Permalänk
Medlem

Uppdradering av gammal burk

Jag vet att en stor del av er kommer säga att köpa nytt chassi men sambon vägrar -.-

https://www.komplett.se/product/634224#

Det är en sådan låda det gäller. det jag behöver tips om är

Moderkort
Grafikkort
CPU + kylare

Moderkort micro-ATX eller mini-ITX

Mitt stora problem är att hitta ett grafikkort som har fläktarna uppåt, Då jag tänkte montera den ovanför CPU. För då skulle jag utnyttja lufthålen i taket på datorn och sen ha ett ut/in flöde från sidan och nästan helt hindra att varm luft flödar genom chassit

CPU kylaren bör då vara låg och ha ett horisontellt luftflöde alternativt någon liten vattenkylning som man kan montera framtill i chassit.

(har ett 500W PSU Corsair billigt CX500. med fasta kablar som tar en del plats men funkar)

Siktar på en midrange speldator. den ska klara det mesta, grafikkvalitet är inget prio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heian:

Jag vet att en stor del av er kommer säga att köpa nytt chassi men sambon vägrar -.-

https://www.komplett.se/product/634224#

Det är en sådan låda det gäller. det jag behöver tips om är

Moderkort
Grafikkort
CPU + kylare

Moderkort micro-ATX eller mini-ITX

Mitt stora problem är att hitta ett grafikkort som har fläktarna uppåt, Då jag tänkte montera den ovanför CPU. För då skulle jag utnyttja lufthålen i taket på datorn och sen ha ett ut/in flöde från sidan och nästan helt hindra att varm luft flödar genom chassit

CPU kylaren bör då vara låg och ha ett horisontellt luftflöde alternativt någon liten vattenkylning som man kan montera framtill i chassit.

(har ett 500W PSU Corsair billigt CX500. med fasta kablar som tar en del plats men funkar)

Siktar på en midrange speldator. den ska klara det mesta, grafikkvalitet är inget prio.

fråga sambon om det funkar med detta chassi https://www.komplett.se/product/868420/datorutrustning/pc-kom...

förövrigt vad är budgeten?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heian:

Jag vet att en stor del av er kommer säga att köpa nytt chassi men sambon vägrar -.-

https://www.komplett.se/product/634224#

Det är en sådan låda det gäller. det jag behöver tips om är

Moderkort
Grafikkort
CPU + kylare

Moderkort micro-ATX eller mini-ITX

Mitt stora problem är att hitta ett grafikkort som har fläktarna uppåt, Då jag tänkte montera den ovanför CPU. För då skulle jag utnyttja lufthålen i taket på datorn och sen ha ett ut/in flöde från sidan och nästan helt hindra att varm luft flödar genom chassit

CPU kylaren bör då vara låg och ha ett horisontellt luftflöde alternativt någon liten vattenkylning som man kan montera framtill i chassit.

(har ett 500W PSU Corsair billigt CX500. med fasta kablar som tar en del plats men funkar)

Siktar på en midrange speldator. den ska klara det mesta, grafikkvalitet är inget prio.

Köp nytt chassi, SST-ML03B stödjer enbart expansionskort i lågprofilsutförande. d.v.s GTX 1050 Ti är det kraftfullaste kortet ni kan använda.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@jesusbarnet:

Det skulle nog funka bra

det mesta skall ändå bytas ut. var tydligen dum och köpte en AMD processor AM3+ socket.
Motsvarande prisklass till intel var mycket kraftfullare.

visste inte mycket om grafikkort heller. köpte på netonnet Mhz:en var skyhöra men kraften var inte där

vad behöver man för nått för att koppla grafikkortet till moderkortet? har ingen aning om vad en sådan "kabel" skulle heta.

prisklass? så låg som möjligt. Minecraft, Don't Starve, diverse emulatorer spelas mest just nu. vill gärna att den ska kunna köra lite nyare spel på acceptabel FPS på lägre grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:
det finns en normalstor slot ovanför modekortet där tänkte jag montera grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heian:

@Peppar2014:
det finns en normalstor slot ovanför modekortet där tänkte jag montera grafikkortet.

Inte möjligt, det utrymmet kommer ockuperas av cpu-kylaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Inte möjligt, det utrymmet kommer ockuperas av cpu-kylaren.

Därav inlägget från början.

har en low profile noctua kylare på plats just nu funkar bra och ett grafikkort hade nog fått plats men flätarna ligger nog mot varandra då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heian:

Därav inlägget från början.

har en low profile noctua kylare på plats just nu funkar bra och ett grafikkort hade nog fått plats men flätarna ligger nog mot varandra då.

Möjligtvis att det går med ett kort som använder sig av Nvidia/AMD´s referenskylare. Men absolut inget som rekommenderas.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|