Hemmabio får inget ljud genom HDMI

Permalänk

Hemmabio får inget ljud genom HDMI

Hallå, jag fick nyligen mina föräldrars halvgamla 5.1 Samsung ljudsystem. Jag installerade det idag, anslöt receivern/AVRn till TVn genom HDMI in, ändrade källan så att systemet skulle få ljud genom HDMI in, men inget ljud kommer från hemmabion.

Hemmabions högtalare fungerar bra, jag har testat dess ljud genom FM, och den ger videosignal till TVn när jag kopplar den genom HDMI out. Jag har prövat ändra några inställningar både på TVn och AVRn. Bland annat satte jag TVns ljud-output till external speakers, och på AVRn har jag prövat stäng av ARC (eftersom min TV inte har det), och gått fram och tillbaka mellan HDMI audio (av och på).

Ännu en sak att nämna är att min TV endast har två HDMI-anslutningar, och ena används av min chromecast. Det innebär att (eftersom TVn saknar ARC) jag bara kan använda en HDMI-sladd (genom out eller in) åt gången.

Jag funderade även på att köpa en optisk ljudsladd, men tydligen klarar det endast av 2.0 med komprimerat ljud.

Några idéer? Uppskattar vilken hjälp som helst!

Permalänk
Medlem

Om jag läst och förstått rätt så försöker du få ljudet från din tv till resivern. Det isåfall borde inte gå för vad jag vet är det bara ett ytterst fåtal premium tv apparater som kan sända ut ljud via HDMI.
Om resivern har HDMI ingångar så rösta använda dom till Chromecast med mera och sedan HDMI ut från resivern till din tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Om jag läst och förstått rätt så försöker du få ljudet från din tv till resivern. Det isåfall borde inte gå för vad jag vet är det bara ett ytterst fåtal premium tv apparater som kan sända ut ljud via HDMI.
Om resivern har HDMI ingångar så rösta använda dom till Chromecast med mera och sedan HDMI ut från resivern till din tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Ytterst fåtal är väl att ta i, det som behövs är ARC (audio return channel) via hdmi vilket känns som standard på de flesta tv-apparater idag.

TS, jag tror detta är ett fel med TVn och inte recievern,. Vad är det för modell på tv och reciever?

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

För att du ska kunna få ut TV ljudet ur hemmabiot så måste båda ha ARC annars är det optiskkabel som gäller

Permalänk

Tack för förklaringarna.

Jag trodde ARC bara var en bekvämlighet som gjorde att man slapp två HDMI-kablar åt gången. Får antingen köra på optiskt ljud, eller köpa en digitalbox. Å andra sidan kollar jag inte på TV så mycket, det är mest chromecast jag använder den till.

Sedan tänkte jag inte alls på att jag kunde ansluta chromecasten till hemmabion, tack för det förslaget mega-dark.