Synkning mellan dator och Synology NAS - en väg.

Permalänk
Medlem

Synkning mellan dator och Synology NAS - en väg.

Jag har en Synology DS214se med två diskar. Den är ihopkopplad med min stationära dator.
Jag har Cloud Station Server på Nasen och Cloud Station Drive och Cloud staton Backup nedladdat och igång på datorn.

Här om veckan gjorde jag ett jättejobb och tog tag i att rensa mina fotomappar i datorn på dubbletter, dåliga foton, jpeg-kopior osv. Tog en dag (20-års fotande). Jag var nöjd. Dagen efter går jag in i fotomappar - då är allt jag rensat bort - tillbaka!! Min duktiga NAS har återställt hela klabbet. Duktig Nas. Men det var inte riktigt så jag hade tänkt det.

Allt på min dator sparas ner till Nasen. Det är jag nöjd med.

Men hur får jag Nasen att förstå att om jag slänger nåt i datorn så ska det vara kvar i Nasen bara och inte skickas tillbaka till datorn.

Jag har läst allt, googlat och kollat varenda trolig och otrolig ikon i MDS - hittar inte svaret.
Hjälp!
Suzanne

Visa signatur

Suz

Permalänk
Vila i frid

Först google-träffen gav "Cloud Station cant be used as a one-way sync".
samt
"If you are looking for a solution to backup your photo/videos, you can look into DS photo+, the feature called Photo Backup. It's a one-way sync (upload only)."

Info @ https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=96251

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Först google-träffen gav "Cloud Station cant be used as a one-way sync".
samt
"If you are looking for a solution to backup your photo/videos, you can look into DS photo+, the feature called Photo Backup. It's a one-way sync (upload only)."

Info @ https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=96251

Tack för svar. Min första google-träff blev inte det. Men man ska väl veta vad man ska googla på, jag googlade väl fel sökord.

Jag skickade iväg en fråga till Synology-supporten med faktiskt - för jag var inte nöjd med att det skulle vara så att det inte skulle gå att ha synken åt ett håll. De svarade: Cloud Station Backup will allow you to create a one way sync from your PC to your NAS. Så jag laddade ner den och gjorde backup. Sen efter det så verkar det fungera som jag vill - synka åt ett håll. Har tagit bort ett gäng filer som test och de har inte studsat tillbaka nu på fem dagar i alla fall. Och jag kan gå in i DSM och återställa de filer jag tagit bort om jag vill. Superbra.

Så de hade ju till viss del rätt där i det forumet du hittade. Ett backup-program - men bra var att detta program, Cloud Station Backup, är för alla filer och inte bara för foton. Så nu är jag nöjd.

Tack för att du tog dig tid att svara.
/Suzanne

Visa signatur

Suz

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Suz:

Och jag kan gå in i DSM och återställa de filer jag tagit bort om jag vill. Superbra.

Ibland är det inte helt lätt att få till det på det sätt man vill. Själv kör jag med Cobian Backup trots att jag har 2 st Synology DSM. QNAP's Hybrid Backup med versionshantering är dock en välidgt smutt sak, fast då lär man köra med 2 st QNAP'asr.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:
Jag hoppas att detta ska fungera nu som jag tänkt det och som jag vill - och så här långt verkar det ju göra det så jag håller tummarna.

Visa signatur

Suz