Är det "OK" att installera Windows 10 i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Är det "OK" att installera Windows 10 i dagsläget?

Hej!

Jag vet, titeln har en udda formulerad fråga men läs vidare så ska jag försöka förklara min frågeställning lite bättre.

Jag har i dagsläget två datorer vars operativsystem ska ominstalleras (ren ominstallation för att ta bort onödiga program, filer m.m.). För närvarande har jag Windows 8.1 installerat på båda systemen som har fungerat utmärkt i ett par år nu och jag är rätt nöjd med detta operativsystem. När Windows 10 släpptes blev jag ganska misstänksam mot detta OS då Microsoft mer eller mindre tvingade på datorer med Windows 7/8.1 att installera det som en gratis uppgradering fram till ett visst datum. För att förhindra detta så var jag tvungen att kämpa med att ta bort och blockera vissa uppdateringar ända fram tills sommaren 2016 då perioden för gratis uppdatering upphörde men sedan dess har det varit lugnt.

Nu har Windows 10 varit ute i nästan 2 år och jag börjar fundera på om det är dags att använda det eller ej. Man läste ganska mycket om bl.a. problem med att Microsoft har tillgång till dina användarvanor via telemetri (finns i Windows 8.1 också, jag vet), att de har direkt tillgång till dina personliga filer på din hårddisk, automatisk avinstallation av program som inte uppdaterats under en viss tid, automatisk uppdatering som kan störa spelsessioner, mindre kontroll av själva operativsystemet än på Windows 7/8.1, olika typer av barnsjukdomar (så som problem med drivrutiner, krascher), reklam och mycket annat.

Hur ser det ut idag? Har Windows 10 mognat tillräckligt mycket för att vara redo att installeras utan att man måste gå in och pilla på en massa inställningar för att t.ex. välja bort automatisk back-up av dina filer till något Microsoft moln någontans som Berta 65 år med 100% säkerhet kommer att missa att göra?
Ger en ren installation av Windows 10 ett lika "minimalt" operativsystem (utan en massa appar så som Candy Crush Saga, reklam m.m.) som Windows 8.1 eller är det mycket som man behöver ändra på efter installation för att undvika t.ex. att OS:et tar bort icke-uppdaterade program automatiskt, sätter igång en OS uppdatering stup i kvarten oavsett om du vill det eller ej, reklam och allt annat man läste om under det första året då Windows 10 var en gratis uppdatering?

Kort och gott: Är Windows 10 lika "rent" som Windows 8.1 eller är det tillräckligt bloatat så att man som användare måste gå in och pilla på inställningar/avinstallera programvaror för att få det lika "rent" som Windows 8.1?

Tack för svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag anser att Windows 10 är väldigt stabilt och bra. Dock gillar jag inte att Microsoft har en inbyggd keylogger. Källa: https://youtu.be/wPFbAqICUJo?t=5m46s.

De som har köpt en ny dator med ett förinstallerat Windows 10, kan gå till systemets inställningar och välja att ta bort till exempel all bloatware, genom en halv ominstallation (behålla alla personliga filer, men ta bort applikationer och inställningar) eller genom en hel/ren ominstallation. Windows 10 kommer därefter inte innehålla något bloatware över huvud taget.

Jag rekommenderar Windows 10 till de som inte är rädda om deras privatliv, och som vill ha maximal prestanda på deras spel. Om alla spel som jag äger, kunde köras genom till exempel Ubuntu utan Wine, så skulle jag ha slopat Windows helt för många år sedan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Win 10 är helt klart värt att installera och köra. Om du använder google eller facebook så samlar de in fan så mycket mer info om dig än vad microsoft gör vare sig du vill eller inte.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Hängde på låset och uppdaterade Windows 8.1 till 10 samma dag det släpptes. funkade OK från början men är mognare och mer välfungerande idag.

Windows 8.0, 8,1 är nog det vidrigaste OS jag har kört någonsin, så gissa om det slängdes ut fort när man kunde.

De argument du nämner emot Windows 10 är antingen en myt eller nåt som kan hända om man inte ställer in systemet/Windows 10 och hur man eventuellt twekar det, och har då aldrig råkat ut för nån ofrivillig omstart, uppdaterar och startar om när det passar mig, inte när det passar Windows 10 SAS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Uppgraderade själv gratis från 8.1 (som jag gillade väldigt mycket) till 10. Är nöjd och kan inte minnas att jag haft något W10-specifikt problem sen dess. Möjligtvis enstaka spel som kunde krångla men gick alltid att lösa.

Dock måste man spendera lite tid i inställningarna (Precis som i tidigare OS) så M$ inte följer varje knapptryck. Samt vara nogrann vilka tider man schemalägger uppdateringar, har hänt att datorn helt plötsligt startar om sig utan varning bara för att jag glömt att jag dag 1 schemalade en omstart på dag 2.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk

Gillar windows 10, gillar inte allt skit med det dock.
Igår tvinga win10 min dator att starta om när jag spela, kom en popup, klicka in på den valde att jag ville starta om kl 23.59 när jag ändå skulle va isäng och inte 22.58, efter 15 min kom det igen och sa att den skulle starta om vid 22.58 och jag bockade av tiden, och vips kl 22.58 starta datorn om -.-

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kort och gott: Är Windows 10 lika "rent" som Windows 8.1 eller är det tillräckligt bloatat så att man som användare måste gå in och pilla på inställningar/avinstallera programvaror för att få det lika "rent" som Windows 8.1?

Det går inte att få Windows 10 lika rent som Windows 8.1 Update 1 enligt mig. Mest med tanke på hur Universal Apps (tidigare Modern UI) finns överallt och den forna kontrollpanelen nära nog har blivit utrotad. Sedan går det inte att blunda för att 10:an kommer kräva uppdateringar i all framtid om du vill hänga med, då det är "Software as a Service". De två första releaserna (TH1 & TH2) av Windows 10 är redan begränsade jfm Anniversary Update (Current Branch for Business) samt Creators Update. Exempelvis kräver appar i Windows Store i många fall en av de senare versionerna.

Senaste Anniversary Update samt Creators Update känns dock relativt stabila för mig. Har fyra datorer med Windows 10 i dagsläget, men 8.1 ligger kvar på min primära maskin. Hittills har inte 10:an gett mig något som inte redan 8.1 gjorde minst lika bra. Hade gärna kört 8.1 på fler maskiner, men drivrutiner stoppade mig på Windows-tablets.

Har för övrigt en bugg i Windows 10 CU där "Windows Display Media Viewer" inte går att avinstallera, vilket är en förinstallerad apps som endast visar en vit ikon.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Anti-beacon sen installation.

UT video

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

@Icte: Första frågan du bör ställa dig är...har W10 något att erbjuda och som inte W7/8.x har? Andra frågan bör vara...fungerar all min nuvarande HW och alla program utan problem?

Personligen kör jag vidare med W7 eftersom W10 har inget som gör mitt arbete effektivare eller bättre utan kommer istället med features/saker jag hellre är utan och med W7 har jag kontroll över mitt OS - inte MS.

Det slutliga valet är givetvis var och ens

Permalänk
Medlem

Win 10 är betydligt snyggare och har bättre menyer än 8.1 som 99% av användarna hatade.

En sak ALLA bör avaktivera direkt efter installationen av win 10 är Antimalware Service Executable (Windows Defender), det är ett otroligt störande program som får ALLT att gå väldigt segt. Tex att zippa upp en fil gick i 5-10MB/s innan jag stängde av Win Defender. Efter så gick det i över 100MB/s. Den processen snor väldigt mycket cpu kraft också då den söker igenom allt som körs. Extremt dåligt av MS att implementera en så resurskrävande process och ha den igång som auto efter installationen.

Jag ska kolla upp lite mer om Anti-Beacon som nämndes ovan. För personligen hatar jag att bli övervakad i onödan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jag har kört Anti-beacon sen installation.

UT video

Mycket bra video det där, kommer absolut börja använda de programmet och avaktivera allt som går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Win 10 är betydligt snyggare och har bättre menyer än 8.1 som 99% av användarna hatade.

Känns mer som att 99% av användarna aldrig körde Windows 8.1 Update 1

Vet inte vilka menyer du menar i Windows 8.1, men startskärmen, PC Settings samt Charms var väldig enkla att stänga av eller undvika helt. Själv kör jag Classic Start (StartIsBack funkar också bra) på alla Windows-maskiner efter 7:an.

I Windows 10 däremot så dyker startmenyn från 10:an upp då och då, trots att jag använder Classic Start som ersättare. Detta beror på att sökfunktionen numera är en del av startmenyn vilken den inte var tidigare. Även pekskärmsläget tvingar fram Windows 10 startmenyn som jag vill komma bort ifrån. Cortana är även ett smått helvete om man använder en engelsk version av Windows (då funktionaliteten i 10:an är begränsad i Sverige). Även om Cortana är avstängd, så ligger processen igång och käkar minne (finns dock lösningar på det).

I övrigt är Windows 8.1-menyerna näst intill identiska med Windows 7 samt allra första versionen av Windows 10 (Threshold 1).

EDIT:
Anser även att sökfunktionen med Classic Start är 100 ggr bättre än söken i Windows 10. Framförallt då jag har bättre kontroll över var och hur Windows söker samt vilka resultat som ska visas.

EDIT2:
Ang. bloatware i Windows 10 så beror det helt och hållet på vilken region/språkkombination som du använder dig av. Har fått flera oönskade program på datorerna efter att ha installerat Windows med US eller UK som region tillsammans med engelska som språk.

Permalänk

Win10 är helt ok. Jag kör dock med OOSU10 och AntiBeacon. Detta måste göras varje gång du uppdaterar Windows, detta är för att alla inställningar återställs hela tiden. Inte bara privacy inställningar, men också visning av mappar, reg edits, osv.

Har dock fått lite problem med vissa spel efter Redstone kom ut. Spelet fryser i 10sek varje gång den laddar något, problemet är värre på en SSD än på HDD. Så det är inte helt bugg fritt ännu.

Fast Win10 är OK, tycker dock att Win7 är bättre. Men man blir ju tvungen att uppdatera någon gång...

Edit:
Glömde nämna att sök funktionen är helt värdelös. Som exempel så vägrar den att hitta Firefox, måste skriva Firefox.exe, så om du använder sök funktionen så är du ganska körd.

Permalänk
Inaktiv

Frågan om windows 10 idag är tillräckligt stabil är ungefär densamma som om man behöver uppgradera sin Pentium 4 idag? För svaret beror helt på vad man gör med datorn, vilka applikationer man använder, hur hög krav på stabilitet man kräver.

Eftersom TS ej nämnde något speciellt som hen gör så kan man utgå ifrån att TS inte heller gör något speciellt. Och för den stora skaran så fungerar Windows 10 alldeles utmärkt för de vanliga sakerna som att kolla in aftonbladet, youtube och facebook på. Även spel fungerar bra, speciellt nya då de som köper spel brukar ha windows 10.

Permalänk
Medlem

Kör Win 10 och härom dagen så laddade jag ner alla uppdateringar till burken. Då menar jag allt. Det finns inte en drivrutin på min dator som inte är UpToDate så att säga. Började med Creators Update till Win 10 och så körde jag på.

Spelade BF1 igår (2017-04-25) och det enda jag har problem med är att det är så satans ljust på vissa banor.

Men jag förespråkar win 10.. men självklart det finns brister. Men för mig fungerar det

Skrev fel datum
Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Det mesta telemetri kan du stänga av direk i inställningarna, resterande som ej går att stänga av kan du få bukt med via 3:e partsprogram som redan nämnts.

Automatisk backup av filer görs inte om du inte valt det.
Framförallt om du skippar Microsoftkonto i datorn utan bara kör ett lokalt konto, då blir det enklare och bättre, (smaksak försåss)

Går man in på Settings --> Privacy och stänger av allt som går att stänga av kommer man långt.
Automatiska omstarter efter uppdateringar kan du specificera själv när dessa ska ske, (du kan ställa in en tidsintervall som du accepterar) om man skjuter upp omstarten för länge så blir man överkörd tillslut av OS'et och omstart sker när du inte vill att den ska göras

Jag har kört Win10 sedan dag 1, kört Anniversary Update sedan dag 1, kört Creators Update sedan dag 1, visst någon bugg här och där, men inget allvarligt för min del, allt fungerar bra, mycket bättre än Windows 8.1 jag hade innan.
Windows 7 är ju fortfarande bra, absolut, men jag måste erkänna att jag gillar 10:an.
de mesta skräpfunktioner såsom nya appar som automatiskt installeras etc. går att stänga av.

Konfigurerar man sedan sin Wi-Fi eller LAN-adapter som "metered" så laddas inte uppdateringar ner automatiske heller

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Win 10 är helt klart värt att installera och köra. Om du använder google eller facebook så samlar de in fan så mycket mer info om dig än vad microsoft gör vare sig du vill eller inte.

Om man använder VPN eller TOR för den delen med duckduckgo, vad vet google eller facebook om mig då jämfört med Microsoft som samlar data på vilka filer jag öppnar i operativsystemet?

Sedan är det ganska intressant resonemang, "andra två aktörer vet vad du gör skit i om en till gör det". Google har haft en Policy att inte sälja vidare information, Facebook och Microsoft har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 har varit bra nog att uppgradera till redan från dag ett. Nu, nästan två år senare och ett antal större uppgraderingar släppt, så är det ett givet val.

Nu vet jag inte hur det är på andra arbetsplatser men på mitt jobb har vi som arbetar främst med CAD fått våra datorer uppgraderade till Windows 10 Enterprise. Fungerar riktigt bra även där.

Sedan, som några varit inne på ovanför, så förs det fram en hel del myter, lögner och ren okunskap för att sänka Windows 10. I verkligheten är det ett av de bättre släppen Microsoft gjort och det finns inget som bör hindra någon från att använda operativsystemet, speciellt så länge det går att uppgradera gratis.

Permalänk
Medlem

Om man har Windows 10 Pro/N så kan man inaktivera alla automatiska uppdateringar och på så sätt slippa alla eventuella tvångsomstarter. Jag uppdaterar min dator manuellt när jag känner att jag har tid med det. Har långsamt internet så brukar göra det när jag vet att jag inte ska vara hemma på ett tag.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om man använder VPN eller TOR för den delen med duckduckgo, vad vet google eller facebook om mig då jämfört med Microsoft som samlar data på vilka filer jag öppnar i operativsystemet?

Sedan är det ganska intressant resonemang, "andra två aktörer vet vad du gör skit i om en till gör det". Google har haft en Policy att inte sälja vidare information, Facebook och Microsoft har jag dock ingen aning om.

Ja, jag tycker Microsoft går i motsatt håll. Blandar sig i min bootloader vid uppdateringar m.m. Jag hoppas slippa Windows helt i framtiden och kan köra enkom i Linux som jag kört paralellt några år nu.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har vägrat sen dag ett av ren princip. Är en självklarhet att det är jag som ska ha kontroll över min dator, det ska inte behövas ändras några inställningar eller installeras några tredjepartsprogram för en sådan sak. Har inte heller sett några större förbättringar på den fronten i de uppdateringar som kommit (har följt alla nyheter noggrannt).

Det blir heller inte bättre av att jag regelbundet ser folk i min bekantskapskrets som får saker saboterat (videorendering, gamingpass, streaming, m.m.) av tvångsomstarter, samt drivrutiner som installerats utan deras tillstånd och sedan orsakat problem.

Permalänk
Avstängd

W10 funkar väldigt bra i mina ögon. Telemetri går att sätta ner till basnivå och då är de väldigt tydliga med vad de samlar in, vilket inte är några känsliga saker alls IMHO. Har varit med om lite olyckliga omstarter men endast på jobbdatorn där det är IT-avdelningen som styr vad som uppdateras och när, på mina datorer hemma har det inte varit några problem. Min huvuddator är igång mest hela tiden men startas om manuellt då och då vid större installationer och liknande, typ någon gång per månad, och det är uppenbarligen tillräckligt ofta för att den ska slippa tvingade omstarter. HTPCn däremot som alltid är igång och aldrig startas om av mig, där har den varit omstartad några gånger när jag skulle använda den, men då har jag också ignorerat promptarna om att starta om den ett tag. Det spelar ingen roll för mig att den startas om på natten eller så för den gör inget viktigt. Så om du aldrig vill starta om din dator alls så bör du nog undvika Windows 10 (och alla Windows om du vill ha någon form av säkerhet) men kan du starta om datorn då och då själv så är det inga problem.

Skrivet av Frejoh466:

Win10 är helt ok. Jag kör dock med OOSU10 och AntiBeacon. Detta måste göras varje gång du uppdaterar Windows, detta är för att alla inställningar återställs hela tiden. Inte bara privacy inställningar, men också visning av mappar, reg edits, osv.

Har dock fått lite problem med vissa spel efter Redstone kom ut. Spelet fryser i 10sek varje gång den laddar något, problemet är värre på en SSD än på HDD. Så det är inte helt bugg fritt ännu.

Fast Win10 är OK, tycker dock att Win7 är bättre. Men man blir ju tvungen att uppdatera någon gång...

Edit:
Glömde nämna att sök funktionen är helt värdelös. Som exempel så vägrar den att hitta Firefox, måste skriva Firefox.exe, så om du använder sök funktionen så är du ganska körd.

De där buggarna har jag inte märkt av alls. Inga frysningar i spel och sök funkar utmärkt, Firefox kommer upp överst bara jag skriver f. Dina problem kan ha att göra med programmen du nämner som ju ändrar en del ganska djupt i systemet, eller något helt annat förstås, men det är inte allmängiltiga problem för då hade man hört om dem mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Win 10 är betydligt snyggare och har bättre menyer än 8.1 som 99% av användarna hatade.

En sak ALLA bör avaktivera direkt efter installationen av win 10 är Antimalware Service Executable (Windows Defender), det är ett otroligt störande program som får ALLT att gå väldigt segt. Tex att zippa upp en fil gick i 5-10MB/s innan jag stängde av Win Defender. Efter så gick det i över 100MB/s. Den processen snor väldigt mycket cpu kraft också då den söker igenom allt som körs. Extremt dåligt av MS att implementera en så resurskrävande process och ha den igång som auto efter installationen.

Jag ska kolla upp lite mer om Anti-Beacon som nämndes ovan. För personligen hatar jag att bli övervakad i onödan.

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig varit med om att Windows Defender segar ned datorn, jag skulle t.o.m säga att det är den snällaste Antimalware som finns.
5-10Mb /s låter extremt långsamt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Inaktiv

Active Hours bör ställas in efter de tider man använder datorn, då kommer man inte störas när man håller på med annat: https://www.howtogeek.com/264325/how-to-set-active-hours-so-w...

De som har fått omstarter medans de hållit på med något annat är det frågan vad som hänt, det ska inte hända när datorn används aktivt nämligen.

Permalänk

Jag har haft problem med att den tankar uppdateringar i bakgrunden lite som den vill, sitter på otroligt långsam uppkoppling och då blir det kaos när windows vill ladda ner uppdateringar. Datorn har också startats om för att lägga in uppdateringar utan att fråga när jag använt datorn. Men om man bortser från det så tycker jag att det funkar bra. Sen är det väl alltid lite jobbigt med äldre spel och nyare operativsystem men vad ska man göra liksom

Permalänk
Skrivet av snajk:

De där buggarna har jag inte märkt av alls. Inga frysningar i spel och sök funkar utmärkt, Firefox kommer upp överst bara jag skriver f. Dina problem kan ha att göra med programmen du nämner som ju ändrar en del ganska djupt i systemet, eller något helt annat förstås, men det är inte allmängiltiga problem för då hade man hört om dem mer.

Ändringarna är bara i host filen och att stänga av delarna via regedit, vilket inte borde skapa detta problem. Löste dock problemet genom att dual boota med Win7.

Skrivet av anon5930:

Active Hours bör ställas in efter de tider man använder datorn, då kommer man inte störas när man håller på med annat: https://www.howtogeek.com/264325/how-to-set-active-hours-so-w...

De som har fått omstarter medans de hållit på med något annat är det frågan vad som hänt, det ska inte hända när datorn används aktivt nämligen.

Problemet är att det går bara att sätt 8 timmar som max, och om man arbetar med datorn (oftast privat) så är man ju körd.

Skrivet av Benjamin96:

Jag har haft problem med att den tankar uppdateringar i bakgrunden lite som den vill, sitter på otroligt långsam uppkoppling och då blir det kaos när windows vill ladda ner uppdateringar. Datorn har också startats om för att lägga in uppdateringar utan att fråga när jag använt datorn. Men om man bortser från det så tycker jag att det funkar bra. Sen är det väl alltid lite jobbigt med äldre spel och nyare operativsystem men vad ska man göra liksom

Tycker att man borde kunna sätta en max nivå om hur mycket den får dra, då den maxar mitt nätverk. Och om jag gör något så måste jag antingen vänta tills windows är klar eller döda uppdaterings processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Win 10 är helt klart värt att installera och köra. Om du använder google eller facebook så samlar de in fan så mycket mer info om dig än vad microsoft gör vare sig du vill eller inte.

Nja... för det fösta så är inte Windows gratis. Så du måste köpa ett OS som du sen blir spionerad på, där alla konkurrenter är gratis.

Sen har de en förbenad keylogger... dvs oavsett vad du gör så spåras du. Google/Facebook spårar bara dig på dessa sidor/tjänster. MS spårar dig även på alla tjänster utanför MS...

Sen kan du enligt EU domstolen välja att bli "glömd" av Google och Facebook. Inget av detta finns än hos MS, och de kan även knyta dig till personliga saker. Ser det mer som en säkerhetsfara än inget annat, när all mjukvara du kör, allt du skriver loggas.

Jag hade kunnat acceptera att en 100% gratis version av Windows 10 har 90-100% spårning, men en betald version ska kunna ha <10% och inget som på något sätt är mer än rent hårdvaruoptimeringssyfte. Det är trots allt betald mjukvara... då ska man inte behandlas som en snåljåp.

Med ett gratis och ett betalt alternativ hade man även kunnat göra båda sidorna nöjda, dvs de som vill att MS ska veta hela deras liv, vs de som vill ha ett rent OS utan sånt skit.

Skrivet av Frejoh466:

Win10 är helt ok. Jag kör dock med OOSU10 och AntiBeacon. Detta måste göras varje gång du uppdaterar Windows, detta är för att alla inställningar återställs hela tiden. Inte bara privacy inställningar, men också visning av mappar, reg edits, osv.

Har dock fått lite problem med vissa spel efter Redstone kom ut. Spelet fryser i 10sek varje gång den laddar något, problemet är värre på en SSD än på HDD. Så det är inte helt bugg fritt ännu.

Fast Win10 är OK, tycker dock att Win7 är bättre. Men man blir ju tvungen att uppdatera någon gång...

Edit:
Glömde nämna att sök funktionen är helt värdelös. Som exempel så vägrar den att hitta Firefox, måste skriva Firefox.exe, så om du använder sök funktionen så är du ganska körd.

Du bör dock veta att med senare Win 10 versioner så gör dessa mjukvaror ingenting. MS struntar fullständigt i de registernycklar som du "klickat i" med dessa program... så du är som bäst på 90% spårningsnivå, som är jädrigt mycket.

Win 7/8 må ha en del, och de må ha mer och mer tillagt, men det går att undvika en hel del av detta, samt att hela Windows 10s grund är byggd för detta, något dessa OS inte är. Du får dessutom lyxen att slippa installera om var 6:e mån... vilket för vissa av oss är rätt skönt att slippa.

Creators update gjorde en viktig sak... det tvingde MS att visa sin hand. Nu måste vi bara skrika nog för att kräva en 0-10% spårningsnivå, så det är vettigt.

@Icte jag säger som en del ovan... vad ger det dig som du behöver?
DirectX12 är buggigt än, Win 10 har en hel del negativa saker som Win 8.1 saknar, och 8.1 är utan tvekan modernt nog för att fungera i många år till. Du ska tom ha mainsteam support än på OSet.

Ang startmenyn om den är ett problem, ta hem classic shell, och konfigurera det om du vill ha en sådan meny. Den kan ge dig alla fördelarna med både WIn 10 och Win 8.1/7 i ett, helt gratis. Personligen gillar jag 8.1 nu, där man fortfarande har en kontrollpanel som fungerar, men ändå alla snabbmenyer som är bra. Classic shell är primär startmeny, med högerklick ändrat så den ger snabbmenyn som normalt Win 8/10 har.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Du bör dock veta att med senare Win 10 versioner så gör dessa mjukvaror ingenting. MS struntar fullständigt i de registernycklar som du "klickat i" med dessa program... så du är som bäst på 90% spårningsnivå, som är jädrigt mycket.

Win 7/8 må ha en del, och de må ha mer och mer tillagt, men det går att undvika en hel del av detta, samt att hela Windows 10s grund är byggd för detta, något dessa OS inte är. Du får dessutom lyxen att slippa installera om var 6:e mån... vilket för vissa av oss är rätt skönt att slippa.

Creators update gjorde en viktig sak... det tvingde MS att visa sin hand. Nu måste vi bara skrika nog för att kräva en 0-10% spårningsnivå, så det är vettigt.

Vet inte om de struntar i om man säger att man inte vill bli spårad, knapparna kanske inte gör något. Utan det är blind tro på att MS inte spårar en om man trycker knappen till av.

Host filen är väl något som jag litar på mer. Dock så jävlas ju MS med host filen där det finns saker som inte går att göra då Windows ignorerar det. Vilket är lite mer oroande. Så man kan ju inte vara 100% på vad OS gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Vet inte om de struntar i om man säger att man inte vill bli spårad, knapparna kanske inte gör något. Utan det är blind tro på att MS inte spårar en om man trycker knappen till av.

Om du "stänger av" dessa så går du från 100% nivån, till 90% nivån. Listorna (som är dussintals sidor långa) finns att hitta på nätet. Bara o läsa och faktiskt inse hur enormt mycket de faktiskt spårar... Så knapparna gör typ inget.

Skrivet av Frejoh466:

Host filen är väl något som jag litar på mer. Dock så jävlas ju MS med host filen där det finns saker som inte går att göra då Windows ignorerar det. Vilket är lite mer oroande. Så man kan ju inte vara 100% på vad OS gör.

Enda sätt jag vet som går att stoppa en del (inte ens det allt) av MS skräp är att blockera det i en hårdvarubrandvägg/router. MS struntar i hostfilen för sina egna saker sist jag kollade och de har verkligen gjort allt de kan för att du ska spåras. Hela Win 10 grunden är byggd på detta, vilket är rätt löjligt.

Så om något är det den rena desperata och hänsynslösa sätten som MS gör detta på som riktigt skrämmer mig. Du kan ta ner custom ROM utan googles saker. Du kan ge fan i facebook, och du kan ge fan i mycket på tidigare Windows... men satan vad MS har blivit tokiga.

Och det enda de behövt göra var att sänka sina krav, ge ut OSet 100% gratis, ingen uppgradering, bara gratis, med full info om att du då spåras, men behålla en betald version som inte spåras, låt äldre Windows vara, och de hade fått en nöjd kunddatabas. Men de väljer att köra över alla... och det mer skrämmande av allt är att folk tycker det är okej att bli överkörda.

Att folk har skrikit så mycket som de ha till nu, har gett oss listorna på vad som spåras nu iaf (vi vet inte vad som spåras i tidigare ver). Hade vi inte skrikit så hade vi inte haft detta. Så skrik ffs... även om du är okej med privatlivet på nätet. Att ha valet att säga nej är något vi alla borde ha rätten till.

Synd är det dock, för OSet som sig själv är en helt okej grund. Men det är förstört av malware...

"Malware, short for malicious software, is any software used to disrupt computer or mobile operations, gather sensitive information, gain access to private computer systems, or display unwanted advertising". Stämmer in exakt på vad Windows 10 är och gör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Problemet är att det går bara att sätt 8 timmar som max, och om man arbetar med datorn (oftast privat) så är man ju körd.

Går att ställa in upp till 18 timmar aktiv tid med Creators update!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig