Permalänk

Ont i ögonen efter min nya skärm

Hej, . Har köpt en AOC AG271QG4 (144hz)

Skärmen verkar mycket bra, men tycker de vita färger "skaver i ögonen" Är detta vanligt för nya skärmar?

Jag använder en del skrivprogram som har vit bakgrund och man ser ju nästan lite olika färger efter att ha stirrat på skärmen ett mycket litet tag, lite som att titta på solen ungefär.

Jag fick den för ett otroligt bra pris, endast 3700 ca, men har lust att returnera den.

Min fråga är då hur man kan undvika sådana här köp på nätet utan att testat den? Har TN eller IPS något att säga?

Mina gamla omoderna skärm gjorde åtminstonde inte ont i ögonen, men den klarar ju inte spel så bra..

Känns lite surt då man trodde man skulle bli riktigt nöjd med skärmen, men jag prioriterar ögonen före en "bra" skärm.

Permalänk

Ändra inställningarna på den bara?

Alternativt kör Flux.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testa att sänka ljusstyrkan

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Sänk ljusstyrkan, installera f.lux.
Kolla även om du har överdrivet hög kontrast på skärmens inställningar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Testa Flux.

Kan dock säga att jag hade problem i 3-4 år med ont i ögonen och eye-strains, ibland gick det så långt att jag kände mig trött och dåsig och mosig i huvudet efter att ha suttit framför skitiga TN-paneler (BenQs XL2420 och uppdateringarna av dessa).

Gav upp en vacker dag och valde att köpa the biggest baddest meanest motherfucker on the planet, en IPS-panel med 165 hz. Dag. och. natt. för mina ögon. Blir inte trött mer, får inte ont mer, kan sitta ett bra tag utan att känna att det påverkar, och då sitter jag ändå alldeles för nära.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som nämnts behöver trådskaparen sänka brightness!
Enligt sweclockers recension här så lyser skärmen med nästan fullt ös på 350 nits med standardinställningen...
Förvalet är 90, men kör du i ett relativt nedsläckt rum kan du rimligen gå ner typ till 20 och få en mycket behagligare bild.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack för bra svar allesammans. Jag har sänkt contrasten och brightness. Har även instalerat flux och en dimmer. Skärmen är bättre nu med dimmern men jag är egentligen inte helt nöjd. Det känns lite ansträngande att titta på skärmen.

Min fråga är då om man kommer uppleva samma sak vid IPS eller om det försvinner som det gjorde med Mithras, eller om nu det varierar från skärm till skärm.

IPS verkar mycket dyrare, men jag vill att det skall vara en behaglig upplevelse att sitta vid datorn.

Permalänk
Medlem

Kolla vad färgtemperaturen är inställd på. Den kanske står på 7000K eller något sådant kallt. Prova sänka till 6500 eller 4000K.

Permalänk
Skrivet av Yomster:

Kolla vad färgtemperaturen är inställd på. Den kanske står på 7000K eller något sådant kallt. Prova sänka till 6500 eller 4000K.

Det har jag inte testat. Hur ändrar jag det?

Permalänk
Skrivet av DjungleGreen:

Det har jag inte testat. Hur ändrar jag det?

Ursäkta, har testat det, men det står inte 7000 där, Utan mer så här Red50 Green 50 och Blue 50 men har ändrat till "warm" så att det blir lite behagligare.

Edit: förlåt för dubbelpost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjungleGreen:

Tack för bra svar allesammans. Jag har sänkt contrasten och brightness. Har även instalerat flux och en dimmer. Skärmen är bättre nu med dimmern men jag är egentligen inte helt nöjd. Det känns lite ansträngande att titta på skärmen.

Contrast är det mycket möjligt det hade varit bättre att låta den var kvar där den låg...
(risk att du försämrar bilden i onödan)
Brightness borde göra största skillnaden.
Kolla även om du har ULMB aktiverat. Detta gör att bilden "flimrar" vilket gör att skärmen upplevs skarpare vid rörelser, men gör bilden jobbigare att titta på och gör att den blir mörkare. Om du tycker skärmen är lite jobbig så rekommenderar jag att du har ULMB avstängt tillsvidare.

Vad är dimmer för något? Nån mjukvara? Jag kan inte tycka det ska behövas något sånt för att få en behaglig bild från skärmen!

Skrivet av DjungleGreen:

IPS verkar mycket dyrare, men jag vill att det skall vara en behaglig upplevelse att sitta vid datorn.

Hmm är inte den här skärmen IPS? (eller rättare sagt AHVA som är IPS-lik)

Är det inte denna skärm?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3754945

Eller är det en QX du har?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3716354

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Contrast är det mycket möjligt det hade varit bättre att låta den var kvar där den låg...
(risk att du försämrar bilden i onödan)
Brightness borde göra största skillnaden.
Kolla även om du har ULMB aktiverat. Detta gör att bilden "flimrar" vilket gör att skärmen upplevs skarpare vid rörelser, men gör bilden jobbigare att titta på och gör att den blir mörkare. Om du tycker skärmen är lite jobbig så rekommenderar jag att du har ULMB avstängt tillsvidare.

Vad är dimmer för något? Nån mjukvara? Jag kan inte tycka det ska behövas något sånt för att få en behaglig bild från skärmen!

Hmm är inte den här skärmen IPS? (eller rättare sagt AHVA som är IPS-lik)

Är det inte denna skärm?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3754945

Eller är det en QX du har?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3716354

Jag har den här skärmen

https://www.komplett.se/product/890445/gaming/skarmar-tillbeh...

Hur kollar jag om ULMB är aktiverat? Vet inte riktigt vad det är

Edit: Dimmern jag laddade ner kommer härifrån: http://www.nelsonpires.com/software/dimmer/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjungleGreen:

Det har jag inte testat. Hur ändrar jag det?

Gå in i menyerna på skärmen och leta efter färgtemp.

Permalänk
Medlem

Aha, QX heter den och inte QG alltså. Då är jag med!
Då är det en TN-panel, och kanske inte lika snäll att titta på som IPS:en.

I slutändan: trivs du verkligen inte med skärmen så kanske du ska överväga returnera den och fixa en annan skärm?

Skrivet av DjungleGreen:

Hur kollar jag om ULMB är aktiverat? Vet inte riktigt vad det är

Det finns nog inte på din skärm. Brukar bara finnas på skärmar med gsync.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har du Windows 10 så finns ju redan samma funktion som F.lux

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz