Permalänk
Proffsmoddare

TORQUE

TORQUE är ett projekt som speglar mitt brinnande intresse för för både datormodding och bilbyggande. Jag har alltid varit fast besluten om att någon gång plocka inspiration från garaget och applicera i ett custom datorbygge. Äntligen har detta blivit verklighet. Med material, delar och färgtema har jag gjort allt för att skapa en casemod med estetik baserad på en racemotor.

TORQUE är även ett projekt dedikerat till GIGABYTE genom en förfrågan från deras sida. Tanken var att representera ett av de tio showcase-projekt som GIGABYTE ska använda för event i Europa 2017.

Hårdvara:

  • In Win H-Frame 2.0

  • Gigabyte Z170X Ultra Gaming

  • Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming Waterforce

  • Intel Core i7 6700k

  • Crucial Ballistix Elite 32GB DDR4

  • 2x Crucial MX300 525GB

  • In Win Signature Serie 1065W

Vattenkylning:

  • EK Coolstream PE 360

  • EK Z170X Monoblock Nickel

  • EK Monarch X4 Nickel

  • EK Monarch Modules Nickel

  • EK XTOP Revo D5 Plexi

  • EK Ekoolant EVO

  • x4 Corsair HD120 RGB

Fittings, slang, reservoar & sleeve:

  • AN6 Rak

  • AN6 30°

  • AN6 90°

  • AN6 120°

  • AN6 stålomspunnen slang, 9/14 mm

  • D1 Spec 0,5l catchtank

  • Corsair Metallic Graphite sleevade kablar

Modifikationer i all sin korthet. För mer detaljer hänvisar jag till min BYGGLOGG

Chassi:

  • Högglanspolerat tumskruvar och kupolmuttrar.

  • Kapat bort de nedre platserna för 2,5" enheter för att göra plats för pump.

  • Tillverkat nya opalvita inlägg för de två LED-belysta delarna.

  • Mid-plate vid sidan av moderkortet i 2 mm kolfiber.

  • Bakre fullt synlig kabeldragning med eloxerade fästen.

Nätaggregat:

  • Slipat och polerat övre delens ribbor.

  • Bytt ut belysningen till LED-strips från en Corsair HD120.

  • Alla kablar är längdanpassade och sleevade.

Vattenkylning:

  • Tillverkat stålomspunna slangar med AN6-anslutningar.

  • Modifierat olje-catchtank för användning som reservoar.

  • Modifierat grafikkort för extern anslutning.

  • Längdanpassat och flödesförbättrat alla konveter-nipplar.

  • Custom eloxerat pumpfäste med 3D-printad adapterplatta.

Grafikkort:

  • Modifierat kylsystemet genom att ha ersatt AIO-kylaren med dubbla AN6 nipplar för ihopkoppling med resterande loop.

  • Glanspolerad backplate.

SSD & RAM:

  • SSDer lackerade med pigmenterad klarlack för att efterlikna lustgastuber.

  • Aluminiumemblem med printad NOS-etikett.

  • RAM-minnen strippade och försedda med kylning från EK.

Stort tack till GIGABYTE och CORSAIR!

Besök galleriet här

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Nice

Permalänk
Proffsmobbare

Riktigt grymt, bra jobbat! AN-kopplingarna måste varit ett rent helvete.

Permalänk
Medlem

Vråltrimmad Supra???

En riktigt hårt trimmad Supra var det första som slog mig när jag såg bilderna!
Antar att det var den reaktionen du var ute efter!?!?

Riktigt snyggt bygge!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Riktigt grymt, bra jobbat! AN-kopplingarna måste varit ett rent helvete.

Tack! Ja de tog både min tid och mitt tålamod. Tidigare har jag knåpat ihop några till bilen men då var det inte alls lika noga med att undvika repor och få till exakt rätt längd. Nu försökte jag istället att vara så noggrann som möjligt då slangarna kind of är i centrum.

Skrivet av ohamn:

En riktigt hårt trimmad Supra var det första som slog mig när jag såg bilderna!
Antar att det var den reaktionen du var ute efter!?!?

Riktigt snyggt bygge!

Exakt så! Dock kör jag inte japanskt

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Snyggt! Inte så förtjust i blåa led-fläktar dock, men allt annat ser kanonfint ut.

Permalänk
Medlem

@timpelay: Har man sagt A får man säga B. Så vad kör du för bil då?

Jag gillade bygget. Det blå klammerna för att hålla ihop slangar och sladdar på plats var en snygg touch.
Och så blåa SSDs ala lustgas, nice.

Permalänk
Proffsmoddare

Really unique. Love the stainless braided tubing. Where did you purchase it from?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av EliteSweden:

Snyggt! Inte så förtjust i blåa led-fläktar dock, men allt annat ser kanonfint ut.

Tack! Fläktarna är ju RGB så går att anpassa efter tycke och smak. Jag valde dock att köra blått för att få en enhet ihop med slangkopplingar och anodiserade fästen. Vitt var mitt andrahandsval men det tog udden av de vita lysande listerna som löper över chassit.

Skrivet av biorrith:

@timpelay: Har man sagt A får man säga B. Så vad kör du för bil då?

Jag gillade bygget. Det blå klammerna för att hålla ihop slangar och sladdar på plats var en snygg touch.
Och så blåa SSDs ala lustgas, nice.

Haha, mest Saab men även en AMC Javelin. Kika här om du är mer nyfiken: https://www.garaget.org/tiimpa

Kul att du gillar det! Har försökt att hålla det enhetligt med rätt detaljer utan att bara slänga in saker för att bättra på temat. Varje del fyller nu sin funktion

Skrivet av MetallicAcid:

Really unique. Love the stainless braided tubing. Where did you purchase it from?

Thanks mate! Tubing and fittings are from KL Racing, combined with other parts from J-Spec. Biltema actually got braided tubing but with really bad quality. It's pretty easy to bend though. I compared them before deciding to go with the stiff high-quality from KL Racing.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

Tack! Fläktarna är ju RGB så går att anpassa efter tycke och smak. Jag valde dock att köra blått för att få en enhet ihop med slangkopplingar och anodiserade fästen. Vitt var mitt andrahandsval men det tog udden av de vita lysande listerna som löper över chassit.

Haha, mest Saab men även en AMC Javelin. Kika här om du är mer nyfiken: https://www.garaget.org/tiimpa

Kul att du gillar det! Har försökt att hålla det enhetligt med rätt detaljer utan att bara slänga in saker för att bättra på temat. Varje del fyller nu sin funktion

Thanks mate! Tubing and fittings are from KL Racing, combined with other parts from J-Spec. Biltema actually got braided tubing but with really bad quality. It's pretty easy to bend though. I compared them before deciding to go with the stiff high-quality from KL Racing.

Thank you for the tips. I have always wanted to use steel braided tubing

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Haha, mest Saab men även en AMC Javelin. Kika här om du är mer nyfiken: https://www.garaget.org/tiimpa

Kul att du gillar det! Har försökt att hålla det enhetligt med rätt detaljer utan att bara slänga in saker för att bättra på temat. Varje del fyller nu sin funktion

Det är en imponerande bilpark med tanke på din relativt unga ålder.
96an verkar häftig, lite bilder på motorutrymme och kupé hade varit uppskattat.
Hirshen var dödsläcker, det syns att du har lagt en tid under huven!

Permalänk
Medlem

Häftigt bygge, full pott!

(Hoppas du inte får galvanisk korrosion nu bara iom att AN-kopplingarna är i aluminium, men det slipper du kanske iom att dom är anodiserade? Catchtanken är dock en annan femma, är den i rostfritt möjligtvis? Man kanska kan ha något medel i vattnet för att förhindra korrosionen iofs.)

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av biorrith:

Det är en imponerande bilpark med tanke på din relativt unga ålder.
96an verkar häftig, lite bilder på motorutrymme och kupé hade varit uppskattat.
Hirshen var dödsläcker, det syns att du har lagt en tid under huven!

Innan jag började med datorer i den utsträckningen som idag, var det enbart bilar som gällde. Många sommarjobbs-löner spenderade där haha. Fler bilder ska givetvis hitta ut, det är trots allt den roligaste biten med 96an
Tack! Ja det har blivit en del tid, nu är planen för sommaren att Javelinen ska rulla för första gången i min ägo.

Skrivet av FL3JM:

Häftigt bygge, full pott!

(Hoppas du inte får galvanisk korrosion nu bara iom att AN-kopplingarna är i aluminium, men det slipper du kanske iom att dom är anodiserade? Catchtanken är dock en annan femma, är den i rostfritt möjligtvis? Man kanska kan ha något medel i vattnet för att förhindra korrosionen iofs.)

Tack! Jag har räknat med att få korrosion men försökt undvika det genom lite knep. Anodiseringen verkar hjälpa, i alla fall det jag har sett. Catchtanken har jag faktiskt lackerat helt invändigt då den är i aluminium. Största "boven" hittills som jag sett är mina konverter-kopplingar då de inte är anodiserade. Ska försöka leta reda på en annan variant där. Jag har faktiskt kokat ihop en egen soppa med lite kylarglykol och ska se hur det lirar.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Frida 🥐

Enastående jobb som vanligt Tim!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon har säkert skrivit det redan:

Fittingsen ger verkligen ett intryck av att du har små neonteror(akvariefisk) i chassit.

Grymt snyggt f.ö.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Snyggt, 5/5 toasters! Stilrent och mycket coolt tema.

Permalänk
Avstängd

Slangarna blev ju djäkligt bra. Snygg burk också.
-Bra jobbat!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Snyggt ! Och kul med lite anurlunda tema

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Jag fullkomligt älskar detta det du har gjort. Jag som är ett motorfan blev alldeles till mig när jag såg detta, speciellt när jag fick syn på SSD enheterna som aggerar lustgas

Du får fullt betyg av mig och lite till 200/100 möjliga

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Helt sinnessjukt!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt jobbat! Högsta betyg!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Innan jag började med datorer i den utsträckningen som idag, var det enbart bilar som gällde. Många sommarjobbs-löner spenderade där haha. Fler bilder ska givetvis hitta ut, det är trots allt den roligaste biten med 96an
Tack! Ja det har blivit en del tid, nu är planen för sommaren att Javelinen ska rulla för första gången i min ägo.

Tack! Jag har räknat med att få korrosion men försökt undvika det genom lite knep. Anodiseringen verkar hjälpa, i alla fall det jag har sett. Catchtanken har jag faktiskt lackerat helt invändigt då den är i aluminium. Största "boven" hittills som jag sett är mina konverter-kopplingar då de inte är anodiserade. Ska försöka leta reda på en annan variant där. Jag har faktiskt kokat ihop en egen soppa med lite kylarglykol och ska se hur det lirar.

Glykol funkar bra. Körde med bilkyl o alla möjliga köpplingar i flera år utan problem.
Vill minnas att man har fullgott korrosionsskydd redan vi 14%. Så kör man på typ 20% så klarar man sig en bra stund. (anti corrosion inhibitorn förbrukas sakteliga)

Permalänk

Kudos! Grymt snyggt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Läckert, 10/10

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Är la inga problem med korrosion när det är Nickel block? Är la värre när det är koppar?
Eller är jag okunnig nu?

Har du någon länk möjligtvis till gäng adaptrarna du använt?
Håller nämligen på att skissar på ett Skrivbords chassi som kommer ta en hel del influenser från bilsport.
Och har också planerat in att ha samma slang val som du.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av zoyadog:

Enastående jobb som vanligt Tim!

Tack Frida!

Skrivet av ibland:

Någon har säkert skrivit det redan:

Fittingsen ger verkligen ett intryck av att du har små neonteror(akvariefisk) i chassit.

Grymt snyggt f.ö.

Haha nä den liknelsen har jag inte sett eller hört! Tack!

Skrivet av NeVroe:

Snyggt, 5/5 toasters! Stilrent och mycket coolt tema.

Tack!

Skrivet av Mizzarrogh:

Slangarna blev ju djäkligt bra. Snygg burk också.
-Bra jobbat!

Tack! Mycket tid och ambition nedlagt på slangarna.

Skrivet av Bulan75:

Snyggt ! Och kul med lite anurlunda tema

Ja jag tänkte det jag med, kul att du gillar det!

Skrivet av jeffan97:

Jag fullkomligt älskar detta det du har gjort. Jag som är ett motorfan blev alldeles till mig när jag såg detta, speciellt när jag fick syn på SSD enheterna som aggerar lustgas

Du får fullt betyg av mig och lite till 200/100 möjliga

Haha då förstår jag att du gillar det. Hade tidigt planer på att blanda in "lustgastuber" någonstans i bygget och det fick bli SSDerna. Dock knepigare än jag trott att få till så nära original som möjligt med färgen och kromad etikett. Men bra blev det tillslut!

Skrivet av ggalaxyy:

Helt sinnessjukt!!

Bra hoppas jag?

Skrivet av Wenro:

Riktigt snyggt jobbat! Högsta betyg!

Tack!

Skrivet av Boss302:

Glykol funkar bra. Körde med bilkyl o alla möjliga köpplingar i flera år utan problem.
Vill minnas att man har fullgott korrosionsskydd redan vi 14%. Så kör man på typ 20% så klarar man sig en bra stund. (anti corrosion inhibitorn förbrukas sakteliga)

Jag hade dock lägre blandning än så, kanske skulle gå på med lite mer. Nu är dock loopen helt tömd i väntan på lite mässor och så. Eftersom jag inte ska använda den själv så finns det ingen anledning för den att stå fyll med tanke på konfigurationen

Skrivet av ghostfenix:

Kudos! Grymt snyggt.

Skrivet av Mogwaii:

Läckert, 10/10

Tack!

Skrivet av zOlid:

Är la inga problem med korrosion när det är Nickel block? Är la värre när det är koppar?
Eller är jag okunnig nu?

Har du någon länk möjligtvis till gäng adaptrarna du använt?
Håller nämligen på att skissar på ett Skrivbords chassi som kommer ta en hel del influenser från bilsport.
Och har också planerat in att ha samma slang val som du.

Det är ju dock koppar i radiatorn

Jag köpte mina adaptrar från Hydroscand, men som jag nämnt tidigare är det nog bra att leta efter en eloxerad variant om det ska vara aluminium. Står nog emot en smula bättre!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Avstängd

Mycket snyggt bygge, älskar idén med stålomspunna AN6-slangarna samt kopplingarna där, likväl som dina SSD:er bland mycket annat, ett mycket gediget och originellt bygge allt som allt!

Ska se om jag lyckas använda, samt anamma några av dina tillämpningar själv även. Då jag håller på att bygga ett eget skrivbord med tema bil, innan det är chassits tur.

Älskar konceptet som du utgick ifrån, med temat bil, och du får en solklar 5a för ditt bygge!

Diggar även din Ford Mustang Mach 1:a skarpt.
Den årsmodellen var något decennier innan Ford lyckades förstöra Mustangen

F ö, då jag skulle vilja ha med den färgen själv i mitt skrivbordsbygge: Vad heter den blåa färgen som du använde till SSD:erna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@timpelay: Riktigt jäkla läckert!
Grymt jobbat. 👍🏻

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Tack!

Det är ju dock koppar i radiatorn

Jag köpte mina adaptrar från Hydroscand, men som jag nämnt tidigare är det nog bra att leta efter en eloxerad variant om det ska vara aluminium. Står nog emot en smula bättre!

http://www.an88.se/ankopplingarslang/adaptrar-bsp-ganga/an-6/... är det inte rak 1/4 gänga som är standard på pc prylar?
Edit: kanske för lång gånga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Det är ju dock koppar i radiatorn

Jag köpte mina adaptrar från Hydroscand, men som jag nämnt tidigare är det nog bra att leta efter en eloxerad variant om det ska vara aluminium. Står nog emot en smula bättre!

Ah ok.
Riktigt snyggt byggt som vanligt iaf! Dina andra projekt är top notch dom med

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die