AMD lanserar förfinade Polaris och Radeon RX 580, RX 570, RX 560 och RX 550

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Bewise: Nej, dessa priserna på marknaden har lämnat mig med Johnny Walker Red Lable

Grymma värld!

Skrivet av Dinoman:

Lagavulin avnjuter man. Det är Jack man går och lägger sig med.

Jag blev tårögd, kunde inte ha sagts bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

...
4xx-serien har längre pris nu men den kommer ju att ta slut snart, om 5xx-serien sjunker i pris när 4xx-serien är borta från marknaden så ja, med mycket knaper budget kan man spara ett par hundralappar.

Vad är fördelen med Crimson ReLive gentemot Nvidias Shadowplay?

Freesync är mycket bra, men är det värt 100% mer strömförbrukning?
Om man tycker det så ja, då finns det anledning att köpa AMD kort.

Bortsett från ett XFX-kort hos Netonnet (plus en fyndvara) och några lokala småbutiker så är 580 8GB billigare än 480.

Vet inte hur Gigabytes grafikkort är numer, men den ser helt okej ut https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4290368
Komplett har ett Saphire https://www.komplett.se/product/919034

Och detta är dag 2. Lär ju dyka upp erbjudanden efterhand.

Crimsom ReLive kräver ingen registrering till skillnad mot ShadowPlay, det är bara att tuta och köra. Prestandan är samma. Har uppdaterat min post.

Personligen tycker jag allt under 200W är i princip irrelevant. 580 ligger ju fortfarande runt samma nivå som GTX 970, och den var ju smått hyllad för sin energieffektivitet. Det är i realiteten inget problem för de allra flesta. Är det det är man nog i fel klass helt och hållet.

Skrivet av Olle P:

Lite mer filosoferande...

Utifrån vad vi nu vet tycker jag att AMD kunde valt en annan approach.
I stället för att döpa om härket till RX 580 kunde man nöjt sig med RX 480 2nd Ed eller något i den stilen.

Skillnader mot referens RX 480:
* Lägre effektförbrukning vid låg belastning.
* Marginellt höjd frekvens, typ från 1120 till 1150 MHz, mest för syns skull.
* Bibehållen 150W TDP.
* Bättre fördelning av effektuttaget: 8-pin PCIe-kontakt som (vid behov) belastas med 100-120W, resten från moderkortet.
* Övrigt förbättrad stöd för "andra funktioner".

"Samma prestanda och i övrigt bättre" (effekten av förslaget ovan) känns mer lockande än "marginellt bättre prestanda och i övrigt en blandad kompott" (så som RX 580 är).

Jag citerar mig själv:

Skrivet av GilbertG:

Nya drivrutiner och nya spel som favoriserar Nvidia mindre gör att prestandskålen är jämn i DX11 medan DX12 fortfarande går bättre för 480.
https://www.youtube.com/watch?v=CiYQqNiqQKU
https://www.youtube.com/watch?v=gEw3CaNSbUo

Detta är väl krasst nog enda sättet för AMD att kunna sälja några nämnvärda mängder. Nu blir det garanterat nya recensioner, nu med färre spel som favoriserar NVidia stort i testsviten (några lite äldre spel som gillade Geforce har plockats ur testsviterna är nya spel som inte är lika viktade ditåt har tillkommit) och allmänt bättre drivrutiner än förut. En 485 hade troligtvis inte fått mycket genomslag. Visst kan man ha invändningar mot marknadsföringen, men om skillnaden mellan 400 och 500 är att den senare presterar bättre än Nvidias motsvarigheter så är det ur marknasföringssynvinkel inte helt tokigt att göra seriebyte då det är en förhållandevis markant skillnad i marknadsposition.

Och se ovan. Tänk hur många här på Sweclockers som bara kollar deras test och köper grafikkort utifrån det. Inte många sidor gör nya tester, tyvärr. De nya tester som finns, bl a från Hardware Cannucks och Hardware Unboxed, visar att RX 480 i genomsnitt presterar likadant som 1060 6GB i DX11 men klart bättre i DX12. Lägg till Crimson ReLive som inte kräver registrering, numer ett lägre pris i Sverige för 480 mot 1060 samt Freesync så tippar plötsligt vågskålen åt andra hållet.

Lägre pris. Crimson ReLive (kräver ingen registrering eller annat jox till skillnad not ShadowPlay, bara att tuta och köra. Samma prestanda). Freesync (billigare än G-sync, samma prestanda).

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Efter att ha läst en hel del, har jag kommit fram till detta.

Oavsett om AMD skulle ta fram ett kort som presterar ca 20% bättre än ett GTX 1080Ti dra max 200 Watt och kosta 5000 kronor, så skulle folk ändå hitta något att klaga på och köpa ett Nvidia-kort.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Efter att ha läst en hel del, har jag kommit fram till detta.

Oavsett om AMD skulle ta fram ett kort som presterar ca 20% bättre än ett GTX 1080Ti dra max 200 Watt och kosta 5000 kronor, så skulle folk ändå hitta något att klaga på och köpa ett Nvidia-kort.

och oavsett om Nvidia plockade fram ett kort som var 40% snabbare än AMD för samma pris hade vissa propagerat för AMD ändå. Ingen av dessa två typerna är väl något nytt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Skulle Nvida sänka 1070 till 3000kr så kommer 580 floppa rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

och oavsett om Nvidia plockade fram ett kort som var 40% snabbare än AMD för samma pris hade vissa propagerat för AMD ändå. Ingen av dessa två typerna är väl något nytt?

Fast hur man än vrider på det är det var pengarna hamnar som räknas, inte vad vi tjattrar om på nätet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fast hur man än vrider på det är det var pengarna hamnar som räknas, inte vad vi tjattrar om på nätet.

Tjatter på nätet ska inte underskattas. Tänk alla som lurkar runt på forumen som blir puttade åt olika håll genom att bara läsa. AMD får väl släppa något som kunderna vill ha, typ som Ryzen. Jag har inte sett några försäljningssiffror än men gissar på att det sålt väldigt bra. Kan dom slå emot Intel bör dom kunna slå emot Nvidia också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Bortsett från ett XFX-kort hos Netonnet (plus en fyndvara) och några lokala småbutiker så är 580 8GB billigare än 480.

Vet inte hur Gigabytes grafikkort är numer, men den ser helt okej ut https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4290368
Komplett har ett Saphire https://www.komplett.se/product/919034

Men då är det ju dyrare än 1060: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3876986

Argumentet var ju att det var billigare än 1060, vilket det inte är om det är det kortet du ska jämföra med.

Permalänk
Moderator
Testpilot

I slutändan så är konkurrens till gang för oss alla och med tanke på Nvidias dominans så hoppas man ju på mer från AMD än nya klistermärken på en gammal produkt. Därmed inte sagt att jag är intelligent nog att förstå orsaken till deras beteenden. Man får inte tappa objektiviteten i sammanhanget bara för att man hoppas.

Nu går iaf jag vidare till att hoppas att Vega faktiskt är en rejäl utmanare. Ryzen överträffade iaf alla mina förväntningar så cynismen i mig har släppt något.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

och oavsett om Nvidia plockade fram ett kort som var 40% snabbare än AMD för samma pris hade vissa propagerat för AMD ändå. Ingen av dessa två typerna är väl något nytt?

Det har du nog mycket rätt i men som Gilbert var inne på så räknas lite vem pengarna går till, dem som pratar till AMD fördel är nog 5 gånger mindre än Nvidias grupp av människor. Var står Nvidia inom marknaden gentemot AMD, 70-30?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Synd att ingen i tråden nämner 1060 Plus, som är det kort som Nvidia egentligen skickar upp mot RX580. Nej, RX580 är inte ett helt nytt kort eller en 1070 rival.

År 2016 : RX480 vs 1060 (Tick)
År 2017 : RX580 vs 1060 Plus (Tock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

... så undrar jag hur ett RX 570 kan prestera lika bra som ett RX 580 (4GB) OCH RX 480 (4GB)? Förstår inte det resonemanget/biten.

Redan nu är det en liten skillnad i prestanda (och pris) mellan RX 470 och RX 480 (4GB).
RX 570 har större ökning i prestanda över RX 470 (tack vare snabbare minne) än vad RX 580 har över RX 480. Den lilla skillnad som finns minskar alltså.
Man kan också förvänta sig att skillnaden i prestanda mellan 4GB och 8GB RAM ökar framöver, särskilt vid högre upplösning.

Skrivet av Alotiat:

2. När du skriver "RX 580 << GTX 1070", menar du 4GB versionen då? För det finns t.ex. [Nitro] för 3300 kronor ...
Eller skulle du säga att GTX 1070 är på en helt annan nivå?

GTX 1070 är på en helt annan nivå!
Nitro Limited är dyrt för att det:
* Ges ut i "begränsad" upplaga,
* är maxklockat från fabrik, och
* har en bra (påkostad) kyllösning.
Finns många recensioner av just det kortet som visar att det faktiskt oftast (men inte alltid) presterar bättre än GTX 1060.

Skrivet av Alotiat:

Angående effekten: Man utnyttjar alltså RX 580 fina effektivitet vid lägre frekvenser och sänker maxfrekvenser där det tenderar att skena iväg? Är ökningen i maxfrekvensen de där 6% alla pratar om?

Nej och ja.
När jag läst på mer hittar jag att man infört ett "lågeffektläge" där klockfrekvensen skruvas ner markant när beräkningskraften inte behövs, som vid filmvisning. Detta ger bättre effektivitet och saknas hos RX 480.
"Sänker maxfrekvenser där det tenderar att skena iväg" är standard sedan tidigare. Om GPU blir för varm vid hård belastning sänks klockfrekvensen automatiskt, oftast med <10%, för att undvika överhettning.
Sedan har man även "överklockat" kretsen som standard, med högre drivspänning, frekvens och tillåten maxeffekt än vad RX 480 har som referens, det är detta som är de 6% du nämner.

Permalänk
Hjälpsam

Finns också en valbar funktion, som sänker fps:n till 30, vid inaktivitet, tex om en din gubbe står och beundrar ett vackert landskap, utan att vrida på sig.
Förutom att sänka fps:n, sänks då givetvis effektförbrukningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Radeon 500 serien är trots allt en stor skillnad från RX 400 serien.
Det är betydligt fler kort riktade mot både desktops och laptops, vilket lutar mot en större satsning mot laptops.
Korten är Radeon RX580, RX570, RX560, RX550, RX540, 530, 520.
500 serien är alltså betydligt bredare och inriktat mot fler segment.
Detta gör det samtidigt troligt att det inte kommer några integrerade vega kretsar i år i laptops eller APU:er utan de får vänta till 2018.
http://www.amd.com/en/RX-series

Permalänk
Relik 📜

Liten uppdatering!

Vi hoppade som sagt på att få färdigt ett test innan helgen, men trots fullt fokus och sena kvällar hann vi inte klart. Mycket har strulat den här gången, så vi har tvingats dubbel- och trippelkolla betydligt fler resultat än normalt. Förhoppningsvis landar vi dock i en stabil testsvit för både DirectX 11 och DirectX 12 som kan användas för massa tester under våren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam

@emilakered: Nemas problemas!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är sugen att köpa till mitt Antec ISK 310 ett rx 550 lågprofil som också bara tar upp en kortplats, kombinera det med en Intel G4560 (är väl den billigaste och kraftfullaste processor man kan få som även har den lägstaste strömförbrukningen?) och något m-itx. AMD lär väl inte, om de ens släpper någon processor av liknande klass, släppa en sådan processor förräns slutet av året. Nätagget i chassit har bara 150w att leka med samt att det är ganska så trångt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men då är det ju dyrare än 1060: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3876986

Argumentet var ju att det var billigare än 1060, vilket det inte är om det är det kortet du ska jämföra med.

Jag trodde vi pratade om priset på 580 kontra 480.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian