Permalänk
Avstängd

Utbildning = Intelligent?

Jag är nu 34 år och har stört mig på detta en längre tid, människor som har någon sorts utbildning tror att de är intelligenta och vad som är värre andra tror att de är intelligenta. Jag har studerat några år på SU och det var lite av en chock hur dumma människor som läser på universitetet eller högskolan är, det är precis samma sorts människor som säljer din kopp med kaffe eller jobbar i kassan på ICA. Majoriteten, och då menar jag ca 90% är svagbegåvade på nästan allt förutom kapaciteten att ta in information och omvandla denna information till text eller tal.

Problemet är inte att ointelligenta människor blir utbildade, utan problemet är att människor tror att dessa ointelligenta utbildade människor har en bättre förståelse av sin omvärld och därför förtjänar att lyssnas på mer. Detta är ju såklart andra ointelligenta outbildade som tror detta, men de är en enorm majoritet i samhället. Detta i sin tur gör att hela samhället påverkas, speciellt inom den statliga, kommunala och politiska arenan.

Nu vet jag att många som läser detta, kommer bli arga på mig för vem är jag som kommer här och tycker detta. Ni hamnar i en speciell grupp, och är det någon som länkar till Dunning kruger kan ni avstå från att svara helt och hållet.

Min fråga är alltså, är det ett problem att människor tror att bara för att någon har en viss utbildning eller position så förstår de mer om världen?

Permalänk
Medlem

Jag håller helt klart med dig här.

Permalänk
Medlem

Studerar själv på KTH och kan delvis hålla med. Det hela beror lite på hur man definierar "intelligens" då de flesta som studerar på högskola/universitet har en spetskompetens inom det området, men kanske är betydligt sämre på andra.

Absolut så har förmodligen inte en utbildad person högre IQ en en annan som inte är utbildad, men där du säger att det är mer värt att lyssna på en person som är utbildad så är det självklart att det är så, men det beror ju på vad man de ska säga. Vill du lägga upp en strategi om hur du ska flytta 400 000 ton grus över Atlanten så lyssnar jag ju hellre på en civil ingenjör i logistik hellre än en kassör på ICA, och det har inte med deras intelligens/IQ att göra, utan det har att göra att dom kan betydligt mer i det området. Jag frågar ju inte samma ingenjör vad den dagliga omsättningen ligger på i snitt på en ica butik.

Rätt person till rätt jobb.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Skolan testar minnet på oss, inte intelligensen.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Generellt kan man väl säga: bildad != utbildad != intelligent, vilket en del missar.

Min erfarenhet är lite av densamma, bara för att man läser en högskoleutbildning förutsätter det inte att man är intellektuellt starkare än andra på alla plan. Däremot skulle jag nog hävda att chansen att stöta på ett pucko i den gruppen som inte läst vidare är större än i den grupp som har, dock baserat på den vetenskapligt tveksamma urvalsgruppen "mitt FB-flöde" och den statistiska grunden "känns så". Sen är det klart att det kan skilja mellan vad det är för typ av utbildning folk har, lite fördomsfullt kanske men jag tror att puckoandelen är större på genusvetenskap vid Södertörn än Läkarutbildningen på Karolinska.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger nog framförallt i att folk med hög utbildning ofta tillskrivs personlighetsegenskaper de inte har.

Permalänk
Medlem

Om man är utbildad inom något och behåller den informationen efter utbildningen så kan man ju mer om det området än gemene man. Man förstår då mer om världen (inom detta området) än gemene man. Problemet blir ju om de själva och/eller andra tror att de kan mer om världen i allmänhet (och inte bara inom det de utbildat sig i) på grund av att de har utbildat sig, är det det du menar?

Dunning-Kruger passar väl in diskussionen tycker jag men inte nödvändigtvis på dig, TS, utan på folket som du pratar om.

Jag ser utbildning och intelligens som två helt olika saker som absolut inte hänger ihop.
Behållning av utbildning är ju ytterligare en sak - hur mycket sparar folk av det de lärt sig?

Intelligens * kunskap = skicklighet.
Om den ena är för låg så hjälper det inte att den andra är hög.
Kunskap består i detta fallet av saker man lärt sig på olika sätt t.ex. utbildning, arbetslivserfarenhet m.m.

IQ och intelligens är inte nödvändigtvis samma sak men om vi förutsätter en normalfördelning så innebär ett snitt på 100 IQ att hälften har under 100. Värt att fundera på.

Att inte kunna något innebär inte att man är dum.
Att kunna något men inte kunna använda det däremot...

Permalänk
Medlem

Resonemanget blandar ihop utbildning med politik.

Ett mycket större problemet i samhället är enligt mig, en nedsättande syn på utbildning samt politikerförakt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Studerar själv på KTH och kan delvis hålla med. Det hela beror lite på hur man definierar "intelligens" då de flesta som studerar på högskola/universitet har en spetskompetens inom det området, men kanske är betydligt sämre på andra.

Absolut så har förmodligen inte en utbildad person högre IQ en en annan som inte är utbildad, men där du säger att det är mer värt att lyssna på en person som är utbildad så är det självklart att det är så, men det beror ju på vad man de ska säga. Vill du lägga upp en strategi om hur du ska flytta 400 000 ton grus över Atlanten så lyssnar jag ju hellre på en civil ingenjör i logistik hellre än en kassör på ICA, och det har inte med deras intelligens/IQ att göra, utan det har att göra att dom kan betydligt mer i det området. Jag frågar ju inte samma ingenjör vad den dagliga omsättningen ligger på i snitt på en ica butik.

Rätt person till rätt jobb.

Fast nu är det ju tyvärr inte så det fungerar i livet, ofta är det helt fel människor på fel position.

Yrken som jag ser som särskilt problematiska är följande

Politiker
Lärare
Läkare

3 yrken som vi alla kommer i kontakt där personlig lämplighet är extremt viktig, men utbildningen är oftast irrelevant för yrket. Det krävs absolut en grundkunskap, men oftast är det fel personer på fel plats.

Läkare är ett statusyrke där de som tycker om att plugga mest gärna söker till, inte för att de genuint vill ha jobbet.

Lärare är ett yrke som de flesta som misslyckas faller tillbaka på, ofta har de känt sig förfördelade under skolgången och vill "rätta" till det och blir utbrända inom några år. Dessutom saknar de nästan alltid en djupare förståelse och högre intelligens, de blir mer fångvaktare än lärare.

Politiker rekryteras nästan alltid när de är runt 12-15 år till ett parti, där lär de sig att följa med vad eliten anser inom partiet och behöver utföra tjänster för sagda parti för att avancera. De som blir kvar är antingen extremt dumma, eller narcissistiska personligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Min fråga är alltså, är det ett problem att människor tror att bara för att någon har en viss utbildning eller position så förstår de mer om världen?

Om det är ett särskilt stort problem vet jag inte. Du verkar ha uppfattningen att det är betydligt mycket mer utbrett än vad jag fått intrycket av.
Det finns bevisligen korrelation mellan utbildning och mått på intelligens, men att den skulle vara perfekt har jag inte hört någon påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Jag är nu 34 år och har stört mig på detta en längre tid, människor som har någon sorts utbildning tror att de är intelligenta och vad som är värre andra tror att de är intelligenta. Jag har studerat några år på SU och det var lite av en chock hur dumma människor som läser på universitetet eller högskolan är, det är precis samma sorts människor som säljer din kopp med kaffe eller jobbar i kassan på ICA. Majoriteten, och då menar jag ca 90% är svagbegåvade på nästan allt förutom kapaciteten att ta in information och omvandla denna information till text eller tal.

Problemet är inte att ointelligenta människor blir utbildade, utan problemet är att människor tror att dessa ointelligenta utbildade människor har en bättre förståelse av sin omvärld och därför förtjänar att lyssnas på mer. Detta är ju såklart andra ointelligenta outbildade som tror detta, men de är en enorm majoritet i samhället. Detta i sin tur gör att hela samhället påverkas, speciellt inom den statliga, kommunala och politiska arenan.

Nu vet jag att många som läser detta, kommer bli arga på mig för vem är jag som kommer här och tycker detta. Ni hamnar i en speciell grupp, och är det någon som länkar till Dunning kruger kan ni avstå från att svara helt och hållet.

Min fråga är alltså, är det ett problem att människor tror att bara för att någon har en viss utbildning eller position så förstår de mer om världen?

Skrivet av Haptic:

Studerar själv på KTH och kan delvis hålla med. Det hela beror lite på hur man definierar "intelligens" då de flesta som studerar på högskola/universitet har en spetskompetens inom det området, men kanske är betydligt sämre på andra.

Absolut så har förmodligen inte en utbildad person högre IQ en en annan som inte är utbildad, men där du säger att det är mer värt att lyssna på en person som är utbildad så är det självklart att det är så, men det beror ju på vad man de ska säga. Vill du lägga upp en strategi om hur du ska flytta 400 000 ton grus över Atlanten så lyssnar jag ju hellre på en civil ingenjör i logistik hellre än en kassör på ICA, och det har inte med deras intelligens/IQ att göra, utan det har att göra att dom kan betydligt mer i det området. Jag frågar ju inte samma ingenjör vad den dagliga omsättningen ligger på i snitt på en ica butik.

Rätt person till rätt jobb.

Jag har snart gått 3 år på KTH och även jag håller delvis med. Det är givet att swehunter2000 har rätt i att någons spetskompetens i ett visst område väger mycket tungt i just detta område.

Vad jag tycker är ännu drygare än utbildade människor som tror att de är smarta är människor som inte har en aning om vad de pratar om och tror att de är smarta. (Dunning-Kruger effekten såg jag nu) Själv upplever jag att människor med stor kunskap inom ett område förstår komplexiteten som vissa situationer bär med sig och då istället är ödmjuka, medans personer med liten kunskap ofta anser att lösningen är "uppenbart enkel".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Om det är ett särskilt stort problem vet jag inte. Du verkar ha uppfattningen att det är betydligt mycket mer utbrett än vad jag fått intrycket av.
Det finns bevisligen korrelation mellan utbildning och mått på intelligens, men att den skulle vara perfekt har jag inte hört någon påstå.

Du tycker överlag att lärare är intelligenta och inte har ett inflytande i samhället?

Permalänk

@Lemasive:

Som tidigare i tråden påpekat finns det massa olika typer av intelligens.
IQ och lösa svåra matematiska problem innebär ju inte att du är en fena på sociala relationer eller vice versa. Kanske inte heller bra på att se saker i "helikopterperspektiv" eller kan prioritera uppgifter, detaljer etc.
Läser lite titt som tätt om ingenjörer som pluggat massa år men jobbar på mac donalds (eller motsvarande) - vad har dessa för social kapacitet eller är som personer? Kan dessa samarbeta i grupp, ta kritik och utvecklas/utveckla?

Gjorde ett personlighetstest som mäter ca 16000 olika personligheter baserat på en massa faktorer. Dessa personligheter var varken "bra" eller "dåliga", utan endast just olika.

Det blir väldigt dumt att generalisera alla dessa utbildade då det aldrig går att jämföra en eprson direkt med en annan då bakgrund, intresse etc alltid är olika.

Anledningen till att olika yrken kräver utbildning är att utbildning + tidigare yrken, referenser etc blir som ett kvitto på ATT du kan lära dig. Fixar man en kandidat, master eller högre måste man ha något innanför pannbenet då man aldrig fått examen annars. EN arbetsgivare vill veta att du kan lära dig, att du kan samarbeta, att du är socialt kompetent (om du söker sådana yrken).

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Fast nu är det ju tyvärr inte så det fungerar i livet, ofta är det helt fel människor på fel position.

Yrken som jag ser som särskilt problematiska är följande

Politiker
Lärare
Läkare

3 yrken som vi alla kommer i kontakt där personlig lämplighet är extremt viktig, men utbildningen är oftast irrelevant för yrket. Det krävs absolut en grundkunskap, men oftast är det fel personer på fel plats.

Läkare är ett statusyrke där de som tycker om att plugga mest gärna söker till, inte för att de genuint vill ha jobbet.

Lärare är ett yrke som de flesta som misslyckas faller tillbaka på, ofta har de känt sig förfördelade under skolgången och vill "rätta" till det och blir utbrända inom några år. Dessutom saknar de nästan alltid en djupare förståelse och högre intelligens, de blir mer fångvaktare än lärare.

Politiker rekryteras nästan alltid när de är runt 12-15 år till ett parti, där lär de sig att följa med vad eliten anser inom partiet och behöver utföra tjänster för sagda parti för att avancera. De som blir kvar är antingen extremt dumma, eller narcissistiska personligheter.

Vart kommer den här så kallade faktan ifrån?
Vet många som läser till lärare för att dom brinner för det, det är ju ändå en 3-5årig utbildning, inget man bara hoppar på för att man misslyckats tidigare!

Tror snarare det är du som kanske har ett agg mot de högutbildade för att du själv inte är det.
Jag pluggar vidare just nu och har stor respekt för de som inte pluggar, jag själv hade nog inte kunnat inte plugga vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Du tycker överlag att lärare är intelligenta och inte har ett inflytande i samhället?

Jag har inte påstått endera av dom sakerna, så jag förstår inte vad du försöker uppnå nu.

Permalänk
Medlem

Kan den här tråden möjligtvis ha något med bitterhet om samhällsklyftor att göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Jag har inte påstått endera av dom sakerna, så jag förstår inte vad du försöker uppnå nu.

Du skrev att det inte var speciellt utbrett, jag anser att en överväldigande majoritet av lärare i Sverige är usla. Dessa har också tillgång till barn/ungdomar i många år, det är antagligen en av de absolut viktigaste yrkersgrupperna i ett samhälle och jag menar att det alltså är extremt utbrett. Kanske är det så att du inte ser skogen, för träden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Kan den här tråden möjligtvis ha något med bitterhet om samhällsklyftor att göra?

Jag tror att du är vis, Ziddie. Inte på grund av din utbildningsstatus.

Permalänk
Avstängd

@Ziddie: Du får ju gärna utveckla det där för alla, jag är rätt säker på att det du skriver är en reflex av okritiskt tänkande, men jag kan ju ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Om man är utbildad inom något och behåller den informationen efter utbildningen så kan man ju mer om det området än gemene man. Man förstår då mer om världen (inom detta området) än gemene man. Problemet blir ju om de själva och/eller andra tror att de kan mer om världen i allmänhet (och inte bara inom det de utbildat sig i) på grund av att de har utbildat sig, är det det du menar?

Dunning-Kruger passar väl in diskussionen tycker jag men inte nödvändigtvis på dig, TS, utan på folket som du pratar om.

Jag ser utbildning och intelligens som två helt olika saker som absolut inte hänger ihop.
Behållning av utbildning är ju ytterligare en sak - hur mycket sparar folk av det de lärt sig?

Intelligens * kunskap = skicklighet.
Om den ena är för låg så hjälper det inte att den andra är hög.
Kunskap består i detta fallet av saker man lärt sig på olika sätt t.ex. utbildning, arbetslivserfarenhet m.m.

IQ och intelligens är inte nödvändigtvis samma sak men om vi förutsätter en normalfördelning så innebär ett snitt på 100 IQ att hälften har under 100. Värt att fundera på.

Att inte kunna något innebär inte att man är dum.
Att kunna något men inte kunna använda det däremot...

håller fullständigt med dig. En läkare som kan sitt område men inte ens psykologiskt område enligt psykolog

Permalänk

@Lemasive:

Hur vet du att lärarna är usla om du inte utbildat dig?

Jag anser, motsatt till dig, att det är förkastligt att inte plugga och ta chansen en överväldigande av världens befolkning inte kan. Ett sjukt slöseri att inte utbilda sig och då inte kan påverka något nämnvärt och bli bitter för att ingen lyssnar..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lemasive:

Jag är nu 34 år och har stört mig på detta en längre tid, människor som har någon sorts utbildning tror att de är intelligenta och vad som är värre andra tror att de är intelligenta.

Utbildning är den, ofta målinriktade, process där någon genom systematisk undervisning och träning utvecklas och skaffar sig kunskaper, bildning och färdigheter. https://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning

Folk som inte har fått detta i sverige tillhör undantaget när vi har skolplikt. Om man tar högskoleutbildning så är detta normen idag, det är det som förväntas av en att läsa. Att man tillhör normen betyder inget mer än just detta. Den som tror att den är unik för att den har en högskoleexamen borde se sig runt. 6 av 10 läser för övrigt vidare efter gymnasiet: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Endast-sex-av-...
Om man går tillbaka 100-50 år i tiden så hade ens föräldrars ekonomi en stor betydelse, det innebar att de fick bättre utbildning redan från start och hjälp hemma.

När man kommer upp på studier som ställer lite krav som forskarutbildning vilket kan ge doktorsexamen, så kräver detta en intelligens som är över det vanliga. Även om det finns undantag som den skola som Dr Kent Hovind läste på.

Så frågan kan omvändas behöver man vara dum för att man ej har valt att studera vidare efter gymnasiet? Nej absolut inte, väldigt många speciellt framgångsrika startade företag direkt efter gymnasiet och blev stenrika. Andra hittade ett jobb som de tjänade storkovan på, kanske mycket mer än de som valde att läsa vidare. Det finns otroligt många bra anledningar till att skippa högskola och jobba sig uppåt, men sitta med ett "skitjobb" och klaga, ja man kan vara hur intelligent som helst, men ens utbildning/jobbval var kanske inte det smartaste.

Ett ämne som berör området utbildning är falska auktoritet, t.ex. vissa kreationister skryter med att de har dubbla doktorsexamen inom områden om ekonomi, mekanik etc. Detta använder de som argument för att de skulle vara betydligt mer insatta i området evolutionsteorin, än de som jobbar med det och kanske bara har en enda doktorsexamen inom området.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

@Lemasive:

Hur vet du att lärarna är usla om du inte utbildat dig?

Jag anser, motsatt till dig, att det är förkastligt att inte plugga och ta chansen en överväldigande av världens befolkning inte kan. Ett sjukt slöseri att inte utbilda sig och då inte kan påverka något nämnvärt och bli bitter för att ingen lyssnar..

Antagligen för att jag har läst lärarprogrammet och har varit ute i skolor och träffat kollegor. Jag hoppade av efter att jag märkte den extremt låga kvaliteten på div studenter/lärare och det på många ställen, började med daytrading istället och nu lever jag bra ändå.

Permalänk
Medlem

Håller med dig, utbildning har inget med intelligens att göra med. Dom värsta man kan stöta på är människor som inte är särskilt intelligenta men ser sig själva som super människor för att dom har en "speciell" utbildning. Kan vara kul att driva med men inte om jobbar med en, lol då får du deras ego på dig 24/7 om du inte ser dem så som dom vill bli sedda.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Skrivet av Lemasive:

Antagligen för att har läst lärarprogrammet och har varit ute i skolor och träffat kollegor. Jag hoppade av efter att jag märkte den extremt låga kvaliteten på div studenter/lärare och det på många ställen, började med daytrading istället och nu lever jag bra ändå.

Då var det antagligen rätt beslut av dig. Viktigt att man följer det man vill och drömmer om. Funkar det bra för dig nu, så grattis till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Antagligen för att har läst lärarprogrammet och har varit ute i skolor och träffat kollegor. Jag hoppade av efter att jag märkte den extremt låga kvaliteten på div studenter/lärare och det på många ställen, började med daytrading istället och nu lever jag bra ändå.

https://urskola.se/Produkter/188332-UR-Samtiden-Begavning-til...

Permalänk
Medlem

Intelligent = Problemlösare.
That's it.

Livet i en varm skolsal skiljer sig enormt mot verklighetens ibland hårda och kalla vindar. Rent allmänt, innan man stegrar sig vidare inom skolväsendet, så är det nog riktigt bra med några år i arbetslivet.

Det öppnar upp ögonen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BigganD:

Håller med dig, utbildning har inget med intelligens att göra med. Dom värsta man kan stöta på är människor som inte är särskilt intelligenta men ser sig själva som super människor för att dom är en "speciell" utbildning. Kan vara kul att driva med men inte om jobbar med en, lol då får du deras ego på dig 24/7 om du inte ser dem så som dom vill bli sedda.

Samma sak gäller körkort ,de som har detta tror alla att de är några nobelpristagare samt racingförare..
Nu vet jag ej vad du syftade för utbildning, men 3 årig högskola är normen idag. Man behöver ha detta för att få göra typ vad som helst inom vården och grundskolan. De som tror att de är några speciella för att de har körkort eller en grundläggande utbildning har stora problem.

Permalänk
Mattecoach

Både och.

Jag tror att koncentrationen av smarta människor är högre på en högskola än utanför (inom samma åldersgrupp, givetvis) - men sen är det också skillnad mellan utbildning och utbildning. Är det hög intagningspoäng så har människorna åtminstone presterat tidigare, får de examen så har de klarat av utbildningen. Utbildningens bredd kan ge viss indikation på om de är "smarta", helt enkelt för att de testas inom fler områden. Utbildningens djup kan ge en indikation på hur duktiga de är på ett område.

På min arbetsplats är de flesta högutbildade (5 år högskola, de flesta ingenjörer) och jag tycker att det är en väldigt behaglig miljö jämfört med många andra. Om detta beror på att det är smarta människor på min arbetsplats eller många som är lika är upp till någon annan att bedöma.

Jag tror iaf inte att det är många som blir dummare av utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Både och.

Jag tror att koncentrationen av smarta människor är högre på en högskola än utanför (inom samma åldersgrupp, givetvis) - men sen är det också skillnad mellan utbildning och utbildning. Är det hög intagningspoäng så har människorna åtminstone presterat tidigare, får de examen så har de klarat av utbildningen. Utbildningens bredd kan ge viss indikation på om de är "smarta", helt enkelt för att de testas inom fler områden. Utbildningens djup kan ge en indikation på hur duktiga de är på ett område.

På min arbetsplats är de flesta högutbildade (5 år högskola, de flesta ingenjörer) och jag tycker att det är en väldigt behaglig miljö jämfört med många andra. Om detta beror på att det är smarta människor på min arbetsplats eller många som är lika är upp till någon annan att bedöma.

Jag upplever det likadant. På min arbetsplats där majoriteten är högskoleutbildade är det bra arbetsklimat, kollegorna vet hur man uppför sig osv. Vänner som arbetar med okvalificerade arbeten berättar ofta om knäppa kollegor som helt verkar sakna intelligens och som inte vet hur man uppför sig. Sen är frågan vad det beror på, intelligens, utbildning, uppfostran,vem vet ?

Skickades från m.sweclockers.com