Uppgradering av äldre dator, nästan till en helt ny

Permalänk
Medlem

Uppgradering av äldre dator, nästan till en helt ny

Hej!

Ska uppgradera en dator och önskar lite tips och hjälp.

Behovet datorn kommer att ha är huvudsakligen ganska lätta spel som CS:GO men även spel som ARK önskas kunna spelas på en hyfsad grafik med OK frames per second.
Budgeten önskas att vara låg, men kan sträcka sig till medium.

Det enda som är tänkt att sparas från den gamla datorn är CPUn: Intel® Core™ i7-860 Processor 8M Cache, 2.80 GHz

Jag undrar, är det en okej processor och spara och vad för moderkort behöver jag för att den ska passa?

Datorn kommer att få ett ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB OC

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Dålig ide tyvärr, processorn är gammal och enda sätter att få tag på moderkort är begagnat (kan säkert finnas något nytt men det brukar överprisade som satan). Varför det grafikkortet? Det är oxå gammalt dock inte lika gammalt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Dålig ide tyvärr, processorn är gammal och enda sätter att få tag på moderkort är begagnat (kan säkert finnas något nytt men det brukar överprisade som satan). Varför det grafikkortet? Det är oxå gammalt dock inte lika gammalt.

Okej! Har du något tips på någon bra processor till ett hyfsat pris? Hittade denna i5 6400 2.7GHz

Permalänk
Medlem

@aalexjd: Gör såhär, lista vad du har för grejer idag, alltså allt låda, nätaggregat (exakt modell) och sånt som ev. kan användas i det nya bygget. Samt vilken budget du har så kommer jag eller någon annan garanterat fixa en kundvagn åt dig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@aalexjd: Gör såhär, lista vad du har för grejer idag, alltså allt låda, nätaggregat (exakt modell) och sånt som ev. kan användas i det nya bygget. Samt vilken budget du har så kommer jag eller någon annan garanterat fixa en kundvagn åt dig.

Det är en gammal färdigbyggd kass dator som finns idag. Så allt förutom nya ram minnen som jag satt in behöver egentligen bytas. Jag har ett GTX 970 som nämnt i första tråden som kan användas i datorn, annars behövs allt bytas även nätagg. Budget 5000 kr cirka

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Det är en gammal färdigbyggd kass dator som finns idag. Så allt förutom nya ram minnen som jag satt in behöver egentligen bytas. Jag har ett GTX 970 som nämnt i första tråden som kan användas i datorn, annars behövs allt bytas även nätagg. Budget 5000 kr cirka

Här har du mitt förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10353768/

Det kräver att du monterar själv, har operativsystem samt använder ditt GTX970.
Om du handlar från Inet så kan du leta upp Sweclockers fraktfritt. Annars kan du handla från välfria butiker som är billigast per del, gjorde kundvagnen på inet för att det är enklast inte billigast.

Gör dock lite ont i hjärtat att sätta en i3 processor i datorn när du hade en i7a innan(kostar ca 2000kr mer på inet att ta en i7).

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Här har du mitt förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10353768/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10353768/

Det kräver att du monterar själv, har operativsystem samt använder ditt GTX970.
Om du handlar från Inet så kan du leta upp Sweclockers fraktfritt. Annars kan du handla från välfria butiker som är billigast per del, gjorde kundvagnen på inet för att det är enklast inte billigast.

Gör dock lite ont i hjärtat att sätta en i3 processor i datorn när du hade en i7a innan(kostar ca 2000kr mer på inet att ta en i7).

Okej, får lägga till ett OS så priset kommer gå upp 1000 kr där. Hur kommer i3 proceesorn hålla sig? Datorn är inte till mig jag har själv i7 och vet därför inte hur de håller sig.

Permalänk
Inaktiv

@aalexjd Jag har en i3 6100 och jag är riktigt förvånad över dess prestanda 😊 haft i5 innan alltid men var tvungen att snåla lite detta bygget och jag är riktigt nöjd, har 200-300 fps i cs:go, ca 100-150 fps i wow. Inga fps drop i fallout 4 på ultra i 1080p ligger stabilt på 60 fps 😊 vet inte hur ark håller sig men det kanske ger något hum om i3 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

@aalexjd Jag har en i3 6100 och jag är riktigt förvånad över dess prestanda 😊 haft i5 innan alltid men var tvungen att snåla lite detta bygget och jag är riktigt nöjd, har 200-300 fps i cs:go, ca 100-150 fps i wow. Inga fps drop i fallout 4 på ultra i 1080p ligger stabilt på 60 fps 😊 vet inte hur ark håller sig men det kanske ger något hum om i3 😊

Okej nice, låter som att det borde fungera för oss! Tack för svaret

Permalänk
Medlem

@aalexjd: Jag rekommenderar det inte men många andra gör det. Os finns att få tag på hos andra aktörer för någon enstaka hundring. Hur det kommer hålla vet jag inte men man får vad man betalar gör i regel.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Vad för i5a skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem

@aalexjd: Oj jag vet inte, beror på om spelen ni spelar kräver hög klockfrekvens eller om den är bra multitrådad.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Om man funderar på en i3 kika på g4560, men personligen tycker jag att ska du bygga allt nytt tänk Ryzen 1600, och för nästa prisnivå en i7-7700k

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10355230/

Kanske något sådant om man vill köra röda laget

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@aalexjd: Oj jag vet inte, beror på om spelen ni spelar kräver hög klockfrekvens eller om den är bra multitrådad.

Alright har tittat lite. Vi funderar på att köra denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2572166

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Alright har tittat lite. Vi funderar på att köra denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2572166

Det är en gammal utgången modell. Ska du köpa nytt moderkort och minnen?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Alright har tittat lite. Vi funderar på att köra denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2572166

Som sagt ovan, riktigt gammal cpu. Om du ska satsa på något så gammalt så rekommenderar jag sweclockers beg. marknad.

Här tex:
#16788988

Det är en MYCKET bättre cpu, samt att du får moderkort, ordentligt med ram och en kylare på köpet.

Generellt sätt är det alltid en dålig idé att köpa gamla datorkomponenter i butik. Kan vara vettigt att gå ner en generation ibland men typ aldrig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är en gammal utgången modell. Ska du köpa nytt moderkort och minnen?

Skrivet av Kuspar:

Som sagt ovan, riktigt gammal cpu. Om du ska satsa på något så gammalt så rekommenderar jag sweclockers beg. marknad.

Här tex:
#16788988

Det är en MYCKET bättre cpu, samt att du får moderkort, ordentligt med ram och en kylare på köpet.

Generellt sätt är det alltid en dålig idé att köpa gamla datorkomponenter i butik. Kan vara vettigt att gå ner en generation ibland men typ aldrig mer.

Nytt moderkort kommer jag köpa, minnen finns hyfsade redan. Får hitta en annan CPU då

Permalänk
Medlem

i5 7500 3,4GHz

Vad tros om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Nytt moderkort kommer jag köpa, minnen finns hyfsade redan. Får hitta en annan CPU då

Vad är det för hyfsade minnen som finns?

7500 är alla dagar i veckan ett bättre köp än 4460.

Som det har skrivits tidigare, vore bra om du listade allt du redan har.
Samt vad det är du vill uppnå. Finns det någon speciell anledning till att köpa nytt moderkort?
Vill du ha en m2 slot för en NVMe ssd?

En 7500 är ca lika snabb som en 4770k. Sen har du alltid möjligheten att överklocka 4770k.
Kanske är så att du helt enkelt inte vill köpa beg. bara att säga det så att man vet vad man ska förhålla sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuspar:

Vad är det för hyfsade minnen som finns?

7500 är alla dagar i veckan ett bättre köp än 4460.

Som det har skrivits tidigare, vore bra om du listade allt du redan har.
Samt vad det är du vill uppnå. Finns det någon speciell anledning till att köpa nytt moderkort?
Vill du ha en m2 slot för en NVMe ssd?

En 7500 är ca lika snabb som en 4770k. Sen har du alltid möjligheten att överklocka 4770k.
Kanske är så att du helt enkelt inte vill köpa beg. bara att säga det så att man vet vad man ska förhålla sig till.

Har 8GB med 1600MHz som kommer användas ett tag. Men nya kommer köpas under sommaren. Nytt moderkort är ett måste då det gamla inte ger stöd för de nyare CPUerna. Vi kommer köra en SSD och en HDD. Vill kunna spela spel som CS:GO och kanske även lite mer krävande spel som ARK på hyfsad grafik samt frames per second.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Har 8GB med 1600MHz som kommer användas ett tag. Men nya kommer köpas under sommaren. Nytt moderkort är ett måste då det gamla inte ger stöd för de nyare CPUerna. Vi kommer köra en SSD och en HDD. Vill kunna spela spel som CS:GO och kanske även lite mer krävande spel som ARK på hyfsad grafik samt frames per second.

Jag antar att det är DDR3, vet inte riktigt hur DDR3 stödet ser ut på nya moderkort (då DDR3 just nu håller på att fasas ut)
Vad jag kan se på intels hemsida så är det DDR4 eller DDR3L som gäller (se till att köpa rätt moderkort då förstås). Kolla upp så att minnena funkar med moderkortet.

Som sagt fulla specs på det du har.

Om jag vore i din sits hade jag letat efter helst 4690k/4790k (alt 4670k/4770k) + moderkort + ram på Marknaden här. För ca 2-3k kr beroende på exakt vad det är.
Sparat de resterande pengarna för att på sikt investera i ett nytt grafikkort.

Det har hänt väldigt lite med cpuer (visst Ryzen, men tänker för gaming) och skillnaden mellan en 4790k och en 7700k är inte så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuspar:

Jag antar att det är DDR3, vet inte riktigt hur DDR3 stödet ser ut på nya moderkort (då DDR3 just nu håller på att fasas ut)
Vad jag kan se på intels hemsida så är det DDR4 eller DDR3L som gäller (se till att köpa rätt moderkort då förstås). Kolla upp så att minnena funkar med moderkortet.

Som sagt fulla specs på det du har.

Om jag vore i din sits hade jag letat efter helst 4690k/4790k (alt 4670k/4770k) + moderkort + ram på Marknaden här. För ca 2-3k kr beroende på exakt vad det är.
Sparat de resterande pengarna för att på sikt investera i ett nytt grafikkort.

Det har hänt väldigt lite med cpuer (visst Ryzen, men tänker för gaming) och skillnaden mellan en 4790k och en 7700k är inte så stor.

Ja jag får kolla så ramminnena fungerar. Har ett GTX 970 som kommer sättas i den också. Står nog i något inlägg ovan. Har kollat lite på CPUerna och hittar inte mycket billigare för 4790k än en ny 7700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Ja jag får kolla så ramminnena fungerar. Har ett GTX 970 som kommer sättas i den också. Står nog i något inlägg ovan. Har kollat lite på CPUerna och hittar inte mycket billigare för 4790k än en ny 7700.

Ja, alltså ska du ha en 4790k så är det beg. som gäller. Nytt så är det mycket bättre att köpa en 7700k som du sa kostar typ lika mycket.
Jag menade då såklart en begagnad... Både denna datorn jag sitter på nu och min förra va beg. köpta här på sweclockers.