Tele2 släpper Unlimited – abonnemang för obegränsad surf

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Blir det inte alltid reklam av något slag för företaget när man nämner deras produkter om man är petig?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGBG:

Obegränsad surfpott!? detta är ju falsk marknadsföring. Jag läser "Med obegränsad surf kan du streama så mycket film, serier eller musik som du vill."

Då ska vi se hur mycket film vi kan se. Netflix är en vanlig streamingtjänst.

Hög (Bäst videokvalitet, upp till 3 GB i timmen för HD och 7 GB i timmen för Ultra HD)
https://help.netflix.com/sv/node/87

Så jag kan inte se EN film (om jag inte ska pause och utöka med 1gb ett antal gånger innan filmen är slut.

Jag håller med dig helt och hållet! Jag vill kunna se Ultra HD vart jag går till nästan inga pengar.
Samma sak är det med mina polare som också vill titta samtidigt!

Det är helt orimligt att det finns kapacitetstak i mobilnäten. Tele2 behöver omgående skriva om de fysiklagarna som styr detta
så att vi kan surfa obegränsat på riktigt!

</ironi>

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@Icte: Men det är fortfarande ett abonnemang tänkt för mobiltelefoner inte för att du ska ha det som ett bredband hemma

Permalänk
Medlem

Man ska få smset INNAN surfen är slut så är man bara snabb med att svara så bör det inte bli några avbrott.
Jag ska ha det som ett komplement till min adsl-lina som jag nu tänkt bara ha till spel och tankning.
Så får övriga i familjen köra på detta tror (hoppas) inte det kommer vara några problem...
Men det folk inte tänker på heller är att Tele2 inte har några bindningstider så det går ju testa en månad och sedan gå tillbaka till sitt gamla...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Jag sitter kvar på mina 5gb surf för 99 kr i månaden hos Tele2. Känner mig nöjd med det abonnemanget med tanke på vilka priser som gäller för de nya abonnemangen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.4ghz | Asus Z97-A | Corsair Vengeance Low Profile 16GB 1600Mhz | EVGA GeForce GTX TITAN 6GB SC | Samsung SSD 850 Pro 256GB - Samsung SSD 840 Evo 500GB | Corsair HX 750W | X-STAR DP2710 Matte | Dell U2311H | Cavalli Audio Liquid Gold | Audiolab M-DAC | HiFiMAN HE-500 | Asus Xonar Essence STX | SAA, Mapleshade, Red Dawn LS och Nornekablar | PlayStation 5 | Panasonic UB820 | Sony XR83A90JAEP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

@Json_81:

Ja är man flera personer som delar på datamängden och gärna konsumerar media så drar det fort iväg mängdmässigt så då behöver det inte vara så många timmars tittande för varje individ innan taket nås. Behöver inte enbart vara en person som tittar 5+ timmar dag i sin mobil.

Går att dela ut data som hotspot och så kan man ha flera datakort i olika enheter kopplade till abonnemanget och då kan man dessutom samtidigt befinna sig på andra platser och dela data än på den plats där telefonen befinner sig.

Idag sitter många och tittar just på sitt program på den egna skärmen istället för att alla sitter och tittar på samma program i tevesoffan som man gjorde förr. Man tittar på bussen, när man väntar på något osv.

Man kan nog anta att den(familj) som skaffar detta abonnemang också gör av med mycket data, annars kan man lika gärna välja något billigare alternativ. Är nog även många som inte kan få fiber som kommer använda detta trots knöligheten med sms.

Men det här är fortfarande inte ett bredband, mobilt bredband eller ett familjeabbonnemang. Det är ett telefonabbonemang som är meningen att du använder själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Surt att det var ett sms, hade det varit en länk/i logg på "mina sidor" hade man ju kunnat scripta det..
Fast det är nog inte Tele2 dummare än att dom förstår och därav kör dom på sms.

Men misstänker att det iaf till android borde finnas appar som kan köra autoreply på sms?

Sen får man ju hoppas att smset kommer lite innan datan är slut, annars lär det ju kunna bli lite jobbiga avbrott.

Bra med unlimited men en bit kvar känns det som...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Haha. Once in a full moon when the planets aline... and the sun are in an eclipse. That's when you will see it... The Ozzed stamp of approval!

För att det inte ska missbrukas. Tänk dig om flera tusen personer börjar hosta enorma FTP servrar på 4G nätet? Det skulle överbelastas ganska snabbt. Därför införs detta eftersom det gör det lite mer irriterande för folk att missbruka

Eller så väljer de helt enkelt att inaktivera delar av FTP (protokollet). Det gjordes förr och kan göras igen. Tyvärr finns det tonvis av ursäkter operatörerna använder sig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

Min fråga är enkel: hur mycket använder ni folk? Använder ni verkligen 5 gigabyte per dag som det är idag? Jag har ett abonnemang från Vimla och jag använder kanske 3 gigabyte *per månad*. Har svårt att se poängen med detta abonnemang om man nu inte sitter och kollar på videor hela dagarna i ända. Men, vi är väl alla olika ^^

Ganska tydligt att du inte streamar video på din mobila enhet.

Jag streamar i snitt 30-45 min video dagligen på min mobil utöver annat, och min surfpott på 12gb räcker inte längre till. Det blir mer än detta när jag är borta på helger osv på platser utan wifi.

Jag hade personligen nöjt mig med 24gb surf - men i dagsläget kostar det hutlösa summor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Luften blir full helt enkelt, och det kommer gå långsammare för alla i vilket fall.

Att strypa hastigheten är en sak som skulle göra att datamängd inte behöver kapas lika hårt. Båda avhjälper samma problem, men inte så många är intresserade av det första.

För att det inte låter lika häftigt att vare sig sälja eller köpa, kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Luften blir inte full, tekniken för radiovågor sätter stopp. Om du inte förstått detta så nej, stopp här och nu. Inga fler kommentarer från din sida.

Luften har ingen som helst bärkapacitet när det gäller dataöverföring i modernt samhälle. Vill du överföra data genom luften får du gott vänta tre sekunder per kilometer.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Inaktiv

Kör på 100GB för 149kr/månad på Tre. Inte helt perfekt men det funkar för mig och tjejen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Eller så väljer de helt enkelt att inaktivera delar av FTP (protokollet). Det gjordes förr och kan göras igen. Tyvärr finns det tonvis av ursäkter operatörerna använder sig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Hindrar dock inte folk från att överbelasta systemet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Hindrar dock inte folk från att överbelasta systemet.

Min poäng med mitt svar var att bevisa att många ursäkter kan kontras med praktiska lösningar. Streamingtjänster är den största boven och där finns inte direkt någon lösning (hence the cap, antar jag), men deras lösning är att folk ska med ett "obegränsat" abonnemang tvingas begränsas till 5GB och en lösning som kan fördärva hela upplevelsen.

Dra strömmen i biografen en gång vart tionde minut. Inte den bästa upplevelsen. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det enda är om du gör av med 5GB på den dagen du får fylla på.

Vilket inte alls är obegränsad. Jag har obegränsad surf idag med mitt abonnemang och jag bränner lätt igen mer än 5gb på en dag.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Värst vad alla var gnälliga. Detta marknadsförs väl inte som ett abonnemang du ska köra allt Internet hemma på?

Detta är väl ett helt ok abonnemang om man reser mycket, är ofta i sommarstugan eller nödvändigtvis streamar film på lunchen eller nåt.

Hemma har man fiber.

/hulle.

Varför skulle man inte ha fiber i sommarstugan?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vilket inte alls är obegränsad. Jag har obegränsad surf idag med mitt abonnemang och jag bränner lätt igen mer än 5gb på en dag.

Det är visst obegränsat. Inget som hindrar dig i att surfa med 4G upp till 2TB om det så vore med det här abonnemanget. Fast du kommer behöva svara på ett SMS efter varje, enskild GB som går åt efter första 5GB är använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kör på 100GB för 149kr/månad på Tre. Inte helt perfekt men det funkar för mig och tjejen.

Skickades från m.sweclockers.com

Dags för mig att byta abonnemang ser jag. Har ett till bilen på 30GB/mån hos 3 och betalar 199kr.

Edit: Gick in och kollade abonnemangen och 100GB kostar ju 449kr/mån. 15GB 199kr/mån, så jag behåller nog mitt på 30GB..

https://www.tre.se/privat/handla/bredband/abonnemang/?p=4_297...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Surt att det var ett sms, hade det varit en länk/i logg på "mina sidor" hade man ju kunnat scripta det..
Fast det är nog inte Tele2 dummare än att dom förstår och därav kör dom på sms.

Men misstänker att det iaf till android borde finnas appar som kan köra autoreply på sms?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DannER:

Man ska få smset INNAN surfen är slut så är man bara snabb med att svara så bör det inte bli några avbrott.

Ja denna fartbulan verkar ju faktiskt helt orimligt enkelt att köra runt.

Antingen finns det någon okänd faktor här eller så kommer detta gå samma väg som det där reklam-telefoni-försöket-jag-inte-minns-vad-det-hette. Av samma anledning.

Skrivet av jocke91:

Luften blir inte full, tekniken för radiovågor sätter stopp. Om du inte förstått detta så nej, stopp här och nu. Inga fler kommentarer från din sida.

Luften har ingen som helst bärkapacitet när det gäller dataöverföring i modernt samhälle. Vill du överföra data genom luften får du gott vänta tre sekunder per kilometer.

Herregudars..

Vi har nu etablerat att ni super, slåss med kniv, alltid bor 2 km isär, helt saknar humor. Samt som en direkt effekt/orsak av/till det där sista inte heller förstår analogier alls.

När "tekniken för radiovågor" (du har inte lust att utveckla din uppenbarligen djupa tekniska insikt i detta?) "sätter stopp" (du verkar komiskt omedveten om att detta var en förenkling av exakt samma art som "blir full") så är det just för att "luften är full" av dem i bildlig betydelse. Det får naturligtvis i rent fysikalisk mening plats nästan hur mycket radiovågor som helst även inom samma frekvensband i den, att det blir utstörningsproblem långt innan dess kan man ju alltid försöka bortse från.

Du har dessutom även rent tekniskt fel om att "luften" saknar bärkapacitet i vilket fall. Luften ("etern") och allt vad den innehåller påverkar i högsta grad transmissionskapacitet för radiovågor, både negativt eller positivt.

Förutom svamlet i "I ett modern samhälle" sen. Jadu, det var faktiskt en mindre faktor innan den industriella revolutionen, dels på grund av allt nytt i den där luften. Men så var det ju rätt glest mellan radiosändarna också, så det var knappast ett problem ändå då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför skulle man inte ha fiber i sommarstugan?!

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att det är en sommarstuga.

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Därför att det är en sommarstuga.

Jo men det är väl rätt standard idag.

Runt 2000 blev fiber standard i stan.
Runt 2006-2010 standard i villorna i kranskommunerna.
Runt 2015 standard på landet å sommarstugor.

Visst finns väl undantag i "sommar"stugorna som ligger i innersta norrland, men ändå

Sen behöver man ju inte sitta fastklistrad framför datorn bara för man har fiber i sommarnöjet. Om det var det du syftade på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jo men det är väl rätt standard idag.

Runt 2000 blev fiber standard i stan.
Runt 2006-2010 standard i villorna i kranskommunerna.
Runt 2015 standard på landet å sommarstugor.

Visst finns väl undantag i "sommar"stugorna som ligger i innersta norrland, men ändå

Sen behöver man ju inte sitta fastklistrad framför datorn bara för man har fiber i sommarnöjet. Om det var det du syftade på

Skickades från m.sweclockers.com

Har fortfarande inte fiber hemma... sitter på ADSL.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har fortfarande inte fiber hemma... sitter på ADSL.

Samma här, har dock fått erbjudande från Ip-Only
som lovat att inom 2 år installera fiber i huset..
Beställt och skickat...

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jo men det är väl rätt standard idag.

Runt 2000 blev fiber standard i stan.
Runt 2006-2010 standard i villorna i kranskommunerna.
Runt 2015 standard på landet å sommarstugor.

Visst finns väl undantag i "sommar"stugorna som ligger i innersta norrland, men ändå

Sen behöver man ju inte sitta fastklistrad framför datorn bara för man har fiber i sommarnöjet. Om det var det du syftade på

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du betydelsen av ordet standard?

Permalänk
Skrivet av Vingtner:

Det är visst obegränsat. Inget som hindrar dig i att surfa med 4G upp till 2TB om det så vore med det här abonnemanget. Fast du kommer behöva svara på ett SMS efter varje, enskild GB som går åt efter första 5GB är använt.

Vilket är puckad, de borde vara minst var 10GB.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Railion:

Jag sitter kvar på mina 5gb surf för 99 kr i månaden hos Tele2. Känner mig nöjd med det abonnemanget med tanke på vilka priser som gäller för de nya abonnemangen.

Ja det beror ju på hur mycket data man är i behov av.
Jag bytte nyss till 30GB (+100GB surfpott) för 349:- det är ju rätt mycket billigare/GB än 5GB för 99:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Vi har nu etablerat att ni super, slåss med kniv, alltid bor 2 km isär, helt saknar humor. Samt som en direkt effekt/orsak av/till det där sista inte heller förstår analogier alls.

Nu generaliserar du så det står härliga till. Men nog om det i denna tråd.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Umbrellas:

Visst, men många kan få samma behov ställt för mindre pengar. Jag betalar ca 120 kr per månad för mitt 100/100 fiber. Och 99 kr/månad för vimla. Så totalt betalar jag 220 kr för obegränsat internet med mycket snabbare hastigheter än det man får via 4G med dessutom oerhört mycket lägre latenser. På mobilen så slår jag sällan i taket som det är idag, men på vimla så nollställs inte allt varje månad. Om jag inte gör mig av med min pott så läggs den på högen av använda nästa månad. Jag har säkert 30-40 gigabyte oanvänt.

Jag ser ärligt talat inte poängen med abonnemanget ur en prismässig synpunkt heller. Bara om man verkligen sitter och pressar YouTube varje dag minst en timme per dag på luren, då kanske.

Nu vet jag inte hur/var du bor, men själv betalar jag 500kr/mån för 250/100 och det hade inte varit mycket billigare med 100/100. Till det ett mobilabb på 12GB/mån för runt 500kr till. För mig hade detta varit topp, om jag inte hade varit avig till Tele2, och beroende av latens.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Oj vad mycket salt i tråden, tycker det är bra att det går åt rätt håll. Finns det några bättre abonnemang på marknaden just nu? (nej det är inte intressant att höra om folk som sitter på gamla obegränsade abonnemang)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Andersson.M:

OCH, för att kunna använda 5G på ett praktiskt sätt
måste du i princip BO i masten...

500m ner på vägen har du väl runt 3mBIT

Umm nej..? Det har jag svårt att tro.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Har kvar mitt gamla Telenorab. med fri 4g surf för 199kr/mån.
Använder det på landet och strömmar både Telias play+ och filmtjänster via ATV4.
Drar ca 50-70gb på en helg med normalt kvällstittande.