapital från Dans sida att tillverka 20 000 chassin som efterfrågan tydligen är nu

Okej och är det någon större skillnad mellan din V1 och denna V2?... Okej, så denna Kickstartern är i princip till för att få till detta kapital för dessa 20 000 chassin som efterfrågas då med andra ord?. Lite som en "fundraiser" kan man säga?.