Hur länge brukar ett garantiärende ta hos Webhallen ?

Permalänk

Hur länge brukar ett garantiärende ta hos Webhallen ?

Returnerade min mus för 14 dagar sedan och har inte hört något ang ärendet än.

Kan inte se något påbörjat serviceärende om jag loggar in på sidan heller, om det nu syns där ?

Tycker det tar en jävla tid jämfört med Inet, det är väl bara skicka tillbaka en ny produkt

Permalänk

@peckapecan: bästa är nog att ringa dom då
på 2 veckor hade jag pengar tillbaka på mitt konto sist jag returnerade en felaktig vara som inte gick laga.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Hade du ingen butik nära dig? Jag gick dit med min mus som hade glappande scroll och fick en ny direkt.

Permalänk
Medlem

Om den har skickats på reparation så brukar det vara 2-3v hos de flesta butiker.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Tyvärr finns ingen butik i närheten

Men om jag skickar in en ny vara som inte fungerar inom garantitiden, då förväntar jag mig att en ny likadan skickas tillbaka
och ingen reparerad dito.

Vettefan hur webhallen gör när det gäller sånt här, Inet har alltid returnerat en ny vara direkt om det varit garantiärende gällande
tangentbord,mus.

Permalänk
Skrivet av peckapecan:

Returnerade min mus för 14 dagar sedan och har inte hört något ang ärendet än.

Kan inte se något påbörjat serviceärende om jag loggar in på sidan heller, om det nu syns där ?

Tycker det tar en jävla tid jämfört med Inet, det är väl bara skicka tillbaka en ny produkt

Hör gärna med dem i deras forum tråd här på swec!

http://www.sweclockers.com/forum/147-webhallen

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Kan bero på vad tillverkaren har för rutiner. ÅF vill ju alltid bara byta över disk men inte alla tillverkare går med på det tyvärr.

Permalänk
Rekordmedlem

2-3 veckor är skäligt om det var en reklamation men du kan aldrig kräva omleverans om det är första gången felet uppträder.
Garantier kan däremot ha vilka villkor som helst men är de sämre än reklamationsrätten så tar reklamationsrätten över eftersom lagen är utformad på det vis den är.
Konsumentköplagen >
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Om den har skickats på reparation så brukar det vara 2-3v hos de flesta butiker.

Möss repareras inte hos återförsäljare. Man bekräftar fel och byter ut och tar den defekta musen vidare istället.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

...men du kan aldrig kräva omleverans om det är första gången felet uppträder.

Visst kan man det. Om konsumenten kräver reparation eller omleverans så får säljaren endast välja det andra av dessa alternativ om denne visar att den av konsumenten valda åtgärden är oskäligt dyr i förhållande till alternativet (och om den andra åtgärden kan vidtas utan väsentlig olägenhet för konsumenten). Se KKöpL 26§.

Från kommentarerna till denna paragraf:
"Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna. Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas."

Att det sedan ofta blir lite annorlunda i praktiken (säljaren nekar omleverans till förmån för reparation, och tar man det vidare tar det längre tid än om man bara accepterar det) är en annan sak.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PeCe:

Visst kan man det. Om konsumenten kräver reparation eller omleverans så får säljaren endast välja det andra av dessa alternativ om denne visar att den av konsumenten valda åtgärden är oskäligt dyr i förhållande till alternativet (och om den andra åtgärden kan vidtas utan väsentlig olägenhet för konsumenten). Se KKöpL 26§.

Från kommentarerna till denna paragraf:
"Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna. Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas."

Att det sedan ofta blir lite annorlunda i praktiken (säljaren nekar omleverans till förmån för reparation, och tar man det vidare tar det längre tid än om man bara accepterar det) är en annan sak.

Ja man kan tekniskt sett kräva det men praxis på lagtolkningen är att det inte behöver beviljar innan3de reparationstillfället för samma fel och 4de på samma produkt om det är olika fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag fick tillbaka min TV idag, den har vart på garanti hos Webhallen sedan den 25:e December.
Ha kul ..

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Visst kan man det. Om konsumenten kräver reparation eller omleverans så får säljaren endast välja det andra av dessa alternativ om denne visar att den av konsumenten valda åtgärden är oskäligt dyr i förhållande till alternativet (och om den andra åtgärden kan vidtas utan väsentlig olägenhet för konsumenten). Se KKöpL 26§.

Från kommentarerna till denna paragraf:
"Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna. Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas."

Att det sedan ofta blir lite annorlunda i praktiken (säljaren nekar omleverans till förmån för reparation, och tar man det vidare tar det längre tid än om man bara accepterar det) är en annan sak.

Fast nu gällde det garanti och inte reklamation om man ska vara lite kinkig. När det gäller garanti är det helt upp till säljaren/tillverkaren att ange villkoren, vid reklamation är det kkl som ska följas. Normalt sett så är det nog enklare och smidigare att sikta på att utnyttja garantin snarare än reklamationsrätten, men det lär ju finnas fall när man faktiskt bör sikta på reklamation i första hand.

Permalänk

lämnade in mina trådalösa corsair lurar ca 2 månader efter inköp, pga av att ena elementet hade lossnat och skramlade när man vred på huvudet, fick nya över disken, fick till och med behålla de gamla.

Permalänk
Medlem

köpte en TV som det var fel på, som blev till ett hävt köp till slut. Tog nog minst tre veckor efter att reparatören konstaterat att det inte gick att laga plus en påminnelse via mail till webhallen om ärendet innan jag ens fick en bekräftelse på att det skulle bli hävt köp.

Garanti/returärenden är nog inte Webhallens starka sida (baserat på helt anekdotiska bevis )

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med ett ärende hos webbhallen och valde att ta kontakt med komplett istället, dem löste ärendet direkt utan att jag behövde mer kontakt med webbhallen.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Fast nu gällde det garanti och inte reklamation om man ska vara lite kinkig. När det gäller garanti är det helt upp till säljaren/tillverkaren att ange villkoren, vid reklamation är det kkl som ska följas. Normalt sett så är det nog enklare och smidigare att sikta på att utnyttja garantin snarare än reklamationsrätten, men det lär ju finnas fall när man faktiskt bör sikta på reklamation i första hand.

Det är klart, tänkte inte på att musen kunde vara över 3 år gammal och ändå ha garanti kvar (under de 3 första åren så spelar det ingen roll om garantin nekar omleverans eftersom KKöpL i så fall tar prioritet över garantin).

Visst handlar det om en reklamation. En reklamation är inget mer än ett påpekande till säljaren att varan har ett fel som man kräver att denna tar ansvar för (många skriver reklamation när de egentligen avser nyttjande av KKöpL och dess s. k. reklamationsrätt).

(Ett annat vanligt missförstånd är att man vid en reklamation skall välja om man vill utnyttja garantin eller reklamationsrätten i KKöpL; det är inget att välja mellan, såväl avtal som lag gäller.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är klart, tänkte inte på att musen kunde vara över 3 år gammal och ändå ha garanti kvar (under de 3 första åren så spelar det ingen roll om garantin nekar omleverans eftersom KKöpL i så fall tar prioritet över garantin).

Visst handlar det om en reklamation. En reklamation är inget mer än ett påpekande till säljaren att varan har ett fel som man kräver att denna tar ansvar för (många skriver reklamation när de egentligen avser nyttjande av KKöpL och dess s. k. reklamationsrätt).

(Ett annat vanligt missförstånd är att man vid en reklamation skall välja om man vill utnyttja garantin eller reklamationsrätten i KKöpL; det är inget att välja mellan, såväl avtal som lag gäller.)

Det räcker med att den är 6 månader för att det ska bli potentiellt knöligt att använda reklamationsrätten då det då är upp till köparen att visa att felet är ursprungligt. Då är det som sagt oftast enklare och smidigare att satsa på att utnyttja eventuell garanti istället för att utnyttja reklamationsrätten där du som köpare då kan behöva visa att det inte är du som orsakat felet...vilket inte alltid är det lättaste.

Sedan utgår jag från att det rent tekniskt kan vara olika villkor i garanti och kkl, i så fall kan man rimligen välja vad man vill utnyttja även om båda gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cirap:

köpte en TV som det var fel på, som blev till ett hävt köp till slut. Tog nog minst tre veckor efter att reparatören konstaterat att det inte gick att laga plus en påminnelse via mail till webhallen om ärendet innan jag ens fick en bekräftelse på att det skulle bli hävt köp.

Garanti/returärenden är nog inte Webhallens starka sida (baserat på helt anekdotiska bevis )

De var duktiga på garantiärenden när den äldre generationen skötte detta, nu när ungtupparna tagit över har det enbart gått utför.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

De var duktiga på garantiärenden när den äldre generationen skötte detta, nu när ungtupparna tagit över har det enbart gått utför.

kan nu konstatera att jag äääääntligen fått återbetalt den summa jag redan betalat för TV:n till slut, återbetalningen skedde idag.

så för att summera

12 Februari: Mail till Webhallen och Philips att TV:n är trasig.
2 Mars: Philips har en reparatör hemma hos mig, som säger att det inte går att laga. Kreditering ska ske från Webhallen. Jag mailar webhallen och frågar om jag ska hämta ut ny TV, eller om återköp kommer göras.
6 Mars: Webhallen svarar att returavdelningen kollar på ärendet.
8 Mars: Får dokumentation från Philips och vidarebefordrar det till Webhallen då det verkar dröja
13 Mars: Skickar påminnelseavi till Webhallen eftersom jag inte hört något från dem. Får svar samma dag att återbetalning ska ske och köpet hävs. Jag mailar kontouppgifter direkt.
14 Mars: Får svar att kontouppgifter inte behövs, återbetalning görs till samma konto som betalningen skett ifrån

-- LÅNG VÄNTAN--

27 Mars: Mailar återigen och frågar när återbetalningen kommer ske. Inga pengar på kontot. I ärendeloggen på "Mina Sidor" står en massa saldon med "backad inbetalning", "extra inbetalning" som ej riktigt går att tolka.
29 Mars: Får svar att "kreditering har gjorts", men fortfarande inget på kontot. supporten ska fråga de som har bättre koll på ekonomin.
7 April: Mail från webhallen där de ändå ber om kontouppgifter för att kunna återbetala.
21 April: Pengarna finns på kontot.

TL;DR

12 Februari felanmälan
2 Mars Philips säger att kreditering ska ske
13 Mars Webhallen bekräftar kreditering
21 April pengar på kontot