Tele2 släpper Unlimited – abonnemang för obegränsad surf

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Extremaz:

Sammanfattning om du vill använda 100GB under en dag så måste du svara på 95 sms...

Dc:ar under en CS match "vänta jag ska bara svara Ja på smset"

Skrivet av Herzo:

Det är ju just så för att man inte skall använda det som ett bredband... Om man nu vill använda det som ett bredband till hemmet får man ju skylla sig själv.

Precis.

Jag tror inte folk skulle vara så tjuriga över det här SMS-systemet om de fick uppleva ett mobilt nät med dagens infrastruktur där alla har fri tillgång till data. Det finns caps av en anledning.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Tele2 kan aldrig slå mitt nuvarande abonnemang ändå.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har starka funderingar på att ta detta med unlimited surf.
Har i dagsläget ett abonnemang med fria samtal/sms/mms 30Gb surf för cirkus 600:-/Mån
Har även ett mobiltbredband på 200GB/Mån, då det inte finns ADSL eller Fiber (På G) det kostar i princip samma 600:-

Så bara där är 1200:-
Ska ta o säga upp dessa 2 ovan jag skrev och ta det nya med unlimited med surf, ingen bindningstid så vad finns att förlora.

Bara till att se hur "jobbigt" det blir efter 5Gb/dag ^^

Permalänk
Medlem

5gb/dag är ju 155gb på 31 dagar. Känns knappast 'unlimited'.

Edit: Ph ja, jag vet man kan få ytterligare, men det är ju ett jobbigt extra arbete som inte skall behövas. Usch nej tack för mig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

499kr va dyrt...

Jag har 69kr/mån, obegränsad surf, betalar för sms och samtal (får ringa för de 69kr som jag betalar)
Har provat att tanka 2TB på en månad, va inga problem.

Någon som har billigare obegränsat abonnemang än mig?

Jag har 299kr/mån men då surfar,ringer och sms jag fritt i hela Norden, Baltikum och Polen.

Men gissar att kostnaden sjunker när EU tar bort roaming gränsen

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Min fråga är enkel: hur mycket använder ni folk? Använder ni verkligen 5 gigabyte per dag som det är idag? Jag har ett abonnemang från Vimla och jag använder kanske 3 gigabyte *per månad*. Har svårt att se poängen med detta abonnemang om man nu inte sitter och kollar på videor hela dagarna i ända. Men, vi är väl alla olika ^^

På telefonen, kanske 0,25GB per månad. Fibern hemma:

Last 30 Days (2017-03-23 ~ 2017-04-21)

Total 636.10 GB

Mellan 3 och 96 GB per dag. Trycka ja på ett sms 91 ggr på en dag, ser inte någon begränsning i det.......

Nämen, det är iaf en början, just nu är mobilt bredband istället för. Om det skall bli ett alternativ så är det åt rätt håll.

Permalänk
Avstängd

Oj där ser man Tele2 lyckas betala Sweclockers för att göra reklam via nyheterna....

Permalänk
Medlem

@aqwedcxz: Ja, mitt är gratis

Permalänk
Medlem

Har börjat skicka filer från laptopen, genom att dela ut internet från telefonen... när jag är ute och jobbar. Hade 100GB i surfpotten, så varför inte...

Brukar landa på mellan 6-10GB per dag, så tycker det var lite i underkant på abonnemanget.
Hade det varit 10GB/dag, så hade jag skaffat det direkt. Om det är bra upphastighet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Fortfarande inget för folk som använder mobil data för ladda ner spel på Steam eller ps4 på 50GB. Skulle ta antal dagar...Släpp det fritt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du läst pressmeddelandet hade du fått reda på att det här abonnemanget inte är för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Oj där ser man Tele2 lyckas betala Sweclockers för att göra reklam via nyheterna....

Jag kan tycka att det finns ett nyhetsvärde i detta, att lansera ett abonnemang av denna typen är ändå något som är värt att uppmärksamma kan jag anse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag kan tycka att det finns ett nyhetsvärde i detta, att lansera ett abonnemang av denna typen är ändå något som är värt att uppmärksamma kan jag anse.

Jag tycker att SweClockers ska sluta skriva om alla nya produkter, om det finns ett företag som kan få reklam av artikeln......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag tycker att SweClockers ska sluta skriva om alla nya produkter, om det finns ett företag som kan få reklam av artikeln......

Jag håller med!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Ja är man flera personer som delar på datamängden och gärna konsumerar media så drar det fort iväg mängdmässigt så då behöver det inte vara så många timmars tittande för varje individ innan taket nås. Behöver inte enbart vara en person som tittar 5+ timmar dag i sin mobil.

Går att dela ut data som hotspot och så kan man ha flera datakort i olika enheter kopplade till abonnemanget och då kan man dessutom samtidigt befinna sig på andra platser och dela data än på den plats där telefonen befinner sig.

Idag sitter många och tittar just på sitt program på den egna skärmen istället för att alla sitter och tittar på samma program i tevesoffan som man gjorde förr. Man tittar på bussen, när man väntar på något osv.

Man kan nog anta att den(familj) som skaffar detta abonnemang också gör av med mycket data, annars kan man lika gärna välja något billigare alternativ. Är nog även många som inte kan få fiber som kommer använda detta trots knöligheten med sms.

Permalänk
Medlem

Obegränsad surfpott!? detta är ju falsk marknadsföring. Jag läser "Med obegränsad surf kan du streama så mycket film, serier eller musik som du vill."

Då ska vi se hur mycket film vi kan se. Netflix är en vanlig streamingtjänst.

Hög (Bäst videokvalitet, upp till 3 GB i timmen för HD och 7 GB i timmen för Ultra HD)
https://help.netflix.com/sv/node/87

Så jag kan inte se EN film (om jag inte ska pause och utöka med 1gb ett antal gånger innan filmen är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det är sånt här som får en att undra varför ni ändå super och slåss med kniv hela tin. Fast det kunde kanske vart värre iof.

...

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en del fördomar... Skulle du sagt samma sak om du vetat att det sker 50% fler fall av misshandel per capita i Sverige än i Finland?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Ozzed kommer inte på något negativt att säga, det borde finnas en stämpel för det

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Once in a full moon when the planets aline... and the sun are in an eclipse. That's when you will see it... The Ozzed stamp of approval!

Skrivet av Segas:

Och nu börjar priserna skjuta i taket för att man ska kunna...vadå, streama två avsnitt på tåget innan man manuellt måste fylla på? Det finns gott om resurser i mobilnätet, förstår inte varför man måste hålla på att tramsa med surfpott. Dessutom finns det ju gratis musik, facebook och annat i en uppsjö av abonnemang för en tredjedel av priset.

Skickades från m.sweclockers.com

För att det inte ska missbrukas. Tänk dig om flera tusen personer börjar hosta enorma FTP servrar på 4G nätet? Det skulle överbelastas ganska snabbt. Därför införs detta eftersom det gör det lite mer irriterande för folk att missbruka.

Skrivet av jocke91:

Stackars er där i västra grannlandet, men fint att operatörerna börjat erbjuda obegränsade abonnemang hos er också, dock till ett högt pris.

Här i Finland betalar jag själv ca 200kr (19,90€) i månaden för obegränsad surf i 50 Mbps, obegränsade samtal och SMS. Hastigheten kan jag inte klaga på, den slår alltid i taket förutom på fredags- och lördagskvällar då den brukar ligga på ca 30Mbps ner och 25 Mbps upp. http://www.speedtest.net/result/a/2805931340.png

Latensen har stigit på sista tiden, brukade tidigare ligga runt 20ms, men det är inget som påverkar telefonanvändningen överhuvudtaget.

Vill man pröjsa lite extra kan man få 300Mbps obegränsad surf, 250min taltid och 250 SMS från Telia för 300kr (29,90€) i månaden. Obegränsad surf med maxhastighet i Norden och Baltikum.

"Vi" kompenserar med att ha ett utbyggt fibernät istället.

Skrivet av superegg:

31 dagar x 5 = 155GB per månad
31 dagar x 6 = 186GB per månad

Jag vet inte hur dom tänker kallas det här för fri surf?

Även om jag måste logga in på deras hemsida för att kunna få 1GB extra så är det jobbet tänkte om man kollar på Netflix med sina kompisar och sen så stannar filmen upp.

Suck...

Läs artikeln och vissa kommentarer? Faktum är att du har 5 GB rent.. sedan måste du ladda på ett extra GB varje gång i oändlighet. Alltså... kan du (om vi ska ta din uträkning) 31 dagar x 6 x 303020304394034385 om du så vill.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Intresset är ju främst att man får ett extra SIM-kort med, vilket betyder att en 4G-enablad router skulle kunna vara din primära internetanslutning i ett hem utan behov av extremt stabila uppkopplingar, typ varannan svenne-banan med bara en laptop, några mobiler och nån surfplatta hemma. Jag ser det här som en stor säljpuck för Tele2.

Visst, men många kan få samma behov ställt för mindre pengar. Jag betalar ca 120 kr per månad för mitt 100/100 fiber. Och 99 kr/månad för vimla. Så totalt betalar jag 220 kr för obegränsat internet med mycket snabbare hastigheter än det man får via 4G med dessutom oerhört mycket lägre latenser. På mobilen så slår jag sällan i taket som det är idag, men på vimla så nollställs inte allt varje månad. Om jag inte gör mig av med min pott så läggs den på högen av använda nästa månad. Jag har säkert 30-40 gigabyte oanvänt.

Jag ser ärligt talat inte poängen med abonnemanget ur en prismässig synpunkt heller. Bara om man verkligen sitter och pressar YouTube varje dag minst en timme per dag på luren, då kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Ingen som kan förklara vad det här med extra surfkort innebär?

Tele2s kopia av Telias "surfanslutning" som Telia har haft i flera år. Skulle gissa att nästa grejj Tele2 kommer med är en form av "Mobilanslutning" som både Telenor och Telia har haft sedan länge där man kan köra in flera mobilnummer mot samma datapott och förutsättningar som huvudabonnemanget till en billigare penning än att ha fristående abonnemang, inte bara nummer för mobilt bredeband. Telenor kallar det Familjeabonnemang och Telia kallar det Mobil Komplett paketering.

Både Telia och Telenor har haft fri surf på sina mobilabonnemang förr i tiden, där Telia varit först vilket de ofta har varit med det mesta, men som tagits bort då det sänkt mobilnäten i vissa områden. "missbrukats" som Tele2 kallar det i sina förklaringar till 1GB refresh mekanismen de infört till det här abonnemanget. I de flesta fall är det torrent trafik som orsakat detta. Operatörerna försökte blockera torrent trafik på nätnivå via "trafikhantering" men folk var inte dummare än att de använde VPN tunnlar och andra metoder för att komma förbi denna trafikhantering och sänka näten ändå. Så då begränsades denna "fria surf" mer och mer tills den togs bort hos samtliga. Då lät det från operatörerna att denna borttagning av fri surf var tillfällig medan näten byggdes ut och att 4G skulle vara frälsaren. Vi har dock inte sett tecken på att de tänkt ändra sig när det gäller affärsmodellen runt mobildata då de har dragit in sina pengar på detta sedan det slutade gå att ta betalt för samtal i näten. Förrän Tele2 släppte detta abonnemang då. Frågan är hur Tele2 tänker hur detta skall gå runt.

Så Tele2 är inte först med något. Som vanligt med operatörer så är det mycket buzzwords och kreativa påståenden i marknadsföringen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

Jaha? Så det blir ett hack i mina nedtankade Blu-ray rippar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag tycker att SweClockers ska sluta skriva om alla nya produkter, om det finns ett företag som kan få reklam av artikeln......

Skrivet av PointMan:

Jag håller med!

Blir det inte alltid reklam av något slag för företaget när man nämner deras produkter om man är petig?

Permalänk

OCH, för att kunna använda 5G på ett praktiskt sätt
måste du i princip BO i masten...

500m ner på vägen har du väl runt 3mBIT

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag tycker att SweClockers ska sluta skriva om alla nya produkter, om det finns ett företag som kan få reklam av artikeln......

Haha, jag förstår din poäng men det är ju nästintill omöjligt. Ska man sluta skriva om Intel, NVIDIA, Seagate, Windows/Microsoft, Sound Blaster och så vidare så skulle vi inte haft fått några teknikrelaterade nyheter igår

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiden92:

Har ett 4-5 år gammalt TRE abonnemang som är "UNLIMITED" vi använder i snitt 800GB i månaden på det. För 349:- i månaden.

Haha jag trodde jag var speciell! Typ att det var någon glitch i deras system

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har alltid undrat varför det finns en sån här gräns på data? Sliter det på deras hårdvara så den måste bytas ut oftare? Är hårdvaran för klen så den inte kan leverera? Äger de inte hårdvaran och måste betala per bit till någon annan eller vad?!

Kan inte komma på en enda bra anledning till begränsningar på skickad/mottagen data? Hastighet är något annat och där förstår jag varför det finns begränsningar... Men datamängd...? Vad är det som kostar mer för internetleverantörerna? Någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Haha, jag förstår din poäng men det är ju nästintill omöjligt. Ska man sluta skriva om Intel, NVIDIA, Seagate, Windows/Microsoft, Sound Blaster och så vidare så skulle vi inte haft fått några teknikrelaterade nyheter igår

Svårt att få fram sarkasm ibland..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Finns en del fördomar... Skulle du sagt samma sak om du vetat att det sker 50% fler fall av misshandel per capita i Sverige än i Finland?

Haha, ja.

För alla vet ju att enda anledningen till det är att det är så glest mellan finnarna att det krävs att två stycken samtidigt irrar sig 2km fel och råkas med kniven.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Alltså, jag har alltid undrat varför det finns en sån här gräns på data? Sliter det på deras hårdvara så den måste bytas ut oftare? Är hårdvaran för klen så den inte kan leverera? Äger de inte hårdvaran och måste betala per bit till någon annan eller vad?!

Kan inte komma på en enda bra anledning till begränsningar på skickad/mottagen data? Hastighet är något annat och där förstår jag varför det finns begränsningar... Men datamängd...? Vad är det som kostar mer för internetleverantörerna? Någon?

Luften blir full helt enkelt, och det kommer gå långsammare för alla i vilket fall.

Att strypa hastigheten är en sak som skulle göra att datamängd inte behöver kapas lika hårt. Båda avhjälper samma problem, men inte så många är intresserade av det första.

För att det inte låter lika häftigt att vare sig sälja eller köpa, kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Känns jobbigt då man ofta använder datatrafiken till och från, exempelvis tittar på några filmer/serier på en dag för att sedan inte använda det på några dagar. Antar dom siktar på jämn användning för att undvika spikar och att nätet blir överbelastat, men det begränsar också användningen för många användare.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha så det var det som dom gjorde reklam för.