Permalänk

Sänka pingen

Hej! Är det möjligt att sänka pingen i spel? Ligger nämligen runt 60-70 MS vilket jag tycker är högt jämfört med många andra. Använder i dagsläget 100/10 av Comhems bredband via telejacket. Skulle t.ex 250/10 bredband resultera i lägre MS eller finns det några andra sätt att gå till väga?

Permalänk
Medlem

Att öka bandbredden på ditt bredband ska inte påverka pingen. Kör du trådlöst eller trådbundet nätverk?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Det är högt tycker jag för den uppkopplingen.

Jag sitter på ett 30mbit 4G modem och har 36 vilket jag tycker är högt (dock med externa antenner). Du borde ligga på under 30.

Var är det för router? är du ensam på den dvs inga youtube streams, netflix osv osv.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Skrivet av Hybenos:

Det är högt tycker jag för den uppkopplingen.

Jag sitter på ett 30mbit 4G modem och har 36 vilket jag tycker är högt (dock med externa antenner). Du borde ligga på under 30.

Var är det för router? är du ensam på den dvs inga youtube streams, netflix osv osv.

Yes, det finns bara mig i lägenheten. Routern är jag osäker på vilken den är, men det är den man fick av Comhem när man beställde bredbandet. Hade kunnat prova att koppla bort den om det inte var Comhem så man måste ha den

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Att öka bandbredden på ditt bredband ska inte påverka pingen. Kör du trådlöst eller trådbundet nätverk?

Det var det jag misstänkte, det är givetvis trådbundet. Om jag kör bredbandskollen så får jag 32ms mot server i Sundsvall. Det ska väl kanske tilläggas att jag bor långt upp i Norrland.

Permalänk
Medlem

Att du måste använda comhems router är en sanning med modifikation. Du kan nog köra ett bryggat läge i comhems teknik för att sedan ha en "riktig" router bakom.

Att du bor långt upp i norrland ska inte betyda så mycket, iaf inte 60-70ms! jag har 3.5 mil till min 4g mast

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

@rubbelito12: Jag bor i Umeå och sitter på 100/100 delat på fyra personer och har 10-14 ping i spel, mest troligen så är det routern.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Traceroute mot servern skulle kanske hjälpa.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Hur kan ni sitta och säga att det är högt när ni inte vet vad det är han pingar mot? Sitter man i nordligaste Norrland och lirar på en server i Skåne är det klart att man får sämre ping än någon som sitter i Lund. Han kanske inte ens lirar på servrar i Sverige.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Att bara säga att det "troligen är routern" känns inte som ett helt hundra svar. Traceroutes skulle vara bra att för att se varför den höga pingen uppstår, om det är i ett specifikt steg på vägen eller om det är rent generellt. Det skulle kunna vara din egen uppkoppling som är problemet (t.ex stor mängd packetloss), routern eller just routingen inom Comhems nät.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är ju viktigt att förstå vad ping är. Det är helt enkelt svarstiden mot en annan nätverkspunkt. Hur lång tid det tar för dig att skicka ett meddelande och få svar tillbaka. Det har i princip noll med bandbredd att göra och allt med vilken väg paketen tar och möjligen vilken utrustning man har.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, VAD är det du får hög ping mot? Är det servrar i utlandet?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det här är ganska standard resultat för mig i Gällivare

Ligger runt 50ms i spel t ex overwatch och battlefield, lägre än så kommer jag nästan aldrig.

Edit: fick 14 ms till Sundsvall med bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Som tidigare nämnt, VAD är det du får hög ping mot? Är det servrar i utlandet?

Jag har utgångspunkten att han har hög ping i spel som han själv skriver i första inlägget. Därmed har jag även utgått från att han menar "normala" spel som t ex Overwatch, Battlefield X eller kanske CS:GO. Har även utgått från att han spelar normalt på eu-servrar där det finns att tillgå.

Men visst har du rätt i att det är viktigt att veta om han spelar lite annorlunda spel och spelar kanske på asiatiska servrar eller amerikanska.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Har du testat bredbandskollen? Vad får du för ping då mot mätstationen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

När jag hade min gammla router (netgear för typ 300kr) så hade jag dålig ping till och från och det med 100/100 lina fick ut typ 50/70.
Men nu med min Asus RT-AC55U så gick pingen ner och jag fick ut mer ur nätet. (hastigheten dippade aldrig.)
Resultatet nu på speedtest.net när jag testade är 17ms 95/95

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Oftast då man kör via koaxiallösning så har du en högre ping jämfört med fiber det. Gäller även andra aktörer på marknaden som levererar tjänster via koax inte bara Com Hem. Värt att ta kontakt med Com Hem för att kolla vad som finns att göra.:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk

Du säger via telejacket men comhem brukar ju köra sitt via antennjacket, vilket är det? Är det adsl via telejacket så är det där svagheten sitter.
Hade själv BBB via telejacket och jag fick en hemsk pibg på 60+, men efter jag ringt och fått prata med en förstående och kunnig tekniker så lyckades han fixa ner pingen till 40+ vilket gjorde stor skillnad i spelet jag lirar mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Oj, det är Comhem via Antennjacket, har inte sovit så är lite seg. Men samma uttag där man kopplar in TVn (inte för att jag har en sådan Radiotjänst). Det är även Overwatch jag tänker på främst.

32ms via bredbandskollen mot server i sundsvall.

Router: Comhems egna router, vet inte riktigt vad det är för en.

Använder kabel, inte Wifi.

Får även ut ca 112 ned och 11 upp enligt bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubbelito12:

Oj, det är Comhem via Antennjacket, har inte sovit så är lite seg. Men samma uttag där man kopplar in TVn (inte för att jag har en sådan Radiotjänst). Det är även Overwatch jag tänker på främst.

32ms via bredbandskollen mot server i sundsvall.

Router: Comhems egna router, vet inte riktigt vad det är för en.

Använder kabel, inte Wifi.

Får även ut ca 112 ned och 11 upp enligt bredbandskollen.

Har du pratat med Comhem om problematiken?

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Skrivet av Hybenos:

Har du pratat med Comhem om problematiken?

Nej, det har jag inte. Antog att det var normalt. Men om det är högre än det ska vara så kanske jag får ta och göra det, om det inte finns något jag kan göra på egen hand dvs

Permalänk
Medlem

Det är bara Comhem som har dålig peering utomlands, har själv Comhem och har haft i många år, man får leva med hög ping till de flesta utländska servrar när man har koax Comhem.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Testa med detta och se om det hjälper

https://www.cfos.de/sv/cfosspeed/cfosspeed.htm

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Och om det mot all förmodan inte fungerar så kan man alltid ladda ned lite extra ram.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Och om det mot all förmodan inte fungerar så kan man alltid ladda ned lite extra ram.

Mogen kommentar...Körde själv med det där då jag hade adsl och det hjälpte till en viss del..Men du kanske har annat förslag att komma med??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Mogen kommentar...Körde själv med det där då jag hade adsl och det hjälpte till en viss del..Men du kanske har annat förslag att komma med??

Absolut: spela på servrar som ligger så geografiskt nära som möjligt eller smörja in routern i gepardolja.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubbelito12:

Oj, det är Comhem via Antennjacket, har inte sovit så är lite seg. Men samma uttag där man kopplar in TVn (inte för att jag har en sådan Radiotjänst). Det är även Overwatch jag tänker på främst.

32ms via bredbandskollen mot server i sundsvall.

Router: Comhems egna router, vet inte riktigt vad det är för en.

Använder kabel, inte Wifi.

Får även ut ca 112 ned och 11 upp enligt bredbandskollen.

Vad får du mot de andra BBK mätpunkterna då?

Jag sitter i södra Uppland och får 9 ms mot Sundsvall, 10 ms mot Oslo och Göteborg, 13 ms mot Malmö och 3 ms mot Stockholm. Nu har ju jag iofs INTE Comhem...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Ja du får flytta 50 mil, iallafall om du använder Valve's tjänster, bor du i Stockholm har du alltid minst ping i matcherna.

Ping har ingenting med bandbredd att göra, som skrivits här längre upp. Använder du INTE wifi och allt tekniskt sätt är OK hemma hos dig, ja du kan du inte göra mycket. Comhem är inte sämre än något annat bolag, kan ofta leverera en högre hastighet nedströms (500mbit koax) än många äldre 100mbit stadsnät, med det sagt så är det en annan teknik, fiber = mediaomvandlare = IP, Koax = Fiber = Koax = Modem = IP, du får alltid en högre svarstid med modem/docsis, då stationen enbart pratar med ett modem åt gången = Ni är flera hundra på samma lina. Fördelen är tv, med valfri tv kan du jacka i en antenn-kabel och titta, med ip behöver du en särskilt box för att ta emot i stadsnät. (Nu menar jag abonnemang med tv-kanaler som 1-2-3-4-5-6, inte streaming över netflix/youtube...)

Tv@telefon@strömmatning@internet sker samtidigt i samma koaxial-kabel men stationen pratar med ett modem åt gången av flera hundra, ganska fascinerande att det går så fort att du som användare kan prata i telefon utan att märka avbrott, samtidigt som tv sänds och 200 personer surfar på internet.

På en simpel koax ;=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ladda ned och installera pingplotter. Intervallet ska vara 1 sekund.

Testa mot ping.sunet.se och mot din server som du spelar på. Kör i minst 30 min.
Ladda sedan upp en bild så att vi kan se.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du säger via telejacket men comhem brukar ju köra sitt via antennjacket, vilket är det? Är det adsl via telejacket så är det där svagheten sitter.
Hade själv BBB via telejacket och jag fick en hemsk pibg på 60+, men efter jag ringt och fått prata med en förstående och kunnig tekniker så lyckades han fixa ner pingen till 40+ vilket gjorde stor skillnad i spelet jag lirar mest.

Skickades från m.sweclockers.com

På dsl har man interleave som vanligtvis ligger på 8 eller 16 ms . Denna kan tas bort med risk för crc.

Visa signatur

Nätverksnörd