Permalänk

Wooden light

För tre år sedan, när jag gick i åttan började jag på detta projektet i träslöjden. Det var mitt första egna bygge, och den andra datorn jag någonsin satte ihop. Tanken var att göra ett litet och smäckert bygge i träklädsel, som ändå skulle duga för lite casual gaming och överklockning. På grund av tidsbrist blev dock hela projektet lagt på is - tills för ett tag sedan. Här är resultatet!

Som grund använde jag ett gammalt OEM workstation chassi från Pentium 4-tiden, jag är nästan säker på att det var ett sånt här. Datorn har de nätta yttermåtten 38 x 11,5 x 36 cm = 15 liter (LxBxH, inklusive fötter, exklusive vattenkylning). Nu tänker ni: mITX och picoPSU? Nejdå. Inuti chassit trängs både mATX-bräda, SFX-nätagg och en optisk enhet! Hela setupen består av:

CPU: Deliddad AMD A10-6800K, naked mount
CPU-kylning: Corsair Hydro H90 AIO
Moderkort: Gigabyte GA-F2A88XM-D3H
RAM: 8 GB G.Skill Ares 2133 MHz CL11
PSU: BeQuiet SFX Power 2 400W
SSD: 128 GB OCZ Vertex 4
HDD: 250 GB 2,5" för Steambibliotek
Optiskt: DVD-brännare från en laptop

Det var en del av utmaningen i projektet att få in alla dessa delar på så liten yta som möjligt, och det har medfört många kreativa ghettolösningar. Det var även min första delidding. Den lilla plan jag hade för tre år sedan har utvecklats till något helt annat, och designen har gjorts om flera gånger. Det enda som inte har ändrats är grundidén: kontrasten mellan den artificiella datorn och det levande träet.

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har du planterat datorn i skogen? Körs den därifrån?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

Har du planterat datorn i skogen? Körs den därifrån?

Haha! Inte nu längre

Visa signatur
Permalänk

Otroligt snyggt. Bra jobbat. Förstår att du kör radiatorn separat vilket funkar bra ju:) Snyggt med en fot för den också:)

Hade det varit jag skulle jag kört med en mörkare olja för datorn och fixa en glansig yta så. Men det är smaken som baken förstår din idé. Jag gillar verkligen trächassit.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av djdennistm:

Otroligt snyggt. Bra jobbat. Förstår att du kör radiatorn separat vilket funkar bra ju:) Snyggt med en fot för den också:)

Hade det varit jag skulle jag kört med en mörkare olja för datorn och fixa en glansig yta så. Men det är smaken som baken förstår din idé. Jag gillar verkligen trächassit.

Tack för uppskattning och vänliga ord! Det värmer

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Tack för uppskattning och vänliga ord! Det värmer

Var så lite. Om jag skulle betala dig pengar skulle du kunna göra ett mini itx chassi i trä;)

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av djdennistm:

Var så lite. Om jag skulle betala dig pengar skulle du kunna göra ett mini itx chassi i trä;)

Haha, nä sånna tokigheter gör jag bara en gång

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Haha, nä sånna tokigheter gör jag bara en gång

Hahaha förstår dig😁

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Har du kört med faner eller är det solitt trä rakt igenom?
Vad för träslag?

Permalänk
Skrivet av tomgot:

Snyggt!
Har du kört med faner eller är det solitt trä rakt igenom?
Vad för träslag?

Tack! I grund och botten kan man säga att det är ett sånt här gammalt workstationchassi som är klätt med vanlig 5 mm-plywood, furu alltså. Med egendesignat front- och bakstycke, och fullproppat med ghettomods på insidan för att få plats med all hårdvara. Syns rätt bra på sista bilden

Visa signatur
Permalänk

Vackert!
En rikitigt fin re-creation, 5/5 så klart!

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt!

Permalänk
Skrivet av penaltyout:

Vackert!
En rikitigt fin re-creation, 5/5 så klart!

Skrivet av Raux:

Riktigt coolt!

Tack så mycket!

Visa signatur