Spänningen på mitt gtx 1060 kort går ner den belastas.

Permalänk
Medlem

Spänningen på mitt gtx 1060 kort går ner den belastas.

Jag har ett gtx 1060 kort från msi Gaming X. 6gb versionen. När jag sitter och spelar och är på såna ställen där det får kortet att jobba på 98-100% länge så går spänningen ner mer och mer. Den börjar på 1.500 tror jag sen går den ner mer och mer med tiden jag spelar, tro den var nere på typ 1.200 tillslut. Varför? Temperaturna på grafikkortet når inte 83 vilket är gränsen. Men i Msi afterburner står voltade limit på 1 hela tiden jag spelar. Har också fått en krasch ibland i spelat efter en tids spelande. Kan det bero på att spänningen i grafikkortet har gått för lågt?

Övriga komponenter är
Cpu i5 4460, når max 60 grader
8gb ram
525 gb SSD
1tb hdd
Tror det är ett 350 watts agg

Tillägg 16/4 09:20: *(Moderatoråtgärd):
Jo, och spänningen var 1.05 osv
Inte 1.500

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Inlägg sammanfogat*
Notera att det inte är tillåtet att bumpa trådar i forumet.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

/David, - Moderator

@albeld: Vid last faller spänningen. Detta gäller samtliga elektriska kretsar. Fenomenet kallas VDroop om det är kortvarigt precis när man lägger på lasten.

I ditt fall har det dock inte med VDroop att göra utan det handlar med största sannolikhet med Power-Limit att göra. Kör GPU-Z så finns det en graf under sensor-fliken som ger anledning till prestandabegränsning. Om denna säger PWR eller något liknande så är det just Power-limited som begränsar effektuttaget på grafikkortet och således spänningen.

Sedan är det ju en dynamisk arbetsfrekvens på kortet så just temperaturern är rätt ointressant utan frekvensen.

Krascherna du upplever är troligen inte relaterat till för låg spänning, just på grund av den dynamiska frekvensen som även den kommer falla med lägre spänning. Troligen så är det ett mjukvarufel som är orsaken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

*Inlägg sammanfogat*
Notera att det inte är tillåtet att bumpa trådar i forumet.

/David, - Moderator

@albeld: Vid last faller spänningen. Detta gäller samtliga elektriska kretsar. Fenomenet kallas VDroop om det är kortvarigt precis när man lägger på lasten.

I ditt fall har det dock inte med VDroop att göra utan det handlar med största sannolikhet med Power-Limit att göra. Kör GPU-Z så finns det en graf under sensor-fliken som ger anledning till prestandabegränsning. Om denna säger PWR eller något liknande så är det just Power-limited som begränsar effektuttaget på grafikkortet och således spänningen.

Sedan är det ju en dynamisk arbetsfrekvens på kortet så just temperaturern är rätt ointressant utan frekvensen.

Krascherna du upplever är troligen inte relaterat till för låg spänning, just på grund av den dynamiska frekvensen som även den kommer falla med lägre spänning. Troligen så är det ett mjukvarufel som är orsaken.

Ska tänka på det första du skrev.
Har kommit fram till att krascherna har ingenting med grafikkortet att göra.
I GPU-Z så är temperaturerna på max 75 grader och limit på gtx 1060 är 83. Och perfcap reason är reliability voltage. Och så är det hela tiden kortet belastas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

nu har jag inte koll på precis den, men är inte 1.5 skyhögt på Gpu? kassa sensorer eller något?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

nu har jag inte koll på precis den, men är inte 1.5 skyhögt på Gpu? kassa sensorer eller något?

Det var 1.05

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu sett att under 60 grader på kortet så är spänningen 1.0620v , så fort temperaturen når 61 så går spänningen ner till 1.0430 eller 1.0500 vilket gör att frekvensen blir ca 30 mhz lägre. Runt 72 grader är nästa teg där frekvensen går ner ytterligare 20mhz. Totalt så går frekvensen ner runt 60-70mhz efter en stunds använande. Och temperaturen går max till 77 grader och jag har dragit upp templimit till 92.
Varför stegar de ner såhär när vid olika temperatur punkter? Och det står inget om att powerlimit slår i.