Permalänk

Ersätta Hangouts.

Så Google dödar Hangouts SMS funktionalitet, och försöker att få över folk till en av deras andra 10 sms appar.

Har ni några förslag på en annan app? Dock inte från Google då det är osäkert hur länge deras nya app kommer att finnas innan den ersätts med något nytt. Det ända jag vill ha är SMS och att kunna skicka över internet.

Permalänk
Medlem

Messenger från Facebook har den funktionen.

Permalänk
Medlem

Facebook messenger om du inte vill använda den inbyggda i telefonen. Annars har du väl truecaller också tror jag

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Messenger från Facebook har den funktionen.

Skrivet av Yooriitzz:

Facebook messenger om du inte vill använda den inbyggda i telefonen. Annars har du väl truecaller också tror jag

Kan undvika Facebook så länge, men jag använder redan Trucaller så kan kolla på det. Tror att jag minns att de delade appen i två delar, eg. en för samtal och en för sms. Men ska kolla.

Permalänk
Entusiast

Jag använder också Messenger, fungerar hur bra som helst och jag gillar utseendet.
Det är också nice att integrera Facebooks meddelande-system och SMS för min del då majoriteten av min kommunikation går via Facebook ändå, blir inte så mycket SMS längre.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Ok, jag öppnade Trucaller, och det verkar som att man skickar SMS i Trucaller appen. Fast det verkar ju bara vara SMS och inte skicka via internet vilket jag ville ha.

Använder inte Facebook och har inget konto, fungerar det bra ändå för Messenger appen? Samt, kan den skicka SMS och via internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Ok, jag öppnade Trucaller, och det verkar som att man skickar SMS i Trucaller appen. Fast det verkar ju bara vara SMS och inte skicka via internet vilket jag ville ha.

Använder inte Facebook och har inget konto, fungerar det bra ändå för Messenger appen? Samt, kan den skicka SMS och via internet?

Njae den skickar ju Facebook-kontot då. Whatsapp kan väl skicka över internet och SMS eller?

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Njae den skickar ju Facebook-kontot då. Whatsapp kan väl skicka över internet och SMS eller?

Har för mig att Whatsapp kostade sist jag letade efter en SMS app, det var dock ett par år sedan. Kan kolla på det.

Permalänk
Medlem

Signal har mer eller mindre ersatt Hangouts för mig.

Permalänk
Medlem

Jag kör google android messages. Clean och enkel app för sms över mobilnätet.
Får du "dubbelsms" ska du in i inställningar och lägga till ditt eget nummer. Du märker om det händer.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har för mig att Whatsapp kostade sist jag letade efter en SMS app, det var dock ett par år sedan. Kan kolla på det.

Mjo typ 7 spänn eller så. Kan det väl vara värt för en app som funkar bra?

Permalänk
Medlem

Whatsapp. Sjukt smidigt och krypterat och allt möjligt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Använde också Hangouts innan jag hittade Telegram, har aldrig tittat tillbaka sen dess, tycker plattformen är toppen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har för mig att Whatsapp kostade sist jag letade efter en SMS app, det var dock ett par år sedan. Kan kolla på det.

Skrivet av HerrNilsson:

Mjo typ 7 spänn eller så. Kan det väl vara värt för en app som funkar bra?

Whatsapp har slutat ta en avgift. Tror de gjorde det i slutet av förra året, eller så var det i början av året

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille1116:

Använde också Hangouts innan jag hittade Telegram, har aldrig tittat tillbaka sen dess, tycker plattformen är toppen.

Håller med den är grym

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Håller med den är grym

Håller också med Telegram är en bra app.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Japp, telegram är absolut bäst!

Permalänk

Varken Telegram eller WhatsApp har SMS funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Ok, jag öppnade Trucaller, och det verkar som att man skickar SMS i Trucaller appen. Fast det verkar ju bara vara SMS och inte skicka via internet vilket jag ville ha.

Använder inte Facebook och har inget konto, fungerar det bra ändå för Messenger appen? Samt, kan den skicka SMS och via internet?

Exakt vad är det du menar med "via internet"? Bara jag som inte förstår detta?

Du hade väl hangouts förut och nu vill du inte köra googles app som enbart är till för sms? Skulle den mot förmodan tas bort så är det ju bara installera en annan. Är ju inte så att det är en massa inställningar som behöver göras.

Iaf, åter till hangouts, där skickade du meddelanden via "internet" till andra hangoutsanvändare. Det finns ju inte någon motsvarighet till sms på internetsidan. Dvs hangouts var för hangoutsmeddelanden, facebook messengermeddelanden är till andra användare av den appen. Osv.

Så mitt tips är att installarea googles smsapp android messenger eller vad den heter, sedan kollar du runt i din bekantskapskrets vad andra använder eller vill använda och kör på det.
Spelar ju ingen roll om tex telegram är överlägset bäst om ingen du känner använder skiten. Själv kör jag whatsapp "via internet" då de flesta jag känner använder det. Aldrig strulat, gruppchattar, video, vanliga samtal osv finns ju också. Då via internet såklart.

Finns ju en uppsjö av alternativ, men som sagt så borde ju valet gå på det de flesta man chattar med använder.

Iaf, fick bara känslan att du trodde att hangouts som du körde med skickade du vanliga sms och sms "via internet" vilket inte stämmer utan då hangoutsmeddelanden till andra hangoutsanvändare.

Permalänk
Skrivet av creativ:

Exakt vad är det du menar med "via internet"? Bara jag som inte förstår detta?

Du hade väl hangouts förut och nu vill du inte köra googles app som enbart är till för sms? Skulle den mot förmodan tas bort så är det ju bara installera en annan. Är ju inte så att det är en massa inställningar som behöver göras.

Iaf, åter till hangouts, där skickade du meddelanden via "internet" till andra hangoutsanvändare. Det finns ju inte någon motsvarighet till sms på internetsidan. Dvs hangouts var för hangoutsmeddelanden, facebook messengermeddelanden är till andra användare av den appen. Osv.

Så mitt tips är att installarea googles smsapp android messenger eller vad den heter, sedan kollar du runt i din bekantskapskrets vad andra använder eller vill använda och kör på det.
Spelar ju ingen roll om tex telegram är överlägset bäst om ingen du känner använder skiten. Själv kör jag whatsapp "via internet" då de flesta jag känner använder det. Aldrig strulat, gruppchattar, video, vanliga samtal osv finns ju också. Då via internet såklart.

Finns ju en uppsjö av alternativ, men som sagt så borde ju valet gå på det de flesta man chattar med använder.

Iaf, fick bara känslan att du trodde att hangouts som du körde med skickade du vanliga sms och sms "via internet" vilket inte stämmer utan då hangoutsmeddelanden till andra hangoutsanvändare.

Google tar ju bort SMS funktionen från Hangouts. Så nu letar jag efter en app som var som Hangouts, eg. SMS + Instant messaging (IM) i samma app, så att jag inte behöver ha 2 appar för att antingen skicka SMS eller skicka ett meddelande över internet (IM).

Tänk dig som de appar som har nämnts här (Telegram, Whatsapp, messanger) och tänkt dig att man kan skicka SMS i dessa appar.

Så jag vill ha en app som både kan skicka SMS och ett meddelande över internet (Instant messaging (IM)) i samma app.

Jag vet inte hur jag ska kunna förklara detta tydligare, men jag vill ha funktionen som Hangout hade innan Google tog bort SMS funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag vill ha en app som både kan skicka SMS och ett meddelande över internet (Instant messaging (IM)) i samma app.

Tipsade om Signal förut sköter både sms, krypterad IM, stödjer även gruppchatt som Hangouts och är gratis. Är för tillfället något bättre på Android än iPhone om man är petig. Som t.ex stänga av aviseringar för enstaka chattar om det inte har blivit fixat nyligen.

Finns även samtal, videosamtal och en desktop app, fungerar typ som Hangouts gör till Google Chrome (tror inte du behöver Chrome igång för signal för er icke Chrome användare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Google tar ju bort SMS funktionen från Hangouts. Så nu letar jag efter en app som var som Hangouts, eg. SMS + Instant messaging (IM) i samma app, så att jag inte behöver ha 2 appar för att antingen skicka SMS eller skicka ett meddelande över internet (IM).

Tänk dig som de appar som har nämnts här (Telegram, Whatsapp, messanger) och tänkt dig att man kan skicka SMS i dessa appar.

Så jag vill ha en app som både kan skicka SMS och ett meddelande över internet (Instant messaging (IM)) i samma app.

Jag vet inte hur jag ska kunna förklara detta tydligare, men jag vill ha funktionen som Hangout hade innan Google tog bort SMS funktionen.

Tänkte bara att då du hade hangouts och skickade sms till varenda person oavsett telefon operativsystem och hangoutsmeddelanden(IM) till folk som enbart hade hangouts installerat eller påslaget och nu vill du ha något annat. Säg att du väljer facebook messenger som du kan ha som sms-klient och allt är frid och fröjd, sen ska du skicka facebookmeddelanden(IM) och nu kanske det är så att alla du skickade hangoutsmess till har facebook messenger installerat? Isf är det ju inga problem. Eller telegram eller något annat. Ville bara påpeka att IM är ju inte en standard som sms utan tex telegrammeddelanden går bara skicka till andra telegramanvändare.

Googles allo ska väl kanske få stöd för sms har jag för mig jag läste någonstans, men ingen använder väl det så även här är min poäng att om inte bekantskapskretsen använder det så känns det ju rätt meningslöst att installera. Samma med att försöka konvertera folk till en annan IM-tjänst.
Facebook messenger skulle jag vilja säga är ditt främsta val då jag gissar på att många du känner redan har det installerat, andra alternativen är whatsapp som många använder och en separat sms-klient. Nu ville du väl inte ha den sistnämnda kombinationen så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Kan undvika Facebook så länge, men jag använder redan Trucaller så kan kolla på det. Tror att jag minns att de delade appen i två delar, eg. en för samtal och en för sms. Men ska kolla.

Stämmer, de har en för samtal och en för SMS

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"