Permalänk
Medlem

Bygga den ultimata htpcn

Jag behöver en htpc som spelar Dolphin i 1080p och kan köra 4k film utan problem.

Såhär långt har jag tittat på:

Intel g4560
Gtx 1050 ti
Itx moderkort med wifi
Minsta möjliga lådan
Sfx(?) psu

Har ni några konkreta tipsa på vilka komponenter som skulle passa? Jag vill ha en så liten och snygg dator som möjligt, men samtidigt får den inte låta som ett kraftverk.

Stort tack på förhand!

Permalänk

@Jocke86: Låter intressant, är med nyfiken på att snart börja bygga en media burk så man slipper massa kablar o tjaffs, bara ett trådlöst tangentbord i soffan, med bild o surround inkopplat till liten htpc.. tror nu att det grafikkortet är overkill, finns nog en liten processor med integrerad grafik som pallar 4k o allt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6901901/cooler-master-elite-110-s... en sån här är mer eller mindre den minsta lådan du kan få tag på, alt en sån som malacai länkade.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

@Jocke86: Den fetaste HTPCn baseras på det fetaste chassiet.

https://www.dustin.se/product/5010384201/origen-ae-htpc-s21t-...

Permalänk
Medlem

Kör en Nas + en appletv 4 med tex plex eller något = ultimata htpc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Kör en Nas + en appletv 4 med tex plex eller något = ultimata htpc

Skickades från m.sweclockers.com

Så mycket fel i detta uttalandet.
Hur t.ex skall han spela Dolphin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kör en Nas + en appletv 4 med tex plex eller något = ultimata htpc

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar Appletv bra på 4K filmer nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fungerar Appletv bra på 4K filmer nu?

Nope, inge stöd för det.
Men kör en shield TV så är de problemet löst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Nope, inge stöd för det.

Ok. Med andra ord inget alternativ för TS.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Man kan ju faktist köra en Shield TV, läs lite om den här:
https://www.nvidia.com/sv-se/shield/shield-tv/

Jag tycker ändå en NAS + friståend enhet är det bästa alternativet för HTPC - och jo Shield TV har 4K och HDR så det bör vara ett alternativ för TS.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Men dolphin lär bli lidande på Shield va?

Jag går i valet och kvalet att bygga något. Emellertid brukar budget komponenter bli gamla väldigt snabbt. Samtidig har jag hört mycket bra om g4560 och gtx 1050 ti. Kanske skulle man vänta på Ryzen apu:er för ändamålet?

Permalänk

Byggde nyss en egen NAS och har plex klienten som app i tvn vilket funkar klockrent med 4k (bitrate på 60-65mb). När det kommer till 4k hänger mycket på om klienten behöver transcode eller inte samt att jag vill att hela familjen + några vänner ska ha tillgång till biblioteket så vart en Ryzen 1800 i nasen för att klara 4K lokalt samt 1080p ut till alla som kopplar upp sig. Där jag inte har smart tvn smäller jag upp RP med rasplex som klienter.

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag för htpc/itx chassi till följande komponenter?

Jag har kommit fram till att jag behöver följande:

Intel Pentium g4560 + standardkylare alternativt annan om jag kommer ner i storlek på chassit.
Gtx 750ti, rx 550, kanske till och med gtx 1050 ti eller motsvarande
8 gp lp ram
Mini-itx h110 moderkort
2.5 tums ssd alternativt en m2 om det gör att jag kommer ner i storlek på chassit.

Ge mig gärna tips på minsta möjliga lådan samt om jag behöver köra ATX psu, SFX psu eller extern psu.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag kör med GTX550ti, Asus H81I-Plus, BeQuiet SFX 400W och Pentium G3258 med standardkylare i ett Silverstone Sugo SG05W Lite, gott om plats.
Och den stationära i min signatur med 2 st 3TB-diskar förutom SSD'n.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Intressant! Tack för tipset. Helt orelaterad fråga: Går det att klocka g3258 med icke z bräda?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Överklocka med H81

För ett par år sen pratades det om att man kunde överklocka k-märkta processorer med H-moderkort - modellerna H81 framförallt. Enligt gamla trådar ska flera bios versioner ha tillåtit detta för bland andra Asus och Asrock. Därefter kom artiklar om att Intel tvingat tillverkarna att implementera nya bios där man la till microkod(?) som stoppade överklockning. Någonstans stod det att begränsningen även infördes i koden till Windows 10.

Jag är medveten om att det finns många trådar, men de ger olika svar.

Min fråga är helt enkelt om någon vet mer om det här. Går det att köpa ett h81 moderkort, flasha till ett äldre bios och sen överklocka g3258 t ex? Någon som kör en sådan setup hemma idag?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

@Jocke86 *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorbygge). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Uppfattat, lovar bot och bättring! Tyckte nog att det rörde sig om olika frågeställningar från början. Men förstår vad du menar. Ha det gött!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jocke86:

@MatteN: Intressant! Tack för tipset. Helt orelaterad fråga: Går det att klocka g3258 med icke z bräda?

Ställ ijnte den i denna tråden då...! Hur tänkte du?

Permalänk
Medlem

@anon76929: haha jag vet inte. Synd på den andra tråden. Tyckte det var en rätt intressant frågeställning med tanke på hur svårt det är att få fatt i z97 mitx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Synd bara att det inte inte går att köpa, iaf inte i Sverige vad jag vet.