Permalänk
Medlem

Glapp i nätverksuttag (?)

Hej!

Vi har precis flyttat in i ett nytt hus med färdigmonterade nätverksuttag i varje rum och har stött på lite problem.

Nere i huset finns en kopplingscentral. Där börjar det med fibern, som går till vår egen router, där kopplar vi in de sladdar som vi vill använda. Det fungerar utan störning på nedervåningnen men uttaget på ovanvåningen fungerar inte. Vi har testat 3 olika kablar. Det som sitter i väggen är CAT5 och vi har provat CAT5/CAT5E/CAT6 kabel men det som händer är att mellan var 2-15:e minut tappar den nätverksuppkoppling på datorn. Den tappar direkt om man försöker göra ett speedtest på nätet. Det känns som att när man försöker lägga lite belastning på kabeln så dör den. Har öppnat upp vägguttaget där uppe och kontrollerat kopplingen och det ser rätt ut.

Är det något fel på kabeln tror ni? Isåfall kan jag dra om den, det gör inget. Men vad kan det annars vara? Försöker hitta några idéer som kan hjälpa mig lösa detta utan att behöva vänta tills på måndag då jag kommer tillbaka till jobbet.

Mvh, r0ad

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk

Hände mig också, så fort jag började "belasta" kabeln allt för mycket så gav den sig, så jag bytte den helt enkelt. Så med störst sannolikhet är det kabeln

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

känns ju starkt som om en ledare glappar, kjell har en billig testare för 249 där man ser om det är ett direkt avbrott på en ledare men inte om den är halvtaskig. Felanmäl

Permalänk
Medlem

Jag tänker att de kan vara något med routern möjligtvis. Att de kan vara en inställningsfråga eller en kompabilitetsfråga? Annars får vi bara dra om helt enkelt.

Har ett proffsigt verktyg på jobb jag kanske kan dra med mig hem på måndag och testa. Och strular den så får jag väl dra om den.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Dum fråga men ni har inte lyckats dra kablaget mer än 100 meter totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Dum fråga men ni har inte lyckats dra kablaget mer än 100 meter totalt?

Nej de tvekar jag på Haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Låter som om det är kabeln, uttagen eller kontakteringen. Om du provat annan port på routern och annan dator i uttaget.

Det första man gör är att mäta om man har ett instrument. Har man inte det så undersöker man visuellt om det är för mycket upp-tvinnat eller ser ut att vara dålig kontakt. Sedan kontakterar man om, med samma don/uttag. Om inte det hjälper byter man uttag/don. Som sista utväg drar man om kabeln

Permalänk
Medlem

I vilken hastighet länkar nätverkskortet i datorn uppe med? Är det 1gig så är det nog det som är felet, testa med att ställa ner hastigheten till 100 Full duplex och kör en speedtest skulle inte det hjälpa så kör 100 Halv Duplex.