Skänkes: Canon Pixma IP5200 bläckstråleskrivare, lätt defekt

Permalänk
Medlem

Skänkes: Canon Pixma IP5200 bläckstråleskrivare, lätt defekt

En lätt defekt bläckstråleskrivare av märket Canon Pixma IP5200 bortskänkes. Felet består i att den stora svarta patronen inte kan skriva ut. Det gör att alla färger blir urvattnade och text blir svårläst.

Följande reparationsförsök har genomförts:

  • Har kört det inbyggd rengöringsprogrammet upprepade gånger inklusive djuprengöringsprogrammet.

  • Byte av patron till ny original Canon-färgpatron.

  • Rengöring av skrivarhuvuden genom att låta färgen lösa upp sig sakta i ljummet vatten.

  • Lite mer aggressiv rengöring med både vatten och elektronikrengöring där även packningarna togs bort.

Inget av ovanstående har hjälpt på just den patronen men övriga mådde nog bra av det.

Du kan alltså använda skrivaren och även skriva ut på den med hyggligt resultat, du får med en full uppsättning av nästan nya originalpatroner. Kan tänka mig att denna är intressant för följande projekt:

  1. Använd som extra skrivare som den är.

  2. Försöka reparera den, kanske finns något mer att göra som jag inte testat.

  3. Plundra den på patronerna och sätt in i din fungerande Canon-skrivare.

  4. Rensa innanmätet på allt och bygg om den till en HTPC med kul form.

  5. Använd som rekvisita i film eller liknande (gör ju inget om den går sönder).

Jag har inget större intresse av att köra den någonstans (mer än till återvinningscentralen) och framförallt inte att packa den för transport med Postnord, DHL, Bussgods eller annat. Avhämtning is king för den här maskinen. Jag och skrivaren bor i Skara så räkna med att få åka dit om ni vill ha den. Har du något annat kreativt förslag så lyssnar jag gärna på det men gör dig inga förhoppningar.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Hade exakt samma problem med min IP5200 för ett par veckor sedan, det som löste (!) det var att låta skrivarhuvudet stå i ljummet vatten under flera dygn med "klapp" på paden/filtret samt avsköljning av överskottsfärg med jämna mellanrum.

Hade gärna tagit emot din som reservdel/extra patroner men det är lite för långt att åka från Göteborg för det, skall du hitåt och kan tänka dig att ta med prylar så hör av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Hade exakt samma problem med min IP5200 för ett par veckor sedan, det som löste (!) det var att låta skrivarhuvudet stå i ljummet vatten under flera dygn med "klapp" på paden/filtret samt avsköljning av överskottsfärg med jämna mellanrum.

Hade gärna tagit emot din som reservdel/extra patroner men det är lite för långt att åka från Göteborg för det, skall du hitåt och kan tänka dig att ta med prylar så hör av dig.

Eftersom de andra färgerna blev bättre med rengöring men den svarta inte ens blev påverkad så misstänker jag elektronikfel men det skulle kunna funka med mer rengöring. Nu har vi redan köpt en ny så jag kommer inte lägga mer energi på den.

Om den finns kvar när vi åker till Gbg nästa gång så skall jag ta med den. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Låter bra, synd på en bra skrivare om den blir kasserad i onödan.