ASUS Zenbook som inte vill återställas

Permalänk
Medlem

ASUS Zenbook som inte vill återställas

Tjena Sweclockers, long time no see!

Har lagt gaming bakom mig sedan ett par år tillbaka men har nu stött på ett mystiskt problem med min arbets-laptop.

Jag har en ASUS Zenbook som helt random har börjat få blue-screens på senaste tiden.

Detta kommer ofta i samband med att jag använder biblioteket eller liknande.

Sedan problemet uppstod så får jag upp ett felmeddelande varje gång jag startar datorn från Microsoft security client. Error koden är: 0x800706ba.

Jag har googlat och letat men hittar ingen annan med windows 10 som fått detta problem. Efter att ha hittat liknande case som handlat om windows update så testar jag att uppdatera windows. Väl då märker jag att den misslyckas utan att nämna någon anledning men det jag också märker är att alla uppdateringar (java, flash osv) har misslyckats de senaste 2 veckorna.

Som last resort så för jag över alla viktiga filer och försöker återställa datorn då jag inte pallar sitta och söka dag ut och dag in efter en lösning men mitt under återställningen så avbryts det och jag får ett enkelt felmeddelande om att återställningen misslyckades och jag får alternativet att starta datorn som vanligt.

Någon som har stött på något liknande eller har tips på vad jag bör göra?

Tack på förhand Sweclockers!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k 3,3 GHz | MOBO: Gigabyte Z68AP-D3 | GPU: EVGA GeForce GTX 560Ti 1024MB DS SOC | RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair CX 500W V2 80+ | Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart | SSD: Intel SSD 320 80GB OEM

Permalänk
Medlem

Vilken modell är det? Jag har en U500VZ som plötsligt havererade med BSD. Fick förstöra raid0 arrayn, formatera varje SSD för sig för att sedan bygga upp den igen och därefter ominstallera Windows. Har fungerat felfritt nu i 2 år.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Aje: Okej! Jag har en UX305FA.

Ska testa formatera hårddisken och ge återställningen ett nytt försök

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k 3,3 GHz | MOBO: Gigabyte Z68AP-D3 | GPU: EVGA GeForce GTX 560Ti 1024MB DS SOC | RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair CX 500W V2 80+ | Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart | SSD: Intel SSD 320 80GB OEM