Virtualisering, Xenserver vs Hyper-V?

Permalänk
Medlem

Virtualisering, Xenserver vs Hyper-V?

Har kört VMWare ESXi som typ 1 hypervisor på servern ett tag, vill dock byta till ett annat alternativ då ESXi är väldigt dyr att liscensiera.

Installerade XenServer nyligen men det var ganska mycket krångligare än jag väntade mig. Har kommit en bit i konfirgurationen, dock går det ganska trögt och jag är inte van vid console(Bash?) vilket gör det ganska förvirrande. Skulle kunna lära mig men undrar om det är värt det.

Har tänkt att köra Windows server 2016 datacenter inuti för remote klienter, funderar på om jag skulle kunna installera win server 2016 direkt på servern istället och vid senare tillfälle migrera över denna installation in i Xenserver när jag har mer tid..

Vad tror ni, är det bättre att köra Win server så länge?

Tar Xenserver lång tid att lära sig? Har inte jättemycket tid över nu så vill få det hela att fungera, så kan jag uppgradera det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Skulle nog vilja slå ett slag för Proxmox i ditt fall.

https://www.proxmox.com/en/

Ta en titt och se om det fyller dina behov

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Det är otroligt trist att ha en hypervisor rullande på ett OS som är beroende av säkerhetspatchar och dylikt...

Permalänk

Vad är det för något som du känner att du måste licensiera för i vmware som hemma användare?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Det är otroligt trist att ha en hypervisor rullande på ett OS som är beroende av säkerhetspatchar och dylikt...

Bara för att vmware inte släpper säkerhetsuppdateringar ofta så betyder det inte att det inte behövs.

Rekommenderar också Proxmox. Kör själv KVM och LXC direkt på en annan Linuxdistribution, men Proxmox har gjort det väldigt smidigt att bara klicka sig fram likt Vmware Player och Virtualbox. Helt fritt och gratis är det också.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Hade missat att ESXi free fanns och var såpass bra som det är, trodde bara det var 60 dagars trial.

Blir ESXi free nu så länge så kanske jag går över till något annat när jag har mer tid över. Proxmox verkar intressant!

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska konfigurera som du inte kan göra i gui:et xencenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@petabyte: Var extremt struligt för mig att få upp ISOs till servern då jag bara har en server och kör inte server os på min egen burk.

Är inte alls kunnig i bash än heller så det var ganska struligt att använda console, vilket det känns som att man måste kunna göra för att rigga upp allt på ett bra sätt med xenserver. Tycker det verkar bra men har inte tid att sätta mig in i det nu, får bli i framtiden. Blev ESXi free istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Bara för att vmware inte släpper säkerhetsuppdateringar ofta så betyder det inte att det inte behövs.

Håller rent principiellt med, men det stämmer inte att Vmware inte släpper uppdateringar (säkerhets- och buggfixar) ofta.

Det handlar snarare om att det är hopplöst att navigera deras egen sida för att hitta information.
Se t.ex. https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-6.0.0.html / https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-6.5.0.html för lite överblick.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har du en datacenter licens ser jag inget som helst skäl till att inte installera maskinen som en Hyper-V server.

Jag föredrar att sätta upp mina med server Core i botten och en korrekt konfigurerad brandvägg. Då är patchbehovet väldigt lågt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415