Uppgradera tung gaming dator från 2013

Permalänk
Medlem

Uppgradera tung gaming dator från 2013

Hej!

När jag köpte denna dator 2013 var det bra fart på grejjorna, men nu börjar den halka efter i spelen.
Chassit är något av det största jag sett så storleksmässigt lär det inte vara problem med några komponenter.

Efter att tidigare alltid kunnat spelat i minst high på grafikinställningar med bra fps så är jag för kräsen för att börja spela på medium och low i dagens spel. Därför undrar jag vad som skulle vara mest effektivt att byta ut av mina befintliga delar. Trött på att det blir fps drops i raids på wow också...

Är inte helt bekant med datordelar men förstår att iallafall grafikkortet skulle behöva uppdateras.
Jag kan inte tänka mig att det är någon idé att köpa värsting GPU eftersom de andra delarna är såpass gamla, men letar efter en GPU som jobbar bra med resten av datorn. Gärna ett Geforce denna gång.

Tusen tack för hjälp,

Se spec nedan.

NZXT Phantom Big Tower vit
Fläktar: 2x 120mm Side, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak LED på/av, mATX, ATX, eATX
XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 2x 6pin PCIe, 2x 6+2pin PCIe, 8x SATA
Intel Core i7-3770 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 77W, HD4000, Boxed w/fan
MSI Z77A-G43, Socket-1155
ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI, UEFI
Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB
16GB kit(4GBx4),Tactical, 1600Mhz, 1.5V, CL8-8-8-24
Gigabyte Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5
PCI-Express 3.0, "Windforce 3X", DL-DVI-I, native-HDMI, 2xmini-DisplayPort, UEFI
Crucial m4 SSD 2.5" 256GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/260MB/s read/write, KPC

Permalänk
Medlem

GTX 1070 skulle göra susen för dig.
Synd att cpun inte är en K modell så du kunde klocka upp den till 4+ GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Så jag är rätt ute att i första hand bör jag byta grafikkort för bättre prestanda? Hade det blivit stor skillnad ifall jag hade en överklockad K modell?

@Lemasive: säg 2000~3000kr. Men det viktigaste är egentligen att optimera datorn så att det blir så effektiv som möjligt. Tänker mig om vi säger att min processor är en 7 poängare, ram 7 poäng, och grafikkortet 4 poängare, då vill jag ha ett 7 poängs grafikkort också.

Hoppas det gick hänga med på den

Permalänk
Medlem

Ja det kan absolut göra stor skillnad. Ju snabbare GPU ju större skillnad gör en överklockade CPU. Enda cpu uppgraderingen du kan göra med ditt nuvarande moderkort är 3770k. Men ja tror nog att du till en början kommer va nöjd med din setup tillsammans med gtx1070. Den är dock lite över din budget. På rea kan man få tag på dem runt 3600-4000. Annars får du gå ner till gtx1060 eller RX480/580.

AMD Vega kommer om nån månad men de korten lär va dyrare, säkert 5000+.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Kan nog faktiskt kunna tänka mig att köpa ett 1070, men det är ändå lite overkill för resterande delar av datorn kan jag tycka... Vad tror du om ett begagnat gtx 970 eller någon annan gtx 9xx. Dem brukar man kunna hitta för en bra mycket billigare peng, inte sant? kanske inte blir jätte stor skillnad ifrån min tidigare GPU dock..?

Hittade denna CPU, AMD FX-Series FX-9590 4,7GHz för 1890:-. Kanske kan investera i ett sådant också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edisonn:

@SpeedRebirth: Kan nog faktiskt kunna tänka mig att köpa ett 1070, men det är ändå lite overkill för resterande delar av datorn kan jag tycka... Vad tror du om ett begagnat gtx 970 eller någon annan gtx 9xx. Dem brukar man kunna hitta för en bra mycket billigare peng, inte sant? kanske inte blir jätte stor skillnad ifrån min tidigare GPU dock..?

Hittade denna CPU, AMD FX-Series FX-9590 4,7GHz för 1890:-. Kanske kan investera i ett sådant också?

Ett 1070 är inte overkill "för resterande delar". CPU'n kommer hänga med en bra stund till.
Om du dock inte vill spendera så mycket och ändå få bra med prestanda i 1080p gäller ett RX 580 (8GB) eller ett GTX 1060 (6GB)

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Nej nej NEJ! Inte gamla AMD cpuer haha. De är värdelösa.
Enda AMD cpun som är bra är deras nya Ryzen serie.

Det må vara 3-4 år sen du köpte dina grejer men det har faktiskt inte hänt så jättemycket på cpu marknaden. Varje generation har ökat prestanda med 2-10% ungefär.

GPUerna däremot har blivit väldigt mycket snabbare. Men jag skulle inte satsa på ett gtx970. De minsta jag kan rekommendera är 980/980ti. Eller de andra jag nämnde.

Jag tycker det är värt att lägga ut lite extra på 1070

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Så länge du inte är på en 144fps jakt så är väl den där cpun bra, köp minst ett rx480/580 eller gtx 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edisonn:

@SpeedRebirth: Kan nog faktiskt kunna tänka mig att köpa ett 1070, men det är ändå lite overkill för resterande delar av datorn kan jag tycka... Vad tror du om ett begagnat gtx 970 eller någon annan gtx 9xx. Dem brukar man kunna hitta för en bra mycket billigare peng, inte sant? kanske inte blir jätte stor skillnad ifrån min tidigare GPU dock..?

Hittade denna CPU, AMD FX-Series FX-9590 4,7GHz för 1890:-. Kanske kan investera i ett sådant också?

Jag hade köpt ett 1060 6gb om budgeten är tight. Det mest prisvärda alternativet är att byta GPU. Den processorn passar inte ditt moderkort och är inte så bra.

Jag hade dock lagt några extra kronor och köpt mig ett 1070.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

@Legit Lax: jätte bra hjälp, kanske räcker med ett 1060 :/ spelar sällan jätte krävande spel...

@SpeedRebirth: haha okej vi glömmer AMD isåfall... Mitt i7 får överleva 3 år till kan jag tycka.

@Semjonov: grejjen är den att jag har 144hz skärm, haha. Är det hel kört att få upp spelen i 144fps med min nuvarande CPU?

@Segmonsson: Budgeten är inte riktigt bestämd, men funderar eventuellt på om man kanske bör sälja av datorn och köpa en ny men begagnad dator som har lite bättre prestanda. Tänker man sig att man köper en GPU för 4000:-, då säljer jag hellre min dator för 6500:- och köper en dator med gtx 1070 (och säkert bättre CPU) för 10500:-.

Värdet tog jag mellan tumme och pekfinger så ta det inte på för stort allvar men principen förstår du säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edisonn:

@Legit Lax: jätte bra hjälp, kanske räcker med ett 1060 :/ spelar sällan jätte krävande spel...

@SpeedRebirth: haha okej vi glömmer AMD isåfall... Mitt i7 får överleva 3 år till kan jag tycka.

@Semjonov: grejjen är den att jag har 144hz skärm, haha. Är det hel kört att få upp spelen i 144fps med min nuvarande CPU?

@Segmonsson: Budgeten är inte riktigt bestämd, men funderar eventuellt på om man kanske bör sälja av datorn och köpa en ny men begagnad dator som har lite bättre prestanda. Tänker man sig att man köper en GPU för 4000:-, då säljer jag hellre min dator för 6500:- och köper en dator med gtx 1070 (och säkert bättre CPU) för 10500:-.

Värdet tog jag mellan tumme och pekfinger så ta det inte på för stort allvar men principen förstår du säkert.

144fps på vad för upplösning? och framförallt, vilka spel?
har 3570k (i5an och 1070) och är helnöjd tillsvidare. många spel är det grafikkortet som begränsar mig, inte cpun, och då har jag 2560x1440p 60hz skärm,

Även om ett 1070 är lite extra, så innebär det ju även att du kan ha kvar 1070an lite längre vid nästa cpu byte.
och det kommer göra skillnad för dig vid spel att gå från 1060 till 1070.

de flesta CPuer idag är inte bättre än din, om du inte går på 6600k eller uppåt, och att hitta en sådan dator med 1070 grafikkort i tiotusenkronorsklassen är i min värld lite svårare. det kan gå, men det blir ändå ingen enorm uppgradering, en i5a idag är snabbare på få/singeltrådade grejer, men ligger likvärdigt eller lite under din nuvarande vid 8 trådar.

Jag hade sagt att 1070an är värd de extra slantarna för dig, din dator är inte utdaterad i grunden.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag para ihop min 2600K tillsammans med ett 1070 och det gjorde bra skillnad från mitt 680 kort.

Allt beror ju på vad du spelar. Kör du inte nyaste och mest krävande spelen kanske ditt 7970 funkar bra tillsvidare, och sen köpa när du verkligen har behovet? 7970 var ju higend kort när det kom och det har ju hållt många år för dig, kanske bättre att fortsätta på det spåret då? Att köpa 1070 eller till och med 1080 som du har nytta av längre än ett 1060 kort.

Hade du hittat en 3770K för rimlig peng hade det varit guld för dig! Då hade du kunnat överklocka och levt på det ett par år.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Edisonn:

@Semjonov: grejjen är den att jag har 144hz skärm, haha. Är det hel kört att få upp spelen i 144fps med min nuvarande CPU?

Ja det är det i vissa spel, men vilka är det du faktiskt spelar?
För det är lite skillnad på CS:GO och Battlefield 1 om man säger så

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade köpt ett 1080Ti till min 3770K om det inte varit så att jag är sugen på M2-disk och i övrigt nya prylar.. 3770K är ingen käss processor, den har mycket att ge fortfarande.

Om du har pengarna, tjöp ett 1070.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Multiplern går att sätta till max 43 på en 3770 utan K om jag min rätt, finns massa guider på nätet Google är din vän
Går inte att låsa på 43, så vi hård belastning går den ner till 41 på alla kärnor

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edisonn:

Hej!

När jag köpte denna dator 2013 var det bra fart på grejjorna, men nu börjar den halka efter i spelen.
Chassit är något av det största jag sett så storleksmässigt lär det inte vara problem med några komponenter.

Efter att tidigare alltid kunnat spelat i minst high på grafikinställningar med bra fps så är jag för kräsen för att börja spela på medium och low i dagens spel. Därför undrar jag vad som skulle vara mest effektivt att byta ut av mina befintliga delar. Trött på att det blir fps drops i raids på wow också...

Är inte helt bekant med datordelar men förstår att iallafall grafikkortet skulle behöva uppdateras.
Jag kan inte tänka mig att det är någon idé att köpa värsting GPU eftersom de andra delarna är såpass gamla, men letar efter en GPU som jobbar bra med resten av datorn. Gärna ett Geforce denna gång.

Tusen tack för hjälp,
[

Skulle först bytt grafikkortet.
7970 var ju bra på en hel del, men även som nya var AMD's grafikkort betydligt sämre i WoW än nVidias motsvarande.
Vilket stämmer även idag.
Så t.ex. ett 1070 kommer ge en massiv förbättring i Legion.

Efter det blir det lite komplicerat.
3770 är ju faktiskt helt OK för WoW, men dagens modeller är ändå betydligt starkare.
Hade du haft en 3770K skulle jag rekat en bra kylare och en fin överklockning, kombinerat med 2400MHz minne.

Men med en 3770 är det bättre att byta CPU, moderkort och minne till kaby lake.
7700K är såklart bäst, men även dyrast, 7600K är en fin avvägning för WoW.
Såklart kombinerat med en bra kylare och en hälsosam överklockning !

Kan tillägga att även en överklockad 7700K får svettas rejält på vissa fighter i Nighthold.

Såklart kommer många att reka en Ryzen, vilket är en väldigt bra CPU.
Men WoW älskar starka CPU kärnor, och där hänger Ryzen inte med alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Jag para ihop min 2600K tillsammans med ett 1070 och det gjorde bra skillnad från mitt 680 kort.

Allt beror ju på vad du spelar. Kör du inte nyaste och mest krävande spelen kanske ditt 7970 funkar bra tillsvidare, och sen köpa när du verkligen har behovet? 7970 var ju higend kort när det kom och det har ju hållt många år för dig, kanske bättre att fortsätta på det spåret då? Att köpa 1070 eller till och med 1080 som du har nytta av längre än ett 1060 kort.

Hade du hittat en 3770K för rimlig peng hade det varit guld för dig! Då hade du kunnat överklocka och levt på det ett par år.

Nu lär han ju inte behöva ge så mycket pengar emellan till ett 3770k, både den med k och utan är ju eftertraktade.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger Om man överhuvudtaget ska byta cpu så ska man absolut INTE gå från i7 till en i5, oavsett generation! Hyperthreading gör STOR skillnad.

Åter igen TS, köp ett bra grafikkort. That's it

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@Svensktiger Om man överhuvudtaget ska byta cpu så ska man absolut INTE gå från i7 till en i5, oavsett generation! Hyperthreading gör STOR skillnad.

Åter igen TS, köp ett bra grafikkort. That's it

Skickades från m.sweclockers.com

Vi pratar WoW här.
Generellt så har du helt rätt, specifikt WoW så stämmer det inte riktigt

Permalänk
Medlem

Återigen, tusen tack för alla svar. Är nu mer en expert på GPU & CPU tack vare er.

Har beslutat mig för att ett byte av CPU är inte riktigt aktuellt än, min uppfattning är att den kan pinna på rätt bra ändå. Kanske kör på förslaget någon la, angående ett byte av moderkort, CPU och ram(hela datorn enligt mig). Men det får bli nästa år då jag inte inte känner att det är speciellt nödvändigt än till de spelen jag spelar.

Jag har fruktansvärt svårt att svara på vilka spel jag spelar för jag spelar allt möjligt från WOW, CS, For Honor, Overwatch, Diablo 3, Golf with your friends och byter spel hela tiden. Jag kommer däremot att (med största sannolikhet,) köpa Destiny 2 till PC då ettan var förj*vla kul på ps4. Så ett gött flyt på det hade varit 10/10. Kan nog som sagt bli rätt krävande och ett ev. byte av CPU/RAM/MB kanske känns bra då i kombination av mitt nya grafikkort.

Grafikkort kommer jag definitivt att byta och det blir inget AMD Radeon denna gången.
Brukar rätt ofta få ett återfall i WOW med jämna mellanrum så det är inte helt fel att tänka i de banorna när det gäller grafikkortet.

Och kommer inte hålla på med något avancerat som t.ex. att överklocka en 3770. Lät läskigt :S