Vilken fiberleverantör ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken fiberleverantör ska jag välja?

Jag har fått tillgång till fiber och vet inte vilka leverantörer som är bra eller dåliga. Är det egentligen någon skillnad när det är öppen fiber? Allt går ju via samma kabel? Man har ju hört mycket om tex Bahnhof, men det är både bra och dåliga saker. Samma med Bredband2.

Jag hade tänk mig 100/10, här här är den kompletta listan, utan bindningstider:
Bitcom - 275 kr/mån - Engångskostnad 187 kr - första 3 månaderna: 138 kr/mån
Alltele - 278 kr/mån - Engångskostnad 0 kr - första månaden: 0 kr/mån
Ownit - 289 kr/mån - Engångskostnad 0 kr
Bahnhof - 289 kr/mån - Engångskostnad 199 kr
Bjärekraft - 349 kr/mån - Engångskostnad 295 kr
T3 - 299 kr/mån - Engångskostnad 199 kr - första 6 månaderna: 150 kr/mån
Surfia S - 277 kr/mån - Engångskostnad 299 kr
Bredband2 - 299 kr/mån - Engångskostnad 188 kr - första 6 månaderna: 150 kr/mån

Vilken/vilka är det bara att stryka direkt? Vilken/vilka är värt att lyfta fram?

Och hur lång tid brukar det ta från man beställer till man till det blir aktivt? Är det sen bara att plugga in det i en vanlig router och köra?

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av någon av leverantörerna men priserna bör du kunna pruta på med tanke på att det bara är 100/10. Jag betalar 299 för 100/100 via Telia och vet folk med lägre faktura än så.

Hur lång tid det tar varierar ibland kan de koppla in typ medan du pratar i telefon. Du ska kunna nyttja vilken router du vill.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Från den listan skulle jag valt i följande ordning:
1. Ownit
2. Bredband2
3. Bahnhof

Har använt mig av alla 3, Ownit vinner på det stadsnätet jag var på. Bahnhof var för sega med att lägga till högre hastigheter när det fanns hos andra leverantörer. Bredband2 svarade inte på mina mail till kundservice, genom deras enkät, så bytte till Ownit. Bahnhof hade fortfarande inte ändrat sitt hastighetsutbud då.. flera månader senare kom det, men då hade jag ju redan fullt ös med Ownit.
Angående placeringen av plats 2-3, helt enkelt priset.
Ajdå.. priset på ett år då, inte månadskostnad, lite synd det är en uppkopplingsavgift, som engångsavgift. Det blir det på nätet jag kommer använda snart också.

Permalänk
Medlem

Kör själv Bredband2 och det funkar fint. Men vissa leverantörer är bättre än andra beroende på vilket nät man tillhör o vart man bor så svårt o säga.

Man brukar kunna koppla in en nätverkskabel från fiberswitchen till en dator och beställa genom en portal och då kommer man oftast igång inom några minuter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Jag tror att jag bestämt mig för Ownit. Dels för att jag såg att de hade tre månader för 99 kr/mån om man beställde via deras egna hemsida (utan bindningstid och startavgift), och dels för att de flesta verkar nöja. Hittade tex denna http://www.kvalitetsindex.se/report/svenskt-kvalitetsindex-om... där de får bäst betyg och ligger en bra bit över branschsnittet när det gäller kundnöjdhet.

Permalänk

Jag har T3 sen November har fungerat nästan felfritt hittills var lite svajigt typ 3 dagar i början efter inkopplin men supporten ordnade det till dagen därpå typ sen har det fungerat utan ett avbrott.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag har T3 sen November har fungerat nästan felfritt hittills var lite svajigt typ 3 dagar i början efter inkopplin men supporten ordnade det till dagen därpå typ sen har det fungerat utan ett avbrott.

Jag kör också T3. 100/100 här och jag får ofta ut 110-120 upp och ner via bredbandskollen. Men ibland laggar jag i mitt spel och ibland buffrar twitch mycket när jag streamar till twitch. Jag vet dock inte ifall felet ligger hos mig. Min dator är lite halvt daterad också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick fiber förra veckan och valde Universal Telecom, Alltele. (100/10)

Dom hade en kampanj på halva priset i 6 månader vilket betydde 118kr/mån.
Ingen bindningstid, ingen startavgift.
Tänkte ta Bahnhof men det erbjudandet var lite för bra för att ignorera.

Sjukt när man pungade ut 350kr hos com hem innan..

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Jag kör också T3. 100/100 här och jag får ofta ut 110-120 upp och ner via bredbandskollen. Men ibland laggar jag i mitt spel och ibland buffrar twitch mycket när jag streamar till twitch. Jag vet dock inte ifall felet ligger hos mig. Min dator är lite halvt daterad också.

Skickades från m.sweclockers.com

bra fart på din.

jag hade också liknande fart på mitt i början de dagarna då jag sa det var lite svajigt kunde ofta dippa mellan 150Mbit till typ 20Mbit men efter att jag pratade med supporten och de fixade det stabilare för mig så får jag nu 95/95Mbit typ hela tiden så antar att de gjorde någon justering för att stabilisera hastigheten.

så kan vara värt att kolla upp dock så riskerar du ju hastighetssänkning till närmre 100/100 men kan vara värt om du också har problem med dippar ibland.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Fick fiber förra veckan och valde Universal Telecom, Alltele. (100/10)

Dom hade en kampanj på halva priset i 6 månader vilket betydde 118kr/mån.
Ingen bindningstid, ingen startavgift.
Tänkte ta Bahnhof men det erbjudandet var lite för bra för att ignorera.

Sjukt när man pungade ut 350kr hos com hem innan..

Gjorde samma sak fast Banhof hade jag inte i tankarna då ja haft lite för mycket prestanda problem med dem hos andra jag hjälper med teknikens under.
Haft unversal telecom vilka Alltele äger i över ett år utan ett ända problem. 200/200mbit får alltid 220/220 och jätte fina pingtider till svenska csgo servrar.

Permalänk
Medlem

Jag kör bredband2. Funkar alltid. Men i slutändan tror jag allt mest beror på vad man har för utrustning till huset man bor i. Vilket företagsnamn som står på fakturan spelar nog mindre roll. Så länge det funkar och man inte behöver support/kundtjänst. För det varierar nog mer.

Visa signatur

corsair 750d : asus a170-deluxe : asus gtx 980ti poseidon : i7 6700k : samsung 950 pro nvme 256gb + crucial 480gb msata : corsair ax860i : 16gb dominator platinum : ekwb custom loop för cpu + gpu : razer blackwidow chroma + mamba : win10 : sennheiser g4me zero : asus pg348q

Permalänk
Medlem

@Tokas:

Bredband2 eller bahnhof om du kan tänkt att segla under piratflagg.
Resten lagrar data och säljer ut dig så fort du blir en kostnad för dom, värst är telia

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bahnhof 500/500 här.